Adli psikolojinin kuram ve uygulamasına giriş. Psikolojiyi hukuk ve temel adli değerlendirme teknikleriyle birleştiren kavramların incelenmesi.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Adli psikolojinin ne olduğu ve uygulama alanlarını tanımlayabilir. |
1,2 |
1,2 |
A,B,G |
Adli psikoloji bulguları, genel psikolojik kuramların adli psikolojiye katkıları, adli psikolojinin genel psikoloji ve yasal sisteme katkılarını anlayabilir. |
3,4,6,9,11,12, 13 |
1,2 |
A,B,G |
Suç ve viktimoloji ile ilgili etkenleri anlaya bilir. |
5,10,14 |
1,2 |
A,B,G |
Dersin Akışı
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş |
Bartol & Bartol |
2 |
Gelişimsel risk faktörleri |
Bartol & Bartol |
3 |
Suçun kökenleri: Biyolojik faktörler |
Bartol & Bartol |
4 |
Suçun kökenleri: Öğrenme ve ortamsal faktörler |
Bartol & Bartol |
5 |
Şiddet ve agresyon |
Bartol & Bartol |
6 |
Şiddet suçları |
Bartol & Bartol |
7 |
Film gösterimi: Elephant |
Bartol & Bartol |
8 |
Psikopati |
Bartol & Bartol |
9 |
Ruhsal hastalıklar ve suç |
Bartol & Bartol |
10 |
Çoklu cinayet |
Bartol & Bartol |
11 |
Cinayet, saldırı ve aile içi şiddet |
Bartol & Bartol |
12 |
Kundakçılık |
Bartol & Bartol |
13 |
Terörizm ve şiddetin psikolojisi |
Bartol & Bartol |
14 |
Cinsel suçlar: tecavüz, pedofili ve çocuk istismarı |
Bartol & Bartol |
Kaynaklar
Ders Notu |
Criminal Behavior, Bartol & Bartol, 9th Edition, Pearson Education |
Diğer Kaynaklar |
Introduction to Forensic and Criminal Psychology 4th Edition, Howitt; Pearson Education |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
|
Ödevler |
Haftalık suç/suçlu açıklama-profil çıkarma ödevi |
Sınavlar |
1 ara sınav, 1 final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
|
80 |
Ödev |
|
20 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
|||
1 |
Bir bilim dalı olarak psikolojinin, temel kavramları, kuramsal bakış açıları ve tarihsel gelişimine hakimdir. |
|
|
|
X |
|
2 |
Psikolojinin alt alanları ve bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibidir. |
|
X |
|
|
|
3 |
Psikoloji kuramları ile bu kuramların görgül temelleri arasındaki bağı kurabilir. |
|
|
|
|
|
4 |
Psikoloji dışındaki diğer bilim dallarının psikolojiyle benzerlik ve farklılıklarını karşılaştırıp, psikolojiye potansiyel katkısını görebilir ve disiplinler arası çalışmanın öneminin farkındadır. |
|
|
|
|
|
5 |
Psikoloji biliminin araştırma ve araştırma etiği ilkelerine yönelik temel özelliklerini kavrar. |
|
X |
|
|
|
6 |
Psikolojide temel araştırma yöntemlerini tanır, araştırma deseni oluşturabilir, veri toplayabilir, güncel bilişim teknolojilerinden faydalanarak veri analizi ve veri yorumlama becerisine sahiptir. |
|
X |
|
|
|
7 |
Psikoloji alanındaki soruları cevaplamaya yönelik uygun araştırma, yöntem, bilgi ve becerilerinin kullanıldığı araştırma çalışmalarını planlayabilir ve yürütebilir ve/veya mevcut verilerle çalışabilir. |
X |
|
|
|
|
8 |
Bilgiye erişebilir, bilgiyi etkin kullanabilir ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilir. |
|
X |
|
|
|
9 |
Kuram, araştırma yöntemleri ve uygulamaları yordamada şüpheci sorgulama yapabilir ve bilimsel yaklaşımı kullanabilir. |
|
|
|
X |
|
10 |
Analitik, eleştirel ve yaratıcı şekilde düşünebilir ve düşüncelerini ifade edebilir; düşünme ve düşüncenin ifadesinde mantıksal ve akıcıdır. |
|
|
|
X |
|
11 |
Psikolojinin temel araştırma yapılan alanlarından elde edilen bulguların potansiyel uygulama alanlarının farkındadır. |
|
|
|
|
|
12 |
Psikoloji ve uzmanlık alanlarıyla ilgili konulardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri bağdaştırabilir. |
|
|
|
X |
|
13 |
Psikolojinin uygulamalı alanlarını ve bu alanlarda ne tür uygulama yöntemleri olduğunu tanıyıp mesleki etik kurallarına bağlı kalır. |
|
|
|
X |
|
14 |
Psikoloji biliminin sağladığı bilgiyi ve kuramları mesleki etik ilkeleri çerçevesinde bireysel, sosyal, kültürel ve kuramsal konularda kullanabilir. Toplumsal duyarlılık ve bireysel sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
X |
|
|
|
15 |
Tek başına ya da başkalarıyla verimli çalışabilir. |
X |
|
|
|
|
16 |
İngilizce düşünme, okuma, yazma ve sözlü ifade becerisine sahiptir. |
|
|
|
X |
ECTS
Etkinlik |
SAYI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14x toplam ders saati) |
14 |
3 |
42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
6 |
84 |
Ara Sınav |
1 |
10 |
10 |
Ödev |
1 |
10 |
10 |
Final |
1 |
20 |
20 |
Toplam İş Yükü |
|
|
166 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
6,64 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
7 |