• Turkish
  • English
Course Code: 
TLL 131
Semester: 
Fall
Course Type: 
Core
P: 
3
Lab: 
3
Laboratuvar Saati: 
0
Credits: 
3
ECTS: 
6
Course Language: 
Turkish
Course Objectives: 
The course helps students to choose an area at the second year of education.
Course Content: 

Turkish Literature is evaluated from Tanzimat Period to present.

Course Methodology: 
1: Lecture, 2: Question-Answer, 3: Discussion, 9: Simulation, 12: Case Study
Course Evaluation Methods: 
A: Testing, C: Homework

Vertical Tabs

Course Learning Outcomes

Learning Outcomes

Teaching Methods

Assessment Methods

1) The literary texts of Turkish Literature and Language are evaluated in the light of contemporary theories.

1,2,3

A

2) The literary texts of Turkish Literature and Language are compared with the texts of Eastern and Western Literature.

1,2,3

A

3) The students become skilful at searching methods for Turkish Literature.

1,2,3

A

4) The students gain the ability to do research on interdisciplinary areas.

1,2,3

A

5) The students gain the ability to use information technologies.

1,2,3

A

6) The students work independently or assume responsibility as a team member to solve problems encountered in the field of Turkish Language and Literature.

 

1,2,3

 

A

7) The students take part in organizing scientific, cultural or artistic events.

1,2,3

A

8) The students demonstrate awareness of professional ethics and responsibility.

1,2,3

A

Course Flow

Week

Topics

Study Materials

 

 

 

1

Sözlü Edebiyat

  1. Destanlar
  2. Koşuklar- Savlar - Sagular Yazılı Edebiyat
  1. Yenisey Yazıtları
  2. Göktürk Yazıtları
  3. Uygur Metinleri

 

 

Okunacak Eser: Oğuz Kağan Destanı

 

 

 

 

2

XI.-XII. Yüzyıllar

Divanü Lügati’t-Türk (Kaşgarlı Mahmud)

Kutadgu Bilig ( Yusuf Has Hâcib)

Atabetü’l-Hakayık                                    (Yüknekli Edib Ahmed)

Hikmetler       (Hoca                       Ahmed Yesevî)

 

 

 

 

3

XIII. Yüzyılda Anadolu’da Türk Edebiyatı

Tasavvuf Edebiyatı:                    Mevlâna, Ahmed Fakih, Sultan Veled Tasavvufî    Halk                    Edebiyatı  : Yunus Emre

Diş Dışı Divan Edebiyatı : Hoca Dehhânî

 

 

 

Okunacak Eser: Yunus Emre Divanı, Mevlânâ’dan seçmeler.

 

4

XIV. Yüzyıl

Divan Edebiyatı : Âşık Paşa, Nesîmî, Ahmedî

Okunacak Eser:

Dede Korkut Hikayeleri

 

Halk Edebiyatı : Kitab-ı Dede Korkut

 

 

5

XV. Yüzyıl

Divan Edebiyatı – Süleyman Çelebi, Şeyhî,  Ahmed Paşa, Necatî

Halk Edebiyatı – Kaygusuz Abdal

 

Okunacak Eser: Harnâme

 

6

XVI. Yüzyıl I

Divan Edebiyatı : Fuzulî, Hayalî, Bakî, Rûhî

Fuzulî, Hayalî, Bakî, Rûhî divanlarından seçmeler.

 

 

7

 

XVI. Yüzyıl II

Halk Edebiyatı – Pir Sultan Abdal, Köroğlu, Karacaoğlan

Pir Sultan Abdal, Köroğlu                              ve Karacaoğlan’dan seçme şiirler.

 

8

XVII. Yüzyıl

Divan Edebiyatı – Nef’î, Şeyhülislam Yahya, Nâbî, Evliya Çelebi

Halk Edebiyatı -  Aşık Ömer, Gevherî

İşlenecek şairlerden seçme şiirler, Evliya Çelebi Seyahatnamesi’nden bölümler.

