• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
MATH 158
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
2
Uygulama Saati: 
2
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
7
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı ayrık metodlar ve kombinatorik uslamlama ile ilgili konuları ve teknikleri çok çeşitli uygulamaları ile birlikte tanıtmak.
Dersin İçeriği: 

Saymanın temel ilkeleri. Ayrık olasılık kuramına  giriş. Güvercin yuvası ilkesi. Mantığın temelleri. İçerme ve hariç tutma ilkesi. Rekürans bağıntılar. Çizge kuramına giriş. Sonlu durum makineleri.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Problem Çözme
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Yazılı sınav

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) Sayma ile ilgili problemleri anlar ve saymanın temel ilkelerini kullanarak çözer.

 

1,2

A

2) İçerme ve hariç tutma ilkesini kullanarak ilgili problemleri dolaylı yönden çözer.

 

1,2

A

3) Birinci mertebe doğrusal;  ikinci mertebe doğrusal homojen sabit katsayılı ve bazı tip homojen olmayan rekürans bağıntılarını çözer.

 

1,2

A

4) Verilen ilgili bir durumu ya da problemi çizge teorisi kullanarak modeller.

 

1,2

A

5) Verilen çizgelerin izomorfik olup olmadığına karar verir.

 

1,2

A

6) Diller ve sonlu durum makinelerinin yapısı hakkında bilgi sahibi olur.

 

1,2

A

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Toplam ve çarpım Kuralları. Permütasyon

1.1, 1.2

2

Kombinasyon. Binom teoremi. Tekrarlı kombinasyon

1.3, 1.4

3

Güvercin yuvası ilkesi

5.5

4

İyi sıralılık ilkesi. Matematiksel tümevarım.

4.1, 4.2

5

Bölme algoritması. Öklid algoritması. Aritmetiğin temel teoremi

4.3, 4.4, 4.5

6

İçerme ve dışlama ilkesi

8.1, 8.2

7

Üretici fonksiyonlar

9.1, 9.2

8

Tam sayıların bölümlenmesi

9.3, 9.4

9

Birinci mertebe doğrusal rekürans bağıntılar

10.1

10

İkinci mertebe doğrusal homojen sabit katsayılı rekürans bağıntılar

10.2

11

Homojen olmayan rekürans bağıntılar

10.3

12

Üretici fonksiyonlar yöntemi

10.4

13

Çizge kuramı: Çizgeler, altçizgeler, tümleyenler, çizge izomorphizmleri

11.1, 11.2

14

Diller: Sonlu durum makineleri

6.1, 6.2, 6.3

Kaynaklar

Ders Notu

(I) Discrete and Combinatorial Mathematics, R.P. Grimaldi, Addison-Wesley,

5. basım, 2013.

Diğer Kaynaklar

(II)Discrete Mathematics and Its Applications, K. H. Rosen, Mc Graw Hill, 6.basım, 2007.

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

 

Ödevler

 

Sınavlar

 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

1

100

Kısa Sınav

   

Ödev

   

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

 60

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

 40

Toplam

 

100

 

DERS KATEGORİSİ

Temel Meslek Dersleri

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

1

Matematiğin  araştırma alanları (analiz, cebir, diferensiyel denklem ve geometri) için altyapı niteliğindeki limit, türev, integral, mantık, lineer cebir ve ayrık matematik konularında hesap yapabilme becerisi ne sahip olur.

       

x

2

Matematiğin araştırma alanları hakkında temel bir bilgi birikimine ulaşır.

x

       

3

Matematiğin araştırma alanları arasında ilişkiler kurabilme ve yorumlar.

x

       

4

Matematik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur.

     

x

 

5

Mesleki etik ve sorumluluk bilincindedir.

     

x

 

6

Etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.

x

       

7

İlgi duyduğu alanlarda kendini geliştirir.

       

x

8

Bilişim teknolojilerini tanıma, bunlardan uygun araçları seçme ve kullanma becerisine sahip olur.

x

       

9

Yaşam boyu öğrenme bilincine sahip olur.

     

x

 

ECTS

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (14x toplam ders saati)

14

4

56

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

14

6

84

Ara Sınav (Bireysel çalışma dahil)

1

15

15

Kısa Sınav

     

Ödev

     

Final (Bireysel çalışma dahil)

1

20

20

Toplam İş Yükü

 

 

175

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

7

Dersin AKTS Kredisi

 

 

7