Tasavvuf düşüncesi, hem Divan Edebiyatı, hem Halk Edebiyatı üzerinde etkili olmuş, zamanla her iki kol içinde özel alanlar meydana getirmiştir. Ders, Tasavvufi Divan Edebiyatı ve Tekke Edebiyatı (Tasavvufî Halk Edebiyatı)’nın belli başlı isimleri ve eserleri üzerinde incelemeleri içermektedir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Türk dili ve edebiyatının başlangıcından günümüze kadarki edebi metinlerini hem sosyal ve tarihsel hem de çağdaş edebiyat kuramları ışığında değerlendirir. |
1,2,3 |
A,C |
2) Türk edebiyatı verimlerini, Doğu ve Batı edebiyatları ile karşılaştırarak eleştireleştirel bir yaklaşım sergiler. |
1,2,3 |
A,C |
3) Alanında akademik düzeyde araştırma yapabilecek temel bilgi ve becerileri edinir. |
1,2,3 |
A,C |
4) Edebiyat kuramlarının temelini oluşturan yakın disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur, disiplinlerarası okuma ve yapma ve çözümleme yapma becerisini kazanır. |
1,2,3 |
A,C |
5) Uluslararası platformda ortaya konan güncel araştırma ve gelişmeleri takip edebilmesini sağlayacak bilgi teknolojilerini edinir. |
1,2,3 |
A,C |
6) Bireysel ya da bir çalışma grubunun üyesi olarak Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaştığı pratik ve/veya kurumsal sorunları tanımlar, betimler ve sorunlara somut veriler ışığında çözümler üretir. |
1,2,3 |
A,C |
7) Alanında gerçekleştirilen bilimselm, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. |
1,2,3 |
A,C |
8) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır.
|
1,2,3 |
A,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
İslamiyetten Sonraki Türk Edebiyatına genel bir Bakış:
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
Anadolu’da İlk Mutatasavvıflar I Mevlânâ ve Mesnevî I
|
Mesnevî’den ve Divan-ı Kebir’den Seçmeler |
5 |
Mevlânâ ve Mesnevî II İlk Onsekiz Beytin Tahlili
|
Mesnevî şerhleri |
6 |
Mevlânâ ve Mesnevî III
|
Mesnevî şerhleri |
7 |
Hacı Bektaş Velî Sultan Veled Ahmed Fakîh
|
|
8 |
Yunus Emre’nin Eserleri ve Düşüncesi |
Yunus Emre Divanı |
8 |
Yunus Emre’de İnsan, Tabiat ve Hayat
|
Risaletü’n- Nushiyye |
9 |
Ara Sınav
|
|
10 |
Abdal Musa Kaygusuz Abdal Âşık Paşa
|
Kaygusuz Abdal’dan Şiirler |
11 |
Hacı Bayram Velî Süleyman Çelebi ve “Mevlid” Pîr Sultan Abdal
|
Süleyman Çelebi’nin Mevlidi: Vesiletü’n-Necat |
12 |
Fuzûlî ve Tasavvuf I |
Fuzûlî’nin Leylü ve Vü Mecnûn Mesnevi |
13 |
Fuzûlî ve Tasavvuf II |
Okunan eser üzerinde tartışma
|
14 |
Şeyh Galib ve Tasavvuf I
|
Şeyh Galib’in Hüsn ü Aşk Mesnevisi
|
15 |
Şeyh Galib ve Tasavvuf II
|
Okunan eser üzerinde tartışma
|
16 |
Final Sınavı |
|
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Notu |
Budak, Ali: Türk Tasavvuf Edebiyatı Ders Notları |
Diğer Kaynaklar
|
Prof. Dr. Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayını. Prof. Dr. Abdurrahman Güzel, Dînî-Tasavvufî Türk Edebiyatı, Ankara, Akçağ Yayınevi Doç. Dr. Necla Pekolcay, İslami Türk Edebiyatı, İstanbul, Kitabevi Yayını. Abdülbâki Gölpınarlı, “Hüsn ü Aşk” Mesnevisi, İstanbul, Altın Kitaplar Prof. Dr. İskender Pala, Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, İstanbul Prof. Dr. A. Atilla Şentürk, Osmanlı Şiiri Antolojisi, İstanbul, Yapı Kredi Yayını. Ali Budak, Batılılaşma ve Türk Edebiyatı, İst. , Bilge Kültür Sanat Yayınevi, 2008. Prof. Dr. Abdurrahman Güzel, Dînî-Tasavvufî Türk Edebiyatı, Ankara, Akçağ Yayınevi Doç. Dr. Necla Pekolcay, İslami Türk Edebiyatı, İstanbul, Kitabevi Yayını. Abdülbâki Gölpınarlı, “Hüsn ü Aşk” Mesnevisi, İstanbul, Altın Kitaplar Prof. Dr. İskender Pala, Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, İstanbul Prof. Dr. A. Atilla Şentürk, Osmanlı Şiiri Antolojisi, İstanbul, Yapı Kredi Yayını. Ali Budak, Batılılaşma ve Türk Edebiyatı, İst. , Bilge Kültür Sanat Yayınevi, 2008.
