• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
AFRF 301
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
2
Uygulama Saati: 
2
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Koordinatörü: 
Dersi Verenler: 
Dersin Amacı: 
Avrupa Dil Birliği çerçevesinde, öğrencilere Rusça (B1.1) düzeydeki iletişimi sağlamak için gerekli olan Rusça dilbilgisi kurallarını aktarmak. Öğrencilere sosyal ve profesyonel durumlarda rahatlıkla Rusça iletişim kurabilecekleri Rusça konuşma ve yazma becerileri kazandırmak.
Dersin İçeriği: 

Rusça temel (B1.1) seviye için gerekli olan dilbilgisi kuralları, dilbilgisi kurallarını anlama ve uygulamaya yönelik sözlü ve yazılı alıştırmalar; Metin okuma, çevirme ve diyalog kurma alıştırmaları. Dil becerilerini geliştirmeye yönelik ev ödevleri.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Öğretmen anlatımı. 2. Grup/Eşli/Tek başına çalışması. 3. Görsel çalışmalar: bilgisayar destekli çalışma, CD’leri dinleme. 4. Serbest konuşma ve yazmaya götüren çalışmalar. 5. Power Point sunumları.
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav , C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Kişisel bilgileri (medeni hal, yaş, adres bilgisi, milliyet, vb.) Rusça yazılı ve sözlü olarak ifade edebilir ve sorabilir. 1,2,3,4,5 1,2,3,4,5 A, B
2) Rusça biyografisini anlatabilme becerisine sahip olur. 1,2,3,4,5 1,2,3,4,5 A, B
3) Kendisi ve çevresiyle ilgili olayları Rusça sözlü ve yazılı bir şekilde aktarabilir. 1,2,3,4,5 1,2,3,4,5 A, B
4) Geçmişte olan ve gelecekte olacak durum ve olayları Rusça sözlü ve yazılı olarak aktarabilir. 1,2,3,4,5 1,2,3,4,5 A, B

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Ünite: 41
  1. Sıfatlar ve sıfatların yumuşak ve sertlik durumlarının öğrenilmesi.
  2. Kıyaslama cümlelerinin tekrarı. (такой же, как , так же, как ).
  3. Sıfatlarda derecelendirme. (более  интересный…,  чем …) (интереснее, чем ).
  4. Rusçada renklerin öğretilmesi.  
  5. Metin çalışması.
 
2 Ünite: 42
  1. Rusçada fiil tür kavramının tekrarı.
  2. Rusçada yalın hali -нуть ile biten fiillerin çekimi. (отдыхать-отдохнуть; возвращаться – вернуться; привыкать – привыкнуть; просыпаться –проснуться; начинать – начать; одеваться – одеться; надевать-надеть).
  3. Dönüşlü fiil örnekleri ve çekimleri. возвращать – возвращаться; вернуть – вернуться; одевать – одеваться; одеть – одеться;  оставлять – оставаться; оставить – остаться; начинать – начинаться ; начать – начаться.
 
3 Ünite: 42
  1. Durağanlık ve hareketlilik bildiren fiiller, çekimleri ve mana farkları (стоять, сидеть, лежать/вставать - встать, садиться - сесть, ложиться - лечь).
  2. Dinleme etkinliği.
 
4 Ünite: 43
  1. Sıra sayı sıfatları tekrarı. 
  2. -İ halinde sıfat ve zamirlerin çekimleri (в, на, за, через назад).
  3. -De halinde sıfat ve zamirlerin çekimleri (В каком году?В каком веке? В каком месяце? На какой неделе? О чём писать?) .
  4. Metin Çalışması.
 
5 Ünite: 44
  1. Sıfatların -İn haline göre değişiminin öğretilmesi.
  2. Rusçada -İn halinde kullanılan edatların tekrar edilmesi. (до, после, во время, у,).
  3. Rusçada saat ve kesin tarih söyleme. (Во сколько? Какого числа? /Когда?).
  4. Dış görünüşü sorma ve tarif etme. (Какого цвета у него глаза? Волосы?).
  5. Metin çalışması.
  6. Konu tekrarının yapılması.
 
6 Ünite: 44
  1. -E halinde sıfatlar ve zamirlerin değişimi.
  2. -İle halinde sıfat ve zamirlerin değişimi.
  3. Metin okuma.
 
7 Ünite: 45
  1. Rusçada ön eksiz hareket fiilleri kavramı ve özellikleri. (идти, ехать, бежать, лететь, плыть / ходить, ездить, бегать, летать, плавать).
  2. Rusçada “по” ön ekli 1. Grup hareket fiilleri ve anlam değişimleri.
  3. Rusçada 1. Grup ön ekli hareket fiilleri ve anlam değişimleri. (у, про, при).  
  4. Metin okuma «Движение – жизнь»
  5. Vize Sınavı
 
8 Ünite: 46
  1. Hareket fiillerinin tekrarı.
  2. Ön eklerin hareket fiillerine kattıkları anlamla. (в, вы, под, от, при).
  3. Ön eklerin 1. ve 2. grup hareket fiillerine getirilmesi. 
  4. Rusçada “evlenmek” fiilini kullanımları. 
  5. Metin çalışması.
 
