• Turkish
  • English
Sosyoloji (İngilizce) Lisans Diploması
Yeterlilik Kodu TR0030030345
Yeterlilik Adı Sosyoloji (İngilizce) Lisans Diploması
Sorumlu Kurum Yeditepe Üniversitesi
Sorumlu Kurum İletişim Bilgisi İnönü Mah, Kayışdağı Cd. No:326A, 34755 Ataşehir/İstanbul
Sorumlu Kurum URL https://yeditepe.edu.tr/
Yönelim Genel
AYÇ Seviyesi 6
TYÇ Seviyesi 6
Sınıflandırma (Tematik Alan) Sosyoloji
Sınıflandırma (Meslek Kodu) ISCO:08
Kategori Ana
Kredi Değeri 240
Programın Normal Süresi 4 Yıl
Program Profili (Amaç) Sosyoloji, sistemli ve bilimsel bir yaklaşımla toplumun izlediği yolu ve toplumun davranışlarını inceleyen bir bilim dalıdır. Sosyoloji Bölümü, çeşitli ve farklı araştırmalarda sosyal ilişkiler, günlük etkileşimler ve yaşam kültürü üzerine odaklanarak çalışır. Eleştirel analiz yöntemlerini kullanarak ve aynı zamanda çeşitli araştırma tekniklerine başvurarak sosyal eğilimler ve değişim alanlarında bilgi toplar. Bölümün sahip olduğu konu; sosyal yapı ve sistem etkileşim sistemlerinin, araç gereçlerinin makro düzeyinden bireysel mikro sosyolojik düzeye kadar uzanmaktadır.  Sosyoloji Bölümü, öğrencilere toplumu eleştirebilme, nesnel bir şekilde değerlendirme ve anlama konularında donanım kazandırmayı amaçlamaktadır. Ayrıca, sosyal ve toplumsal akımlarla ilgili ulusal vizyon ve kariyere sahip, sahip olduğu bilgileri her türlü ortamda uygulayabilen, topluma faydalı, ulusal ve uluslararası düzeyde etkili işlerde bulunan, alanlarında yetkin ve profesyonel sosyal bilimciler yetiştirmeyi hedeflemektedir.
Öğrenme Ortamları

Öğrenme Ortamlarında, öğrencilere ileri düzeyde teorik, metodolojik ve pratik bilgi ile sorgulayıcı bir bakış açısı kazanma fırsatları sunulmaktadır. Öğrencilere şu olanaklar sağlanmaktadır:

  1. Sosyoloji biliminin tüm çağdaş standartlarına sahip, bilimin alt alanlarında birikimli Akademisyenlerden eğitim-öğretim görme, 
  2. Bilim dalının standartlarını kazandırmak doğrultusunda zorunlu teori ve yöntem dersleri yürütme,
  3. Sosyolojinin alt dallarında bireysel bir formasyon oluşturmak doğrultusunda seçmeli bölüm dersleri yürütme,
  4. Öğrencinin akademik ve profesyonel tercihlerini desteklemek üzere Üniversitemizin çok farklı bölümlerinden serbest dersler seçme, 
  5. Öğrencide eğitimli bir vatandaş bilinci oluşturmak üzere alanın ve profesyonel hayatın gereksinimlerinden bağımsız Uygarlık Tarihi, Türk Dili gibi dersleri alma,
  6. Öğrencinin bir yabancı dilde (İngilizce) akademik yazını takip edebilecek ve yazılı ve sözlü dil becerilerini kazanma,
  7. Üniversitemiz dil okulunun sağladığı birçok yabancı dil arasından seçeceği ikinci bir yabancı dili öğrenme,
  8. Öğrencinin akademik derinliğini ve zenginliğini arttırmak amacıyla Üniversitemizin çok farklı bölümleriyle Çift Anadal ve Yandal Programları yararlanma, 
  9. Akademik ve kültürel altyapısını desteklemek üzere yabancı ülkelerde bir ya da iki dönem eğitim görme,
  10. Öğrenciyi mezuniyet sonrası profesyonel hayata hazırlamak üzere araştırma projelerinde görev alma, 
  11. Öğrenciyi üniversite içinde ve dışında ilgi alanıyla ilgili kulüp ve dernek faaliyetlerine katılma,
  12. Dersler ve Kariyer Planlaması Konularında Danışmanlık Hizmetleri yararlanma,
  13. Bilgilendirme Toplantıları ve Duyuru Panoları Yoluyla Danışmanlık, Komisyonların Danışmanlık Hizmeti, Serbest Danışmanlık hizmetleri yararlanma olanakları sunulmaktadır.
Öğrenme Kazanımları (Tanım)

Öğretim programının öğretim amaçlarına göre belirlenen program çıktıları aşağıda sıralanmıştır.

