Turkish Literature is evaluated from Tanzimat Period to present.
Vertical Tabs
Course Learning Outcomes
Learning Outcomes |
Teaching Methods |
Assessment Methods |
1) The literary texts of Turkish Literature and Language are evaluated in the light of contemporary theories. |
1,2,3 |
A |
2) The literary texts of Turkish Literature and Language are compared with the texts of Eastern and Western Literature. |
1,2,3 |
A |
3) The students become skilful at searching methods for Turkish Literature. |
1,2,3 |
A |
4) The students gain the ability to do research on interdisciplinary areas. |
1,2,3 |
A |
5) The students gain the ability to use information technologies. |
1,2,3 |
A |
6) The students work independently or assume responsibility as a team member to solve problems encountered in the field of Turkish Language and Literature. |
1,2,3 |
A |
7) The students take part in organizing scientific, cultural or artistic events. |
1,2,3 |
A |
8) The students demonstrate awareness of professional ethics and responsibility. |
1,2,3 |
A |
Course Flow
Week |
Topics |
Study Materials |
1 |
Sözlü Edebiyat
|
Okunacak Eser: Oğuz Kağan Destanı |
2 |
XI.-XII. Yüzyıllar Divanü Lügati’t-Türk (Kaşgarlı Mahmud) Kutadgu Bilig ( Yusuf Has Hâcib) Atabetü’l-Hakayık (Yüknekli Edib Ahmed) Hikmetler (Hoca Ahmed Yesevî) |
|
3 |
XIII. Yüzyılda Anadolu’da Türk Edebiyatı Tasavvuf Edebiyatı: Mevlâna, Ahmed Fakih, Sultan Veled Tasavvufî Halk Edebiyatı : Yunus Emre Diş Dışı Divan Edebiyatı : Hoca Dehhânî |
Okunacak Eser: Yunus Emre Divanı, Mevlânâ’dan seçmeler. |
4 |
XIV. Yüzyıl Divan Edebiyatı : Âşık Paşa, Nesîmî, Ahmedî |
Okunacak Eser: Dede Korkut Hikayeleri |
|
Halk Edebiyatı : Kitab-ı Dede Korkut |
|
5 |
XV. Yüzyıl Divan Edebiyatı – Süleyman Çelebi, Şeyhî, Ahmed Paşa, Necatî Halk Edebiyatı – Kaygusuz Abdal |
Okunacak Eser: Harnâme |
6 |
XVI. Yüzyıl I Divan Edebiyatı : Fuzulî, Hayalî, Bakî, Rûhî |
Fuzulî, Hayalî, Bakî, Rûhî divanlarından seçmeler. |
7 |
XVI. Yüzyıl II Halk Edebiyatı – Pir Sultan Abdal, Köroğlu, Karacaoğlan |
Pir Sultan Abdal, Köroğlu ve Karacaoğlan’dan seçme şiirler. |
8 |
XVII. Yüzyıl Divan Edebiyatı – Nef’î, Şeyhülislam Yahya, Nâbî, Evliya Çelebi Halk Edebiyatı - Aşık Ömer, Gevherî |
İşlenecek şairlerden seçme şiirler, Evliya Çelebi Seyahatnamesi’nden bölümler. |
9 |
Mid-term |
|
10 |
XVIII. Yüzyıl Nedim, Şeyh Galip, Yirmisekiz Çelebi Mehmet |
XVIII. Yüzyıl Nedim, Şeyh Galip, Yirmisekiz Çelebi Mehmet |
11 |
Batılılaşma Süreci ; reform ihtiyacı, arayışlar, yeni öğretim kurumları İlk gazeteler; Takvîm-i Vekâyi, Cerîde-i Havâdis, Tercüman-ı Ahvâl, Ruznâme-i Cerîde-i Havâdis, Tasvîr-i Efkâr |
Batılılaşma Süreci ; reform ihtiyacı, arayışlar, yeni öğretim kurumları İlk gazeteler; Takvîm-i Vekâyi, Cerîde-i Havâdis, Tercüman-ı Ahvâl, Ruznâme-i Cerîde-i Havâdis, Tasvîr-i Efkâr |
12 |
Halk Hikayelerinden Romana Doğru I |
Halk Hikayelerinden Romana Doğru I |
13 |
Halk Hikayelerinden Romana Doğru II |
Halk Hikayelerinden Romana Doğru II |
14 |
Halk Hikayalerinden Romana Doğru III |
Halk Hkiyalerinden Romana Doğru III |
15 |
Evaluation |
|
16 |
Final Exam |
|
Recommended Sources
Textbook |
Budak, Ali Türk Edebiyatı’na Genel Bakış – Başlangıçtan XIX. Yüzyıla Kadar Ana Çizgileriyle Türk Edebiyatı |
