• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
PSY 343
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
7
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersi Verenler: 
Dersin Amacı: 
Kültürel Psikoloji; Kültür ve Bilişsel Süreçler; Kültür ve Duygu;  Kültür ve İnsan Gelişimi; Dil ve İnsan Gelişimi; Kültür ve Benlik; Kültürel Psikoloji bakış açısından liberal toplum ve sorunlarını kavrar.
Dersin İçeriği: 

İnsan davranışı ve zihinsel süreçlerinin evrensel ve kültüre özgü  yönleri incelenir; psikolojik kuram, kültürel ve kültürler-arası bakış açısından eleştirel bir şekilde değerlendirilir.

 

 

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Ders, 2: Tartışmalı ders, 3: Seminer, 4: Araştırma, 5: Benzetim/Vaka Çalışması/Rol Yapma, 6: Problem Çözme, 7: Konuk Konuşmacı
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav, B: Yazılı ödev, C: Sunum, D: Araştırma, E: Münazara, F: Kısa Sınav, G: Derse Katılım

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

Kültürel psikolojinin ne olduğunu ve bir bilim dalı olarak gelişimini, psikoloji bilimi ile olan bağını açıklayabilir.

1, 2, 3, 4

1, 2, 3

A, C, G

Kültür ve psikolojinin temel çalışma alanları arasındaki ilişkililiği kritik bir bakış açısıyla irdeleyebilir.

1, 2, 3, 4, 9, 10

1, 2, 3

A, C, G

Kültürel psikolojinin ürettiği bilgi ışığında insana dair ileri sürülmüş evrensel bilgileri değerlendirebilir.

9, 10, 14, 15, 16

1, 2, 3

A, C, G

Kültürel Psikolojinin ürettiği bilgi ışığında liberal toplumlardaki sosyal problemlere dair içgörüsünü tanımlayabilir.

9, 10, 11, 14, 15, 16

1, 2, 3

A, C, G

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş: Kuramsal, tarihsel ve felsefi zemin

 

2

Kültürel Psikoloji Nedir?

Shweder, 1991.

3

Kültür Nedir?

Shweder, 1984 Ünite 2

4

Kültür ve Bilişsel Süreçler

Vygotsky Chapter 2-4;

Shwartz, White, & Lutz, Ünite 2

5

Kültür ve Bilişsel Süreçler

Kitayama, S. & Duffy, S. 2004

6

Kültür ve Bilişsel Süreçler

Casey & Edgerton. Ünite 3

7

Sınav

 

8

Kültür ve Duygu

Ekman, 1999

9

Kültür ve Duygu

Briggs. 2000

10

Kültür ve İnsan Gelişimi

Kitayama, S., Markus, H., & Kurokava, S. 2000

11

Kültür ve İnsan Gelişimi

Shwartz, White, & Lutz, Ünite 6

12

Kültür ve Benlik

Shwartz, White, & Lutz, Ünite 5

13

Kültür ve Benlik

Kağıtçıbaşı, 2005

14

Ötekini Anlamak

Shweder, 2002.

 

Kaynaklar

Ders Notu

Briggs, Jean. 2000. Emotions Have Many Faces: Inuit Lessons. Anthropologica, Vol. 42, No. 2, pp. 157-164.

Conerly Casey & Robert B. Edgerton (eds). 2005. A Companion to Psychological Anthropology:  Modernity and Psychocultural Change . New York: Blackwell.

Ekman, P. 1999. “Basic Emotions” in Dalgeleish, T. And M. Power (eds.) Handbook of cognition and Emotion. New York: John Wiley &Sons.

Kağıtçıbaşı, Çiğdem. 2005. Autonomy and Relatedness in Cultural context: Implications for Self and Family. Journal of Cross-Cultural Psychology, 36:403-422.

Kitayama, S., Markus, H., & Kurokava, S. 2000. Culture, Emotion, and Well-Being: Good Feelings in Japan and the United States. Cognition and Emotion. Vol. 14, 93-124.

Kitayama, S. & Duffy, S. 2004. Cultural competence—Tacit, yet fundamental: Self, social relations, and cognition in the US and Japan. In R. J., Sternberg, & E. L. Grigorenko, (Eds.), Culture and competence: Contexts of life success. Washington, DC: American Psychological Association. Pp: 55-87.

Kitayama, S., Markus, H., & Kurokava, S. 2000. Culture, Emotion, and Well-Being: Good Feelings in Japan and the United States. Cognition and Emotion. Vol. 14, 93-124.

