• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
SOC 392
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
2
Uygulama Saati: 
2
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
7
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı, alan araştırması yöntem ve tekniklerini öğretmektir. Bu amaca yönelik olarak özellikle, sosyal bilimcilerin nasıl araştırma önerisi hazırladıkları, sahaya gidip nasıl veri topladıkları, verilerini nasıl organize ettikleri, kodladıkları, analiz ettikleri ve sundukları üzerinde durulmaktadır.
Dersin İçeriği: 

Araştırma konusu ve sorusu belirlenmesi; araştırma önerisi hazırlanması; araştırma alanı seçimi; sahaya erişim sağlanması; araştırmacıların rol ve sorumlulukları; sosyal bilim araştırmalarında etik meseleler; saha notları tutulması, verilerin organize edilmesi, kodlanması ve çözümlenmesi; rapor yazılması.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav , B: Deney C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

  1. Nitel araştırma yöntem ve tekniklerine hakim olur.

1, 10

1,2,3

A,C

  1. Alan araştırma sürecinin, araştırma konusu seçiminden nihai rapor yazımına kadar olan tüm aşamalarını uygulayarak öğrenmiş olur.

1,9,10

1,2,3

A,C

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Ders Programı ve Derse Giriş

Ders Programı

2

ALAN ARAŞTIRMASINA GİRİŞ

*) Wysocki, D. K. (2001). “Field Research, Narrative Analysis, and Interviewing” CH. 9 (213-216) in Readings in Social Research Methods.*) Frankfort-Nachmias and D. Nachmias. (1996). “Qualitative Research” Chapter 12 (pp. 280-285) in Research Methods in the Social Sciences.*) Babbie, E. (2000). “Qualitative Field Research” Chapter 10 (pp. 275-300) in The Practice of Social Research.

3

ARAŞTIRMA KONUSU SEÇİMİ

*)  Frankfort-Nachmias and D. Nachmias. (1996). “The Practice of Field Research” Chapter 12 (pp. 286-294), and “Blue-Collar Community: An Example of Field Research” (296-298) in Research Methods in the Social Sciences.

4

ARAŞTIRMA ÖNERİSİ YAZIMI

*) Pajares, F. (2007). Elements of a Proposal.

*) Fong, P.W.L. (2011). Some Hints on Writing A Term Project Proposal

*) White, T. (2006). Principles of Good Research and                               Research Proposal Guide

5

ALANA ERİŞİM

*) Hammersley, M. and P. Atkinson (1995). “ Access” Chapter 3 (pp. 54-79) in Ethnography.

*) Stack, C. (1996). “Doing Research in the Flats” pp. 21-25 in Smith, C.D.  W. Kornblum (eds.) In the Field: Readings on the Field Research Experience.

*) Duneier, M. (2001). “Introduction” pp. 4-14 in Sidewalk.

6

ALAN ARAŞTIRMASINDA ETİK MESELELER

*) Hammersley, M. and P. Atkinson (1995). “ Ethics” Chapter 10 (pp.   

 263-287) in Ethnography.

*) Frankfort-Nachmias and D. Nachmias. (1996). “Ethics in Social Science Research” Chapter 4 (pp. 75-96) in Research Methods in the Social Sciences.

*) Goodall, H.L. (2000). “The Ethics of Writing Ethnography” Chapter 5 (pp. 153-154) in Writing the New Ethnography

*) Wysocki, D. K. (2001). “Problems of Ethics in Research” pp. 68-75 in 

Readings in Social Research Methods.

7

NİTEL ARAŞTIRMALARDA VERİ TOPLANMASI: GÖZLEM VE SAHA NOTLARI

*) Emerson, R.M., R. I. Fretz, L.L. Shaw (1995). “Fieldnotes in Ethnographic Research” Chapter 1 (pp. 1-16) in Writing Ethnographic Fieldnotes.

*) Goodall, H.L. (2000). “Representing Ethnographic Experiences: From Fieldwork to Fieldnotes to Stories” Chapter 3 (pp. 83-92) in Writing the New Ethnography.

8

NİTEL ARAŞTIRMALARDA VERİ TOPLANMASI: GÖZLEM VE SAHA NOTLARI - devam

*) Emerson, R.M., R. I. Fretz, L.L. Shaw (1995). “In the Field: Participating, Observing, and Jotting Notes” Chapter 2 (pp. 17-34) in Writing Ethnographic Fieldnotes.                                                    *) Hammersley, M. and P. Atkinson (1995). “ Recording and Organizing Data” Chapter 7 (pp.175-186) in Ethnography.

