• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
SOC320
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Kır sosyolojisinin gelişim sürecini, araştırma konularını, temel kavram ve kuramlarını incelemek ve bu kavram ve kuramlar ışığında, kırsalın güncel sorunlarını tartışmak.
Dersin İçeriği: 

Klasik sosyoloji ve Marksist gelenekte tarım sorunsalı; kırsallık algısı ve kırsal kimliklerin toplumsal yapılandırmaları; kırsalda kadın/genç/çocuk olmanın anlamı; kırsal alanları etkileyen sosyo-ekonomik ve siyasi değişimler; tarımın ekonomi politiği; küresel gıda rejimi; çiftçi hareketleri; Türkiye’de kırsal yaşam ve tarımın geçmişi ve bugünü.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav , C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

ÖÇ) Küresel ve tarihsel bağlam içerisinde kır ve kent yapılanmaları arasındaki ilişkiyi ve bu ilişkilerin modern dünyayı oluşturma biçimlerini öğrenir. Kırsala ilişkin toplumsal yapılandırmaların kırsallık algımız üzerindeki etkilerini öğrenir. Kırsalı oluşturan ve dönüştüren süreçler üzerinde düşünür.

2,3

1,2,3

A,C

ÖÇ2) Değişen küresel gıda sistemi ve bu sistemin, özelde kırsal alanlar ve genelde toplum üzerindeki etkilerini öğrenir.

2,3,6

1,2,3

A,C

 

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Ders Programı ve Derse Giriş

 

2

- Tönnies: “Gemeinschaft and Gesellschaft”

- Hillyard: “A Problem in Search of A Discipline: The History of Rural Sociology”

 

3

- “Classical Marxism and the Agrarian Question”

- “The Chayanovian Alternative”

 

4

  • - Thorner: “Chayanov’s Concept of Peasant Economy”
  • - “Beyond the Classical Debates: The Changing Character of the Peasantry”
  • - “Beyond the Classical Debates: The Future of the Family Farm”
 

5

- Campbell, et.al.: “Masculinity and Rural Life: An Introduction”

- Brandth: “Rural Masculinity in Transition: Gender Images in Tractor

                  Advertisements”

  • -Bock: “Rurality and Gender Identity: An Overview”

 

 

6

- Rye: “Rural Youth’s Images of the Rural”

- Matthews et.al.: “Growing-up in the Countryside: Children and the Rural Idyll”

 

7

- Beardsworth and Keil: “The Making of the Modern Food System”

- “Beyond the Classical Debates: The Global Food System”

 

8

- Virata: “The WTO Agreement on Agriculture”

- Glipo: “The WTO-AoA: Impact on Farmers and Rural Women in Asia”

- Gonzales: “Institutionalizing Inequality: The WTO, Agriculture and Developing Countries”         

 

9

ARA SINAV

 

10

-Tokar and Magdoff: “An Overview of the Food and Agriculture Crisis”

-Holt-Gimènez and Shattuck: “Food Crises, Food Regimes and Food Movements: Rumblings of Reform or Tides of Transformation?”

-Lappé and Collins: “World Hunger: Ten Myths”

**** Video => Lecture by Eric Holt-Gimènez ****

 

11

- Desmarais: “La Via Campesina”

- Robles: “The Landless Rural Workers’ Movement (MST) in Brazil”

- Branford and Rocha: “Cutting the Wire: The Landless Movement of Brazil”

- Collier: “Zapatismo Resurgent: Land and Autonomy in Chiapas”

 

12

- Patel: “What Does Food Sovereignty Look Like?”

- “Nyéléni Declaration on Food Sovereignty”

- “Interview: Paul Nicholson, La Via Campesina”

- Schiavoni: “The Global Struggle for Food Sovereignty: From Nyéléni to New York”

 

13

- Öztürk: (selections from:

                “Agriculture, Peasantry and Poverty in Turkey in the Neo-  

                Liberal Age”)

  • “Foreword” and Chapter 1: “Introduction”
  • Chapter 3: “The Development of Turkish Agriculture until 1980”
  • Chapter 4: “Developments in the Structure of Agriculture in Turkey

since 1980”

  • Chapter 5: “Agricultural Policies, Market Conditions and Transfers”
 

14

- Öztürk: (selections from:

                “Agriculture, Peasantry and Poverty in Turkey in the Neo-        

                Liberal Age”)

  • Chapter 7: “Sociological Approaches to Recent Developments in Agriculture and Rural Turkey”
  • Keyder and Yenal: “Agrarian Change under Globalization: Markets and Insecurity in Turkish Agriculture”

 

 

Kaynaklar

Ders Notu

 

Öğretim Üyesi tarafından çeşitli kaynaklardan derlenen ders kitabı.

Diğer Kaynaklar

 

 

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

 

Ödevler

Makale Yorumu

Sınavlar

Ara Sınav; Final Sınavı

 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SIRA

KATKI YÜZDESİ

Ödev

1

50

Ara Sınav

1

50

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

 

 

DERS KATEGORİSİ

Uzmanlık / Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerine hâkim, sosyolojik araştırmalar yapabilecek gerekli donanıma sahip bireyler yetiştirmek,

   

X

   

 

2

Sadece sosyoloji alanında değil farklı fakülte ve bölümlerden alınan dersler aracılığıyla disiplinlerarası bir bakış açısına sahip bireyler yetiştirmek,

     

X

 

 

3

Türkiye toplumunun başlıca konularına ve meselelerine hâkim bireyler yetiştirmek,

 

X

     

 

4

Sosyolojinin temel temalarından “örgüt ve kurum sosyolojisi” konusuna hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek,

X

       

 

5

Sosyolojinin temel temalarından “siyaset sosyolojisi ve toplumsal değişim” konularına hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek,

 

X

     

 

6

Sosyolojinin ana temalarından “toplumsal eşitsizlikler/tabakalaşma” konusuna hakim sosyal bilimciler yetiştirmek,

   

X

   

 

7

Sosyolojinin ana temalarından “kültür ve toplum” konularına hakim sosyal bilimciler yetiştirmek,

 

X

     

 

8

Sosyal bilimler kuramlarına ve sosyal bilimler tarihine hakim sosyal bilimciler yetiştirmek,

 

X

     

 

9

Sözlü ve yazılı şekilde kendini ifade edebilme becerisine sahip, akademik yazının ana gerekliliklerini bilen bireyler yetiştirmek,

X

       

 

10

Uluslararası kuruluşlarda görev alarak, dünyanın farklı coğrafyalarında proje geliştirebilecek düzeyde donanımlı bireyler yetiştirmek.

 

X

     

 

 

ECTS

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14x toplam ders saati)

14

3

42

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)

15

4

60

Ara Sınav

1

8

8

Dönem Ödevi

1

20

20

Toplam İş Yükü

 

 

130

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

5,2

Dersin AKTS Kredisi

 

 

5