|
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
|
Ödevler |
Haftalara göre belirlenmiş olan eserlerin okunmaları istenir. |
Sınavlar |
Dönem içinde İki defa, ders öncesinde yaklaşık yarım saatlik iki yazılı yoklama, bir ara sınav ve bir dönem sonu sınavı yapılır. |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
60 |
Kısa Sınav |
6-7 |
20 |
Ödev- Derse katılım ve devam |
|
20 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
50 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
50 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Türk dilini sesbilgisel, sesbilimsel, biçimbilimsel, sözdizimsel, anlambilimsel ve kullanımbilimsel açılardan incelemeye dönük bilgileri edinir. |
|
|
|
x |
|
|
2 |
Türkçeyi anlaşılır ve etkin bir biçimde kullanma becerisine ulaşır.
|
|
|
|
|
x |
|
3 |
Türk dilinin başlangıcından günümüze kadarki edebi metinlerini hem filolojik açıdan hem de çağdaş edebiyat ve dilbilim kuramlarının ışığında değerlendirir, Doğu ve Batı edebiyatları ile karşılaştırarak eleştirisini yapar. |
|
|
|
|
x |
|
4 |
Dil ve edebiyat kuramlarının temellerini oluşturan yakın disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur; disiplinlerarası okuma yapma ve çözümleme becerisi edinir.
|
|
|
x |
|
|
|
5 |
Alanında akademik düzeyde araştırma yapabilecek temel bilgi ve becerileri edinir; uluslararası platformda ortaya konan güncel araştırma ve gelişmeleri takip edebilmesini olanaklı kılacak bilgi teknolojilerinden yararlanır.
|
|
|
|
x |
|
|
6 |
Bireysel ya da bir çalışma grubunun üyesi olarak, Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaştığı pratik ve/ya kuramsal sorunları tanımlar, betimler ve bu sorunlara somut veriler ışığında çözümler üretir; veri ve çözümlerini alandaki diğer uzmanlarla ulusal ve/ya uluslararası ortamlarda paylaşır, tartışmaya açar.
|
|
|
|
|
x |
|
7 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır.
|
|
|
|
x |
|
|
8 |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve kamusal hizmet alanlarında uygulamaya sokar.
|
|
|
x |
|
|
|
9 |
Alanında gerçekleştirilen bilimsel, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. Benzeri etkinliklerin yaratılmasında ve hazırlanmasında görev üstlenir.
|
|
|
x |
|
|
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
|
|
|
|
|
X |
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) |
15 |
3 |
45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
3 |
45 |
Ara Sınav |
1 |
6 |
6 |
Kısa Sınav |
2 |
4 |
8 |
Ödev |
3 |
2 |
6 |
Kütüphane/İnternet Çalışması |
3 |
2 |
6 |
Okuma |
12 |
2 |
24 |
Final |
1 |
10 |
10 |
Toplam İş Yükü |
|
|
150 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
150/25 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
6 |