• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
ANT 116
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
2
Uygulama Saati: 
2
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Koordinatörü: 
Dersi Verenler: 
Dersin Amacı: 
Öğrencilerin lisans düzeyinde Antropolojide başarılı olmak için ihtiyaç duyacakları yazma, okuma ve eleştirel düşünme becerilerinin pratik uygulaması.
Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Ders 2. Vaka Çalışması 3. Gösterme 4. Saha/Arazi Çalışması 5. Öğrenci Faaliyetleri/Projeleri
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A. Sınav B. Devamlılık/Derse Katılım C. Saha Çalışması/Örnek Olay İncelenmesi D. Ödev E. Sunum

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

 

 

Dersin Öğrenme Çıktıları

 

 

Program Çıktıları

 

 

Öğretim Yöntemleri

 

 

Ölçme Yöntemleri

 

1- Etkili makale yazma.

2- Öğrencileri antropolojik ve arkeolojik konulardaki kutuplaştırıcı tartışmalara maruz bırakmak.

4,10 1,2,3,5 A, D
3- Birincil ve ikincil kaynakların değerlendirilmesi ve kullanımı. 4,7,10 1,2,3,5 A, D
4- Fikirler arasında bağlantı kurma. 4,10 1,2,3,5 A, D
5-  Argüman oluşturma ve muhakeme yapısı. 4,10 1,2,3,5 A, D
6- Öğrencilerin bilgili ve şüpheci veri kullanıcıları olmalarına yardımcı olmak. 4,7,10 1,2,3,5 A, D
7- Öğrencilerin ikna edici iletişimciler olmalarına yardımcı olmak. 4,10 1,2,3,5 A, D

Dersin Akışı

 

 

