• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
RLL 103
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Dersin Amacı: 
Dersin Amacı Dilbilim alanını tanımlama, alanın tarihsel gelişimini inceleme, dilbilim alanındaki temel kavram ve yöntemleri gözden geçirme, dilbilgisi, sesbilim, anlambilim gibi alanlardaki kuram ve yöntemlerin, dil öğretimi, çeviri, sözlükbilim, bilişsel dilbilim gibi uygulamalı alanlarda nasıl kullanılabileceği konusunu kavrama. Dilbilimde kuram ve pratik arasındaki ilişkiyi değerlendirme.
Dersin İçeriği: 

Dilbilimin tanım ve tarihçesi, dilbilimindeki temel kavram ve yöntemlerin gözden geçirilmesi, bugünkü dilbilim dallarını inceleme, dilbilgisi, anlambilim, sesbilim kuram, model ve yöntemlerinin biçimbilgisi, dil öğretimi, çeviri, sözlükbilim, edebiyat gibi alanlara uygulanması konusunda çalışmalar.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
Öğretim Yöntemleri: 1: Anlatım, 2: Tartışma, 3: Soru-Cevap
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri: A: Ara Sınav B: Final C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Bir dili kullanım normlarını belirleyebilme becerisi edinilir. 1,3 1,2,3 A,B,C
2) Dil bilimi araştırma yöntemleri ile dilbilim alanında çalışma yapılabilir. 1.3.6 1,2,3 A,B,C
3) Dilin yazılı ve sözlü kullanımındaki çalışmalara katkı sağlar. 6,7 1,2,3 A,B,C
4)Dil bilimi araştırma yöntemleri öğrenilir ve uygulanır. 8,9 1,2,3 A,B,C
5) Dilsel olgular gözlenerek dil dizgesinin işleyişi incelenir. 8.9.12 1,2,3 A,B,C

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık (Ders materyali öğretim eleman tarafından sağlanacaktır)
1 Dilbilimin tanımı Kaynak gösterme
2 Rus dilbilim tarihine genel bakış Okuma
3 Bugünkü dilbilim dalları Okuma
4 Uygulamalı dilbilimi, dil öğrenimi ve öğretimi Okuma
5 Sesbilim Okuma
6 Sözcükbilim Okuma
7 Ödev sunumları ve genel değerlendirme Okuma
8 Ara Sınav  
9 Sözlük bilgisi Okuma
10 Anlambilim Okuma
11 Biçimbilim  Okuma
12 Dizimbilim Okuma
13 Adbilim Okuma
14 Sonuç  
15 Final Sınav  

Kaynaklar

ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Ders Kitabı Maslov Y.S. Vvedenie v yazıkoznaniye. Moskva, 1998.

Reformatsky A.A. Vvedenie v yazıkoznaniye. Moskva, 1999.

Ek Kaynaklar Aksan, Doğan. Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim 1, 2, 3. TDK Yayınları: Ankara.

Starostin S.A. Burlak S.A. Vvedeniye v lingvisticheskuyu komparativistiku, 2002.

Starostin S.A. Burlak S.A.Sravnitelno-istoricheskoe yazikoznanie, 2005.

Maslov Y.S. Vvedenie v yazıkoznaniye. Moskva, Маслов Ю. С. 2005.

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Sözlük, slayt, okuma
Yorum Yazısı, Araştırma, Sunum.
 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 50
Kısa Sınav 2 20
Ödev 1 30
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   40
Yıl içinin Başarıya Oranı   60
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERS KATEGORİSİ Alan Dersleri

 

 

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rusçanın; dilbilgisel, biçimbilimsel, sözdizimsel, anlambilimsel ve kullanımbilimsel yapısını aktif olarak kullanma becerisi edinir.     x    
2 Rus dilinin anlamsal ve kültüre bağlı yapılarını açıklayabilme ve kullanabilme becerisine ulaşır.          
3 Rus edebiyatının başlangıcından günümüze kadar ki gelişimini bilir, bu süreçteki edebi metinleri filolojik açıdan değerlendirir, eleştirisini yapar.     x    
4 Rus edebiyatının Doğu ve Batı edebiyatları ile etkileşimini inceler.          
5 Edebiyat akımlarının evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlama becerisini geliştirir.          
6 Rus dilindeki farklı türden metinlerin yapılarını, sosyal ve kültürel işlevlerini açıklayabilme, çözümleyebilme ve anadiline aktarabilme becerisi edinir.       x  
7 Dil, edebiyat, kültüroloji ve çeviribilim kuramlarının temellerini oluşturan yakın disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur; disiplinlerarası okuma yapma ve çözümleme becerisi kazanır.       x  
8 Alanında akademik düzeyde araştırma yapabilecek temel bilgi ve becerileri edinir; uluslararası düzeyde güncel araştırma ve gelişmeleri takip edebilmesini sağlayacak bilgi teknolojilerinden yararlanır.     x    
9 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve kamusal hizmet alanlarında uygulamasını sağlayacak becerileri edinir.       x  
10 Etkin iletişim kurma becerisi edinir.          
11 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır.          
12 Alanında gerçekleştirilen bilimsel, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.     x    
13 Yaşam boyu öğrenme ilkesini edinir.            

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dâhildir: 15x toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 4 60
Ara Sınav 1 7 7
Ödev 1 4 4
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü     126
Toplam İş Yükü / 25 (s)     5.04
Dersin AKTS Kredisi     5