Edebiyatımızda büyük kırılmalardan biri, “Batılılaşma”yla birlikte yaşanmıştır. XVIII. yüzyıl başlarından itibaren safha safha Osmanlı toplum hayatı değişmeye ve dönüşmeye başlamıştır. Süreç, doğal olarak, hayatın bir tür yansıması demek olan edebiyatı da etkilemiş; batı tesirinde yepyeni bir edebiyat doğmuştur. Özellikle şiirde XIX. Yüzyıl başlarından itibaren belirgin bir biçimde gelenekten kopuşlar görülmeye başlanmıştır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Türk dili ve edebiyatının başlangıcından günümüze kadarki edebi metinlerini hem sosyal ve tarihsel hem de çağdaş edebiyat kuramları ışığında değerlendirir. |
1,2,3 |
A,C |
2) Türk edebiyatı verimlerini, Doğu ve Batı edebiyatları ile karşılaştırarak eleştireleştirel bir yaklaşım sergiler. |
1,2,3 |
A,C |
3) Alanında akademik düzeyde araştırma yapabilecek temel bilgi ve becerileri edinir. |
1,2,3 |
A,C |
4) Edebiyat kuramlarının temelini oluşturan yakın disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur, disiplinlerarası okuma ve yapma ve çözümleme yapma becerisini kazanır. |
1,2,3 |
A,C |
5) Uluslararası platformda ortaya konan güncel araştırma ve gelişmeleri takip edebilmesini sağlayacak bilgi teknolojilerini edinir. |
1,2,3 |
A,C |
6) Bireysel ya da bir çalışma grubunun üyesi olarak Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaştığı pratik ve/veya kurumsal sorunları tanımlar, betimler ve sorunlara somut veriler ışığında çözümler üretir. |
1,2,3 |
A,C |
7) Alanında gerçekleştirilen bilimsel, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. |
1,2,3 |
A,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Türk Şiirine Genel Bir Bakış Mahallîleşme Lale Devri ve Nedim
|
|
2 |
Nedim’den Sonra Seyyid Vehbî- Koca Râgıb Paşa – Haşmet – Fıtnat Hanım
|
|
3 |
Şeyh Gâlib’den Önce Enderunlu Fâzıl Enderunlı Vâsıf Sünbülzâde Vahbî
|
Defter-i Aşk – Enderunlu Fâzıl |
4 |
Yeni Bir Şiirin Eşiğinde Şeyh Galib |
Hüsn ü Aşk |
5 |
Eski”nin İçinde “Yeni” Arayışları I İzzet Molla
|
Gülşen-i Aşk – İzzet Molla |
6 |
Eski”nin İçinde “Yeni” Arayışları II Akif Paşa
|
Adem Kasidesi – Akif Paşa |
7 |
Batıdan İlk Şiir Tercümeleri Venedik’te Manzum Türkçe Tiyatro Oyunları Tercüme-i Manzume La Marseillaise Hugo’dan Tıfl-ı Nâim Rousseau’dan Bekâ-yı Ruh |
Rousseau’dan Bekâ-yı Ruh Edhem Pertev Paşa |
8 |
Divan Estetiğini Devam Ettirmek İsteyenler Leskofçalı Galib |
Şairlerin şiirlerinden seçmeler |
9 |
Ara Sınav |
|
10 |
Tanzimat Devri Edebiyatı’nda Şiir I Edhem Pertev Paşa |
Şairlerin şiirlerinden seçmeler |
11 |
Tanzimat Devri Edebiyatı’nda Şiir II Recâizada Ekrem |
Külbe-i İştiyâk – A. Hâmid |
12 |
Muallim Nâci - Mehmed Emin Yurdakul |
|
13 |
Servet-i Fünûn Devri Edebiyatında Şiir I Fikret’in Şiire Getirdiği Yenilikler
|
Hasta Çocuk – Tevfik Fikret |
14 |
Servet-i Fünûn Devri Edebiyatında Şiir II Cenab Şehâbeddin ve Şiiri |
Elhân-ı Şitâ – Cenab Şehâbeddin
|
15 |
Fecri Âtî Kuşağı ve Genç Kalemler’de Şiir Ahmed Hâşim, Tahsin Nâhid, Ziya Gökalp, Ali Cânib |
Şairlerin şiirlerinden seçmeler |
16 |
Final Sınavı |
|
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Notu |
|
Diğer Kaynaklar |
Ali Budak, Batılılaşma ve Türk Şiiri Lâle Devri’nden Tanzimat’a Yenileşme, Bilge Kültür Sanat Yayınevi, İst. , 2013 Ahmet Hamdi Tanpınar, XIX. Asır Türk Edebiyatı Tarihi, İst. , Dergâh Yayınevi Kenan Akyüz, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri I , İst. , Dergâh Yayınevi. İnci Enginün, Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e, İst. , Dergâh Yayınevi. |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
|
Ödevler |
Haftalara göre belirlenmiş olan eserlerin ve makalelerin okunmaları istenir. |
Sınavlar |
İki- üç haftada bir ders öncesinde yaklaşık yarım saatlik bir yazılı yoklama, Dönem içinde ara sınav Dönem sonunda da ana sınav yapılır. |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
60 |
Kısa Sınav |
3 |
20 |
Ödev- Derse katılım ve devam |
|
20 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
50 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
50 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Türk dilini sesbilgisel, sesbilimsel, biçimbilimsel, sözdizimsel, anlambilimsel ve kullanımbilimsel açılardan incelemeye dönük bilgileri edinir. |
|
|
x |
|
|
|
2 |
Türkçeyi anlaşılır ve etkin bir biçimde kullanma becerisine ulaşır. |
|
|
|
|
x |
|
3 |
Türk dilinin başlangıcından günümüze kadarki edebi metinlerini hem filolojik açıdan hem de çağdaş edebiyat ve dilbilim kuramlarının ışığında değerlendirir, Doğu ve Batı edebiyatları ile karşılaştırarak eleştirisini yapar. |
|
|
x |
|
|
|
4 |
Dil ve edebiyat kuramlarının temellerini oluşturan yakın disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur; disiplinlerarası okuma yapma ve çözümleme becerisi edinir. |
|
|
|
|
x |
|
5 |
Alanında akademik düzeyde araştırma yapabilecek temel bilgi ve becerileri edinir; uluslararası platformda ortaya konan güncel araştırma ve gelişmeleri takip edebilmesini olanaklı kılacak bilgi teknolojilerinden yararlanır. |
|
|
|
|
x |
|
6 |
Bireysel ya da bir çalışma grubunun üyesi olarak, Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaştığı pratik ve/ya kuramsal sorunları tanımlar, betimler ve bu sorunlara somut veriler ışığında çözümler üretir; veri ve çözümlerini alandaki diğer uzmanlarla ulusal ve/ya uluslararası ortamlarda paylaşır, tartışmaya açar. |
|
|
x |
|
|
|
7 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır. |
|
|
|
|
x |
|
8 |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve kamusal hizmet alanlarında uygulamaya sokar. |
|
|
|
x |
|
|
9 |
Alanında gerçekleştirilen bilimsel, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. Benzeri etkinliklerin yaratılmasında ve hazırlanmasında görev üstlenir. |
|
|
|
|
x |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. |
|
|
|
|
x |
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) |
15 |
4 |
60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
4 |
60 |
Ara Sınav |
1 |
3 |
3 |
Kısa Sınav |
5 |
2 |
10 |
Ödev |
3 |
5 |
15 |
Final |
1 |
2 |
2 |
Toplam İş Yükü |
|
|
150 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
150/25 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
6 |