DERS AKIŞI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 İlk oturumda öğrencilere önümüzdeki 13 hafta içinde neler beklemeleri gerektiği konusunda yönergeler verilir. Derslere ve değerlendirmelere nasıl hazırlanacakları ve makale planını nasıl hazırlayacakları konusunda bilgilendirilir.  
2 Bu oturum, Göbekli Tepe III çitlerinin kutsal alanları mı temsil ettiği ('Argüman A') yoksa sadece özenle hazırlanmış komünal konutlar mı olduğu ('Argüman B') sorusunu incelediğiniz ANT-115, 13. ve 14. Haftaların doğrudan devamı niteliğindedir. Bu oturumda, konu Yakın Doğu'nun farklı bölgelerinde çalışan on arkeoloğun perspektifinden ele alınır. Bu, öğrencilere gelişmiş akademik argümanların nüansları hakkında bir fikir vermenin yanı sıra- akademisyenler söz konusu olduğunda- bireyler kadar çok sayıda görüş olduğunu gösterecektir. Amaç, taban tabana zıt görüş kutupları arasındaki gri alanda öğrencilerin rahatça çalışabilmesidir.  
3 Bu oturumda Göbekli Tepe ekibinin 'Argüman A'yı Banning'in karşı argümanı 'Argüman B' ve 2. haftada incelenen on hakem değerlendirmesi ışığında nasıl geliştirdiğine bakılır. Bu sürecin bir parçası olarak ekip, Göbekli Tepe III muhafazalarının kutsal alanları temsil ettiğine dair iddialarını destekleyen nedenleri şimdiye kadar denenenden daha titiz bir şekilde test etmek için arkeolojik teoriden yararlanmıştır. Bu oturumun sonunda, öğrenciler akademik çalışmalarında uygulayabilecekleri dersleri belirlemek için geliştirdikleri 'Argüman A'yı orijinal 'Argüman A' ile karşılaştırır. Ayrıca, Göbekli Tepe ile ilgili en son çalışmalardan bazılarına da bakarak, bölgeye ilişkin kavrayışları güncel hale getirilir.  
4 Bu derste (1) lisans çalışma becerileri; (2) geçen dönemki ANT-115 Antropolojide Yazma ve Okuma Becerileri I dersinin iki temel metni; (3) 2. ve 3. haftalardaki Set Reading'in tamamı ve aynı haftalardaki Further Reading'den bir seçki tartışılır.  
5 Bu ders öğrenci liderliğindeki üç seminerin ilkini oluşturmaktadır. Bu dönem şimdiye kadar yapılan okumaların tüm yönlerini bir araya getirilir (artı ANT-115 Antropolojide Yazma ve Okuma Becerileri I'in son iki oturumu). İlk olarak, Göbekli Tepe III muhafazalarının alternatif yorumları ('Argüman A' ve 'Argüman B') üzerine, her biri geçen dönem öğrenilen formatta gelişmiş bir argüman olarak sunulan öğrenci sunumları dinlenir. Daha sonra bulguları, objektif ve kanıtlara dayalı bir sonuca varmak amacıyla, eğitmen tarafından yönetilen bir çalıştayda tartışılır.  
6 Bu hafta Akeramik Neolitik Kıbrıs'a incelenir. Burada, Khirokitia-Vouni mevkiinde, Göbekli Tepe III'tekilerle geçici bir benzerlikten daha fazlasını taşıyan ayrıntılı sütun yapıları ortaya çıkarılmıştır. Bu iki yapı grubu arasında kronolojik olarak 2.500 yıldan fazla bir zaman farkı bulunmaktadır. Bu kadar geniş bir zaman ve mekân aralığında aralarında kültürel bir bağ olması mümkün müdür? Khirokitia sütun yapıları uzun yıllar boyunca basit evsel konutlar olarak yorumlanmıştır ('Argüman A'). Ancak son yıllarda bu görüşe, alanı geniş bir nekropol, yani ölüler için bir köy olarak görmeyi tercih eden akademisyenler tarafından karşı çıkılmaktadır ('Argüman B'). Bu oturum, Kıbrıs'ın Çanak Çömleksiz Neolitik Çağına, Khirokitia yerleşimine ve 'Argüman A'ya bir giriş niteliğindedir.  
7 Bu oturumda Khirokitia'nın yaşayanlardan ('Argüman A' - geçen haftaki oturumun odak noktası) çok ölüler için bir köy olduğu ('Argüman B') iddiasını daha ayrıntılı olarak incelenir. Bu çok uzak görünebilir, ancak etnografik literatüre hızlı bir bakış bile bu tür davranışların sayısız örneğini verdiği görülür. Dahası, komşu Yakın Doğu anakarasında, akademisyenler uzun yıllar boyunca sütun yapılarla ilgili bir 'ev içi kararsızlık' ve cenaze davranışıyla olası bir ilişki olduğunu belirtmişlerdir. Her şeyden önce, bu oturum (1) hemen sonuca varmamak ve (2) eldeki kanıtlarla desteklendikleri takdirde daha az belirgin yorumlara açık olmak konusunda bir uyarı görevi görmelidir.  
8 Resmi Tatil  
9 Bu ikinci atölye çalışması, önceki iki oturumda incelenen Khirokitia sütun yapılarının iki farklı yorumunun güçlü ve zayıf yönlerini incelemektedir. Öğrenciler tarafından yönetilen sunumlar, ev-mesken ('Argüman A') ve nekropol ('Argüman B') bakış açılarının göreceli değerlerini özetleyecek ve eleştirel bir şekilde gözden geçirilecektir. Öğrenciler tarafından yönetilecek üçüncü bir sunum ('Argüman C'), Khirokitian Kıbrıs'ın komşu anakara ile ne ölçüde temas halinde olduğunu veya ondan ne ölçüde izole olduğunu değerlendirmek için kimlik ve insularite konularını ele alacaktır. Bir kez daha, bu sunumlar geçen dönem öğrenilen formatta gelişmiş argümanlar olarak sunulmalıdır. Daha sonra bulguları, objektif ve kanıtlara dayalı bir sonuca varmak amacıyla, eğitmen tarafından yönetilen bir çalıştayda tartışılır. Yüksek notlar, Göbekli Tepe III çitleriyle ilgili argümanlar (2-5. Haftalar) ile Khirokitia'daki yerleşimin doğasıyla ilgili argümanlar (6-7. Haftalar) arasındaki geçişi keşfetilmesine bağlıdır.  
10 Bu son blokta Kıbrıs'tan Yakın Doğu anakarasına dönülür. Bu oturum, Yukarı Mezopotamya'nın Geç Neolitik Halaf kültürüne bir giriş niteliğindedir. Akeramik Khirokitia ile geniş ölçüde çağdaş olan Halaf, muhteşem boyalı çanak çömlekleri ve- buradaki temel ilgi alanı - dairesel mimarinin ('tholoi') iki bin yıllık bir aradan sonra anakara arkeolojik kayıtlarında yeniden ortaya çıkmasıyla ünlüdür. Bu oturum Halaf kültürüne bir giriş niteliği taşımakta ve tholoi'nin kökenlerine ilişkin bir tartışma başlatmaktadır. Değişen çevresel ve sosyal koşullara yanıt olarak yerel bir adaptasyon muydu? Yoksa uzak iç bölgelerde, hatta belki de Kıbrıs'ta hayatta kalmış çok daha eski yapı geleneklerinin yeniden canlanmasını mı temsil ediyorlardı? Dersin bu son oturumlarında, argüman ('Argüman A') ve karşı argüman ('Argüman B') hazır olarak sunulmaz. Literatürün birbirinden farklı konuları üzerine çalışılması ve bunların neler olabileceğinin bulunması gerekir.  
11 Bu hafta: (1) 6. ve 7. haftalardaki tüm Set Reading'in yanı sıra aynı haftalardaki Further Reading'den bir seçki tartışılır.  
12 Deneme Planınızı eğitmenle birlikte gözden geçireceğiniz birebir eğitimler verilir. Bu sürece katılmak, değerlendirilen makaleyi yazarken öğrencilere yardımcı olacaktır.  
13 Bu modülün başından beri incelenen birbirinden farklı konular bu oturumda yavaş yavaş bir araya gelir. Khirokitia sütun yapıları ile Göbekli Tepe III muhafazaları arasındaki mimari benzerlikler göz önünde bulundurulduğunda, dolaylı da olsa bir tür ilişki olası görünüyor. Dahası, Khirokitia'nın en erken Halaf tholoi'si ile yakın zamanda ortaya konan çağdaşlığı dikkat çekicidir. Her ne kadar varsayımsal olsa da bu tür ilişkilerin temelinde ne tür faktörler yatıyor olabilir ve bunlar somut verilerle gerçekten ne ölçüde kanıtlanabilir? Dahası, bu tür düşünceleri argüman ('Argüman A') ve karşı argüman ('Argüman B') olarak nasıl yapılandırabiliriz? Modülün bu aşamasında, sadece gözlemlemenin, tanımlamanın ve yorumlamanın nadiren yeterli olduğunun farkında olarak açıklamalar getirilmelidir. Bu oturumda (1) Ingold'un 'tahakküme' karşı 'güven' kavramını ve (2) pastoral ağların Geç-Neolitik yayılımını potansiyel açıklayıcı modeller olarak ele alınır.  
14 Bu üçüncü atölye çalışmasında, öğrenciler ANT-115 ve ANT-116'da öğrendiklerinden yararlanarak 10. Hafta ve 13. Hafta okumalarının farklı içeriklerini kendi seçtikleri tutarlı bir argüman ('Argüman A') ve karşı argüman ('Argüman B') haline getirirler. Araştırabilecek konular arasında Halaf tholoi'sinin kökenleri için yerel adaptasyon ('Yukarı Mezopotamya') ve dağılma modelleri ('Kıbrıs') veya Khirokitia'daki yapılar ile bazı Halaf tholoi'leri arasındaki mimari benzerlikleri açıklamak için ortak öncül ('artzamanlı') ve gerçek zamanlı bağlantı ('eşzamanlı') modelleri yer alabilir.  

