Birey ve çevresi arasındaki ilişkiye disiplinlerarası bir yaklaşım; farklı fiziksel çevre koşullarındaki davranışlar ve çevresel ögelere yönelik tutumlar incelenir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
İnsan ve çevre arasındaki etkileşimi anlayıp bir mekanı bu perspektifler doğrultusunda inceyebilir. |
1,2,9,10,12,15,16 |
1,2 |
A, B, C |
Çevresel psikolojinin tarihsel gelişimini ve kuramsal bakış açılarını, ve temel kavramlarını açıklayabilir. |
1,2,3,9,11,15,16 |
1,2 |
A |
Çevresel psikolojinin kuramları ve uygulama alanlarının disiplinler arası yapısını anlayıp, Çevresel psikolojinin diğer bilim dalları ile ortak çalışmalarından faydalanabilir. |
2,3,4,8,9,11, 12,13,14,15,16 |
1,2,4 |
B, C |
Dersin Akışı
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Derse giriş |
|
2 |
Çevresel psikolojiye giriş Çevresel psikoloji alanı ve özellikleri. Tarihsel kökeni, çevresel psikoloji alanındaki teoriler ve araştırmalar. |
Ders notu 1 Canter & Donald (1987), Gifford (2002) |
3 |
Sosyal davranış ve alan kullanımı Kişisel alan, kalabalık, bölgecilik, mahremiyet. Kültürel perspektifler. |
Ders notu 2 Hall (2003), Cherulnik (1993) |
4 |
Mekan psikolojisi Psikolojide mekan (place) teorisi,. Mekan kavramına fenomenolojik yaklaşım. Mekana bağlanma. Mekansal kimlik. |
Ders notu 3 Sime (1986) |
5 |
Bina çevreleri: Mimari anlamları Mimari stiller: Modernizm ve Post-modernizm. Mimari tercihler ve estetik. “Place-making” kavramına göre çevresel tasarımlar. |
Ders notu 4 Groat (1982), Jencks (1997) |
6 |
Doğa, kültür ve çevre Kültür ve dünya görüşü, doğaya karşı tutumlar. Manzara tercihi. Japonya’da mimarlık alanı. |
Ders notu 5 Altman & Chemers (1981), Kalland (1995) |
7 |
Ara sınav |
Ders notları 1-5 |
8 |
Ev – Ev (home) ve evsizlik (homelessness) kavramı. Ev ve kimlik. |
Lecture note 6 Erman (1996), Moore (2000), Wardhaugh (1999) |
9 |
Çalışma alanı- Örgütsel kültür ve ofis tasarımı, ofisin sembolik yönü, geleneksel ve açık planlı ofisler. |
Ders notu 7 Donald (1994) |
10 |
Eğitim ortamı Değişen eğitim felsefesi ve sınıf tasarımı. Resmi olmayan öğrenme ortamı olarak müze. |
Ders notu 8 Canter & Donald (1987), Cooper (1982) |
11 |
Terapötik çevreler Kurumlar ve hastane tasarımı. |
Ders notu 9 Canter & Canter (1979), Ulrich (1992, 2006) |
12 |
Çevre ve suç Savunulabilir alan (Defensible space) ve çevre tasarımı ile suç önleme (Crime Prevention through Environmental –CPTED-). |
Ders notu 10 Lundrigans & Canter (2001), Taylor (2002) |
13 |
Sosyal tasarım: Daha uygun ortamlar tasarlamak Kullanıcı ihtiyacı analizi, Kullanım sonrası yapı değerlendirmesi |
Ders notu 11 Gifford (1997) |
14 |
Öğrenci ödev sunumları |
Mekan Değerlendirme Raporu |
Kaynaklar
Ders Notu |
Çevresel Psikoloji Ders Notları (Hazırlayan: Mari Ito Alptürer) |
Diğer Kaynaklar |
Okumalar: Introduction to Environmental Psychology Canter, D. & Donald, I. (1987). Environmental Psychology in the United Kingdom. In D. Stokols & I. Altman (Eds.) Handbook of Environmental Psychology, Volume 2 (pp.1281-1310). New York, Wiley. Gifford, R. (2002). Making a difference: Some ways environmental psychology has improved the world. In R. B. Bechtel & A. Churchman (Eds.). Handbook of Environmental Psychology (pp.323-334). Chichester: John Wiley Social Behavior and Space Use Hall, E.T. (2003). Proxemics. In S.M. Low & D. Lawrence-Zuniga, (Eds.). The Anthropology of space and place: Locating culture, (pp. 51-73). Oxford: Blackwell. Cherulnik, P.D. (1993). Applications of Environment-Behavior Research: Case Studies and Analysis. Cambridge: Cambridge University Press. (Read Chapter11: Defensible-space modifications at Clason point gardens, pp.197-220). The Psychology of Place Sime, D. (1986). Creating places or designing spaces? Journal of Environmental Psychology, 6, 49-63. The natural environment - Attitudes towards nature Altman, I. & Chemers, M.M.(1981). Culture and Environment. Monterey Bermont, CA: Brooks/Cole. (Read Chapters 2: World views of the environment - pp. 15-42) Kalland, A. (1995). Culture in Japanese Nature. In O. Bruun & A. Kalland (Eds.). Asian Perception of Nature: A Critical Approach. Richmond, Surrey: Curzon Press. (pp.243-257). The built environment – architectural meaning Groat, L. (1982). Meaning in post-modern architecture: An examination using the multiple sorting task. Journal of Environmental Psychology, 2, 3-22. [Reprint available in Groat, L. (Ed.) (1995). Readings in Environmental Psychology: Giving Places Meaning (pp.141-160). Lndon: Academic Press.] Jencks, C.A. (1977). "Post-Modern Architecture" from The Language of Post-Modern Architecture (London: Academy Editions). In K. M. Hays (eds.) (2000). Architecture Theory since 1968. London: MIT Press (pp.306-316). Home and homelessness Erman, T. (1996). Women and the housing environment: The experience of Turkish migrant women in squatter (gecekondu) and apartment housing. Environment