• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
ANT 445
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Koordinatörü: 
Dersin Amacı: 
Bu dersin ana teması geçmişten günümüze yaşamış olan göçerlerdir. Dünyanın farklı bölgelerindeki günümüz göçerleri antropolojik açıdan incelenerek kültürel önemleri anlaşılmaya çalışılır.
Dersin İçeriği: 

Ders, antropolojik, etnografik ve tarihsel literatürü ve göçebelerin araştırılmasında uygulanan güncel metodolojik ve teorik yaklaşımları eleştirel bir şekilde gözden geçirerek, bu göçebe halkların incelenmesiyle ilgili sorunları ele almaktadır. Ayrıca literatürde tartışmalı olan “göçebelik”, “yerleşiklik” ve “yaylacılık” gibi tartışmalı bazı kavramların tanımlarını inceleyerek; göçebelerin antropolojik bağlamlarda nasıl araştırıldığına dair mevcut literatürü gözden geçirir ve tarihlerini ve kökenlerini tartışır. Günümüz göçebelerinin incelenmesi, geçmiş göçebe yaşam tarzlarının dinamiklerini, göçlerinin ardındaki nedenleri, göç kalıplarını anlamak ve maddi kültürün günlük yaşamdaki yansımalarını gözlemlemek için önemlidir.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Ders 2. Vaka Çalışması 3. Gösterme 4. Saha/Arazi Çalışması 5. Öğrenci Faaliyetleri/Projeleri
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A. Sınav B. Devamlılık/Derse Katılım C. Saha Çalışması/Örnek Olay İncelenmesi D. Ödev E. Sunum

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

 

 

Dersin Öğrenme Çıktıları

 

 

Program Çıktıları

 

 

Öğretim Yöntemleri

 

 

Ölçme Yöntemleri

 

1- Göçebe yaşama ilişkin kavram ve tanımları öğrenir.

1,2,7

1,2

A

2- Göçebe gündelik yaşamı ve pratiklerine ilişkin bilgi sahibi olur.

1,2,7,8

1,2

A

3- Farklı göçebe coğrafyalarında yaşayan grupları karşılaştırabilecek bilgiye sahip olur.

1,2,4,6,7,8

1,2

A

4- Göç etme biçimlerini öğrenir. 

1,2,7,8

1,2

A

5- Doğa-insan-hayvan ilişkisine dair farkındalık kazanır.

1,2,4,6,7,8

1,2

A

6- Göçer ve yerleşik kültürler arasındaki ilişkileri ve stratejileri anlayacak bir bakış elde eder.

1,2,4,6,7,8,9,10

1,2

A

 

 

Dersin Akışı

 

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş

 

2

Göçebeliğin tanımı

 

3

Göçebe Coğrafyaları

 

4

Göçebelik Biçimleri (Tam göçebelik, Yarı göçebelik, Transhümans)

 

5

İnsan- doğa- hayvan ilişkisi

 

6

Göçebelik ekonomisi ve çobanlık pratiği

 

7

Göçebelik mimarisi ve mekan kullanımı

 

8

Öğrenci Sunumları

 

9

Göçebe yaşamda siyasi ve sosyal organizasyon

 

10

Göç ve yıllık faaliyetler

 

11

Gündelik yaşam pratikleri ve maddi kültür dokuma vb.

 

12

Göçebe yaşam ve eğitim

 

13

Sağaltım Yöntemleri

 

14

Göçebelerin köylülerle ve devletle ilişkileri ve belirsizlikler, yaşam biçiminin geleceği sorunu

 

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR

Ders Notu

-Barfield, Thomas J. 1993. The Nomadic Alternative. New Jersey: Englewood Cliffs.

-Eröz, Mehmet. 1991. Yörükler. İstanbul: TDAV Yayınları.

-Khazanov, Anatoly M. 1984. Nomads and The Outside World. Julia Crookenden (Çev.).U.S.A: The University of Wisconsin Press.

Scoones , Ian (Ed.). 2023. Pastoralism, Uncertainty And Development.Practical Action Publishing.

Diğer Kaynaklar

-Barnard, Hans and Willeke Wendrich (Ed.). 2008. The Archaeology of Mobility Old World and New World Nomadism. USA: UCLA.

-Bates, Daniel G.1973. Nomads and Farmers: A Study of The Yörük Southeastern Turkey. Ann ArborThe University of Michigan.

-Beck, Lois. 1991. Nomad, A Year in The Life of a Qashqa’i Tribesman in Iran. USA:University of California Press.

-Cribb, Rojer. 1991. Nomads in Archaeology. Cambridge: Cambridge University Press.

-Galaty, John G. ve Douglas L. Johnson (Ed.). 1990. “Introduction: Pastoral Systems in Global Perspective.” The World of Pastoralism: Herding System in Comparative Perspective. New York: The Guilford Press.

 

Materyal Paylaşımı

 

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dokümanlar

YULearn

Ödevler

YULearn

Sınavlar

YULearn

 

Değerlendirme Sistemi

 

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Sıra

Katkı Yüzdesi

Ara Sınav

1

40

Final Sınavı

1

60

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

60

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

40

Toplam

 

100

 

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

 

 

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

No

Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

1

Antropolojinin temel kavramlarına, kuramsal bakış açılarına ve tarihsel gelişimine hakimiyet kazanır.

 

 

 

 

X

2

Antropolojinin alt alanlarını ve bu alanların kendine özgü yöntem ve uygulamalarını öğrenir.

 

 

 

X

 

3

Antropolojinin temel araştırma yöntemi olan etnografik çalışmanın nasıl yapılması gerektiğini bilir ve buna göre saha çalışmasını tasarlar.

 

 

 

 

X

4

Antropolojinin bilgi ve becerilerini kullanarak analitik, eleştirel ve yaratıcı düşünme yoluyla soru üretir ve araştırma bulgularını değerlendirir.

 

 

 

X

 

5

Saha çalışması ve akademik araştırmada bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bunlara uygun davranır.

 

 

 

X

 

6

Antropolojik kuram ve araştırma yöntemlerini kullanarak toplumsal sorunları tanımlar ve sosyal projeler geliştirir.

 

 

 

 

X

7

Güncel veri tabanlarını, bilgi kaynaklarını ve bilişim teknolojilerini etkin kullanır.

 

 

 

X

 

8

Antropoloji dışındaki bilim dallarından yararlanarak disiplinler arası çalışmalar tasarlar ve çalışma gruplarında yer alır.

 

 

 

X

 

9

Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilincine sahip olup, bireysel ve kültürel farklılıklara önyargısız yaklaşır.

 

 

 

X

 

10

Akademik düzeyde İngilizce düşünme, okuma, yazma ve sözlü ifade etme becerisi edinir.

 

 

 

X

 

 

 

ECTS

 

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir)

14

3

42

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)

14

3

42

Ara Sınav

1

1

16

Final

1

2

25

Toplam İş Yükü

 

 

125

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

5

Dersin AKTS Kredisi

 

 

5