TLL 131 kodlu Türk Edebiyatı’na Genel Bakış I dersinde edebiyatımızın ilk iki evresine genel bir bakış atfedilmişti. Bu dönemde, üçüncü evre olan Batı Uygarlığı Etkisindeki Türk Edebiyatı, Tanzimat Devri’nden günümüze kadar, genel çizgileriyle özetlenmeye çalışılmaktadır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Türk dili ve edebiyatının başlangıcından günümüze kadarki edebi metinlerini hem sosyal ve tarihsel hem de çağdaş edebiyat kuramları ışığında değerlendirir. |
1,2,3 |
A,C |
2) Türk edebiyatı verimlerini, Doğu ve Batı edebiyatları ile karşılaştırarak eleştireleştirel bir yaklaşım sergiler. |
1,2,3 |
A,C |
3) Alanında akademik düzeyde araştırma yapabilecek temel bilgi ve becerileri edinir. |
1,2,3 |
A,C |
4) Edebiyat kuramlarının temelini oluşturan yakın disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur, disiplinlerarası okuma ve yapma ve çözümleme yapma becerisini kazanır. |
1,2,3 |
A,C |
5) Uluslararası platformda ortaya konan güncel araştırma ve gelişmeleri takip edebilmesini sağlayacak bilgi teknolojilerini edinir. |
1,2,3 |
A,C |
6) Bireysel ya da bir çalışma grubunun üyesi olarak Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaştığı pratik ve/veya kurumsal sorunları tanımlar, betimler ve sorunlara somut veriler ışığında çözümler üretir. |
1,2,3 |
A,C |
7) Alanında gerçekleştirilen bilimselm, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. |
1,2,3 |
A,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Batılılaşma ve Süreci ve Yeni Türk Edebiyatı |
Okunacak metin: Osmanlı İmparatorluğu’nun Batılılaşma Sürecine Genel Bir Bakış |
2 |
Batıdan İlk Tercümeler; Muhâverât-ı Hikemiyye ve Münif Paşa, Tercüme-i Manzume ve Şinasi, Tercüme-i Telemak ve Yusuf Kâmil Paşa.
|
Okunacak metin: Muhâverât-ı Hikemiyye |
3 |
Tanzimat Devri Edebiyatı’nda Şiir I (Şinasi ve Namık Kemal)
|
Okunacak metinler: Münâcât- Şinasi Hürriyet Kasidesi- Namık Kemâl
|
4 |
Tanzimat Devri Edebiyatı’nda Şiir II (Ziya Paşa)
|
Okunacak metin: Zafernâme- Ziya Paşa |
5 |
Tanzimat Devri Edebiyatı’nda Roman I
|
Okunacak eser: Taaşşuk-ı Tal’at ve Fıtnat (Şemseddin Sami)
|
6 |
Tanzimat Devri Edebiyatı’nda Roman II
|
Okunan eser üzerinde tartışma |
7 |
Tanzimat Devri Edebiyatı’nda Tiyatro I
|
Okunacak eserler: Şair Evlenmesi (Şinasi) Vatan Yahut Silistre (Namık Kemal)
|
8 |
Servet-i Fünûn Devri Edebiyatı’nda Şiir (Tevfik Fikret- Cenab Şahabeddin)
|
T. Fikret ve Cenab Şahabeddin’den Seçme Şiirler
|
9 |
Servet-i Fünûn Devri Edebiyatı’nda Roman
|
Okunacak eser: Aşk-ı Memnû
|
10 |
Ara Sınav
|
|
11 |
20. Yüzyıl Türk Edebiyatı I a. Fecr-i Âti Nesli b. Genç Kalemler
|
Okunacak eserler: Fecr-i Âtî Beyannâmesi Yeni Lisan Makalesi |
12 |
20. Yüzyıl Türk Edebiyatı II (Ahmed Hâşim, Yahya Kemâl, Mehmed Akif)
|
A.Haşim, Y. Kemal ve M. Akif’ten seçme şiirler |
13 |
Cumhuriyet Devri Türk Edebiyatı I |
Şairlerden seçme şiirler
|
14 |
Cumhuriyet Devri Türk Edebiyatı II |
Okunacak eser: Semaver (Sait Faik)
|
15 |
Cumhuriyet Devri Türk Edebiyatı III |
Okunacak eser: Benim Adım Kırmızı (Orhan Pamuk)
|
16 |
Final Sınavı |
|
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Notu |
Budak, Ali Türk Edebiyatı’na Genel Bakış – Başlangıçtan Günümüze Kadar Ana Çizgileriyle Türk Edebiyatı |
Diğer Kaynaklar |
