İnsan davranışı ve zihinsel süreçlerinin evrensel ve kültüre özgü yönleri incelenir; psikolojik kuram, kültürel ve kültürler-arası bakış açısından eleştirel bir şekilde değerlendirilir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
Kültürel psikolojinin ne olduğunu ve bir bilim dalı olarak gelişimini, psikoloji bilimi ile olan bağını açıklayabilir. |
1, 2, 3, 4 |
1, 2, 3 |
A, C, G |
Kültür ve psikolojinin temel çalışma alanları arasındaki ilişkililiği kritik bir bakış açısıyla irdeleyebilir. |
1, 2, 3, 4, 9, 10 |
1, 2, 3 |
A, C, G |
Kültürel psikolojinin ürettiği bilgi ışığında insana dair ileri sürülmüş evrensel bilgileri değerlendirebilir. |
9, 10, 14, 15, 16 |
1, 2, 3 |
A, C, G |
Kültürel Psikolojinin ürettiği bilgi ışığında liberal toplumlardaki sosyal problemlere dair içgörüsünü tanımlayabilir. |
9, 10, 11, 14, 15, 16 |
1, 2, 3 |
A, C, G |
Dersin Akışı
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş: Kuramsal, tarihsel ve felsefi zemin |
|
2 |
Kültürel Psikoloji Nedir? |
Shweder, 1991. |
3 |
Kültür Nedir? |
Shweder, 1984 Ünite 2 |
4 |
Kültür ve Bilişsel Süreçler |
Vygotsky Chapter 2-4; Shwartz, White, & Lutz, Ünite 2 |
5 |
Kültür ve Bilişsel Süreçler |
Kitayama, S. & Duffy, S. 2004 |
6 |
Kültür ve Bilişsel Süreçler |
Casey & Edgerton. Ünite 3 |
7 |
Sınav |
|
8 |
Kültür ve Duygu |
Ekman, 1999 |
9 |
Kültür ve Duygu |
Briggs. 2000 |
10 |
Kültür ve İnsan Gelişimi |
Kitayama, S., Markus, H., & Kurokava, S. 2000 |
11 |
Kültür ve İnsan Gelişimi |
Shwartz, White, & Lutz, Ünite 6 |
12 |
Kültür ve Benlik |
Shwartz, White, & Lutz, Ünite 5 |
13 |
Kültür ve Benlik |
Kağıtçıbaşı, 2005 |
14 |
Ötekini Anlamak |
Shweder, 2002. |
Kaynaklar
Ders Notu |
Briggs, Jean. 2000. Emotions Have Many Faces: Inuit Lessons. Anthropologica, Vol. 42, No. 2, pp. 157-164. Conerly Casey & Robert B. Edgerton (eds). 2005. A Companion to Psychological Anthropology: Modernity and Psychocultural Change . New York: Blackwell. Ekman, P. 1999. “Basic Emotions” in Dalgeleish, T. And M. Power (eds.) Handbook of cognition and Emotion. New York: John Wiley &Sons. Kağıtçıbaşı, Çiğdem. 2005. Autonomy and Relatedness in Cultural context: Implications for Self and Family. Journal of Cross-Cultural Psychology, 36:403-422. Kitayama, S., Markus, H., & Kurokava, S. 2000. Culture, Emotion, and Well-Being: Good Feelings in Japan and the United States. Cognition and Emotion. Vol. 14, 93-124. Kitayama, S. & Duffy, S. 2004. Cultural competence—Tacit, yet fundamental: Self, social relations, and cognition in the US and Japan. In R. J., Sternberg, & E. L. Grigorenko, (Eds.), Culture and competence: Contexts of life success. Washington, DC: American Psychological Association. Pp: 55-87. Kitayama, S., Markus, H., & Kurokava, S. 2000. Culture, Emotion, and Well-Being: Good Feelings in Japan and the United States. Cognition and Emotion. Vol. 14, 93-124. Robert A. Levine. 2010. Psychological Anthropology: A reader on Self in Culture. New York: Wiley-Blackwell. Schwartz, T., White, M. G., & Lutz, C. (eds.). 1995. New Directions in Psychological Anthropology. New York: Cambridge University Press. Shweder, R. (ed.). 1984. Culture Theory: Mind, Self, and Emotion. New York: Cambridge Universirty Press. Shweder, Richard A. 1991. "Cultural Psychology: What is it?" Pp. 73-112 in Thinking Through Cultures: Expeditions in Cultural Psychology, edited by Richard A. Shweder. Cambridge: Harvard University Press. Shweder, Richard A. 2002. “What about female genital mutilation?’ Why understanding culture matters in the first place” pp. 216-252 in Engaging Cultural Differences: The Multicultural Challenge in Liberal Democracies edited by Shweder, Richard A., Martha Minow, and Hazel Markus. New York: Russell Sage Foundation. Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge: Harvard University Press. |