Robert A. Levine. 2010. Psychological Anthropology: A reader on Self in Culture. New York: Wiley-Blackwell.

Schwartz, T., White, M. G., & Lutz, C. (eds.). 1995. New Directions in Psychological Anthropology. New York: Cambridge University Press.

Shweder, R. (ed.). 1984. Culture Theory: Mind, Self, and Emotion. New York: Cambridge Universirty Press.

Shweder, Richard A. 1991. "Cultural Psychology: What is it?" Pp. 73-112 in Thinking Through Cultures: Expeditions in Cultural Psychology, edited by Richard A. Shweder. Cambridge: Harvard University Press.

Shweder, Richard A. 2002. “What about female genital mutilation?’ Why understanding culture matters in the first place” pp. 216-252 in Engaging Cultural Differences: The Multicultural Challenge in Liberal Democracies edited by Shweder, Richard A., Martha Minow, and Hazel Markus. New York: Russell Sage Foundation.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Cambridge: Harvard University Press.

Diğer Kaynaklar

 

 

Materyal Paylaşımı

Ödevler

2 sunum

Sınavlar

1 ara sınav; 1 final sınavı

 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

1

54

Sunum

2

30

Derse Katılım

1

16

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

35

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

65

Toplam

 

100

 

 

DERS KATEGORİSİ

Uzmanlık / Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

1

Bir bilim dalı olarak psikolojinin, temel kavramları, kuramsal bakış açıları ve tarihsel gelişimine hakimdir.

 

 

 

 

x

2

Psikolojinin alt alanları ve bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibidir.

 

 

 

 

x

3

Psikoloji kuramları ile bu kuramların görgül temelleri arasındaki bağı kurabilir.

 

 

 

 

x

4

Psikoloji dışındaki diğer bilim dallarının psikolojiyle benzerlik ve farklılıklarını karşılaştırıp, psikolojiye potansiyel  katkısını görebilir ve disiplinler arası çalışmanın öneminin farkındadır.

 

 

 

 

x

5

Psikoloji biliminin araştırma ve araştırma etiği ilkelerine yönelik temel özelliklerini kavrar.

 

 

x

 

 

6

Psikolojide temel araştırma yöntemlerini tanır, araştırma deseni oluşturabilir, veri toplayabilir, güncel bilişim teknolojilerinden faydalanarak veri analizi ve veri yorumlama becerisine sahiptir.

 

 

x

 

 

7

Psikoloji alanındaki soruları cevaplamaya yönelik uygun araştırma, yöntem, bilgi ve becerilerinin kullanıldığı araştırma çalışmalarını planlayabilir ve yürütebilir ve/veya mevcut verilerle çalışabilir.

x

 

 

 

 

8

Bilgiye erişebilir, bilgiyi etkin kullanabilir ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilir.

 

x

 

 

 

9

Kuram, araştırma yöntemleri ve uygulamaları yordamada şüpheci sorgulama yapabilir ve bilimsel yaklaşımı kullanabilir.

 

 

 

 

x

10

Analitik, eleştirel ve yaratıcı şekilde düşünebilir ve düşüncelerini ifade edebilir; düşünme ve düşüncenin ifadesinde mantıksal ve akıcıdır.

 

 

 

 

X

11

Psikolojinin temel araştırma yapılan alanlarından elde edilen bulguların potansiyel uygulama alanlarının farkındadır.

 

 

 

 

x

12

Psikoloji ve uzmanlık alanlarıyla ilgili konulardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri bağdaştırabilir.

 

 

x

 

 

13

Psikolojinin uygulamalı alanlarını ve bu alanlarda ne tür uygulama yöntemleri olduğunu tanıyıp mesleki etik kurallarına bağlı kalır.

 

 

x

 

 

14

Psikoloji biliminin sağladığı bilgiyi ve kuramları mesleki etik ilkeleri çerçevesinde bireysel, sosyal, kültürel ve kuramsal konularda kullanabilir. Toplumsal duyarlılık ve bireysel sorumluluk bilincine sahiptir.

 

 

 

 

x

15

Tek başına ya da başkalarıyla verimli çalışabilir.

 

 

 

 

x

16

İngilizce düşünme, okuma, yazma ve sözlü ifade becerisine sahiptir.

 

 

 

 

x

 

ECTS

Etkinlik

SAYI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14x toplam ders saati)

14

3

42

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)

14

7

98

Ara Sınav

1

10

10

Sunum

2

5

10

Final

1

15

15

Toplam İş Yükü

 

 

175

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

7

Dersin AKTS Kredisi

 

 

7