• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
SOC 251
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
Türkçe
Dersin Amacı: 
Bu ders, öğrencilerin, organik dayanışma kavramının, bir sivil toplum kuruluşunda uygulanışını ilk elden deneyimlemesini amaçlamaktadır. Böylece öğrenciler, bir toplumsal sorun etrafında birleşen bir grup bireyin, söz konusu sorunun çözümüne yönelik fikirlerini nasıl amaçları, kaynakları ve eylem planı açıkça belirlenmiş bir kuruma dönüştürdüklerini öğrenerek bu kurumun, karşılaştığı fırsatları değerlendirip sorunlarla başa çıkarak devamlılığını nasıl sağladığını gözlemlerler.
Dersin İçeriği: 

Ders, grup dayanışmasına yönelik kuramsal analizleri öğrencilerin bir sivil toplumu için gönüllü çalışmasıyla birleştirir. Öğrenciler, dersin öğretim üyesi rehberliği ve gözetiminde bir sivil toplum kuruluşunda gönüllü olarak çalışır; kuruluşun misyonu, organizasyon yapısı, projeleri, üye ve çalışan profilini öğrenir; katılımcı gözlem yoluyla kuruluşun günlük işleyişini gözlemler; projelere katılır

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav , B: Deney C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

  1. Bir sivil toplum kuruluşunda çalışarak o kuruluşun eğildiği toplumsal soruna yönelik ayrıntılı bilgi sahibi olmuş, bilinç geliştirmiş  ve sorunun çözümüne katkıda bulunmuş olur. 

3,4

1,2,3

A,C

  1. Toplumsal bir sorun etrafında birleşen bir grup bireyin, bu sorunun çözümüne yönelik fikir ve eylemlerini kurumsal bir çerçevede nasıl ifade ettiklerini, bu süreçte önlerindeki engellerle başa çıkarak kurumlarının devamlılığını nasıl sağladıklarını gözlemlemiş olur.

4

1,2,3

A,C

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Ders Programı ve Derse Giriş

Ders Programı

2

Ders Anlatım: Sivil Toplum Fikri ve Kavramının Tarihsel Gelişimi

Derleme Kitap

3

Ders Anlatım: Organik Dayanışma Yansıması Olarak STKlar

Derleme Kitap

4

Ders Anlatım ve Tartışma: Türkiye’de Sivil Toplum ve STKlar

Derleme Kitap

5

Belgesel ve Tartışma: Türkiye’de İnsan Hakları ve Sivil Toplum Gelişiminin Görsel Anlatımı (Tarih Vakfı)

 

6

Sınıf-İçi Alıştırma: Saha Notları ve Mülakat

 

7

Belgesel ve Tartışma: Köy Enstitüleri 

 

8

Öğrencilerin, Çalıştıkları STKlara Yönelik Tanıtım Sunumları

 

9

Saha Çalışması

 

10

Staj Günlüğü Teslimi ve Sözlü Rapor I

 

11

Saha Çalışması

 

12

Staj Günlüğü Teslimi ve Sözlü Rapor II

 

13

Saha Çalışması

 

14

Staj Günlüğü Teslimi ve Sözlü Rapor III

 

 

Kaynaklar

Ders Notu

Derleme Ders Kitabı

Diğer Kaynaklar

-

 

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

 

Ödevler

Staj Günlüğü; Sözlü Raporlar; Sunum

Sınavlar

Dönem Ödevi

 

 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SIRA

KATKI YÜZDESİ

Staj Günlüğü

3

30

Sözlü Rapor

3

30

Sunum

1

40

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

50

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

50

Toplam

 

100

 

 

DERS KATEGORİSİ

Bölüm Seçmeli

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

1

Sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerine hâkim, sosyolojik araştırmalar yapabilecek gerekli donanıma sahip bireyler yetiştirmek,

x

       

2

Sadece sosyoloji alanında değil, farklı fakülte ve bölümlerden alınan dersler aracılığıyla disiplinlerarası bakış açısına sahip bireyler yetiştirmek,

x

       

3

Türkiye toplumunun başlıca konularına ve meselelerine hâkim bireyler yetiştirmek,

     

x

 

4

Sosyolojinin temel temalarından “örgüt ve kurum sosyolojisi” konusuna hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek,

       

x

5

Sosyolojinin temel temalarından “siyaset sosyolojisi ve toplumsal değişim” konularına hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek,

     

x

 

6

Sosyolojinin temel temalarından “toplumsal eşitsizlikler/tabakalaşma” konusuna hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek,

     

x

 

7

Sosyolojinin ana temalarından “kültür ve toplum” konularına hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek,

x

       

8

Sosyal bilimler kuramlarına ve sosyal bilimler tarihine hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek,

x

       

9

Sözlü ve yazılı şekilde kendini ifade edebilme becerisine sahip, akademik yazının ana gerekliliklerini bilen bireyler yetiştirmek,

 

x

     

10

Uluslararası kuruluşlarda görev alarak, dünyanın farklı coğrafyalarında proje geliştirebilecek düzeyde donanımlı bireyler yetiştirmek.

     

x

 

 

ECTS

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati)

14

3

42

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)

14

3

42

Staj Günlüğü

3

3

9

Sözlü Rapor

3

2

6

Sunum

1

2

2

Dönem Ödevi

1

12

12

Toplam İş Yükü

 

 

113

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

4,52

Dersin AKTS Kredisi

 

 

5