• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
PSY 362
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
6
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Öğrencinin psikolojik test ve değerlendirme yöntemleri konusundaki temel teoriler ve uygulama tekniklerine tanışıklığının sağlanması.
Dersin İçeriği: 

Psikolojik testlerin içerik ve kullanımı, teknik ve yöntemsel ilkeleri, test uygulamanın sosyal ve etik boyutları konularına giriş. Bilinen birkaç bireysel zeka  ve kişilik testinin incelenmesi.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Ders, 2: Tartışmalı ders, 3: Seminer, 4: Araştırma, 5: Benzetim/Vaka Çalışması/Rol Yapma, 6: Problem Çözme, 7: Konuk Konuşmacı
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav, B: Yazılı ödev, C: Sunum, D: Araştırma, E: Münazara, F: Kısa Sınav, G: Derse Katılım

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

Ölçme alanındaki önemli kavramlar ve psikolojinin çeşitli alanlarındaki kullanımlar anlaşılabilir.

1,4,11

1,2

A, G

Psikolojik testlerin tarihçesi ve bu alanın gelişmesinde etkili olan farklı teoriler, ve alanda sıklıkla kullanılan bazı testlerin özellikleri konusunda bilgilenilebilir.

1,2,3,10,12,16

1

A, G

Araştırma ve uygulamalı psikoloji alanında kullanılan ölçekler ve diğer ölçme araçlarının  incelenmesi ve değerlendirilmesini sağlayacak farklı teknikleri kullanma becerisi gelişebilir.

8,6,7,9,10,15,16

1,2,4,5

A, B

Etik konularda ve test uygulamalarında sorumluluk duyguları gelişebilir.

13,14

1,2

A,G

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş ve Psikolojide Ölçme kavramının tarihçesi

Kitap, makale

2

Norm tabloları ve ölçme alanında kullanılan basit istatistik becerileri

Kitap, makale

3

Güvenilirlik

Kitap, makale

4

Geçerlik

Kitap, makale

5

Ölçme alanındaki temel tartışma konuları

Kitap, makale

6

Test maddelerinin oluşturulması ve değerlendirilmesi

Kitap, makale

7

Görüşme teknikleri

Kitap, makale

8

Zeka teorileri ve zeka ölçmede kullanılan testler

Kitap, makale

9

Zeka teorileri ve zeka ölçmede kullanılan testler (Devam)

Kitap, makale

10

Eğitim ve özel eğitim alanında kullanılan diğer beceri testleri

Kitap, makale

11

Eğitim ve diğer alanlarda kullanılan standardize testler

Kitap, makale

12

Projektif kişilik testleri

Kitap, makale

13

Klinik psikolojide test uygulamaları

Kitap, makale

14

Ölçmede etik kavramı ve Ölçme alanının geleceği

Kitap, makale

 

Kaynaklar

Ders Notu

Kaplan, R. M., & Saccuzzo, D. P. (2013). Psychological Assessment and Theory: Creating and Using Psychological Tests. Wadsworth, Cengage Learning.

Diğer Kaynaklar

Psikolojide ölçme alanında güncel makaleler

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

 

Ödevler

 

Sınavlar

 

 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

1

40

Quiz

 

0

Ödev

6

60

Toplam

 

100

Finalin (araştırma projesinin) Başarıya Oranı

 

35

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

65

Toplam

 

100

 

 

DERS KATEGORİSİ

Temel Mesleki Dersler

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Bir bilim dalı olarak psikolojinin, temel kavramları, kuramsal bakış açıları ve tarihsel gelişimine hakimdir.

X

 

 

 

 

 

2

Psikolojinin alt alanları ve bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibidir.

 

 

 

 

X

 

3

Psikoloji kuramları ile bu kuramların görgül temelleri arasındaki bağı kurabilir.

 

 

X

 

 

 

4

Psikoloji dışındaki diğer bilim dallarının psikolojiyle benzerlik ve farklılıklarını karşılaştırıp, psikolojiye potansiyel  katkısını görebilir ve disiplinler arası çalışmanın öneminin farkındadır.

X

 

 

 

 

 

5

Psikoloji biliminin araştırma ve araştırma etiği ilkelerine yönelik temel özelliklerini kavrar.

 

 

 

 

X

 

6

Psikolojide temel araştırma yöntemlerini tanır, araştırma deseni oluşturabilir, veri toplayabilir, güncel bilişim teknolojilerinden faydalanarak veri analizi ve veri yorumlama becerisine sahiptir.

 

 

 

 

X

 

7

Psikoloji alanındaki soruları cevaplamaya yönelik uygun araştırma, yöntem, bilgi ve becerilerinin kullanıldığı araştırma çalışmalarını planlayabilir ve yürütebilir ve/veya mevcut verilerle çalışabilir.

 

 

X

 

 

 

8

Bilgiye erişebilir, bilgiyi etkin kullanabilir ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilir.

 

 

X

 

 

 

9

Kuram, araştırma yöntemleri ve uygulamaları yordamada şüpheci sorgulama yapabilir ve bilimsel yaklaşımı kullanabilir.

 

 

 

 

X

 

10

Analitik, eleştirel ve yaratıcı şekilde düşünebilir ve düşüncelerini ifade edebilir; düşünme ve düşüncenin ifadesinde mantıksal ve akıcıdır.

 

 

X

 

 

 

11

Psikolojinin temel araştırma yapılan alanlarından elde edilen bulguların potansiyel uygulama alanlarının farkındadır.

 

 

X

 

 

 

12

Psikoloji ve uzmanlık alanlarıyla ilgili konulardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri bağdaştırabilir.

 

X

 

 

 

 

13

Psikolojinin uygulamalı alanlarını ve bu alanlarda ne tür uygulama yöntemleri olduğunu tanıyıp mesleki etik kurallarına bağlı kalır.

 

 

 

X

 

 

14

Psikoloji biliminin sağladığı bilgiyi ve kuramları mesleki etik ilkeleri çerçevesinde bireysel, sosyal, kültürel ve kuramsal konularda kullanabilir. Toplumsal duyarlılık ve bireysel sorumluluk bilincine sahiptir.

 

 

 

X

 

 

15

Tek başına ya da başkalarıyla verimli çalışabilir.

 

 

 

 

X

 

16

İngilizce düşünme, okuma, yazma ve sözlü ifade becerisine sahiptir.

 

 

X

 

 

 

 

ECTS

Etkinlik

SAYI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14x toplam ders saati)

14

3

42

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)

14

5

70

Ara Sınav

1

10

10

Ödev

6

5

30

Final (araştırma projesi)

1

10

10

Toplam İş Yükü

 

 

175

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

6,5

Dersin AKTS Kredisi

 

 

7