Türk Edebiyatı, başlangıcından bugüne, üç ana bölümde incelenmektedir: İslamlıktan Önceki Türk Edebiyatı, İslam Uygarlığı Çevresindeki Türk Edebiyatı, Batı Uygarlığı Etkisindeki Türk Edebiyatı. Bu derste, edebiyatımızın ilk iki evresi, genel çizgileriyle özetlenmeye çalışılmaktadır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Türk dili ve edebiyatının başlangıcından günümüze kadarki edebi metinlerini hem sosyal ve tarihsel hem de çağdaş edebiyat kuramları ışığında değerlendirir. |
1,2,3 |
A |
2) Türk edebiyatı verimlerini, Doğu ve Batı edebiyatları ile karşılaştırarak eleştireleştirel bir yaklaşım sergiler. |
1,2,3 |
A |
3) Alanında akademik düzeyde araştırma yapabilecek temel bilgi ve becerileri edinir. |
1,2,3 |
A |
4) Edebiyat kuramlarının temelini oluşturan yakın disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur, disiplinlerarası okuma ve yapma ve çözümleme yapma becerisini kazanır. |
1,2,3 |
A |
5) Uluslararası platformda ortaya konan güncel araştırma ve gelişmeleri takip edebilmesini sağlayacak bilgi teknolojilerini edinir. |
1,2,3 |
A |
6) Bireysel ya da bir çalışma grubunun üyesi olarak Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaştığı pratik ve/veya kurumsal sorunları tanımlar, betimler ve sorunlara somut veriler ışığında çözümler üretir. |
1,2,3 |
A |
7) Alanında gerçekleştirilen bilimselm, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. |
1,2,3 |
A |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Sözlü Edebiyat a. Destanlar b. Koşuklar- Savlar - Sagular
Yazılı Edebiyat a. Yenisey Yazıtları b. Göktürk Yazıtları c. Uygur Metinleri
|
Okunacak Eser: Oğuz Kağan Destanı |
2 |
XI.-XII. Yüzyıllar Divanü Lügati’t-Türk (Kaşgarlı Mahmud) Kutadgu Bilig ( Yusuf Has Hâcib) Atabetü’l-Hakayık (Yüknekli Edib Ahmed) Hikmetler (Hoca Ahmed Yesevî)
|
|
3 |
XIII. Yüzyılda Anadolu’da Türk Edebiyatı Tasavvuf Edebiyatı: Mevlâna, Ahmed Fakih, Sultan Veled Tasavvufî Halk Edebiyatı : Yunus Emre Diş Dışı Divan Edebiyatı : Hoca Dehhânî
|
Okunacak Eser: Yunus Emre Divanı, Mevlânâ’dan seçmeler. |
4 |
XIV. Yüzyıl Divan Edebiyatı : Âşık Paşa, Nesîmî, Ahmedî Halk Edebiyatı : Kitab-ı Dede Korkut
|
Okunacak Eser: Dede Korkut Hikayeleri |
5 |
XV. Yüzyıl Divan Edebiyatı – Süleyman Çelebi, Şeyhî, Ahmed Paşa, Necatî Halk Edebiyatı – Kaygusuz Abdal
|
Okunacak Eser: Harnâme |
6 |
XVI. Yüzyıl I Divan Edebiyatı : Fuzulî, Hayalî, Bakî, Rûhî
|
Fuzulî, Hayalî, Bakî, Rûhî divanlarından seçmeler. |
7 |
XVI. Yüzyıl II Halk Edebiyatı – Pir Sultan Abdal, Köroğlu, Karacaoğlan
|
Pir Sultan Abdal, Köroğlu ve Karacaoğlan’dan seçme şiirler.