  1. Araştırma yöntemlerine hâkim, sosyolojik araştırmalar yapabilecek gerekli donanıma sahip bireyler yetiştirir 
  2. Müfredatta sunulan serbest seçmeli dersler aracılığıyla diğer disiplinlerin sunduğu bakış açıları konusunda bilgi sahibi olan ve bu bakış açılarını sosyolojik düşünme yetileriyle sentezleyebilen, böylece hem bilgi birikimi hem de düşünce ufku geniş ve derin bireyler yetiştirir.
  3. İçinde yaşadığı toplumun gündemine hâkim ve toplumsal sorunlara duyarlı bireyler yetiştirir.
  4. Modern toplumları anlamlandırma çabasında önemli yeri olan örgüt dinamikleri, örgütler arası etkileşim ve örgüt-toplum ilişkilerini kavrayan sosyal bilimciler yetiştirir.
  5. Bireylerin siyasal davranışlarına etkide bulunan toplumsal etkenleri ve toplumsal yapılarla siyasal rejim ve süreçler arasındaki karşılıklı etkileşimi irdeleyip kavrayabilen bireyler yetiştirir.
  6. Özel olarak içinde yaşadıkları toplum, genel olarak ise dünya ölçeğinde mevcut eşitsizlikler ile bu eşitsizliklerin kurumsallaştırılıp meşrulaştırılma süreç ve dinamiklerini kavrayan, bu kavrayışı temel alarak yerel ve ulusal yönetim ile sivil toplum kuruluşlarının bu alanlarda proje ve sosyal politikalar oluşturmasına katkıda bulunabilecek bireyler yetiştirir.
  7. Kültür ve toplumun karşılıklı etkileşim ve bağımlılık ilişkisine tüm boyutlarıyla hakim sosyal bilimciler yetiştirir. 
  8. Sosyal bilimlerin farklı düşünsel akım ve kuramlarına hakim, bunlar üzerinde fikir yürütebilen, tartışabilen ve bu kuramlar arasında kıyaslama ve karşılaştırma yoluyla sentez yapabilme yetisine sahip sosyal bilimciler yetiştirir. 
  9. Sözlü ve yazılı şekilde kendini ifade edebilen, akademik yazının ana gereklilikleri konusunda bilgi sahibi olan ve bu bilgiyi uygulayabilen bireyler yetiştirir. 
  10. Ulusal ölçekteki kamu ve özel sektör kurum ve kuruluşları ile sivil toplum örgütlerinin yanı sıra uluslararası kuruluşların da istihdam şartlarını karşılayabilecek ve bu kuruluşlarda proje geliştirebilecek donanım ve yetilere sahip bireyler yetiştirir. 
Anahtar Yetkinlikler
  1. Eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısı,
  2. Teorik, Metodolojik ve Pratik bilgi,
  3. Multi-disipliner perspektif, 
  4. Çoklu Dil Bilgisi,
  5. Bireysel, Sosyal ve Öğrenme Becerileri,
  6. Vatandaşlık Bilinci,
  7. Kültürel Farkındalık ve İfade Yeteneği.
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri  Programda yer alan her ders için uygulanan sınav türleri ve ölçme ve değerlendirme biçimleri "Ders Öğretim Planı"nda ayrıntılı bir şekilde tanımlanmıştır. Başarı notları ve katsayıları aşağıdaki tabloda gösterilmiştir:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               
Başarı Notu Katsayısı
AA 4.0
BA 3.5
BB 3.0
CB 2.5
CC 2.0
DC 1.5
DD 1.0
FA 0.0 Başarısız (Devamsızlık nedeniyle Yarıyıl sonunda sınava girmeye hak kazanamayan)
FF 0.0 Başarısız (Yarıyıl sonu sınava girip başarılı olamayan)

             

Ayrıca, öğrencilerin durumlarına göre aşağıdaki kısaltmalar kullanılır:
a) I-Eksik (Incomplete): Geçerli mazeretleri nedeniyle ders için gerekli çalışmaları tamamlayamayan öğrencilere verilir. Bu öğrencilerin, I notunun gerektirdiği eksiklikleri en geç izleyen yarıyılın ders ekleme/bırakma tarihi sonuna kadar tamamlamaları gerekir; eksikliklerin tamamlanması üzerine öğrenci gerekli notu alır, bu tarihe kadar eksikliklerin tamamlanmaması halinde öğrencinin I notu kendiliğinden FF notuna dönüşür.
b) L-İzinli (Leave): Bu Yönetmelik hükümleri uyarınca izinli olan öğrenciler için kullanılır.

c) NC-Kredisiz (Non-Credit): Kredisiz olarak alınan dersler için kullanılır.

