Türk Edebiyatı kapsamında çocuklar ve gençler için yazılan metinlerin, ayrıca Türkiye’de yapılan belli başlı çevirilerin ele alınıp incelenmesi.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Alanında akademik düzeyde araştırma yapabilecek temel bilgi ve becerileri edinir. |
|
1,2,3 |
A,C |
2) Metinleri Doğu ve Batı edebiyatları ile karşılaştırarak eleştirisini yapar. |
|
1,2,3 |
A,C |
3) Dil ve edebiyat kuramlarının temellerini oluşturan yakın disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur. |
|
1,2,3 |
A,C |
4) Alanında gerçekleştirilen bilimsel, kültürel etkinliklere katılır. |
|
1,2,3 |
A,C |
5) Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretimde uygulamaya sokar. |
|
1,2,3 |
A,C |
6) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. |
|
1,2,3 |
A,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş |
|
2 |
Çocuk edebiyatı ve Temel işlevi. Çocuk ve Gençlik Edebiyatının kısa tarihi. |
|
3 |
Çocuk kitaplarının çocuğun gelişim sürecindeki yeri. |
|
4 |
Çocuk edebiyatının temel ögeleri: Karakter, konu. İleti, dil ile anlatım, resim. |
|
5 |
Çocuk edebiyatı ürünlerinin dayanması gereken temel ilkeler. Antonie Saint-Exupery /Küçük Prens (Mavibulut) |
|
6 |
MaMasallar, Çocuk-Masal İlişkisi. Ninnilerin ve masalların çocuk edebiyatındaki yeri. Nazım Hikmet “Sevdalı Bulut”, Samed Behrengi “Küçük Kara Balık”, “Bir Şeftali, Bin Şeftali”, Ülker Köksal “Masallar”. |
|
7 |
Çocuk ve Şiir, Çocuk ve Tiyatro |
|
8 |
Ara Sınavı |
|
9 |
Çocuk Edebiyatı ve Çizgi Roman İlişkisi. Dünyada ve edebiyatımızda çizgi roman örnekleri ve çocuk gelişimine etkisi
|
|
10 |
B Büyüklere yönelik çocuk edebiyatı. Aziz Nesin / Şimdiki Çocuklar Harika (Nesin Yay.), Jose Mauro De Vaskoncelos Şeker Portakalı (Can Yay.) |
|
11 |
Anti-otoriter Çocuk kitapları Christine Nöstlinger / Kim Takar Salatalık Kralı’nı (Günışığı Yay.) |
|
12 |
Sorun odaklı çocuk kitapları. Sevim Ak / Babamın Gözleri Kedi Gözleri (Can Yay.) |
|
13 |
Jos Toplumsal eleştiri içeren çocuk kitapları. Öner Yağcı / Kardelen (İnkılap)
|
|
14 |
Edmondo De Amicis Çocuk Kalbi (Alter Yay.) |
|
15 |
Sonuç ve Değerlendirme |
|
15 |
GENEL SINAV |
|
Kaynaklar
Ders Notu |
|
Diğer Kaynaklar |
Mustafa Ruhi Şirin Çocuk Edebiyatı, Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul 2000. Sedat Sever Çocuk ve Edebiyat, Kök Yayıncılık, Ankara 2003 Fatih Erdoğan/ Sihirli Kalem Çetin Öner / Gülibik Aytül Akal/ Oğlum Ben Çocukken Aziz Nesin/ Şimdiki Çocuklar Harika Mavisel Yenel/ Zeki’nin Zekası Kaçtı Jose Mauro De Vaskoncelos Şeker Portakalı Nur İçözü/Reyhan Kemaleddin Tuğcu/ Mercan Kolye Muzaffer İzgü/ Yumurtadan Çıkan Öğretmen Christine Nöstlinger/Kim Takar Salatalık Kralını Cherles Dichens/Oliver Twist Gülsüm Cengiz Televizyon Çocukları Gülten Dayıoğlu Leylek Karda Kaldı Edmondo De Amicis Çocuk Kalbi Chrisy Brown Sol Ayağım. Sevim Ak / Babamın Gözleri Kedi Gözleri Nazım Hikmet /Sevdalı Bulut
|
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
|
Ödevler |
|
Sınavlar |
|
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
60 |
Ödev |
1 |
20 |
Derse devam |
1 |
20 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
DERS KATEGORİSİ |
Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Türk dilini sesbilgisel, sesbilimsel, biçimbilimsel, sözdizimsel, anlambilimsel ve kullanımbilimsel açılardan incelemeye dönük bilgileri edinir. |
|
|
|
x |
|
|
2 |
Türkçeyi anlaşılır ve etkin bir biçimde kullanma becerisine ulaşır.
|
|
|
|
|
x |
|
3 |
Türk dilinin başlangıcından günümüze kadarki edebi metinlerini hem filolojik açıdan hem de çağdaş edebiyat ve dilbilim kuramlarının ışığında değerlendirir, Doğu ve Batı edebiyatları ile karşılaştırarak eleştirisini yapar. |
|
x |
|
|
|
|
4 |
Dil ve edebiyat kuramlarının temellerini oluşturan yakın disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur; disiplinlerarası okuma yapma ve çözümleme becerisi edinir.
|
|
|
x |
|
|
|
5 |
Alanında akademik düzeyde araştırma yapabilecek temel bilgi ve becerileri edinir; uluslararası platformda ortaya konan güncel araştırma ve gelişmeleri takip edebilmesini olanaklı kılacak bilgi teknolojilerinden yararlanır.
|
|
|
|
|
x |
|
6 |
Bireysel ya da bir çalışma grubunun üyesi olarak, Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaştığı pratik ve/ya kuramsal sorunları tanımlar, betimler ve bu sorunlara somut veriler ışığında çözümler üretir; veri ve çözümlerini alandaki diğer uzmanlarla ulusal ve/ya uluslararası ortamlarda paylaşır, tartışmaya açar.
|
|
|
|
|
x |
|
7 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır.
|
|
|
|
x |
|
|
8 |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve kamusal hizmet alanlarında uygulamaya sokar.
|
|
|
|
|
x |
|
9 |
Alanında gerçekleştirilen bilimsel, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. Benzeri etkinliklerin yaratılmasında ve hazırlanmasında görev üstlenir.
|
|
|
x |
|
|
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
|
|
|
|
x |
|
|
ECTS
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) |
15 |
3 |
45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
3 |
45 |
Ara Sınav |
1 |
6 |
6 |
Ödev |
1 |
3 |
3 |
Sunu Hazırlama |
2 |
2 |
4 |
Kütüphane çalışması/internet çalışması |
2 |
6 |
12 |
Genel Sınav |
1 |
10 |
10 |
Toplam İş Yükü |
|
|
125 |
Toplam İş Yükü / |
|
|
125/25 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
5 |