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu  
Diğer Kaynaklar  

 

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dokümanlar YULearn
Ödevler YULearn
Sınavlar YULearn

Değerlendirme Sistemi

 

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sıra Katkı Yüzdesi
Ödev 1 50
Final Sınavı 1 50
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   50
Yıl içinin Başarıya Oranı   50
Toplam   100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

 

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Antropolojinin temel kavramlarına, kuramsal bakış açılarına ve tarihsel gelişimine hakimiyet kazanır.     X    
2 Antropolojinin alt alanlarını ve bu alanların kendine özgü yöntem ve uygulamalarını öğrenir.     X    
3 Antropolojinin temel araştırma yöntemi olan etnografik çalışmanın nasıl yapılması gerektiğini bilir ve buna göre saha çalışmasını tasarlar.        
4 Antropolojinin bilgi ve becerilerini kullanarak analitik, eleştirel ve yaratıcı düşünme yoluyla soru üretir ve araştırma bulgularını değerlendirir.         X
5 Saha çalışması ve akademik araştırmada bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bunlara uygun davranır.  X        
6 Antropolojik kuram ve araştırma yöntemlerini kullanarak toplumsal sorunları tanımlar ve sosyal projeler geliştirir.        
7 Güncel veri tabanlarını, bilgi kaynaklarını ve bilişim teknolojilerini etkin kullanır.         X
8 Antropoloji dışındaki bilim dallarından yararlanarak disiplinler arası çalışmalar tasarlar ve çalışma gruplarında yer alır.  X        
9 Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilincine sahip olup, bireysel ve kültürel farklılıklara önyargısız yaklaşır.        
10 Akademik düzeyde İngilizce düşünme, okuma, yazma ve sözlü ifade etme becerisi edinir.         X

 

ECTS

 

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi 3 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 3 14 42
Ödev 5 5 25
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü     134
Toplam İş Yükü / 25 (s)     5,34
Dersin AKTS Kredisi     5