9 Ünite: 47
  1. Fiil türlerinin anlam farkları ve Rusçada paralel ve sıralı gerçekleşen eylemler. 
  2. Ön eklerin hareket fiillerine kattığı anlamlar. (про-, пере-, об-).
  3. Rusçada günlük dilde kullanılan “поворачивать-повернуть” fiilleri.
  4. Hareket fiillerinin “по” edatı ile -e halinde kullanımı.
  5. Rusçada “taşınmak” ve “harcamak” fiillerinin kullanımı.
  6. Metin çalışması ve dinleme etkinliği.
 
10 Ünite: 48
  1. “(У)видеть, (у)слышать, (у)знать” fiillerinin anlamsal farkları ve kullanım alanları.
  2. (Запоминать-запомнить; забывать-забыть; вспоминать-вспомнить) fiillerinin anlamsal farkları ve kullanım alanları.
  3. (Знать / уметь) fiillerinin anlamsal farkları ve kullanım alanları.
  4. (Учить(ся) / научить(ся) / уметь) fiilleri arasındaki anlamsal farklar. 
  5. “-авать” şeklinde biten fiillerin çekimleri.
  6. Молчать-промолчать; кричать-крикнуть; плакать; успокаивать-успокоить fiillerinin kullanımı.  
  7. “За” ön ekinin fiile kattığı anlam. (заговорить, замолчать, закричать, заплакать ).
  8. Мочь ve уметь fiilleri arasındaki anlamsal farklar.
  9. Metin çalışması.
 
11 Ünite: 49
  1. Belirsiz zamirler (кто-то/кто-нибудь что-то/что-нибудь) arasındaki farklar ve ismin hallerine göre değişimleri.
  2. Sıfat olan какой-то kullanımı.
  3. Belirsiz zarflar (где-то/где-нибудь; когда-то/когда-нибудь) arasındaki farklar.
  4. Rusçada “değişmek-değiştirmek” anlamlarına gelen fiillerin (менять(ся)-поменять(ся) / менять(ся)-изменить(ся) arasındaki farklar.
  5. “до” ön ekli fiillerin anlam özellikleri (доделать, дочитать, досмотреть, ...)
 
12 Ünite: 49
  1. Rusçada “kendi” zamiri ve iyelik zamirlerinin tekrarı (чей? чья? чьё? чьи? / мой, моя, моё , свой, своя).
  2. Rusçada “göre” edatının kullanımı: (по-своему (как?) / по-моему, по-твоему, по-нашему, о-своему).
 
13 Ünite: 50
  1. Sıfatların cinse göre değişim ekleri ve istisnalar. 
  2. Sıfatların ismin hallerine göre değişimi (tekil durum için).
 
14
  1. Sıfatlarda derecelendirme ve istisnalar: (простой-проще, …).
  2. Sıfatlarda üstünlük: самое красивое.
  3. Rusçada -dıkça zarf-fiil anlamında kullanılan bağlaçlı cümleler (чем больше, тем лучше).
 
15          Final sınavına yönelik konuların genel tekrarı.  
 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Kitabı
Tatyana Esmantova. (2015). Ruskiy Yazık: 5 Elementov B1. S-Peterburg: Zlatous. /Татьяна Эсмантова. (2015). (Русский Язык, 5 Элементов B1. Санкт-Петербург: Златоус.).
Diğer Kaynaklar Natalia Bitekhtina. (2002). A Living Russian Grammar. The Regional Centre for French and Russian Studies.

 

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dökümanlar Power Point, Film, Alıştırma, CD.
Ödevler Kompozisyon, diyalog oluşturma, test, çeviri çalışmaları.
Sınavlar Ara Sınav, kısa sınav, final sınavı.

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 35
Kısa Sınav - -
Ödev 1 20
Toplam   55
Finalin Başarıya Oranı   45
Yıl içinin Başarıya Oranı   55
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 Kendini Rusça  sözlü olarak ifade edebilir.         X  
2 Kendini Rusça yazılı olarak ifade edebilir.         X  
3 Rusça konuşmayı anlayabilir.       X    
4 Rusça yazılanı anlayabilir.         X  
5 Rusça  çeviri yapabilir.         X  

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi 15 4 60
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 5 2 10
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü     118
Toplam İş Yükü / 25 (s)     4,72
Dersin AKTS Kredisi     5