• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
MATH 348
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
7
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Çeşitli alanlarda problemlerin en yakın matematik modelini elde etme, Modele uygun çözümler geliştirme ve sonuçları değerlendirme
Dersin İçeriği: 

Bir bağımlı, bir bağımsız ve çok değişkenli sistemleri modelleme, fark denklemleri ile sistemleri modelleme, bazı örneklere uygulamalar: nüfus, finans,  salgın problemleri. Model denklemlere analitik ve sayısal çözümler.lineer , lineer olmayan, periyodik modeller, diferansiyel denklemlerle sürekli modelleme, bazı problemlere uygulamalar.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Problem Çözme, 4: Ödev
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Yazılı sınav, B: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) Problemin değişken ve parametrelerine karar verir.

1,4

1,2,4

A

2) Modellenmiş problemi analiz eder.

2,3,4

1,2,4

A

3) Modelin çözümünü problemin çözümü ile ilişkilendirir.

2,3,4

1,2,4

A

4) Bir probleme ayrık model denklemi yazar.

1,4

1,2,4

A

5) Bir probleme sürekli model denklemi yazar.

1,4

1,2,4

A

6) Bir takım endüstriyel, finansal, sosyal, sağlık problemlerinin modellemesiyle ilgilenebilir.

2,3,4,6,7,9

1,2,4

A

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Değişkenler, parametreler, modelleme araçlarının kurulumu

 

2

Fark denklemleri ile  model  kurulumu.

 

3

Finans, nüfus problemlerinin örnekleri

 

4

Sabit noktalar ve kararlılık

 

5

Fark denklem sistemleri

 

6

Salgın problemlerine ve bazı endüstriyel problemlere örnekler

 

7

Lineer ,lineer olmayan, periyodik modeller

 

8

Ara sınav, Markov zinciri

 

9

Markov zinciri, sürekli modelleme, diferensiyel denklemler

 

10

Sürekli modelleme, parçacık dinamiğinde temel modellemeler

 

11

Arasınav, boyutsuz denklemler

 

12

Lineer olmayan modeller için pertürbasyon yöntemleri

 

13

Çeşitli alanlarda örnekler

 

14

Çeşitli alanlarda örnekler

 

Kaynaklar

Ders Notu  
Diğer Kaynaklar Principles of Mathematical Modelling, C. Dym.

Mathematical Modelling, J. N. Kapur

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

 

Ödevler

 

Sınavlar

 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

2

100

Kısa Sınav

 

 

Ödev

 

 

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

50

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

50

Toplam

 

100

 

DERS KATEGORİSİ

Uzmanlık / Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

1

Matematiğin  araştırma alanları (analiz, cebir, diferensiyel denklem ve geometri) için altyapı niteliğindeki limit, türev, integral, mantık, lineer cebir ve ayrık matematik konularında hesap yapabilme becerisi ne sahip olur.

       

X

2

Matematiğin araştırma alanları hakkında temel bir bilgi birikimine ulaşır.

 

X

     

3

Matematiğin araştırma alanları arasında ilişkiler kurabilme ve yorumlar.

 

X

     

4

Matematik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur.

       

X

5

Mesleki etik ve sorumluluk bilincindedir.

     

X

 

6

Etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.

     

X

 

7

İlgi duyduğu alanlarda kendini geliştirir.

     

X

 

8

Bilişim teknolojilerini tanıma, bunlardan uygun araçları seçme ve kullanma becerisine sahip olur.

 

X

     

9

Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur.

       

X

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (14x toplam ders saati)

14

3

42

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

14

5

70

Ara Sınav (Bireysel çalışma dahil)

2

14

28

Kısa Sınav

-

-

-

Ödev

3

7

21

Final (Bireysel çalışma dahil)

1

14

14

Toplam İş Yükü

 

 

175

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

7

Dersin AKTS Kredisi

 

 

7