Prof. Dr. Ahmet Hamdi Tanpınar, XIX. Asır Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul, Çağlayan Kitabevi (Tanzimat Devri Edebiyatı için) Prof. Dr. Kenan Akyüz, Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri. (Tanzimat, Servet-i Fünun, Fecr-i Ati ve Genç Kalemler için) Prof. Dr. Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri I-II, İstanbul, Dergah Yayınları. (XIX. ve XX. Yüzyıl şiirlerden bseçilmiş şiirlerin tahlilleri için) Cevdet Kudret, Edebiyatımızda Hikâye ve Roman I-II, İstanbul, Varlık Yayınevi Behçet Necatigil, Edebiyatımızda İsimler Sözlüğü, İst. , Varlık Behçet Necatigil, Edebiyatımızda Eserler Sözlüğü, İst. , Varlık Ali Budak, Batılılaşma Sürecinde Çok Yönlü Bir Osmanlı Aydını: Münif Paşa, İstanbul, Kitabevi. (Batıdan yapılan ilk tercümeler için)
|
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
|
Ödevler |
Haftalara göre belirlenmiş olan eserlerin okunmaları istenir. |
Sınavlar |
İki haftada bir ders öncesinde yaklaşık yarım saatlik bir yazılı yoklama, Dönem içinde ara sınav Dönem sonunda da ana sınav yapılır. |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
60 |
Kısa Sınav |
6-7 |
20 |
Ödev- Derse katılım ve devam |
|
20 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
50 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
50 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Türk dilini sesbilgisel, sesbilimsel, biçimbilimsel, sözdizimsel, anlambilimsel ve kullanımbilimsel açılardan incelemeye dönük bilgileri edinir. |
|
|
|
x |
|
|
2 |
Türkçeyi anlaşılır ve etkin bir biçimde kullanma becerisine ulaşır.
|
|
|
|
|
x |
|
3 |
Türk dilinin başlangıcından günümüze kadarki edebi metinlerini hem filolojik açıdan hem de çağdaş edebiyat ve dilbilim kuramlarının ışığında değerlendirir, Doğu ve Batı edebiyatları ile karşılaştırarak eleştirisini yapar. |
|
|
|
|
x |
|
4 |
Dil ve edebiyat kuramlarının temellerini oluşturan yakın disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur; disiplinlerarası okuma yapma ve çözümleme becerisi edinir.
|
|
|
x |
|
|
|
5 |
Alanında akademik düzeyde araştırma yapabilecek temel bilgi ve becerileri edinir; uluslararası platformda ortaya konan güncel araştırma ve gelişmeleri takip edebilmesini olanaklı kılacak bilgi teknolojilerinden yararlanır.
|
|
|
x |
|
|
|
6 |
Bireysel ya da bir çalışma grubunun üyesi olarak, Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaştığı pratik ve/ya kuramsal sorunları tanımlar, betimler ve bu sorunlara somut veriler ışığında çözümler üretir; veri ve çözümlerini alandaki diğer uzmanlarla ulusal ve/ya uluslararası ortamlarda paylaşır, tartışmaya açar.
|
|
|
|
|
x |
|
7 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır.
|
|
|
|
x |
|
|
8 |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve kamusal hizmet alanlarında uygulamaya sokar.
|
|
|
x |
|
|
|
9 |
Alanında gerçekleştirilen bilimsel, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. Benzeri etkinliklerin yaratılmasında ve hazırlanmasında görev üstlenir.
|
|
|
|
x |
|
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
|
|
|
|
|
X |
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) |
15 |
3 |
45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
3 |
45 |
Ara Sınav |
1 |
6 |
6 |
Kısa Sınav |
4 |
2 |
8 |
Ödev |
3 |
2 |
6 |
Kütüphane/İnternet Çalışması |
3 |
2 |
6 |
Okuma |
12 |
2 |
24 |
Final |
1 |
10 |
10 |
Toplam İş Yükü |
|
|
150 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
150/25 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
6 |