Klasik Türk edebiyatının başlangıcından 19. yüzyıla kadar, yazar, tür, konu, biçim olarak ana hatlarıyla ele alınması.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Türk edebiyatının 600 yıllık serüveni öğretilir. |
1,2,3 |
A,C |
2) 16-19.yüzyılın tarihi ve edebî gelişmeleri ve belli başlı şâir ve edipleri ile onların eserleri tanıtılıp eserlerinden örnekler okutulur. |
1,2,3 |
A,C |
3) Divan şiiri öğretilir. |
1,2,3 |
A,C |
4) Türk edebiyatının Cumhuriyet öncesiyle arasında köprü oluşturur. |
1,2,3 |
A,C |
5) Dil ve edebiyatın sürekliliği öğretilir. |
1,2,3 |
A,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
ÖnHazırlık |
1 |
Dersin tanıtılması, kaynaklara bakış… |
|
2 |
17. yüzyılın ruhu; değişimin başlangıcında Osmanlı edebiyatı |
|
3 |
“Sebk-i Hindî” tarzı ve temsilcileri; anlam ve sözde yeni boyutlar |
|
4 |
“Hikemî şiir” ve Nâbî ekolü; dönüşen görme biçimleri |
|
5 |
“Klasik şiirde “yerli söylem” ve “nev-zemîn” arayışları; Bosnalı Sâbit, Nevîzâde Atayî |
|
6 |
Toplumsal etkiler, profane tasavvurlar ve hiciv;Şeyhülislam Yahya,Nefî |
|
7 |
17. yüzyıl nesri; Nergisî ve Veysî |
|
8 |
VİZE SINAVI |
|
9 |
18. yüzyılda edebî türlerde dönüşüm, geleneğin kırılması |
|
10 |
Lale Devri’nde Osmanlı şiiri ve Nedîm |
|
11 |
Enderunlu Fâzıl ve özyaşamöyküsel bir mesnevî: Defter-i Aşk |
|
12 |
Sümbülzâde Vehbî ve pre-modern nitelikte bir mesnevî: Şevkengîz |
|
13 |
Koca Ragıp Paşa, Fıtnat Hanım, Haşmet |
|
14 |
Kurmacada sapma; Şeyh Galip ve Hüsn ü Aşk |
|
15 |
Genel değerlendirme ve tekrar |
|
16 |
FİNAL SINAVI |
|
Kaynaklar
Ders Notu |
Ders notları |
Diğer Kaynaklar |
Ahmet Hamdi Tanpınar. XIX. Asır Türk Edebiyatı Tarihi. YKY, 2006. Ali Budak. Batılılaşma ve Türk Edebiyatı. Bilge Kültür Sanat, 2008. Ali Fuat Bilkan. Osmanlı Şiiri’ne Modern Yaklaşımlar. Timaş, 2009. ____________. 17. Yüzyıl Türk Edebiyatı-Klasik Estetikte Yeni Yönelişler (1600-1700). Akçağ, 2015. Bahar Gökpınar. Er Kişi Niyetine-0smanlı Yazınında Erkek-lik(ler) Kurgusu /17, 18, 19. yy. metinlerinde bitmeyen dönüşüm. Bilge Kültür Sanat, 2017. Cem Dilçin. Divan Şiiri ve Şairleri Üzerine İncelemeler. Kabalcı, 2011. E. J. Wilkonson Gibb. Osmanlı Şiir Tarihi. 5 cilt, (çev.) Ali Çavuşoğlu. Akçağ,1999. Halil İnalcık. Has-bağçede ayş u tarab Nedimler Şairler Mutribler. Türkiye İş Bankası, 2011. Hatice Aynur , Müjgan Çakır v.d. (haz.) Eski Türk Edebiyatına Modern Yaklaşımlar II. Turkuaz, 2008. _____________. ESKİ T. EDEB. Ç. XI VI / Mesnevî: Hikâyenin Şiiri. Turkuaz, 2011. _____________. ESKİ T.EDEB. Ç. XI / Gazelden gazele: dünün şiirine bugünden bakışlar. Klasik, 2016. _____________. ESKİ T. EDEB. Ç. XI VIII / Ksîdeye medhiye: biçime, işleve ve mhtevaya dair tespitler. Klasik, 2013. Kemal Sılay.Nedim and the Poetics of the Ottoman Court-Medieval Inheritance and the Need for Change. Indiana Unv. P., 1994. Mehmet Kalpaklı (haz.) Osmanlı Divan Şiiri Üzerine Metinler. YKY, 1999. M. Fatih Köksal. Sana Benzer Güzel Olmaz-Divan Şiirinde Nazire. Büyüyenay, 2006. MineMengi. Divan Şiiri Yazıları. Akçağ, 