Din Sosyolojisinin ortaya çıkışını ve bağımsız bir disiplin olma sürecini incelemek, dinin klasik ve modern dönemdeki sosyal kuramcılar ve sosyologlarca tanımlama sorununu ve alanın belli-başlı klasik ve çağdaş problemlerini analiz etmektir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
ÖÇ1) Dinin modern dünyamızda hala rolü ve yerinin önemli olduğunu kavrar |
2,3,4,5,7 |
1,2,3 |
A,C |
ÖÇ2) Dini tarafsız ve sosyal bilimler çerçevesinde inceler |
1,8 |
1,2,3 |
A,C |
ÖÇ3) Din Sosyolojisinin klasik problemleriyle tanışır; din-sosyal teori, dinin sosyolojik & antropolojik tanımları ve anlizleri, dini organizasyonlar, Protestan ahlakı-ekonomi-kapitalizm, sivil din, din-toplum-kültür, din-politika, sekülerleşme. Gibi konular üzerine teorik düşünme becerisi edinir |
2,8 |
1,2,3 |
A,C |
ÖÇ4) Din-modernite-postmodernite, küresellik-küreselleşme-din, göç-ırk-etnisite-din, çokkültürlülük-din, din-medya, internet gibi din Sosyolojisinin çağdaş problemleriyle tanışır; |
2,3,5,8 |
1,2,3 |
A,C |
Çağdaş dünyadaki sosyal, ekonomik ve politik değişim ve gelişmeler dinin nasıl pratik edildiğini, algılandığını ve anlaşıldığını görür. |
2,3,5,7 |
1,2,3 |
A,C |
Dersin Akışı
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş olarak, Din Sosyolojisinin genelde sosyal bilimler ve özelde sosyoloji içindeki yeri |
|
2 |
Din Sosyolojisinin bileşenleri nelerdir; alandaki bell-başlı sosyologlar, alanın akademik kurumları, organizasyonları, bakış açıları, dergileri ve dernekleri. |
|
3 |
Coğrafi, bölgesel ve ulusal konumlara bağlı olarak Din Sosyolojisindeki farklı bakış açıları ve sorunsal konular. |
|
4 |
Dinin Sosyolojik ve antropolojik analiz ve tanımları |
|
5 |
Dini organizasyonların sosyolojik analizi; Kilise-resmi otorite, mezhep, milli din anlayış - algılayışı, kültler ve Yeni Dinsel Akımlar ve neden oldukları çelişkiler. |
|
6 |
Din-ekonomi-Protestan ahlakı arasındaki ilişki, Dinin-İslamın Weberci analizi ve Müslüman toplumundaki durumu |
|
7 |
Vize sınavı |
|
8 |
Ulus-devletlerde Sivil Din tartışmaları, ABD örneğinde tartışma, sivil din teorik ve pratiğinin Türkiye ortamında ele alma. |
|
9 |
Sekülerleşme teorileri, sekülerism-laiklik ile sekülerleşme arasındaki farklılıklar, sekülerleşme ve sekülerismin modern dünyanın değişik yerlerindeki pratik ve uygulamaları |
|
10 |
Din ve modenite-posmodernizm |
|
11 |
Irk-entisite ve din, göç ve çokkültürlülük |
|
12 |
Din ve Kamusal Alan |
|
13 |
Küreselleşme ve Din – Örnek çalışmalar |
|
14 |
Din v media, internet, dijital ve sosyal medya |
|
Kaynaklar
Ders Notu |
-Davie, Grace, The Sociology of Religion, Sage: London, 2007 -Furseth, Inger & Repstad, P.,An Introduction to the Sociology of Religion: Classical and Contemporary Pespectives, Ashgate: London, 2006. -Wilson, Bryan R., Religion in Sociological Perspectives, Oxford: Oxford, 1982 |
Diğer Kaynaklar |
-Beckford, James A. & N. Jay Demerath (eds.), The SAGE Handbook of the Sociology of Religion, Sage: London, 2007 -Fenn, Richard, The Blackwell Companion to Sociology of Religion, New York: Blackwell, 2003 -Clarke, Peter, The Oxford Handbook of the Sociology of Religio oxford: Oxford: 2011 -Turner, Bryan S., The New Blackwell Companion to the Sociology of Religion, Wiley-Blacwell, New York: 2010 |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
Her hafta anlatılacak konuyla ilgili makaleler verilmektedir |
Ödevler |
Derste öğrenilen konular bağlamında, öğrencinin üyesi olduğu aileyi sosyolojik açıdan değerlendirmesi ödevi |
Sınavlar |
Vize, Final |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
60 |
Derse devam ve katılım |
14 |
10 |
Dönem Ödevi |
1 |
30 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
50 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
50 |
Toplam |
|
100 |
DERS KATEGORİSİ |
Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerine hâkim, sosyolojik araştırmalar yapabilecek gerekli donanıma sahip bireyler yetiştirmek, |
|
|
|
|
x |
|
2 |
Sadece sosyoloji alanında değil farklı fakülte ve bölümlerden alınan dersler aracılığıyla disiplinlerarası bir bakış açısına sahip bireyler yetiştirmek, |
|
|
|
X |
|
|
3 |
Türkiye toplumunun başlıca konularına ve meselelerine hâkim bireyler yetiştirmek, |
|
|
|
|
X |
|
4 |
Sosyolojinin temel temalarından “örgüt ve kurum sosyolojisi” konusuna hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek, |
|
|
X |
|
|
|
5 |
Sosyolojinin temel temalarından “siyaset sosyolojisi ve toplumsal değişim” konularına hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek, |
|
|
X |
|
|
|
6 |
Sosyolojinin ana temalarından “toplumsal eşitsizlikler/tabakalaşma” konusuna hakim sosyal bilimciler yetiştirmek, |
|
|
|
|
X |
|
7 |
Sosyolojinin ana temalarından “kültür ve toplum” konularına hakim sosyal bilimciler yetiştirmek, |
|
|
|
|
X |
|
8 |
Sosyal bilimler kuramlarına ve sosyal bilimler tarihine hakim sosyal bilimciler yetiştirmek, |
|
|
|
X |
|
|
9 |
Sözlü ve yazılı şekilde kendini ifade edebilme becerisine sahip, akademik yazının ana gerekliliklerini bilen bireyler yetiştirmek, |
|
|
|
|
X |
|
10 |
Uluslararası kuruluşlarda görev alarak, dünyanın farklı coğrafyalarında proje geliştirebilecek düzeyde donanımlı bireyler yetiştirmek. |
|
|
X |
|
|
ECTS
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14x toplam ders saati) |
14 |
3 |
42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
Ara Sınav |
1 |
3 |
3 |
Final |
1 |
3 |
3 |
Toplam İş Yükü |
|
|
118 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
4,72
|
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
5 |