9

MÜLAKAT

*) Holstein, J.A. and J.F. Gubrium (1995). “Introduction” (pp. 1-6); “The Active Interview in Perspective” (pp. 7-18), and

“Rethinking Interview Procedures” (pp. 73-80) in The Active Interview.

*) Berg, B. L. (1998). “The Ten Commandments of Interviewing” pp. 87-90 in Qualitative Research Methods for the Social Sciences.

10

VERİ ANALİZİ

*) Emerson, R.M., R. I. Fretz, L.L. Shaw (1995). “Processing Fieldnotes: Coding and Memoing” (pp. 142-168) in Writing Ethnographic Fieldnotes

11

VERİ ANALİZİ - devam

Sınıf-içi Veri Analizi Çalışması

12

SAHA İÇİ İLİŞKİLER VE ARAŞTIRMACI ROLÜ

*) Hammersley, M. and P. Atkinson (1995). “ Field Relations” Chapter 4 (pp.80-99) in Ethnography.

*) Whyte, W.F. (1996). “Doing Research in Cornerville” pp. 73-85 in Smith, C.D.  W. Kornblum (eds.) In the Field: Readings on the Field Research Experience.

13

SAHA İÇİ İLİŞKİLER VE ARAŞTIRMACI ROLÜ - devam

*) Hammersley, M. and P. Atkinson (1995). “ Field Roles” (pp.99-123) in Ethnography.

*) Emerson, R.M., R. I. Fretz, L.L. Shaw (1995). “Reflections:Writing and Ethnographic Marginality” (pp. 35-38) in Writing Ethnographic Fieldnotes.                                                     

14

 

ÖĞRENCİ SUNUMLARI

Öğrencilerin Yürüttükleri Saha Araştırmasına İlişkin Bireysel Sunumları

15

ÖĞRENCİ SUNUMLARI

Öğrencilerin Yürüttükleri Saha Araştırmasına İlişkin Bireysel Sunumları

 
 
 

Kaynaklar

Ders Notu

Saha Araştırması yürütülmesi üzerine farklı kaynaklardan derlenen ders kitabı

Diğer Kaynaklar

-

 
 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

 

Ödevler

Araştırma Önerisi; Veri Deşifreleri; Veri Kodlamaları; Sunum

Sınavlar

Dönem Ödevi

 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SIRA

KATKI YÜZDESİ

Ödevler

3

80

Sunum

1

20

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

 

 

DERS KATEGORİSİ

Uzmanlık / Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

1

Sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerine hâkim, sosyolojik araştırmalar yapabilecek gerekli donanıma sahip bireyler yetiştirmek,

       

x

2

Sadece sosyoloji alanında değil, farklı fakülte ve bölümlerden alınan dersler aracılığıyla disiplinlerarası bakış açısına sahip bireyler yetiştirmek,

x

       

3

Türkiye toplumunun başlıca konularına ve meselelerine hâkim bireyler yetiştirmek,

 

x

     

4

Sosyolojinin temel temalarından “örgüt ve kurum sosyolojisi” konusuna hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek,

x

       

5

Sosyolojinin temel temalarından “siyaset sosyolojisi ve toplumsal değişim” konularına hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek,

x

       

6

Sosyolojinin temel temalarından “toplumsal eşitsizlikler/tabakalaşma” konusuna hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek,

x

       

7

Sosyolojinin ana temalarından “kültür ve toplum” konularına hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek,

x

       

8

Sosyal bilimler kuramlarına ve sosyal bilimler tarihine hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek,

x

       

9

Sözlü ve yazılı şekilde kendini ifade edebilme becerisine sahip, akademik yazının ana gerekliliklerini bilen bireyler yetiştirmek,

     

x

 

10

Uluslararası kuruluşlarda görev alarak, dünyanın farklı coğrafyalarında proje geliştirebilecek düzeyde donanımlı bireyler yetiştirmek.

       

x

 

ECTS

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati)

15

4

60

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)

15

6

90

Ödevler

3

5

15

Sunum

1

2

2

Dönem Ödevi

1

18

18

Toplam İş Yükü

 

 

185

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

7,4

Dersin AKTS Kredisi

 

 

7