Diğer Kaynaklar |
|
Materyal Paylaşımı
Ödevler |
2 sunum |
Sınavlar |
1 ara sınav; 1 final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
54 |
Sunum |
2 |
30 |
Derse Katılım |
1 |
16 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
35 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
65 |
Toplam |
|
100 |
DERS KATEGORİSİ |
Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Bir bilim dalı olarak psikolojinin, temel kavramları, kuramsal bakış açıları ve tarihsel gelişimine hakimdir. |
|
|
|
|
x |
|
2 |
Psikolojinin alt alanları ve bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibidir. |
|
|
|
|
x |
|
3 |
Psikoloji kuramları ile bu kuramların görgül temelleri arasındaki bağı kurabilir. |
|
|
|
|
x |
|
4 |
Psikoloji dışındaki diğer bilim dallarının psikolojiyle benzerlik ve farklılıklarını karşılaştırıp, psikolojiye potansiyel katkısını görebilir ve disiplinler arası çalışmanın öneminin farkındadır. |
|
|
|
|
x |
|
5 |
Psikoloji biliminin araştırma ve araştırma etiği ilkelerine yönelik temel özelliklerini kavrar. |
|
|
x |
|
|
|
6 |
Psikolojide temel araştırma yöntemlerini tanır, araştırma deseni oluşturabilir, veri toplayabilir, güncel bilişim teknolojilerinden faydalanarak veri analizi ve veri yorumlama becerisine sahiptir. |
|
|
x |
|
|
|
7 |
Psikoloji alanındaki soruları cevaplamaya yönelik uygun araştırma, yöntem, bilgi ve becerilerinin kullanıldığı araştırma çalışmalarını planlayabilir ve yürütebilir ve/veya mevcut verilerle çalışabilir. |
x |
|
|
|
|
|
8 |
Bilgiye erişebilir, bilgiyi etkin kullanabilir ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilir. |
|
x |
|
|
|
|
9 |
Kuram, araştırma yöntemleri ve uygulamaları yordamada şüpheci sorgulama yapabilir ve bilimsel yaklaşımı kullanabilir. |
|
|
|
|
x |
|
10 |
Analitik, eleştirel ve yaratıcı şekilde düşünebilir ve düşüncelerini ifade edebilir; düşünme ve düşüncenin ifadesinde mantıksal ve akıcıdır. |
|
|
|
|
X |
|
11 |
Psikolojinin temel araştırma yapılan alanlarından elde edilen bulguların potansiyel uygulama alanlarının farkındadır. |
|
|
|
|
x |
|
12 |
Psikoloji ve uzmanlık alanlarıyla ilgili konulardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri bağdaştırabilir. |
|
|
x |
|
|
|
13 |
Psikolojinin uygulamalı alanlarını ve bu alanlarda ne tür uygulama yöntemleri olduğunu tanıyıp mesleki etik kurallarına bağlı kalır. |
|
|
x |
|
|
|
14 |
Psikoloji biliminin sağladığı bilgiyi ve kuramları mesleki etik ilkeleri çerçevesinde bireysel, sosyal, kültürel ve kuramsal konularda kullanabilir. Toplumsal duyarlılık ve bireysel sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
|
|
x |
|
15 |
Tek başına ya da başkalarıyla verimli çalışabilir. |
|
|
|
|
x |
|
16 |
İngilizce düşünme, okuma, yazma ve sözlü ifade becerisine sahiptir. |
|
|
|
|
x |
ECTS
Etkinlik |
SAYI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14x toplam ders saati) |
14 |
3 |
42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
7 |
98 |
Ara Sınav |
1 |
10 |
10 |
Sunum |
2 |
5 |
10 |
Final |
1 |
15 |
15 |
Toplam İş Yükü |
|
|
175 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
7 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
7 |