• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
PHIL 128
Ders Tipi: 
Serbest Seçmeli
Teori Saati: 
3
Kredi: 
3
AKTS: 
3
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bilim, felsefe, sanat, dil, bilgi felsefesi, kültür, hümanizm, mantık alanından seçilmiş örnek metinler çözümlenerek bu alanlara özgü bilme ile düşünme biçimlerini karşılaştırmak.
Dersin İçeriği: 

Düşünme biçimleri, eleştirel düşünme ile sıradan düşünmenin öğeleri, uslamlama çizelgeleri, düşünme için standartlar, bilimsel bir sorunun çözümlenmesi, benmerkezcilik ve toplum-merkezcilik, uslamlamaları sınıflandırma.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım, 2. Soru-Yanıt, 3. Tartışma, 4. Alıştırma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A. Sınav, B. Deneyim, C. Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Bilim, felsefe, sanat, kültür alanlarının ayrımlarını kavrar. 4 1, 2, 3 A, C
2) Bilim, felsefe, sanat, alanlarında üretilip kullanılan bilgi türlerini ayırt eder. 1 1, 2, 3 A, C
3) Başka başka soru sorma ile sorgulama biçimlerini değerlendirir. 1, 10 1, 2, 3 A, C
4) Değişik araştırma, çözümleme yöntemleriyle sonuçlarını tartışır. 1,4,6 1, 2, 3 A, C
5) Başka başka bilme biçimleriyle düşünme yollarının ilişkilerini sorgular. 1,10 1, 2, 3 A, C

 

Dersin Akışı

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Düşünme biçimleri: Kavramlar, yargılar, algılar, imgeler -
2 Bilgi alanları: Bilim, sanat, din, felsefe/ Eleştirel düşünme ile sıradan düşünmenin ögeleri, humanizm, bağnazlık ve önyargılar/Bilgi ögeleri ile öğrenme kategorileri Deleuze/Guattari/Facione/ Gittens/ Paul/Elder
3 Dil, söylem, düşünce, kültür alanları Deleuze/Guattari
4 Temellendirme biçimleri: Bilme, inanma, yaşantı, uslamlama Deleuze/Guattari
5 Soruların yapısı: Bilimin soruları/Uslamlama çizelgeleri 1. Yalın bir savın ögeleri, mantık çizelgeleri Galileo/Facione/ Gittens/ Paul/Elder
6 Soruların yapısı: Felsefenin soruları/ Düşünme için standartlar: etik düşünme, öğrenmenin önde gelen yöntemi olarak sorgulama Uygur/ Facione/ Gittens/ Paul/Elder
7 Soruların yapısı: Din alanının soruları Kierkegaard
8 Soruların yapısı: Sanat alanının sorunları Foucault
9 Arasınav  
10 Araştırma yöntemleri: Bilimsel bir sorunun çözümlenmesi/Uslamlama çizelgeleri 1 - Vaka analizi 1/ Uslamlama çizelgeleri 2 - Vaka analizi 2 Galileo Facione/ Gittens/ Paul/Elder
11 Araştırma yöntemleri: Bir felsefe sorusunun çözümlenmesi Heidegger
12 Araştırma yöntemleri: Din alanında bir sorununun çözümlenmesi Kierkegaard
13 Sıradan düşünmenin sonuçları olarak benmerkezcilik ve toplum-merkezcilik Facione/ Gittens/ Paul/Elder
14 Uslamlamaları sınıflandırma: uslamlamaları onarma, vaka analizi Facione/ Gittens/ Paul/Elder
15 Son Sınav -

 

Kaynaklar

Ders Notu  
Diğer Kaynaklar Gilles Deleuze, Cinema 1: The Movement Image. Çev. Hugh Tomlinson ile Barbara Habberjam. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1986

Gilles Deleuze, Cinema 2: The Time Image. Çev. Hugh Tomlinson ile Robert Galeta. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1989.

Gilles Deleuze, Félix Guattari, What is Philosophy? Çev. Hugh Tomlinson ile Graham Burchell, New York: Columbia University Press, 1994.

Michel Foucault, The Order of Things. Çev. Alan Sheridan, New York: Vintage, 1973.

Galileo Galilei, “Il SaggiatoreThe Assayer,” çev. Stillman Drake, The Controversy of the Comets of 1618, Philadelphia: The University of Pennsylvania Press 1960.

Martin Heidegger, “What is Metaphysics?”, çev.  D. F. Krell, Martin Heidegger: Basic Writings, yay. D. F. Krell, Londra: Routledge, 1993, pp. 93–110.

P. Facione and C. Gittens, Think Crittically, My Thinking Lab. Series, 2013.

R. Paul and L. Elder, Critical Thinking, New Jersey: Financial Times Prentice Hall, 2002.

Søren Kierkegaard , Fear and Trembling/Repetition, çev. Edna H. Hong ile Howard V. Hong, Princeton University Press, 1983.

Nermi Uygur, Felsefenin Çağrısı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2001.

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar  
Ödevler  
Sınavlar  

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 50
Son Sınav 1 50
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Felsefe alanındaki akademik çalışmalarda başarılı olabilmek için gereken temel kavramları ve çözümleme yöntemlerini kavrar.       X    
2 Başarılı bir felsefe kariyeri için gereken eleştirel bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, çok yönlü bakış, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine kavuşur.       X    
3 Etkili iletişim kurabilir, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı olur, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilir, girişimci ruha sahiptir, sorumluluk duygusu gelişmiştir, felsefe alanında özgün fikirler üretir, etik ilkelere bağlıdır.     X      
4 Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, her türlü bilgi kaynağından yararlanarak mesleki ve kişisel gelişimlerini sürdürme yetkinliğine ulaşır.       X    
5 Mesleki ve sosyal etik bilinci kazanır.     X      
6 Felsefe alanındaki uygulamalar için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisini edinir.     X      
7 Felsefe tarihine ilişkin temel bilgileri edinir.     X      
8 Felsefe tarihinin metinlerini orjinal dilinden takip edebilecek kadar klasik dil ve en az bir modern dil bilgisine sahip olur. X          
9 Felsefe alanındaki problemleri felsefe tarihindeki yeri içerisinde saptar, tanır, kavrar ve tartışır.       X    
10 Felsefe alanında farklı dillerden metinleri okuma, anlama, çözümlemede yetkinlik geliştirir.         X  
 

ECTS

Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 12 1 12
Ara Sınav 1 8 8
Son Sınav 1 12 12
Toplam İş Yükü     77
Toplam İş Yükü / 25 (s)     3.08
Dersin AKTS Kredisi     3