Additional Resources |
Prof. Dr. Bahaeddin Ögel, Türk Mitolojisi (Kaynakları ve açıklamalarıyla destanlar), Ankara, TTK yayını. (Birinci hafta için) Prof. Dr. Şükrü Elçin, Halk Edebiyatına Giriş, Ankara, Kültür Bakanlığı yayını. Prof. Dr. Fuad Köprülü, Saz Şairleri Antolojisi (Halk Edebiyatı verileri için) Prof. Dr. Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar (2.3. haftalar için). Kemal Bek, Eski Türk Yazını, İstanbul, Donkişot Yayınları.( İlk iki hafta için) Ali Budak, Batılılaşma ve Türk Edebiyatı, Lale Devri’nden Tanzimat’a Yenileşme, İst., Bilge Kultur Sanat Yayınevi, 2008 Ali Budak, Batılılaşma Sürecinde Çok Yönlü Bir Osmanlı Aydını: Münif Paşa, İstanbul, Kitabevi. (11. hafta için) |
Material Sharing
Documents |
|
Assignments |
|
Exams |
5 Quizzes, 1 Mid-term, 1 Final |
Assessment
IN-TERM STUDIES |
NUMBER |
PERCENTAGE |
Mid-terms |
1 |
40 |
Quizzes |
6-7 |
40 |
Assignment |
|
20 |
Total |
|
100 |
CONTRIBUTION OF FINAL EXAMINATION TO OVERALL GRADE |
|
40 |
CONTRIBUTION OF IN-TERM STUDIES TO OVERALL GRADE |
|
60 |
Total |
|
100 |
COURSE CATEGORY |
Expertise/Field Courses |
Course’s Contribution to Program
No |
Program Learning Outcomes |
Contribution |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
1 |
identify the linguistic units of the each component of the Turkish grammar including phonetics, phonology, morphology, syntax, semantics and pragmatics. |
|
|
|
x |
|
2 |
demonstrate skills in using Turkish effectively. |
|
|
|
|
x |
3 |
analyze and critically evaluate the literary texts of Turkish produced in various periods of history using the perspective of philology and the contemporary studies of linguistics and literature. |
|
|
|
|
x |
4 |
recognize the impact of relevant disciplines in forming the basis of the contemporary theories of literature and linguistics. |
|
|
x |
|
|
5 |
present basic knowledge and skills (such as computer software and information and communication technologies) in their field of study that would assist them in conducting academic research. |
|
|
x |
|
|
6 |
work independently or assume responsibility as a team member to solve problems encountered in the field of Turkish Language and Literature. |
|
|
|
|
x |
7 |
demonstrate awareness of professional ethics and responsibility. |
|
|
|
x |
|
8 |
use (in educational institutions as well as in public and private sectors) the theoretical and practical information they acquire throughout their undergraduate education. |
|
|
x |
|
|
9 |
organize or take part in organizing scientific, cultural or artistic events such as workshops, conferences, colloquia. |
|
|
|
x |
|
10 |
adopt a positive approach to lifelong learning. |
|
|
|
|
x |
ECTS
Activities |
Quantity |
Duration (Hour) |
Total Workload (Hour) |
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) |
15 |
3 |
45 |
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) |
15 |
3 |
45 |
Mid-terms |
1 |
6 |
6 |
Homework-Readig |
4 |
2 |
8 |
Homework-Readig |
12 |
2 |
24 |
Reading & Library |
3 |
2 |
6 |
Reading & Library |
3 |
2 |
6 |
Final examination |
1 |
10 |
10 |
Total Work Load |
|
|
150 |
Total Work Load / 25 (h) |
|
|
150/25 |
ECTS Credit of the Course |
|
|
6 |