• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
PHYS 311
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
4
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
4
AKTS: 
8
Ön Koşul Dersleri: 
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Kuantum mekaniğinin fiziksel temelleri ve fiziksel yorumunun, dayandığı matematiksel yapıların öğretilmesi amaçlanmıştır. Ayrıca hesaplama teknikleri vurgulanmaktadır.
Dersin İçeriği: 

Eski kuantum teorisinin tekrarı. Dalga parçacık ikilemi. Belirsizlik ve karşılıklılık ilkeleri. Momentum uzayı. Schrödinger denklemi, dalga fonksiyonunun fiziksel yorumu,  ve bir boyutlu potansiyellerde bağlı durum ve serbest durum çözümleri. Özdeğerler ve özfonksiyonlar. Operatör formalizmi, matris mekaniği. Çok parçacıklı sistemler. İki parçacık merkezi kuvvet problemi. Açısal momentum ve spin. Özdeş parçacıklar. Tedirgeme kuramı

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Problem Ödevleri 3: Uygulama
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav , B: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) Kuantum mekaniğinin matematiksel temellerini  tanımlar. (Dif. Dk. Vektör ve Matrisler, Fourier Analizi)

 

1,2,3

A,B

2) Kuantum mekaniğinin fiziksel temellerini (klasik mekanik, karşılıklılık ve belirsizlik ilkelerini) anlar, bilimsel ve teknolojik uygulamalarını tanır.

 

1,2,3

A,B

3) Fizik ve Matematik, bilgilerini uygulama becerisine sahiptir.

 

1,2,3

A,B

4) Deney (ölçme, araştırma düzeneği vs.) tasarlama ve yapabilme, deney sonuçlarını analiz etme ve de yorumlama becerisine sahiptir.

 

1,2,3

A,B

5) Dalgalar Kuramı, Olasılık kuramı ve uygulamaları

 

1,2,3

A,B

6) Fizik problemlerini tanımlama, formule etme ve çözme becerisi.

 

1,2,3

A,B

7) Fizik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve araçları kullanma becerisi .

 

1,2,3

A,B

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

KUANTUM MEKANİĞİNİN MATEMATİKSEL TEMELLERİ

Mekanik ve Fizikte Matematik Yöntemler

2

KUANTUM MEKANİĞİNİN FİZİKSEL TEMELLERİ. MODERN FİZİK

Modern Fizik, Korunum İlkeleri

3

SCHRÖDINGER DALGA DENKLEMİ. DALGA FONKSİYONU

Diferansiyel Denklemler

4

ÖZDEĞER VE ÖZFONKSİYONLAR, AÇILIM POSTÜLATI, YORUM VE UYGULAMALARI

Sturm Liouville Kuramı

5

BİR BOYUTTA BAĞLI DURUM PROBLEMLERİ

Diferansiyel Denklemler

6

BİR BOYUTLU PROBLEMLER, KUANTUM MEKANİĞİNİN YAPISI

Diferansiyel Denklemler

7

ARA SINAV

 

8

OPERATÖRLER, SİMETRİ VE KORUNUM YASALARI

Klasik Mekanik

9

ÇOK BOYUTLU PROBLEMLER. DEĞİŞKENLERE AYIRMA. ÇOK PARÇACIK DALGA FONKSİYONLARI

Fizikte Matematik Yöntemler

10

MATRİS MEKANİĞİ. AÇISAL MOMENTUM PROBLEMİ.

Lineer Cebir

11

KÜRESEL SİMETRİLİ PROBLEMLER. HİDROJEN ATOMU.

Fizikte Matematik Yöntemler

12

SPİN VE ÖZDEŞ PARÇACIKLAR

Açısal Momentum Operatörleri

13

TEDİRGEME KURAMI

Fizikte Matematik Yöntemler

14

TEKRAR VE ARA SINAV

 
 

Kaynaklar

Ders Kitabı

Stephen Gasiorowicz “Quantum Physics” Third Edition, John Wiley (2003)

 

Diğer Kaynaklar

David Griffiths, “Introduction to Quantum Mechanics” Second Edition Benjamin Cummings (2004) ,Mathematics for Quantum Mechanics, An Introductory Survey of Operators, Eigenvalues, and Linear Vector Spaces ,John David Jackson.

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

“Quantum Mechanics Demystified” David McMahan, Schaum’s Outline of Theory and Problems of Quantum Mechanics”  by Y. Peleg, R. Pnini, E. Zaarur Schaum’s Outlines for (a) Advanced Calculus (M. Spiegel, R. C. Wrede), (b) Differential Equations and (c) Matrices (R. Bronson)

Ödevler

Ders Kitabından

Sınavlar

 
 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SIRA

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

2

40

Kısa Sınav

4

20

Final

1 40

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

 

 

 

DERS KATEGORİSİ

Uzmanlık / Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Fizik ve Matematik, bilgilerini uygulama becerisi kazanır.

       

X

 

2

Deney (ölçme, araştırma düzeneği vs.) tasarlama ve yapabilme, deney sonuçlarını analiz etme ve de yorumlama bilgi ve becerisi kazanır.

 

X

     

 

3

Endüstrinin ihtiyaç duyduğu bilim ve teknoloji konularındaki ölçümlerde gereksinimleri karşılayabilecek niteliklere sahiptir.

X

       

 

4

Disiplinler arası takımlarda çalışır.

X

       

 

5

Fizik problemlerini tanımlar, formule eder  ve çözer.

       

X

 

6

Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir.

X

       

 

7

Etkin iletişim kurar.

X

       

 

8

Fiziğin endüstriyel uygulamaları ve toplumsal boyuttaki katkısı için gereken eğitime sahiptir.

X

       

 

9

Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir ve bunu gerçekleştirir.

X

       

 

10

Çağdaş mesleki konular ve teknolojik gelişmeler hakkında bilgi sahibidir.

 

X

     

 

11

Fizik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanır.

X

       

 

 

ECTS

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14x toplam ders saati)

14

4

56

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)

14

9

126

Ara Sınav

2

2

4

Kısa Sınav

4

1

4

Uygulama

5

1

5

Final (Bütünleme ile)

2

3

6

Toplam İş Yükü

 

 

201

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

8.04

Dersin AKTS Kredisi

 

 

8