ç) ND-Diplomaya Yönelik Olmayan (Non-Degree): Yeditepe Üniversitesinden diploma almaya yönelik olmayan ve kredili veya kredisiz olarak alınan dersler için kullanılır ve not ortalaması hesabına katılmaz.

d) P-Geçer (Pass): Not ortalamalarına katılmayan derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.

e) R-Tekrar (Repeat): Dersin tekrarlandığını gösterir.

f) RR-Not Yükseltmek için Tekrar (Repeat Resigned): Not yükseltmek amacıyla tekrarlanan dersler için verilir.

g) (Değişik RG. 30.09.2018/305519 sy.) T-Transfer (Transfer): Yükseköğretim kurumu içinden veya dışından bir programdan transfer edilen ya da yurt dışı değişim programlarından alınıp başarılı olunan ve ilgili yönetim kurulunca intibakı onaylanan dersler için verilir ve not ortalaması hesabına katılır.

ğ) W-Dersten Çekilme (Withdrawal): Ders ekleme/bırakma tarihinden sonra her yıl akademik takvimde belirlenen süre içinde, danışmanın onayıyla gerçekleşir.

Kalite Güvencesi             

Yükseköğretim programlarının niteliğinin gözetilmesi için;

  • YÖK, yükseköğretim kurumlarında gerçekleştirilen eğitim ve öğretimle diğer faaliyetlerin planlanması, düzenlenmesi, yönetilmesi ve denetiminden sorumludur.
  • YÖK tarafından belirlenen kriterler çerçevesinde her yıl hazırlanan yükseköğretim kurumlarına ait “Üniversite İzleme ve Değerlendirme Raporları” yayımlanır. Bu raporlara göre hazırlanan, yükseköğretim kurumlarına yönelik nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren raporlarda YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır.
  • YÖK tarafından her yıl vakıf yükseköğretim kurumlarına ait akademik, idari ve mali verileri içeren “Vakıf Yükseköğretim Kurumları Raporu” yayımlanır. Vakıf yükseköğretim kurumlarına yönelik yapılan nicel ve nitel değerlendirmeleri içeren bu raporlar YÖK tarafından kamuoyu ile paylaşılır. Yükseköğretimde lisans programlarının kalite güvencesi “Yükseköğretim Diploma Programlarının Kalite Güvencesinin Sağlanmasına Yönelik Usul ve Esaslar” a göre sağlanır:

1. Öğretim Programlarının Oluşturulması ve Onaylanması:

1.1. YÖK, yükseköğretim kurumlarında lisans bölüm ve programların açılması için gerekli olan asgari standart ve ölçütleri YÖK belirler.

1.2. Yükseköğretim kurumlarında lisans programlarının müfredatı ve her bir programın öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının neler olacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumlarının senatoları tarafından belirlenir.

1.3. Ulusal Çekirdek Eğitim Programlarının müfredatı ilgili Dekanlar Konseyi tarafından kabul edildikten sonra YÖK’ün onayıyla yükseköğretim kurumları tarafından uygulanır.

2. Ölçme-Değerlendirme: Her bir lisans programının öğrenciye kazandıracağı öğrenme kazanımlarının ölçme ve değerlendirmesinin nasıl yapılacağı, YÖK’ün bu konularda belirlediği temel ilkelere uygun olarak yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan eğitim ve öğretim ve sınav yönetmeliğine göre yürütülür.

3. Belgelendirme: Lisans programlarına kayıtlı öğrenciler, yükseköğretim kurumları tarafından belirlenen ders kredilerini ve diğer yükümlülükleri başarı ile tamamlamaları halinde; lisans diploması alır.

4. Öz Değerlendirme-Dış Değerlendirme: Yükseköğretim kurumları, sürekli izleme bağlamında, her yılın başında bir önceki yıla ait “Kurum İç Değerlendirme Raporlarını” Yükseköğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından hazırlanan Bilgi Sistemine girer. YÖKAK, yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirmesine ilişkin hazırladığı “Kurumsal Geri Bildirim Raporu”nu kamuoyuyla paylaşılır. Ayrıca, YÖKAK tarafından yetkilendirilen veya tanınan akreditasyon kuruluşları tarafından verilen akreditasyon kararları da programların yeterliliklerinin kalite güvencesinin sağlandığını gösterir. YÖKAK mevzuatı gereği belirlenen yeterliliklere ilişkin düzenli gözden geçirme faaliyetleri yapar.

Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri Öğretim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (FEDEK)

Giriş Şartı Programa öğrenci kabulü “Yeditepe Üniversitesi Hakkında” bölümünde yer alan “Öğrenci Kabulü” başlığı altında ayrıntılı bir şekilde açıklanmıştır.
Başarma Şartları Programda mevcut olan (toplam 240 AKTS karşılığı) derslerin tümünü başarıyla tamamlamak ve 4.00 üzerinden en az 2.00 ağırlıklı not ortalamasına sahip olmak mezuniyet için gerekli yeterlilik koşuludur.
İlerleme Yolları (İlişki Türü)  
Yasal Dayanağı

1. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu

1.1. Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal İle Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik

1.2. Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik

2. 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanunu (Ek Madde-35)

2.1.Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği

Geçerlilik Süresi (Varsa) Yeterlilik sürekli geçerlidir.
Yeterliliğe Erişim için İnternet Adresi Adresi Aç