Araştırma konusu ve sorusu belirlenmesi; araştırma önerisi hazırlanması; araştırma alanı seçimi; sahaya erişim sağlanması; araştırmacıların rol ve sorumlulukları; sosyal bilim araştırmalarında etik meseleler; saha notları tutulması, verilerin organize edilmesi, kodlanması ve çözümlenmesi; rapor yazılması.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları Bu dersi tamamladığında öğrenci: |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
|
1, 10 |
1,2,3 |
A,C |
|
1,9,10 |
1,2,3 |
A,C |
Dersin Akışı
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Ders Programı ve Derse Giriş |
Ders Programı |
2 |
ALAN ARAŞTIRMASINA GİRİŞ |
*) Wysocki, D. K. (2001). “Field Research, Narrative Analysis, and Interviewing” CH. 9 (213-216) in Readings in Social Research Methods.*) Frankfort-Nachmias and D. Nachmias. (1996). “Qualitative Research” Chapter 12 (pp. 280-285) in Research Methods in the Social Sciences.*) Babbie, E. (2000). “Qualitative Field Research” Chapter 10 (pp. 275-300) in The Practice of Social Research. |
3 |
ARAŞTIRMA KONUSU SEÇİMİ |
*) Frankfort-Nachmias and D. Nachmias. (1996). “The Practice of Field Research” Chapter 12 (pp. 286-294), and “Blue-Collar Community: An Example of Field Research” (296-298) in Research Methods in the Social Sciences. |
4 |
ARAŞTIRMA ÖNERİSİ YAZIMI |
*) Pajares, F. (2007). Elements of a Proposal. *) Fong, P.W.L. (2011). Some Hints on Writing A Term Project Proposal *) White, T. (2006). Principles of Good Research and Research Proposal Guide |
5 |
ALANA ERİŞİM |
*) Hammersley, M. and P. Atkinson (1995). “ Access” Chapter 3 (pp. 54-79) in Ethnography. *) Stack, C. (1996). “Doing Research in the Flats” pp. 21-25 in Smith, C.D. W. Kornblum (eds.) In the Field: Readings on the Field Research Experience. *) Duneier, M. (2001). “Introduction” pp. 4-14 in Sidewalk. |
6 |
ALAN ARAŞTIRMASINDA ETİK MESELELER |
*) Hammersley, M. and P. Atkinson (1995). “ Ethics” Chapter 10 (pp. 263-287) in Ethnography. *) Frankfort-Nachmias and D. Nachmias. (1996). “Ethics in Social Science Research” Chapter 4 (pp. 75-96) in Research Methods in the Social Sciences. *) Goodall, H.L. (2000). “The Ethics of Writing Ethnography” Chapter 5 (pp. 153-154) in Writing the New Ethnography. *) Wysocki, D. K. (2001). “Problems of Ethics in Research” pp. 68-75 in Readings in Social Research Methods. |
7 |
NİTEL ARAŞTIRMALARDA VERİ TOPLANMASI: GÖZLEM VE SAHA NOTLARI |
*) Emerson, R.M., R. I. Fretz, L.L. Shaw (1995). “Fieldnotes in Ethnographic Research” Chapter 1 (pp. 1-16) in Writing Ethnographic Fieldnotes. *) Goodall, H.L. (2000). “Representing Ethnographic Experiences: From Fieldwork to Fieldnotes to Stories” Chapter 3 (pp. 83-92) in Writing the New Ethnography. |
8 |
NİTEL ARAŞTIRMALARDA VERİ TOPLANMASI: GÖZLEM VE SAHA NOTLARI - devam |
*) Emerson, R.M., R. I. Fretz, L.L. Shaw (1995). “In the Field: Participating, Observing, and Jotting Notes” Chapter 2 (pp. 17-34) in Writing Ethnographic Fieldnotes. *) Hammersley, M. and P. Atkinson (1995). “ Recording and Organizing Data” Chapter 7 (pp.175-186) in Ethnography. |
9 |
MÜLAKAT |
*) Holstein, J.A. and J.F. Gubrium (1995). “Introduction” (pp. 1-6); “The Active Interview in Perspective” (pp. 7-18), and “Rethinking Interview Procedures” (pp. 73-80) in The Active Interview. *) Berg, B. L. (1998). “The Ten Commandments of Interviewing” pp. 87-90 in Qualitative Research Methods for the Social Sciences. |
