Klasik sosyoloji ve Marksist gelenekte tarım sorunsalı; kırsallık algısı ve kırsal kimliklerin toplumsal yapılandırmaları; kırsalda kadın/genç/çocuk olmanın anlamı; kırsal alanları etkileyen sosyo-ekonomik ve siyasi değişimler; tarımın ekonomi politiği; küresel gıda rejimi; çiftçi hareketleri; Türkiye’de kırsal yaşam ve tarımın geçmişi ve bugünü.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
ÖÇ) Küresel ve tarihsel bağlam içerisinde kır ve kent yapılanmaları arasındaki ilişkiyi ve bu ilişkilerin modern dünyayı oluşturma biçimlerini öğrenir. Kırsala ilişkin toplumsal yapılandırmaların kırsallık algımız üzerindeki etkilerini öğrenir. Kırsalı oluşturan ve dönüştüren süreçler üzerinde düşünür. |
2,3 |
1,2,3 |
A,C |
ÖÇ2) Değişen küresel gıda sistemi ve bu sistemin, özelde kırsal alanlar ve genelde toplum üzerindeki etkilerini öğrenir. |
2,3,6 |
1,2,3 |
A,C |
Dersin Akışı
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Ders Programı ve Derse Giriş |
|
2 |
- Tönnies: “Gemeinschaft and Gesellschaft” - Hillyard: “A Problem in Search of A Discipline: The History of Rural Sociology” |
|
3 |
- “Classical Marxism and the Agrarian Question” - “The Chayanovian Alternative” |
|
4 |
|
|
5 |
- Campbell, et.al.: “Masculinity and Rural Life: An Introduction” - Brandth: “Rural Masculinity in Transition: Gender Images in Tractor Advertisements”
|
|
6 |
- Rye: “Rural Youth’s Images of the Rural” - Matthews et.al.: “Growing-up in the Countryside: Children and the Rural Idyll” |
|
7 |
- Beardsworth and Keil: “The Making of the Modern Food System” - “Beyond the Classical Debates: The Global Food System” |
|
8 |
- Virata: “The WTO Agreement on Agriculture” - Glipo: “The WTO-AoA: Impact on Farmers and Rural Women in Asia” - Gonzales: “Institutionalizing Inequality: The WTO, Agriculture and Developing Countries” |
|
9 |
ARA SINAV |
|
10 |
-Tokar and Magdoff: “An Overview of the Food and Agriculture Crisis” -Holt-Gimènez and Shattuck: “Food Crises, Food Regimes and Food Movements: Rumblings of Reform or Tides of Transformation?” -Lappé and Collins: “World Hunger: Ten Myths” **** Video => Lecture by Eric Holt-Gimènez **** |
|
11 |
- Desmarais: “La Via Campesina” - Robles: “The Landless Rural Workers’ Movement (MST) in Brazil” - Branford and Rocha: “Cutting the Wire: The Landless Movement of Brazil” - Collier: “Zapatismo Resurgent: Land and Autonomy in Chiapas” |
|
12 |
- Patel: “What Does Food Sovereignty Look Like?” - “Nyéléni Declaration on Food Sovereignty” - “Interview: Paul Nicholson, La Via Campesina” - Schiavoni: “The Global Struggle for Food Sovereignty: From Nyéléni to New York” |
|
13 |
- Öztürk: (selections from: “Agriculture, Peasantry and Poverty in Turkey in the Neo- Liberal Age”)
since 1980”
|
|
14 |
- Öztürk: (selections from: “Agriculture, Peasantry and Poverty in Turkey in the Neo- Liberal Age”)
|
|
Kaynaklar
Ders Notu |
Öğretim Üyesi tarafından çeşitli kaynaklardan derlenen ders kitabı. |
Diğer Kaynaklar |
|
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
|
Ödevler |
Makale Yorumu |
Sınavlar |
Ara Sınav; Final Sınavı |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Ödev |
1 |
50 |
Ara Sınav |
1 |
50 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
100 |
DERS KATEGORİSİ |
Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|||
1 |
Sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerine hâkim, sosyolojik araştırmalar yapabilecek gerekli donanıma sahip bireyler yetiştirmek, |
X |
|
|||||
2 |
Sadece sosyoloji alanında değil farklı fakülte ve bölümlerden alınan dersler aracılığıyla disiplinlerarası bir bakış açısına sahip bireyler yetiştirmek, |
X |
|
|||||
3 |
Türkiye toplumunun başlıca konularına ve meselelerine hâkim bireyler yetiştirmek, |
X |
|
|||||
4 |
Sosyolojinin temel temalarından “örgüt ve kurum sosyolojisi” konusuna hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek, |
X |
|
|||||
5 |
Sosyolojinin temel temalarından “siyaset sosyolojisi ve toplumsal değişim” konularına hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek, |
X |
|
|||||
6 |
Sosyolojinin ana temalarından “toplumsal eşitsizlikler/tabakalaşma” konusuna hakim sosyal bilimciler yetiştirmek, |
X |
|
|||||
7 |
Sosyolojinin ana temalarından “kültür ve toplum” konularına hakim sosyal bilimciler yetiştirmek, |
X |
|
|||||
8 |
Sosyal bilimler kuramlarına ve sosyal bilimler tarihine hakim sosyal bilimciler yetiştirmek, |
X |
|
|||||
9 |
Sözlü ve yazılı şekilde kendini ifade edebilme becerisine sahip, akademik yazının ana gerekliliklerini bilen bireyler yetiştirmek, |
X |
|
|||||
10 |
Uluslararası kuruluşlarda görev alarak, dünyanın farklı coğrafyalarında proje geliştirebilecek düzeyde donanımlı bireyler yetiştirmek. |
X |
|
ECTS
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14x toplam ders saati) |
14 |
3 |
42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
4 |
60 |
Ara Sınav |
1 |
8 |
8 |
Dönem Ödevi |
1 |
20 |
20 |
Toplam İş Yükü |
|
|
130 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
5,2 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
5 |