Dünyada ve Türkiye’de halkbiliminin ve halk edebiyatı araştırmalarının tarihsel gelişimi, folklorun kadrosu, özellikleri ve işlevleri, Türk halk edebiyatının kaynakları ve halk anlatıları
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Edebî metinleri değerlendirir. |
1,2,3 |
A,C |
2) Dünyadaki halk edebiyatı örneklerini karşılaştırır. |
1,2,3 |
A,C |
3) Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretimde uygulamaya sokar. |
1,2,3 |
A,C |
4) Edebiyat metinlerini kuramsal yaklaşımlar ekseninde inceler. |
1,2,3 |
A,C |
5) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır. |
1,2,3 |
A,C |
6) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. |
1,2,3 |
A,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Dersin ve ders kaynaklarının tanıtılması, beklentiler… |
|
2 |
Halkbilimi nedir? “Halk” kimdir? Tartışmalar… |
|
3 |
Türk Halk Edebiyatının kaynakları, Kuramlar ve yöntemler |
|
4 |
Mit |
|
5 |
Efsane |
|
6 |
Destan |
|
7 |
Destan örneklerinin incelenmesi
|
Okunacak metinler: Oğuz Kağan Destanı, Gılgamış Destanı |
8 |
Dede Korkut Oğuznâmeleri’ni nasıl konumlandıracağız?
|
Okunacak metinler: Dede Korkut Oğuznâmeleri |
9 |
VİZE SINAVI |
|
10 |
Masal, inceleme yöntemleri; Fin ve Propp metotları
|
Okunacak metinler: Nardaniye Hanım Masalı, Keloğlan ile Ali Cengiz Masalı |
11 |
Bağlam kuramı ışığında masal analizi |
|
12 |
Fıkra |
|
13 |
Atasözü |
|
14 |
Deyim, Alkış, Kargış |
|
15 |
Genel değerlendirme ve tekrar |
|
16 |
FİNAL SINAVI |
|
Kaynaklar
Ders Notu |
|
Diğer Kaynaklar |
Bahaeddin Ögel. Türk Mitolojisi I. TTK, 1989. Joseph Campbell. Mitolojinin Gücü. Mediacat Yay., 2009. Muharrem Ergin. Dede Korkut Kitabı I. TTK, 1989. Nermin Ulutaş. Günümüz Folklor Kuramları. Ege Ünv. Basımevi, 1984. Orhan Şaik Gökyay. Dedem Korkudun Kitabı. Kabalcı Yay., 2007. Öcal Oğuz. Türk Dünyası Halk Biliminde Yöntem Sorunları. Akçağ Yay., 2000. Öcal Oğuz v.d. (der.) Türk Halk Edebiyatı El Kitabı. Grafiker Yay., 2011. ___________. Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 1. Geleneksel Yay., 2006. ___________. Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar 3. Geleneksel Yay., 2006. Özkul Çobanoğlu. Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş. Akçağ Yay., 2002. P. N. Boratav. Halk Edebiyatı Dersleri. Tarih Vakfı Yay., 2000. ___________. 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı. Bilgesu Yay., 2013. ___________. Folklor ve Edebiyat I-II. Adam Yay., 1991. Sedat Veyis Örnek. Türk Halk Bilimi. Kültür Bklğ., 2000. Semih Tezcan. Dede Korkut Oğuznameleri Üzerine Notlar. YKY, 2001. Şükrü Elçin. Halk Edebiyatına Giriş. Kültür ve Tur. Bklğ., 1986. Talât Sait Halman; Mehmet Kalpaklı vd. (ed.), Türk Edebiyatı Tarihi. 4 cilt, T.C. Kültür ve Turizm Bak. Yay., 2007. Umay Türkeş Günay. Elazığ Masalları ve Propp Metodu. Akçağ Yay., 2011. |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
Seçili kaynakçaya göre hazırlanmış okuma dosyası. |
Ödevler |
|
Sınavlar |
Ara sınav ve Final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
60 |
Kısa sınav-Derse katılım, okumaların yapılması |
|
20 |
Derse devam |
|
20 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
50 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
50 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
|
|
|
|
X |
|
|
|
1 |
Türkçeyi anlaşılır ve etkin bir biçimde kullanma becerisine ulaşır. |
|
|
X |
|
|
|
2 |
Türk dilinin başlangıcından günümüze kadarki edebi metinlerini hem filolojik açıdan hem de çağdaş edebiyat ve dilbilim kuramlarının ışığında değerlendirir, Doğu ve Batı edebiyatları ile karşılaştırarak eleştirisini yapar. |
|
|
X |
|
|
|
3 |
Dil ve edebiyat kuramlarının temellerini oluşturan yakın disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur; disiplinlerarası okuma yapma ve çözümleme becerisi edinir. |
|
|
|
|
X |
|
4 |
Alanında akademik düzeyde araştırma yapabilecek temel bilgi ve becerileri edinir; uluslararası platformda ortaya konan güncel araştırma ve gelişmeleri takip edebilmesini olanaklı kılacak bilgi teknolojilerinden yararlanır. |
|
|
X |
|
|
|
5 |
Bireysel ya da bir çalışma grubunun üyesi olarak, Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaştığı pratik ve/ya kuramsal sorunları tanımlar, betimler ve bu sorunlara somut veriler ışığında çözümler üretir; veri ve çözümlerini alandaki diğer uzmanlarla ulusal ve/ya uluslararası ortamlarda paylaşır, tartışmaya açar. |
|
X |
|
|
|
|
6 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır. |
|
|
X |
|
|
|
7 |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve kamusal hizmet alanlarında uygulamaya sokar. |
|
X |
|
|
|
|
8 |
Alanında gerçekleştirilen bilimsel, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. Benzeri etkinliklerin yaratılmasında ve hazırlanmasında görev üstlenir. |
|
|
X |
|
|
|
9 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. |
|
|
|
X |
|
|
ECTS
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) |
15 |
3 |
45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
5 |
75 |
Ara Sınav |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
1 |
5 |
5 |
Ödev |
1 |
5 |
5 |
Final |
1 |
10 |
10 |
Toplam İş Yükü |
|
|
150 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
6 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
6 |