Klasik Türk edebiyatının başlangıcından 16. yüzyıla kadar, yazar tür, konu, biçim olarak ana hatlarıyla ele alınması.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Türk edebiyatının 600 yıllık serüveni öğretilir. |
1,2,3 |
A,C |
2) 13.yüzyıldan 16.yüzyıla kadarki dönemin tarihi ve edebî gelişmeleri ve belli başlı şâir ve edipleri ile onların eserleri tanıtılıp eserlerinden örnekler okutulur. |
1,2,3 |
A,C |
3) Divan şiiri öğretilir. |
1,2,3 |
A,C |
4) Türk edebiyatının Cumhuriyet öncesiyle arasında köprü oluşturur. |
1,2,3 |
A,C |
5) Dil ve edebiyatın sürekliliği öğretilir. |
1,2,3 |
A,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Dersin tanıtılması, kaynaklara bakış, beklentiler… |
|
2 |
Osmanlı/Divan edebiyatı tarihi nasıl yazıl(ama)dı? Osmanlı/Divan şiiri-edebiyatı nedir? Klasik türler ve yöntem tartışmaları; geleneği bugünle anlamak… |
|
3 |
Sosyo-kültürel arka plan; İslâm kültürleşme süreci, patrimonyal yapı, edebî üretim ilişkileri… 9-11.yy. |
|
4 |
Beylikler dönemi Osmanlı şiiri; Germiyan kültürü, Anadolu’da Türkçe, “İlk Mutasavvıflar,” Tercüme’den ne anlıyoruz? 13-14. yy. |
|
5 |
Hoca Dehhâni, Ahmed Fakîh, Şeyhoğlu Mustafa |
|
6 |
Âşık Paşa, Hoca Mesud, Ahmedî, 14. yy. |
|
7 |
Ahmed-i Dâ’î, Germiyanlı Şeyhî, Nesimî 15. yy. |
|
8 |
VİZE SINAVI |
|
9 |
Ahmed Paşa, Tâcîzâde Cafer Çelebi, Mihrî Hatun, Zeynep Hatun |
|
10 |
“Rumiyâne-i Câme” giydirmek; Osmanlı şiirinin Fars şiirini geçme iddiası, Klasik dönemin doruğu; Lâmiî 16.yy. |
|
11 |
Necâtî, Hubbî Hatun, Bağdatlı Rûhî Zati, Hayalî, Taşlıcalı Yahya |
|
12 |
Mesihî ve Şehrengîz geleneği… |
|
13 |
Patronajın dışında bir şair kimliği; Fuzûlî |
|
14 |
Hedonist gelenek başlarken; Bâkî |
|
15 |
Genel değerlendirme ve tekrar |
|
16 |
FİNAL SINAVI |
|
Kaynaklar
Ders Notu |
Ders notları |
Diğer Kaynaklar |
Ahmet Mermer, Neslihan Koç Keskin. Eski Türk Edebiyatı Terimleri Sölüğü. Akçağ Yay., 2011. Ahmet Yaşar Ocak. Türk Sufiliğine Bakışlar. İletişim Yay., 2004. Cem Dilçin. Divan Şiiri ve Şairleri Üzerine İncelemeler. Kabalcı Yay., 2011. E. J. Wilkonson Gibb. Osmanlı Şiir Tarihi. 5 cilt, Akçağ Yayınevi. Fuat Körülü. Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar. Akçağ Yay., 2003. Halil İnalcık. Şair ve Patron-Patrimonyal Devlet ve Sanat Üzerinde Sosyolojik bir İnceleme. DoğuBatı, 2005. Hatice Aynur v.d. (haz.) Eski Türk Edebiyatına Modern Yaklaşımlar II. Turkuaz Yay., 2008. Mehmet Kalpaklı (haz.) Osmanlı Divan Şiiri Üzerine Metinler. YKY, 1999. Mehmet Kaplan. Şiir Tahlilleri I , Dergâh Yayınevi, Mine Mengi. Divan Şiiri Yazıları. Akçağ Yay., 2010. ___________. Divan Şiirinde Rindlik. Bizim Büro Basımevi, 1985 ___________.Divan Şiirinin Arka Bahçesi. Akçağ Yay., 2010. Mustafa İsen v.d. (haz.) Eski Türk Edebiyatı El Kitabı. Grafiker Yay., 2011. Nuran Tezcan. Divan Edebiyatına Yeniden Bakış. YKY, 2016. Ömer Faruk Akün. Divan Edebiyatı. İsam Yay., 2013. Talât Sait Halman; Mehmet Kalpaklı vd. (ed.), Türk Edebiyatı Tarihi. 4 cilt, T.C. Kültür ve Turizm Bak. Yay., 2007. |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
Seçili kaynakçaya göre hazırlanmış okuma dosyası |
Ödevler |
|
Sınavlar |
Vize ve final |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
60 |
Kısa sınav-Derse katılım, okumaların yapılması |
|
20 |
Derse devam |
|
20 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
50 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
50 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Türk dilini sesbilgisel, sesbilimsel, biçimbilimsel, sözdizimsel, anlambilimsel ve kullanımbilimsel açılardan incelemeye dönük bilgileri edinir. |
|
|
|
X |
|
|
2 |
Türkçeyi anlaşılır ve etkin bir biçimde kullanma becerisine ulaşır.
|
|
|
|
|
X |
|
3 |
Türk dilinin başlangıcından günümüze kadarki edebi metinlerini hem filolojik açıdan hem de çağdaş edebiyat ve dilbilim kuramlarının ışığında değerlendirir, Doğu ve Batı edebiyatları ile karşılaştırarak eleştirisini yapar. |
|
|
|
X |
|
|
4 |
Dil ve edebiyat kuramlarının temellerini oluşturan yakın disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur; disiplinlerarası okuma yapma ve çözümleme becerisi edinir.
|
|
|
X |
|
|
|
5 |
Alanında akademik düzeyde araştırma yapabilecek temel bilgi ve becerileri edinir; uluslararası platformda ortaya konan güncel araştırma ve gelişmeleri takip edebilmesini olanaklı kılacak bilgi teknolojilerinden yararlanır.
|
X |
|
|
|
|
|
6 |
Bireysel ya da bir çalışma grubunun üyesi olarak, Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaştığı pratik ve/ya kuramsal sorunları tanımlar, betimler ve bu sorunlara somut veriler ışığında çözümler üretir; veri ve çözümlerini alandaki diğer uzmanlarla ulusal ve/ya uluslararası ortamlarda paylaşır, tartışmaya açar.
|
X |
|
|
|
|
|
7 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır.
|
|
|
X |
|
|
|
8 |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve kamusal hizmet alanlarında uygulamaya sokar.
|
|
|
X |
|
|
|
9 |
Alanında gerçekleştirilen bilimsel, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. Benzeri etkinliklerin yaratılmasında ve hazırlanmasında görev üstlenir.
|
|
|
X |
|
|
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
|
|
|
X |
|
|
|
ECTS
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) |
15 |
3 |
45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
5 |
75 |
Ara Sınav |
1 |
10 |
10 |
Final |
1 |
10 |
10 |
Toplam İş Yükü |
|
|
140 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
5.6 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
6 |