2010. ___________. Divan Şiirinde Rindlik. Bizim Büro Basımevi, 1985 ___________.Divan Şiirinin Arka Bahçesi. Akçağ, 2010. ___________.Eski Türk Edebiyatı Tarihi. Akçağ, 2005. Mustafa İsen v.d. (haz.) Eski Türk Edebiyatı El Kitabı. Grafiker, 2011. M. Kayahan Özgül. Divan Yolundan Pera’ya Selametle-Modern Türk Şiirine Doğru. Hece. 2006. Nuran Tezcan. Divan Edebiyatına Yeniden Bakış. YKY, 2016. Osman Horata. Has Bahçede Hazan Vakti-XVIII. Yüzyıl Son Klasik Dön. Türk |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
Seçili kaynakçadan oluşturulan okuma dosyası, çeşitli makaleler, metin-eser örnekleri |
Ödevler |
|
Sınavlar |
Vize ve final |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
60 |
Kısa sınav-Derse katılım, okumaların yapılması |
|
20 |
Dersedevam |
|
20 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
50 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
50 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Türk dilini sesbilgisel, sesbilimsel, biçimbilimsel, sözdizimsel, anlambilimsel ve kullanımbilimsel açılardan incelemeye dönük bilgileri edinir. |
|
|
|
X |
|
|
2 |
Türkçeyi anlaşılır ve etkin bir biçimde kullanma becerisine ulaşır.
|
|
|
|
|
X |
|
3 |
Türk dilinin başlangıcından günümüze kadarki edebi metinlerini hem filolojik açıdan hem de çağdaş edebiyat ve dilbilim kuramlarının ışığında değerlendirir, Doğu ve Batı edebiyatları ile karşılaştırarak eleştirisini yapar. |
|
|
|
X |
|
|
4 |
Dil ve edebiyat kuramlarının temellerini oluşturan yakın disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur; disiplinlerarası okuma yapma ve çözümleme becerisi edinir.
|
|
|
X |
|
|
|
5 |
Alanında akademik düzeyde araştırma yapabilecek temel bilgi ve becerileri edinir; uluslararası platformda ortaya konan güncel araştırma ve gelişmeleri takip edebilmesini olanaklı kılacak bilgi teknolojilerinden yararlanır.
|
X |
|
|
|
|
|
6 |
Bireysel ya da bir çalışma grubunun üyesi olarak, Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaştığı pratik ve/ya kuramsal sorunları tanımlar, betimler ve bu sorunlara somut veriler ışığında çözümler üretir; veri ve çözümlerini alandaki diğer uzmanlarla ulusal ve/ya uluslararası ortamlarda paylaşır, tartışmaya açar.
|
X |
|
|
|
|
|
7 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır.
|
|
|
X |
|
|
|
8 |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve kamusal hizmet alanlarında uygulamaya sokar.
|
|
|
X |
|
|
|
9 |
Alanında gerçekleştirilen bilimsel, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. Benzeri etkinliklerin yaratılmasında ve hazırlanmasında görev üstlenir.
|
|
|
X |
|
|
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
|
|
|
X |
|
|
|
ECTS
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) |
15 |
3 |
45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
5 |
75 |
Ara Sınav |
1 |
10 |
10 |
Final |
1 |
10 |
10 |
Toplam İş Yükü |
|
|
140 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
5.6 |
Dersin AKTS Kredisi metin üzerinde uygulaması.A |
|
|
6 |