• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
PSY 346
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
7
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı, öğrencilere bireyler ve fiziksel çevreleri arasındaki ilişkileri içeren teori ve araştırmaları tanıtmaktır. Bu ders döneminin sonunda başarılı olan öğrenciler, çevresel psikoloji araştırmaları ve uyglamalarının hümanistik çevreler oluşturmak için ve doğa ile ilişkilerimizi geliştirmek için kullanabileceklerini anlayacaktır.
Dersin İçeriği: 

Birey ve çevresi arasındaki ilişkiye disiplinlerarası bir yaklaşım; farklı fiziksel çevre koşullarındaki davranışlar ve çevresel ögelere yönelik tutumlar incelenir.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Ders, 2: Tartışmalı ders, 3: Seminer, 4: Araştırma, 5: Benzetim/Vaka Çalışması/Rol Yapma, 6: Problem Çözme, 7: Konuk Konuşmacı
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav, B: Yazılı ödev, C: Sunum, D: Araştırma, E: Münazara, F: Kısa Sınav, G: Derse Katılım

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

İnsan ve çevre arasındaki etkileşimi anlayıp bir mekanı bu perspektifler doğrultusunda inceyebilir.

1,2,9,10,12,15,16

1,2

A, B, C

Çevresel psikolojinin tarihsel gelişimini ve kuramsal bakış açılarını, ve temel kavramlarını açıklayabilir.

1,2,3,9,11,15,16

1,2

A

Çevresel psikolojinin kuramları ve uygulama alanlarının disiplinler arası yapısını anlayıp, Çevresel psikolojinin diğer bilim dalları ile ortak çalışmalarından faydalanabilir.

2,3,4,8,9,11, 12,13,14,15,16

1,2,4

B, C

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Derse giriş

 

2

Çevresel psikolojiye giriş

Çevresel psikoloji alanı ve özellikleri.

Tarihsel kökeni, çevresel psikoloji alanındaki teoriler ve araştırmalar.

Ders notu 1

Canter & Donald (1987), Gifford (2002)

3

Sosyal davranış ve alan kullanımı

Kişisel alan, kalabalık, bölgecilik, mahremiyet. Kültürel perspektifler.

Ders notu 2

Hall (2003), Cherulnik (1993)

4

Mekan psikolojisi

Psikolojide mekan (place) teorisi,. Mekan kavramına fenomenolojik yaklaşım. Mekana bağlanma. Mekansal kimlik.

Ders notu 3

Sime (1986)

5

Bina çevreleri: Mimari anlamları

Mimari stiller: Modernizm ve Post-modernizm. Mimari tercihler ve estetik. “Place-making” kavramına göre çevresel tasarımlar.

Ders notu 4

Groat (1982), Jencks (1997)

6

Doğa, kültür ve çevre

Kültür ve dünya görüşü, doğaya karşı tutumlar. Manzara tercihi. Japonya’da mimarlık alanı.

Ders notu 5

Altman & Chemers (1981), Kalland (1995)

7

Ara sınav

Ders notları 1-5

8

Ev – Ev (home) ve evsizlik (homelessness) kavramı. Ev ve kimlik.

Lecture note 6

Erman (1996), Moore (2000), Wardhaugh (1999)

9

Çalışma alanı- Örgütsel kültür ve ofis tasarımı, ofisin sembolik yönü, geleneksel ve açık planlı ofisler.

Ders notu  7

Donald (1994)

10

Eğitim ortamı

Değişen eğitim felsefesi ve sınıf tasarımı. Resmi olmayan öğrenme ortamı olarak müze.

Ders notu 8

Canter & Donald (1987), Cooper (1982)

11

Terapötik çevreler

Kurumlar ve hastane tasarımı.

Ders notu 9

Canter & Canter (1979), Ulrich (1992, 2006)

12

Çevre ve suç

Savunulabilir alan (Defensible space) ve çevre tasarımı ile suç önleme (Crime Prevention through Environmental –CPTED-).