10 |
VERİ ANALİZİ |
*) Emerson, R.M., R. I. Fretz, L.L. Shaw (1995). “Processing Fieldnotes: Coding and Memoing” (pp. 142-168) in Writing Ethnographic Fieldnotes |
11 |
VERİ ANALİZİ - devam |
Sınıf-içi Veri Analizi Çalışması |
12 |
SAHA İÇİ İLİŞKİLER VE ARAŞTIRMACI ROLÜ |
*) Hammersley, M. and P. Atkinson (1995). “ Field Relations” Chapter 4 (pp.80-99) in Ethnography. *) Whyte, W.F. (1996). “Doing Research in Cornerville” pp. 73-85 in Smith, C.D. W. Kornblum (eds.) In the Field: Readings on the Field Research Experience. |
13 |
SAHA İÇİ İLİŞKİLER VE ARAŞTIRMACI ROLÜ - devam |
*) Hammersley, M. and P. Atkinson (1995). “ Field Roles” (pp.99-123) in Ethnography. *) Emerson, R.M., R. I. Fretz, L.L. Shaw (1995). “Reflections:Writing and Ethnographic Marginality” (pp. 35-38) in Writing Ethnographic Fieldnotes. |
14 |
ÖĞRENCİ SUNUMLARI |
Öğrencilerin Yürüttükleri Saha Araştırmasına İlişkin Bireysel Sunumları |
15 |
ÖĞRENCİ SUNUMLARI |
Öğrencilerin Yürüttükleri Saha Araştırmasına İlişkin Bireysel Sunumları |
Kaynaklar
Ders Notu |
Saha Araştırması yürütülmesi üzerine farklı kaynaklardan derlenen ders kitabı |
Diğer Kaynaklar |
- |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
|
Ödevler |
Araştırma Önerisi; Veri Deşifreleri; Veri Kodlamaları; Sunum |
Sınavlar |
Dönem Ödevi |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Ödevler |
3 |
80 |
Sunum |
1 |
20 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
DERS KATEGORİSİ |
Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Sosyal bilimlerde araştırma yöntemlerine hâkim, sosyolojik araştırmalar yapabilecek gerekli donanıma sahip bireyler yetiştirmek, |
x |
|||||
2 |
Sadece sosyoloji alanında değil, farklı fakülte ve bölümlerden alınan dersler aracılığıyla disiplinlerarası bakış açısına sahip bireyler yetiştirmek, |
x |
|||||
3 |
Türkiye toplumunun başlıca konularına ve meselelerine hâkim bireyler yetiştirmek, |
x |
|||||
4 |
Sosyolojinin temel temalarından “örgüt ve kurum sosyolojisi” konusuna hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek, |
x |
|||||
5 |
Sosyolojinin temel temalarından “siyaset sosyolojisi ve toplumsal değişim” konularına hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek, |
x |
|||||
6 |
Sosyolojinin temel temalarından “toplumsal eşitsizlikler/tabakalaşma” konusuna hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek, |
x |
|||||
7 |
Sosyolojinin ana temalarından “kültür ve toplum” konularına hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek, |
x |
|||||
8 |
Sosyal bilimler kuramlarına ve sosyal bilimler tarihine hâkim sosyal bilimciler yetiştirmek, |
x |
|||||
9 |
Sözlü ve yazılı şekilde kendini ifade edebilme becerisine sahip, akademik yazının ana gerekliliklerini bilen bireyler yetiştirmek, |
x |
|||||
10 |
Uluslararası kuruluşlarda görev alarak, dünyanın farklı coğrafyalarında proje geliştirebilecek düzeyde donanımlı bireyler yetiştirmek. |
x |
ECTS
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) |
15 |
4 |
60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
6 |
90 |
Ödevler |
3 |
5 |
15 |
Sunum |
1 |
2 |
2 |
Dönem Ödevi |
1 |
18 |
18 |
Toplam İş Yükü |
|
|
185 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
7,4 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
7 |