• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
PHYS205
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
2
Kredi: 
4
AKTS: 
9
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı, endüstride elektromanyetik radyasyonun nasıl ölçüleceği ve faydalı hale getirileceği bilgisini vermek, öğrencilerin endüstride kullanılan görüntüleme uygulamalarını geliştirmesini, anlamasını ve yeni projelerde kullanabilmelerini sağlamaktır. İleri uygulamaları anlayabilmesi için gerekecek, ışığın dalga doğasını kırınım, girişim ve Frenel denklemleri ile irdelemektir.
Dersin İçeriği: 

Çağdaş araştırmalarda kullanılan optik teknikleri, uzay medikal, elektronik, nükleer, metroloji ve kimya sanayileri.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Ders, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma, 9: Simülasyon, 12: Örnek Uygulama
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Test Etme , B: Ödev, I:Laboratuvar

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) Görüntülerin uygulamada nasıl oluştuğunu ve tıp, ulaşım, elektronik ve uzay sanayinde nasıl uygulandığını anlamak

1,2,3,9

A,C,L

2) Em dalgaların nasıl üretildiği, tespiti, ölçülebilirliği, içeriği ve kullanımı hakkında bilgi sahibi olmak

1,2,3,9

A,C, L

3) Işığın bükülmesi görülebilir görüntülerin çözünürlüğü doğal sınırlamayı neden olduğunu belirleyin. gibi kırınımı anlamak ve ışığın bükülmesi ve bununda doğal limitlerin çözünürlüğü olduğunu anlamak

1,2,3,9

A,C,L

3) Spektroskopinin çalışma ilkesi olan iki veya daha fazla kırılmış ışının eşfazlı girişim oluşturmak. Bu konu spektroskopideki frekansların karakteristiklerini ayırmak için kullanılır

1,2

A,C,L

4)Spektroskopinin astronomic araştırma ve kimyasal analizler için önemli ve temel araç olduğunun farkına varmak

1,9

A,C,L

 

5) Uzay navigasyonu uygulamalarında, hassas boyut ölçümlerinde ve ışığın dalga boyu ölçümlerinde  girişim ölçerin önemini kavramak

1,3

A,C,L

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Işık Ray modeli: Yansıma, kırılma, dağılma

 

2

Işık Ray modeli: dispersiyon, toplam iç yansıma, fiber optik

 

3

Optik cihazlar: ince lensler, fotoğraf makineleri(film and digjital),

 

4

Optik cihazlar: Göz, büyüteç, teleskop

 

5

Optik cihazlar: mikroskop, anormallikler

 

6

Işığın dalga yapısı: elektromanyetik dalga, elektromanyetik dalga oluşturma, elektromanyetik spektrum, Poynting vektor

 

7

Işığın dalga yapısı: radyasyon basıncı, rezonans boşlukları, Candela, sentezleme dalgayapılarının oluşumu/Fourier serisi

 

8

Huygen ilkesi, uzak alan kırınımı, tek yarık kırınımı

 

9

Çift yarık kırınımı (girişim), ışığın eşfazlılığı

 

10

Spektroskopi İlkeleri: Rayleighs kriteri, kırınım ızgarası, X-ray kırınımı

 

11

İki kirişli İnterferometreler: Michelson interferometresi

 

12

İki kirişli İnterferometreler: Mach-Zender and Sagnac interferometreleri (optik jiroskop)

 

13

Düzlem Polarize Işık, Malus Yasası, Fresnel denklemeleri: Fresnel katsayıları

 

14

Fresnel denklemleri: yansıma ve iletme

 

 

Kaynaklar

Ders Notu

Physics for scientists and Engineers, Giancolli,4th edition

Diğer Kaynaklar

Optics and photonics : an introduction  Graham-Smith, Francis   ; F. Graham Smith, Terry A. King, Dan Wilkins , Schaums outlines in optics-E. Hecht, Fundamentals of photonics Saleh, Bahaa E. A., 1944; Bahaa E.A. Saleh, Malvin Carl Teich. , Optics, Hecht.

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

Optics Course handbook, R. Ince

Sınavlar

Haftada iki ödev

 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SIRA

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

2

25

Laboratuvar

10

18

Ödev

8

7

Toplam

 

50

Finalin Başarıya Oranı

 

50

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

50

Toplam

 

100

 

 

DERS KATEGORİSİ

Uzmanlık / Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Fizik ve Matematik, bilgilerini uygulama becerisi kazanır

       

X

 

2

Deney (ölçme, araştırma düzeneği vs.) tasarlama ve yapabilme, deney sonuçlarını analiz etme ve de yorumlama becerisi kazanır

       

X

 

3

Endüstrinin ihtiyaç duyduğu bilim ve teknoloji konularındaki ölçümlerde gereksinimleri karşılayabilecek niteliklere sahiptir.

       

X

 

4

Disiplinler arası takımlarda çalışır.

   

X

     

5

Fizik problemlerini tanımlar, formüle eder ve çözer.

     

X

   

6

Mesleki ve etik sorumluluk bilindedir.

X

         

7

Etkin iletişim kurar.

   

X

     

8

Fiziğin endüstriyel uygulamaları ve toplumsal boyuttaki katkısı için gereken eğitime sahiptir.

     

X

   

9

Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir ve bunu gerçekleştirir.

 

X

       

10

Çağdaş mesleki konular ve teknolojik gelişmeler hakkında bilgi sahibidir.

 

 

X

     

11

Fizik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanır.

       

X

 
 

ECTS

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14x toplam ders saati)

14

3

42

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)

14

10

140

Ara Sınav

2

2

4

Ödev

4

5

20

Final

1

3

3

Laboratuvar

10

2

20

Toplam İş Yükü

 

 

229

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

9.16

Dersin AKTS Kredisi

 

 

9