9

Mid-term

 

 

 

10

 

XVIII. Yüzyıl

Nedim, Şeyh Galip, Yirmisekiz Çelebi Mehmet

XVIII. Yüzyıl Nedim,    Şeyh Galip, Yirmisekiz Çelebi Mehmet

 

 

 

 

 

 

 

 

11

 

Batılılaşma Süreci ; reform ihtiyacı, arayışlar, yeni öğretim kurumları

İlk     gazeteler;    Takvîm-i         Vekâyi, Cerîde-i Havâdis, Tercüman-ı Ahvâl, Ruznâme-i Cerîde-i Havâdis, Tasvîr-i Efkâr

Batılılaşma Süreci ; reform ihtiyacı, arayışlar, yeni öğretim kurumları

İlk         gazeteler; Takvîm-i Vekâyi,

Cerîde-i Havâdis, Tercüman-ı Ahvâl, Ruznâme-i Cerîde-i Havâdis, Tasvîr-i Efkâr

 

 

 

 

12

 

 

Halk Hikayelerinden Romana Doğru I

Halk Hikayelerinden Romana Doğru I

 

 

13

 

Halk Hikayelerinden Romana Doğru II

Halk Hikayelerinden Romana Doğru II

14

Halk Hikayalerinden Romana  Doğru III

Halk Hkiyalerinden Romana Doğru III

15

Evaluation

 

16

Final Exam

 

 

 

Recommended Sources

 

Textbook

 

Budak, Ali Türk Edebiyatı’na Genel Bakış – Başlangıçtan XIX. Yüzyıla Kadar Ana Çizgileriyle Türk Edebiyatı

 

Additional Resources

Prof. Dr. Bahaeddin Ögel, Türk Mitolojisi (Kaynakları ve açıklamalarıyla destanlar), Ankara, TTK yayını. (Birinci hafta için)

Prof. Dr. Şükrü Elçin, Halk Edebiyatına Giriş, Ankara, Kültür Bakanlığı yayını.

Prof. Dr. Fuad Köprülü, Saz Şairleri Antolojisi (Halk Edebiyatı verileri için) Prof. Dr. Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar (2.3. haftalar için).

Kemal Bek, Eski Türk Yazını, İstanbul, Donkişot Yayınları.( İlk iki hafta için)

Ali Budak, Batılılaşma ve Türk Edebiyatı, Lale Devri’nden Tanzimat’a Yenileşme, İst., Bilge Kultur Sanat Yayınevi, 2008

Ali Budak, Batılılaşma Sürecinde Çok Yönlü Bir Osmanlı Aydını: Münif Paşa, İstanbul, Kitabevi. (11. hafta için)

 

Material Sharing

Documents

 

Assignments

 

Exams

5 Quizzes, 1 Mid-term, 1 Final

 

Assessment

IN-TERM STUDIES

NUMBER

PERCENTAGE

Mid-terms

1

40

Quizzes

6-7

40

Assignment

 

20

Total

 

100

CONTRIBUTION OF FINAL EXAMINATION TO OVERALL GRADE

 

40

CONTRIBUTION OF IN-TERM STUDIES TO OVERALL GRADE

 

60

Total

 

100

 

COURSE CATEGORY

Expertise/Field Courses

 

Course’s Contribution to Program

 

No

 

Program Learning Outcomes

Contribution

1

2

3

4

5

 

1

identify the linguistic units of the each component of the Turkish grammar including phonetics, phonology, morphology, syntax, semantics and pragmatics.

 

 

 

 

x

 

2

demonstrate skills in using Turkish effectively.

 

 

 

 

x

 

3

analyze and critically evaluate the literary texts of Turkish produced in various periods of history using the perspective of philology and the contemporary studies of linguistics and literature.

 

 

 

 

 

x

4

recognize the impact of relevant disciplines in forming the basis of the contemporary theories of literature and linguistics.

 

 

x

 

 

 

5

present basic knowledge and skills (such as computer software and information and communication technologies) in their field of study that would assist them in conducting academic research.

 

 

 

x

 

 

6

work independently or assume responsibility as a team member to solve problems encountered in the field of Turkish Language and Literature.

 

 

 

 

x

7

demonstrate awareness of professional ethics and responsibility.

 

 

 

x

 

 

8

use (in educational institutions as well as in public and private sectors) the theoretical and practical information they acquire throughout their undergraduate education.

 

 

 

x

 

 

9

organize or take part in organizing scientific, cultural or artistic events such as workshops, conferences, colloquia.

 

 

 

x

 

10

adopt a positive approach to lifelong learning.

 

 

 

 

x

 

ECTS

 

Activities

 

Quantity

Duration (Hour)

Total Workload (Hour)

Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours)

15

3

45

Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice)

15

3

45

Mid-terms

1

6

6

Homework-Readig

4

2

8

Homework-Readig

12

2

24

Reading & Library

3

2

6

Reading & Library

3

2

6

Final examination

1

10

10

Total Work Load

 

 

150

Total Work Load / 25 (h)

 

 

150/25

ECTS Credit of the Course

 

 

6