and Behavior, 28 (6), 764-798. Moore, J. (2000). Placing home in context. Journal of Environmental Psychology, 20, 207-217. Wardhaugh, J. (1999) The unaccompanied woman: home, homelessness and identity. Sociological Review, 47 (1), 91-109. Workplace Donald, I. (1994). Management and change in office environments. Journal of Environmental Psychology, 14, 21-30. Educational environments Canter, D. & Donald, I. (1987). Environmental Psychology in the United Kingdom. In D. Stokols & I. Altman (Eds.) Handbook of Environmental Psychology, Volume 2 (pp.1281-1310). New York, Wiley. (Read "Educational Environments" pp.1291-1292) Cooper, I. (1982). The maintenance of order and use of space in primary school buildings. British Journal of Sociology of Education, 3 (3), 267-279
Therapeutic environments Canter, S. & Canter, D. (1979). Building for therapy. In D. Canter & S. Canter (Eds.), Designing for Therapeutic Environments (pp.1-28). Chichester: John Wiley & Sons. Ulrich, R. S. (1992). How design impacts wellness. The Health Care Forum Journal, 35 (5), 20-25. Ulrich, R. S. (2006). Essay: Evidence-based health-care architecture. Lancet, 368: 538-539. Environment and Crime Lundrigans, S. & Canter, D. (2001). A multivariate analysis of serial murderer’s disposal site location choice. Journal of Environmental Psychology, 21, 423-432. Taylor, R.B. (2002). Crime prevention through environmental design (CPTED): Yes, No, Maybe, Unknowable, and all of the above. In R. B. Bechtel & A. Churchman (Eds.). Handbook of Environmental Psychology (pp.413-426). Chichester: John Wiley Designing more suitable environment Gifford, R. (1997) Environmental Psychology: Theory and Practice (2nd ed.). Allyn & Bacon. (Read Chapter 15 “Designing more fitting environments” & Epilogue “Utopia versus Entopia”pp.380-413) |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
|
Ödevler |
|
Sınavlar |
|
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
66.6 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
33.3 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
DERS KATEGORİSİ |
Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Bir bilim dalı olarak psikolojinin, temel kavramları, kuramsal bakış açıları ve tarihsel gelişimine hakimdir. |
|
|
|
|
X |
|
2 |
Psikolojinin alt alanları ve bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibidir. |
|
|
|
|
X |
|
3 |
Psikoloji kuramları ile bu kuramların görgül temelleri arasındaki bağı kurabilir. |
|
|
X |
|
|
|
4 |
Psikoloji dışındaki diğer bilim dallarının psikolojiyle benzerlik ve farklılıklarını karşılaştırıp, psikolojiye potansiyel katkısını görebilir ve disiplinler arası çalışmanın öneminin farkındadır. |
|
|
|
|
X |
|
5 |
Psikoloji biliminin araştırma ve araştırma etiği ilkelerine yönelik temel özelliklerini kavrar. |
X |
|
|
|
|
|
6 |
Psikolojide temel araştırma yöntemlerini tanır, araştırma deseni oluşturabilir, veri toplayabilir, güncel bilişim teknolojilerinden faydalanarak veri analizi ve veri yorumlama becerisine sahiptir. |
X |
|
|
|
|
|
7 |
Psikoloji alanındaki soruları cevaplamaya yönelik uygun araştırma, yöntem, bilgi ve becerilerinin kullanıldığı araştırma çalışmalarını planlayabilir ve yürütebilir ve/veya mevcut verilerle çalışabilir. |
X |
|
|
|
|
|
8 |
Bilgiye erişebilir, bilgiyi etkin kullanabilir ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilir. |
|
|
X |
|
|
|
9 |
Kuram, araştırma yöntemleri ve uygulamaları yordamada şüpheci sorgulama yapabilir ve bilimsel yaklaşımı kullanabilir. |
|
|
X |
|
|
|
10 |
Analitik, eleştirel ve yaratıcı şekilde düşünebilir ve düşüncelerini ifade edebilir; düşünme ve düşüncenin ifadesinde mantıksal ve akıcıdır. |
|
|
|
|
X |
|
11 |
Psikolojinin temel araştırma yapılan alanlarından elde edilen bulguların potansiyel uygulama alanlarının farkındadır. |
|
|
|
|
X |
|
12 |
Psikoloji ve uzmanlık alanlarıyla ilgili konulardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri bağdaştırabilir. |
|
|
|
|
X |
|
13 |
Psikolojinin uygulamalı alanlarını ve bu alanlarda ne tür uygulama yöntemleri olduğunu tanıyıp mesleki etik kurallarına bağlı kalır. |
|
|
X |
|
|
|
14 |
Psikoloji biliminin sağladığı bilgiyi ve kuramları mesleki etik ilkeleri çerçevesinde bireysel, sosyal, kültürel ve kuramsal konularda kullanabilir. Toplumsal duyarlılık ve bireysel sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
X |
|
|
|
15 |
Tek başına ya da başkalarıyla verimli çalışabilir. |
|
|
|
|
X |
|
16 |
İngilizce düşünme, okuma, yazma ve sözlü ifade becerisine sahiptir. |
|
|
|
|
X |
ECTS
Etkinlik |
SAYI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14x toplam ders saati) |
14 |
3 |
42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
Ara Sınav |
1 |
10 |
10 |
Ödev |
1 |
10 |
10 |
Final |
1 |
20 |
20 |
Toplam İş Yükü |
|
|
166 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
6,64 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
7 |