Türk edebiyatı, tarihi, sosyolojisi, antropolojisi ile ansiklopedik eserler, el yazması eserler okutulur, şiir türleri hakkında bilgi verilip vezin bulma çalışması yaptırılır, edebi sanatlar açıklanır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) İleri düzeyde Osmanlıca metinleri okumak. |
1,2 |
A |
2) İki veya üç doğu dilli metinleri okumak. |
1,2 |
A |
3) Metinlerden bilgi çıkaracak düzeye gelmek. |
1,2 |
A |
4) Bugüne kadar yayımlanmamış metinleri yayına hazırlama becerisini kazanmak. |
1,2 |
A |
Dersin Akışı
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Şemsi kameri harflere göre Arapça tamlamaların okunuşu, Farsça zincirleme tamlamalar. Metin okuma |
|
2 |
Osmanlıca şiirlerde cümlenin parçalarını bulma, uygulama. |
|
3 |
Şiir ve manzum kitabelerde bulunan ebced hesabıyla düşürülmüş tarihleri tespit etme, şiirlerin vezinlerini çıkarma. |
|
4 |
El yazması edebi metinler okuma |
|
5 |
Rik’a ağırlıklı olmak üzere edebi metinlerde kullanılan yazılar hakkında bilgi verme. Metin okuma. |
|
6 |
Güç metinleri sadeleştirme çalışması yapma. |
|
7 |
Projeksiyon yardımıyla edebiyat ve kültür tarihimiz ile ilgili kaynak çeşitliliğini tanıtma. |
|
8 |
Türk edebiyatçılarından, tarihçilerinden, araştırmacılarından günümüze ulaşan el yazısı mektup ve diğer eserleri okuma. |
|
9 |
Metin tamiri yaparak belge okuma. |
|
10 |
İki dilli metin okuma. Osmanlıca-Farsça |
|
11 |
Çok dilli metin okuma Osmanlıca-Farsça-Arapça |
|
12 |
Seyahatname, sefaretname okuma. |
|
13 |
Metin okuyarak sadeleştirme çalışması yapma. |
|
14 |
Tezkire okuma, içinden bilgi çıkarma |
|
Kaynaklar
Ders Notu |
Prof. Dr. Mehmet Kanar, Çözümlü Osmanlı Türkçesi Metinleri Prof. Dr. Mehmet Kanar, Osmanlı Türkçesine Giriş Akademisyenler tarafından bu konuda hazırlanan kitaplar. |
Diğer Kaynaklar |
Kitap dışındaki diğer metinlerden hazırlanan fotokopiler. Elektronik ortama aktarılmış kitabeler, el yazması mektuplar, el yazması mesnevi, tarih vb. düzyazı kitaplar |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
Elektronik ortamdaki belgeler pdf veya jpg ortamında öğrencilere email yoluyla veya bilgisayardan önceden verilmektedir. |
Ödevler |
|
Sınavlar |
Sınavlarda herkese ayrı bir Osmanlıca metin verilmekte, her türlü sözlük kullanımı serbest bırakılmakta, metnin çevrimyazısının yapılması istenmektedir. |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
|
60 |
Kısa Sınav |
|
20 |
Ödev- Derse Katılım ve Devam |
|
20 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
50 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
50 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatı yanında tarih, sosyoloji, antropoloji ve diğer dallarda araştırma yaparken Osmanlıca kaynaklara da başvuran öğrencinin kaynakları rahatlıkla okuyup doğru ve tam bilgi çıkarmasını amaçlar. |
|
|
x |
|
|
|
2 |
Türkçeyi anlaşılır ve etkin bir biçimde kullanma becerisine ulaşır. |
|
|
x |
|
|
|
3 |
Türk dilinin başlangıcından günümüze kadarki edebi metinlerini hem filolojik açıdan hem de çağdaş edebiyat ve dilbilim kuramlarının ışığında değerlendirir, Doğu ve Batı edebiyatları ile karşılaştırarak eleştirisini yapar. |
|
|
x |
|
|
|
4 |
Dil ve edebiyat kuramlarının temellerini oluşturan yakın disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur; disiplinlerarası okuma yapma ve çözümleme becerisi edinir. |
|
x |
|
|
|
|
5 |
Alanında akademik düzeyde araştırma yapabilecek temel bilgi ve becerileri edinir; uluslararası platformda ortaya konan güncel araştırma ve gelişmeleri takip edebilmesini olanaklı kılacak bilgi teknolojilerinden yararlanır. |
|
|
|
|
x |
|
6 |
Bireysel ya da bir çalışma grubunun üyesi olarak, Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaştığı pratik ve/ya kuramsal sorunları tanımlar, betimler ve bu sorunlara somut veriler ışığında çözümler üretir; veri ve çözümlerini alandaki diğer uzmanlarla ulusal ve/ya uluslararası ortamlarda paylaşır, tartışmaya açar. |
|
|
x |
|
|
|
7 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır. |
|
|
|
|
x |
|
8 |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve kamusal hizmet alanlarında uygulamaya sokar. |
|
|
|
|
x |
|
9 |
Alanında gerçekleştirilen bilimsel, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. Benzeri etkinliklerin yaratılmasında ve hazırlanmasında görev üstlenir. |
|
|
|
|
x |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. |
|
|
|
|
x |
|
ECTS
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) |
15 |
5 |
45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
5 |
75 |
Ara Sınav |
1 |
10 |
10 |
Ödev |
2 |
5 |
10 |
Final |
1 |
10 |
10 |
Toplam İş Yükü |
|
|
130 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
150/25 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
6 |