Ders notu 10

Lundrigans & Canter (2001), Taylor (2002)

13

Sosyal tasarım: Daha uygun ortamlar tasarlamak

Kullanıcı ihtiyacı analizi, Kullanım sonrası yapı değerlendirmesi

Ders notu 11

Gifford (1997)

14

Öğrenci ödev sunumları

Mekan Değerlendirme Raporu

 

Kaynaklar

Ders Notu

Çevresel Psikoloji Ders Notları (Hazırlayan: Mari Ito Alptürer)

Diğer Kaynaklar

Okumalar:

 Introduction to Environmental Psychology

Canter, D. & Donald, I. (1987). Environmental Psychology in the United Kingdom. In D. Stokols & I. Altman (Eds.) Handbook of Environmental Psychology, Volume 2 (pp.1281-1310). New York, Wiley.

Gifford, R. (2002). Making a difference: Some ways environmental psychology has improved the world. In R. B. Bechtel & A. Churchman (Eds.). Handbook of  Environmental Psychology (pp.323-334). Chichester: John Wiley

Social Behavior and Space Use

Hall, E.T. (2003). Proxemics. In S.M. Low & D. Lawrence-Zuniga, (Eds.). The Anthropology of space and place: Locating culture, (pp. 51-73). Oxford: Blackwell.

Cherulnik, P.D. (1993). Applications of  Environment-Behavior Research: Case Studies and Analysis. Cambridge: Cambridge University Press. (Read Chapter11: Defensible-space modifications at Clason point gardens, pp.197-220).

The Psychology of Place

Sime, D. (1986). Creating places or designing spaces? Journal of Environmental Psychology, 6, 49-63.

The natural environment  - Attitudes towards nature

Altman, I. & Chemers, M.M.(1981). Culture and Environment. Monterey Bermont, CA: Brooks/Cole. (Read Chapters 2: World views of the environment - pp. 15-42)

Kalland, A. (1995). Culture in Japanese Nature. In O. Bruun & A. Kalland (Eds.). Asian Perception of Nature: A Critical Approach.  Richmond, Surrey: Curzon Press. (pp.243-257).

The built environment – architectural meaning

Groat, L. (1982). Meaning in post-modern architecture: An examination using the multiple sorting task. Journal of Environmental Psychology, 2, 3-22. [Reprint available in Groat, L. (Ed.) (1995). Readings in Environmental Psychology: Giving  Places Meaning (pp.141-160). Lndon: Academic Press.]

Jencks, C.A. (1977). "Post-Modern Architecture" from The Language of Post-Modern Architecture (London: Academy Editions). In K. M. Hays (eds.) (2000). Architecture Theory since 1968. London: MIT Press (pp.306-316). 

Home and homelessness

Erman, T. (1996). Women and the housing environment: The experience of Turkish migrant women in squatter (gecekondu) and apartment housing. Environment and Behavior, 28 (6), 764-798.

Moore, J. (2000). Placing home in context. Journal of Environmental Psychology, 20, 207-217.

Wardhaugh, J. (1999) The unaccompanied woman: home, homelessness and identity. Sociological Review, 47 (1), 91-109.

Workplace

Donald, I. (1994). Management and change in office environments. Journal of Environmental Psychology, 14, 21-30.

Educational environments

Canter, D. & Donald, I. (1987). Environmental Psychology in the United Kingdom. In D. Stokols & I. Altman (Eds.) Handbook of Environmental Psychology, Volume 2 (pp.1281-1310). New York, Wiley. (Read "Educational Environments" pp.1291-1292)

Cooper, I. (1982). The maintenance of order and use of space in primary school buildings.  British Journal of  Sociology of Education, 3 (3), 267-279

 

Therapeutic environments

Canter, S. & Canter, D. (1979). Building for therapy.  In  D. Canter & S. Canter (Eds.), Designing for Therapeutic Environments (pp.1-28). Chichester: John Wiley & Sons.

Ulrich, R. S. (1992). How design impacts wellness. The Health Care Forum Journal, 35 (5), 20-25.

Ulrich, R. S. (2006). Essay: Evidence-based health-care architecture. Lancet, 368: 538-539.