|
8 |
XVII. Yüzyıl Divan Edebiyatı – Nef’î, Şeyhülislam Yahya, Nâbî, Evliya Çelebi Halk Edebiyatı - Aşık Ömer, Gevherî
|
İşlenecek şairlerden seçme şiirler, Evliya Çelebi Seyahatnamesi’nden bölümler. |
9 |
Ara Sınav
|
|
10 |
XVIII. Yüzyıl Nedim, Şeyh Galip, Yirmisekiz Çelebi Mehmet
|
Şairlerden seçme şiirler, Çelebi Mehmed’in Sefaretnamesinden bölümler. |
11 |
Batılılaşma Süreci ; reform ihtiyacı, arayışlar, yeni öğretim kurumları İlk gazeteler; Takvîm-i Vekâyi, Cerîde-i Havâdis, Tercüman-ı Ahvâl, Ruznâme-i Cerîde-i Havâdis, Tasvîr-i Efkâr
|
Batılılaşma sürecine ve modernleşmeye dair bazı seçilmiş eserler. |
12 |
Halk Hikayelerinden Romana Doğru I
|
Okunacak Eser: Muhayyelât-ı Aziz Efendi |
13 |
Halk Hikayelerinden Romana Doğru II
|
Hançerli Hanım Hikaye-Garîbesi
|
14 |
Halk Hikayelerinden Romana Doğru III |
Okunan eserler üzerinde tartışma |
15 |
Sonuç ve değerlendirme |
|
16 |
Final Sınavı |
|
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Notu |
Budak, Ali Türk Edebiyatı’na Genel Bakış – Başlangıçtan XIX. Yüzyıla Kadar Ana Çizgileriyle Türk Edebiyatı |
Diğer Kaynaklar |
Prof. Dr. Bahaeddin Ögel, Türk Mitolojisi (Kaynakları ve açıklamalarıyla destanlar), Ankara, TTK yayını. (Birinci hafta için) Prof. Dr. Şükrü Elçin, Halk Edebiyatına Giriş, Ankara, Kültür Bakanlığı yayını. Prof. Dr. Fuad Köprülü, Saz Şairleri Antolojisi (Halk Edebiyatı verileri için) Prof. Dr. Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar (2.3. haftalar için). Kemal Bek, Eski Türk Yazını, İstanbul, Donkişot Yayınları.( İlk iki hafta için) Ali Budak, Batılılaşma ve Türk Edebiyatı, Lale Devri’nden Tanzimat’a Yenileşme, İst., Bilge Kultur Sanat Yayınevi, 2008 Ali Budak, Batılılaşma Sürecinde Çok Yönlü Bir Osmanlı Aydını: Münif Paşa, İstanbul, Kitabevi. (11. hafta için)
|
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
|
Ödevler |
Haftalara göre belirlenmiş olan eserlerin okunmaları istenir. |
Sınavlar |
İki haftada bir ders öncesinde yaklaşık yarım saatlik bir yazılı yoklama, Dönem içinde ara sınav Dönem sonunda da ana sınav yapılır. |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
60 |
Kısa Sınav |
6-7 |
20 |
Ödev- Derse katılım ve devam |
|
20 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
50 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
50 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Türk dilini sesbilgisel, sesbilimsel, biçimbilimsel, sözdizimsel, anlambilimsel ve kullanımbilimsel açılardan incelemeye dönük bilgileri edinir. |
|
|
|
x |
|
|
2 |
Türkçeyi anlaşılır ve etkin bir biçimde kullanma becerisine ulaşır.
|
|
|
|
|
x |
|
3 |
Türk dilinin başlangıcından günümüze kadarki edebi metinlerini hem filolojik açıdan hem de çağdaş edebiyat ve dilbilim kuramlarının ışığında değerlendirir, Doğu ve Batı edebiyatları ile karşılaştırarak eleştirisini yapar. |
|
|
|
|
x |
|
4 |
Dil ve edebiyat kuramlarının temellerini oluşturan yakın disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur; disiplinlerarası okuma yapma ve çözümleme becerisi edinir.
|
|
|
x |
|
|
|
5 |
Alanında akademik düzeyde araştırma yapabilecek temel bilgi ve becerileri edinir; uluslararası platformda ortaya konan güncel araştırma ve gelişmeleri takip edebilmesini olanaklı kılacak bilgi teknolojilerinden yararlanır.
|
|
|
x |
|
|
|
6 |
Bireysel ya da bir çalışma grubunun üyesi olarak, Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaştığı pratik ve/ya kuramsal sorunları tanımlar, betimler ve bu sorunlara somut veriler ışığında çözümler üretir; veri ve çözümlerini alandaki diğer uzmanlarla ulusal ve/ya uluslararası ortamlarda paylaşır, tartışmaya açar.
|
|
|
|
|
x |
|
7 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır.
|
|
|
|
x |
|
|
8 |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve kamusal hizmet alanlarında uygulamaya sokar. |
|
|
x |
|
|
|
9 |
Alanında gerçekleştirilen bilimsel, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. Benzeri etkinliklerin yaratılmasında ve hazırlanmasında görev üstlenir. |
|
|
|
x |
|
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. |
|
|
|
|
x |
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) |
15 |
3 |
45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
3 |
45 |
Ara Sınav |
1 |
6 |
6 |
Kısa Sınav |
4 |
2 |
8 |
Ödev |
3 |
2 |
6 |
Kütüphane/İnternet Çalışması |
3 |
2 |
6 |
Okuma |
12 |
2 |
24 |
Final |
1 |
10 |
10 |
Toplam İş Yükü |
|
|
150 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
150/25 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
6 |