Güncel kuramsal yaklaşımların yanısıra, yapısalcılık, işlevselcilik, davranışçılık, Gestalt ve psikanaliz gibi tarihsel düşünce okullarının incelenmesi.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
Modern psikolojinin bilime, insana, dış gerçekliğe bakış açısının ve yöntemlerinin, sosyal, kültürel yapı ile bağlantılı olarak, tarihsel gelişimini kavrayabilir. |
1, 2, 3, 4 |
1, 2 |
A, B, G |
Psikolojik düşünce okullarının birbirlerine katkılarını ve aralarındaki dialojik ilişkililiği anlayabilir. |
1, 2, 3, 4, 9, 10 |
1, 2 |
A, B, G |
Psikolojik düşünce okullarını kritik bir bakış açısıyla irdeleyebilir. |
9, 10, 14, 15, 16 |
1, 2 |
A, B, G |
Dersin Akışı
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş |
Leahey, Ünite 1 |
2 |
Kuramsal, tarihsel ve felsefi zemin |
Leahey, Ünite 1 |
3 |
20th Yüzyıl Başı Kıta Psikolojisi: Wundt ve Titchner |
Leahey, Ünite 7 |
4 |
20th Yüzyıl Başı Kıta Psikolojisi: Würzburg Okulu, Fenomenoloji, Gestalt Psikolojisi |
Leahey, Ünite 7 |
5 |
20th Yüzyıl Başı Kıta Psikolojisi: Psikanaliz |
Leahey, Ünite 8 |
6 |
20th Yüzyıl Başı Kıta Psikolojisi: Psikanaliz |
Leahey, Ünite 8 |
7 |
Ara sınav |
|
8 |
İşlevselci Amerikan Psikolojisinin Öncüleri: Darwin, Spencer, & Galton |
Leahey, Ünite 9 |
9 |
İşlevselci Amerikan Psikolojisinin Öncüleri: James, Dewey, Hall |
Leahey, Ünite 10 |
10 |
Amerikan Psikolojisi: Davranışçı Psikoloji |
Leahey, Ünite 11 |
11 |
Amerikan Psikolojisi: Davranışçı Psikoloji |
Leahey, Ünite 11 |
12 |
Amerikan Psikolojisi: Bilişsel Psikoloji |
Leahey, Ünite 12 |
13 |
Amerikan Psikolojisi: Bilişsel Psikoloji |
Leahey, Ünite 12 |
14 |
Eleştirel/İnşaacı Psikoloji |
Burr, Ünite 1-4 |
Kaynaklar
Ders Notu |
Leahey, Thomas Hardy. 2004. A History of Psychology: Main Currents in Psychological Thought, Sixth Edition. New York: Pearson. Burr, Vivien. 1995. An Introduction to Social Constructionism. New York: Routledge. |
Diğer Kaynaklar |
|
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
|
Ödevler |
Okumalar üzerine 3 tane kısa eleştiri yazısı |
Sınavlar |
1 vize, 1 final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
54 |
Ödev |
3 |
23 |
Derse Katılım |
1 |
23 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
35 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
65 |
Toplam |
|
100 |
DERS KATEGORİSİ |
Temel Mesleki Dersler |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Bir bilim dalı olarak psikolojinin, temel kavramları, kuramsal bakış açıları ve tarihsel gelişimine hakimdir. |
|
|
|
|
x |
|
2 |
Psikolojinin alt alanları ve bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibidir. |
|
|
x |
|
|
|
3 |
Psikoloji kuramları ile bu kuramların görgül temelleri arasındaki bağı kurabilir. |
|
|
|
|
x |
|
4 |
Psikoloji dışındaki diğer bilim dallarının psikolojiyle benzerlik ve farklılıklarını karşılaştırıp, psikolojiye potansiyel katkısını görebilir ve disiplinler arası çalışmanın öneminin farkındadır. |
|
|
|
|
x |
|
5 |
Psikoloji biliminin araştırma ve araştırma etiği ilkelerine yönelik temel özelliklerini kavrar. |
X |
|
|
|
|
|
6 |
Psikolojide temel araştırma yöntemlerini tanır, araştırma deseni oluşturabilir, veri toplayabilir, güncel bilişim teknolojilerinden faydalanarak veri analizi ve veri yorumlama becerisine sahiptir. |
X |
|
|
|
|
|
7 |
Psikoloji alanındaki soruları cevaplamaya yönelik uygun araştırma, yöntem, bilgi ve becerilerinin kullanıldığı araştırma çalışmalarını planlayabilir ve yürütebilir ve/veya mevcut verilerle çalışabilir. |
X |
|
|
|
|
|
8 |
Bilgiye erişebilir, bilgiyi etkin kullanabilir ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilir. |
X |
|
|
|
|
|
9 |
Kuram, araştırma yöntemleri ve uygulamaları yordamada şüpheci sorgulama yapabilir ve bilimsel yaklaşımı kullanabilir. |
|
|
x |
|
|
|
10 |
Analitik, eleştirel ve yaratıcı şekilde düşünebilir ve düşüncelerini ifade edebilir; düşünme ve düşüncenin ifadesinde mantıksal ve akıcıdır. |
|
|
|
|
x |
|
11 |
Psikolojinin temel araştırma yapılan alanlarından elde edilen bulguların potansiyel uygulama alanlarının farkındadır. |
X |
|
|
|
|
|
12 |
Psikoloji ve uzmanlık alanlarıyla ilgili konulardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri bağdaştırabilir. |
X |
|
|
|
|
|
13 |
Psikolojinin uygulamalı alanlarını ve bu alanlarda ne tür uygulama yöntemleri olduğunu tanıyıp mesleki etik kurallarına bağlı kalır. |
X |
|
|
|
|
|
14 |
Psikoloji biliminin sağladığı bilgiyi ve kuramları mesleki etik ilkeleri çerçevesinde bireysel, sosyal, kültürel ve kuramsal konularda kullanabilir. Toplumsal duyarlılık ve bireysel sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
|
X |
|
|
15 |
Tek başına ya da başkalarıyla verimli çalışabilir. |
|
|
|
|
x |
|
16 |
İngilizce düşünme, okuma, yazma ve sözlü ifade becerisine sahiptir. |
|
|
|
|
x |
ECTS
Etkinlik |
SAYI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14x toplam ders saati) |
14 |
3 |
42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
8 |
112 |
Ara Sınav |
1 |
15 |
15 |
Ödev |
3 |
5 |
15 |
Final |
1 |
12 |
12 |
Toplam İş Yükü |
|
|
196 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
7,8 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
8 |