• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
ANT 455
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu derste duyular ve duyusal deneyimler antropolojik açıdan incelenirken, zevk, acı, bilgi ve güç gibi olgular duyusal açıdan tartışılacaktır. Kişisel tecrübeler yoğun deneyim alanlarıdır ve kültürel olarak incelenebilir. Dokunma, tat, koku, işitme ve görme yoluyla oluşturulan deneyimlerin ve maddi olguların zenginliği ve çeşitliliği bu bu dersin başlıklarını oluşturacaktır.
Dersin İçeriği: 

Bu ders öncelikle duyulara odaklanır. Görme ya da duyma, dokunma ya da koku alma ayrıcalığına sahip kültürler arasındaki farklar nelerdir? Kadınlar ve erkekler arasındaki duyusal deneyim farkları nelerdir? Duyular estetik bakışı nasıl etkiler? Duyular nasıl bir ayrımcılık kaynağı haline gelir? Duyuların geleceği ne olacak? Dünyadaki son kaygıların antropolojik bir bakış açısıyla analiz edilmesiyle, günlük yaşamda temsil edilme duyumları analiz edilecektir. Ders, disiplinler arası içerikler ve misafir konuşmacılar tarafından verilen derslerle zenginleştirilecektir.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım Yöntemi 2. Örnek Olay Yöntemi 3. Problem Çözme Yöntemi 4. Tartışma Yöntemi 5. Gösteri Yöntemi 6. Grup çalışması
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A. Yazılı sınav B. Çoktan seçmeli test C. Ödev D. Boşluk –doldurma E. Doğru –Yanlış F. Sözlü sınav G. Portfolyo

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1- Duyuları Sınıflandırılma ve Tanımlanma 1,2,3,6,7,8 1,2,4 A,C
2- Duyusal Deneyim Nedir? 1,2,3,4,5,6,7,8,9 1,2,4 A,C
3- Duyuların Kültürel Farkları 1,2,3,4,5,6,7,8,9 1,2,3,4 A,C
4- Duyular ve Duyusal Deneyim Stratejileri 1,2,3,4,5,6,8,9 1,2,3,4 A,C

Dersin Akışı

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Duyuların Tanımlanması ve Sınıflandırılması  
2 Koku, Koklama, Koku Alanı ve Duyusal Deneyimleri  
3 Dokunma ve Duyusal Deneyimleri  
4 Duyma, Ses, Ses Alanı ve Duyusal Deneyimleri  
5 Görme, Görme Alanı ve Duyusal Deneyimleri  
6 Tat ve Duyusal Deneyimleri  
7 Duyuların Politikası  
8 Öğrenci Sunumları  
9 Duyusal Güç ve Bilgi Politikaları  
10 Duyular, Mekan Pratikleri ve Maddi Dünya  
11 Duyusal Etnografi Nasıl Yapılır?  
12 Duyusal Etnografi Yöntemleri  
13 Alanda Koku Yürüyüşü Uygulaması  
14 Gelecekte Duyular ve Duyusal Deneyim  

Kaynaklar

Ders Notu  Classen, C. (1993). Worlds of Sense: Exploring the Senses in History and Across Cultures . Londra ve New York: Routledge.

Feld, S., & Basso, K. (Eds.). (1996). Senses of Place. Santa Fe: Schoolf of American Research Press.

Henshaw, V. (2014). Urban Smellscapes Understanding and Designing City Smell Environments. Taylor and Francis: Kindle Edition.

Herz, R. (2007). The Scent of Desire. HarperCollins: Kindle Edition.

Howes, D. (1991). The Varieties of Sensory Experience: A Source book in the Anthropology of the Senses. Toronto: University of Toronto Press.

Howes, D. (Ed.). (2005). Empire of the Sesnes. UK: Berg.

Pink, S. (2009). Doing Sensory Ethnography. London: SAGE Publications Ltd.

Diğer Kaynaklar Certeau, M. d. (1984). The Practice of Everyday Life. Berkeley: University of California.

Seremetakis, C. N. (1994). The Senses Still. Chicago: The University of Chicago Press.

Pourteous, D. (1990). Landscapes of the Mind: Worlds of Sense and Metaphor. Toronto: University of Toronto Press.

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar İlgili kitaplar, makaleler, belgeseller
Ödevler Final ödevi, Alan Çalışması
Sınavlar Vize sınavı

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SAYI KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 30
Derse Katılım ve Sunum 1 30
Final Ödevi 1 40
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   40
Yıl içinin Başarıya Oranı   60
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Antropoloji disiplininin temel kuram ve kavramlarını, tarihi süreçte insanın fiziksel ve kültürel gelişimini, ortaya koyduğu kültür unsurlarını ve buna bağlı arkeolojik yaklaşımları özümser,       X  
2 Antropolojik perspektifle güncel olayları analiz edebilme, eleştirel ve analitik düşünme becerisi edinir,       X  
3 Etkin iletişim kurma ve bilgilerini sözlü-yazılı ifadeyle aktarabilme becerisi geliştirir,      X    
4 Mesleki ve sosyal etik, sorumluluk bilinci kazanır,     X    
5 Kültür olgusunun ayrıntılarını ve dinamiklerini inceleyerek; Türk kültürünün ve dünya kültürlerinin özelliklerini, coğrafi koşullarını, tarihsel süreçlerini ve değişim dinamiklerini algılayarak yorumlayabilme becerisi edinir,       X  
6 Ülke ve dünya sorunlarını algılayabilmenin ötesinde; toplumsal duyarlılık bilinci ile mesleki ve kişisel gelişimini sürdürür,     X    
7 Yaşam boyu eğitim anlayışı içinde disiplin dışından gelen bilgi kaynaklarından yararlanabilme bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi edinir,       X  
8 Antropolojik araştırmaya uygun konu belirleyebilir ve alan araştırması için gerekli yöntem, teknik ve kültürel donanımı edinir,       X  
9 Bireysel ve takım çalışmalarında görev alabilme, bilimsel sorumlulukla olayları sorgulama, araştırma yetisi geliştirir.       X  

ECTS

Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Kısa Sınav 1 15 15
Değerlendirma yazıları 1 10 10
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü     125
Toplam İş Yükü / 25 (s)     5
Dersin AKTS Kredisi     5