Environment and Crime

Lundrigans, S. & Canter, D. (2001). A multivariate analysis of serial murderer’s disposal site location choice. Journal of Environmental Psychology, 21, 423-432.

Taylor, R.B. (2002). Crime prevention through environmental design (CPTED): Yes, No, Maybe, Unknowable, and all of the above.  In R. B. Bechtel & A. Churchman (Eds.). Handbook of  Environmental Psychology (pp.413-426). Chichester: John Wiley

Designing more suitable environment

Gifford, R. (1997) Environmental Psychology: Theory and Practice (2nd ed.). Allyn & Bacon. (Read Chapter 15 “Designing more fitting environments” & Epilogue “Utopia versus Entopia”pp.380-413)

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

 

Ödevler

 

Sınavlar

 

 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

1

66.6

Kısa Sınav

0

0

Ödev

1

33.3

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

 

 

DERS KATEGORİSİ

Uzmanlık / Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

1

Bir bilim dalı olarak psikolojinin, temel kavramları, kuramsal bakış açıları ve tarihsel gelişimine hakimdir.

 

 

 

 

X

2

Psikolojinin alt alanları ve bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibidir.

 

 

 

 

X

3

Psikoloji kuramları ile bu kuramların görgül temelleri arasındaki bağı kurabilir.

 

 

X

 

 

4

Psikoloji dışındaki diğer bilim dallarının psikolojiyle benzerlik ve farklılıklarını karşılaştırıp, psikolojiye potansiyel  katkısını görebilir ve disiplinler arası çalışmanın öneminin farkındadır.

 

 

 

 

X

5

Psikoloji biliminin araştırma ve araştırma etiği ilkelerine yönelik temel özelliklerini kavrar.

X

 

 

 

 

6

Psikolojide temel araştırma yöntemlerini tanır, araştırma deseni oluşturabilir, veri toplayabilir, güncel bilişim teknolojilerinden faydalanarak veri analizi ve veri yorumlama becerisine sahiptir.

X

 

 

 

 

7

Psikoloji alanındaki soruları cevaplamaya yönelik uygun araştırma, yöntem, bilgi ve becerilerinin kullanıldığı araştırma çalışmalarını planlayabilir ve yürütebilir ve/veya mevcut verilerle çalışabilir.

X

 

 

 

 

8

Bilgiye erişebilir, bilgiyi etkin kullanabilir ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilir.

 

 

X

 

 

9

Kuram, araştırma yöntemleri ve uygulamaları yordamada şüpheci sorgulama yapabilir ve bilimsel yaklaşımı kullanabilir.

 

 

X

 

 

10

Analitik, eleştirel ve yaratıcı şekilde düşünebilir ve düşüncelerini ifade edebilir; düşünme ve düşüncenin ifadesinde mantıksal ve akıcıdır.

 

 

 

 

X

11

Psikolojinin temel araştırma yapılan alanlarından elde edilen bulguların potansiyel uygulama alanlarının farkındadır.

 

 

 

 

X

12

Psikoloji ve uzmanlık alanlarıyla ilgili konulardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri bağdaştırabilir.

 

 

 

 

X

13

Psikolojinin uygulamalı alanlarını ve bu alanlarda ne tür uygulama yöntemleri olduğunu tanıyıp mesleki etik kurallarına bağlı kalır.

 

 

X

 

 

14

Psikoloji biliminin sağladığı bilgiyi ve kuramları mesleki etik ilkeleri çerçevesinde bireysel, sosyal, kültürel ve kuramsal konularda kullanabilir. Toplumsal duyarlılık ve bireysel sorumluluk bilincine sahiptir.

 

 

X

 

 

15

Tek başına ya da başkalarıyla verimli çalışabilir.

 

 

 

 

X

16

İngilizce düşünme, okuma, yazma ve sözlü ifade becerisine sahiptir.

 

 

 

 

X

 

ECTS

Etkinlik

SAYI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14x toplam ders saati)

14

3

42

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)

14

6

84

Ara Sınav

1

10

10

Ödev

1

10

10

Final

1

20

20

Toplam İş Yükü

 

 

166

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

6,64

Dersin AKTS Kredisi

 

 

7