Konuşmalık ve söylemelik türlerden örnekler seçilip analiz edilmesi. Halkbilim araştırma yöntemlerinin söz konusu türler açısından değerlendirilmesi.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Halk edebiyatı metinlerini çağdaş edebiyat kuramları ışığında değerlendirir. |
1,2,3 |
A,C |
2) Dünya halk edebiyatı örneklerini karşılaştırır. |
1,2,3 |
A,C |
3) Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretimde uygulamaya sokar. |
1,2,3 |
A,C |
4) Edebiyat kuramlarının temellerini oluşturan yakın disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur. |
1,2,3 |
A,C |
5) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır. |
1,2,3 |
A,C |
6) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. |
1,2,3 |
A,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Dersin ve ders kaynaklarının tanıtılması |
|
2 |
Halk Hikâyesi I; “Tıflî Hikayeleri” |
İki Biraderler hikayesi |
3 |
Halk Hikâyesi II; “Hikâyet-i Âşık Efgân” |
|
4 |
Meddahlık Geleneği ve Meddah Hikâyeleri |
“İki Meddah Hikâyesi (Şah Sayda; Hikâye-i Garibe)”, “Sandıktaki Kız”
|
5 |
Halk Şiiri’nde tür tartışmaları ve örneklerin incelenmesi, Âşıklık geleneği |
Şiir örnekleri |
6 |
Tekke Edebiyatı |
|
7 |
Evliyâ Çelebi ve Seyahatnâme’de folklorik unsurlar |
Seyahatnâme’den bölümler |
8 |
VİZE SINAVI |
|
9 |
Konuşmalık Türler: Bilmece, Tekerleme, Mani… |
|
10 |
Söylemelik Türler: Türkü, Ağıt, Ninni… |
|
11 |
Oyun, Eğlence Kültürü |
|
12 |
Seyirlik Türler: Geleneksel Halk Tiyatrosu, |
|
13 |
Orta Oyunu, Tuluat Tiyatrosu |
|
14 |
Karagöz, Kukla |
|
15 |
Genel değerlendirme ve tekrar |
|
16 |
FİNAL SINAVI |
|
Kaynaklar
Ders Notu |
|
Diğer Kaynaklar |
Abdurrahman Güzel. Dini-Tasavvufî Türk Edebiyatı. Akçağ Yay., 2009. Ali Yakıcı. Halk Şiirinde Türkü. Akçağ Yay., 2007. Cem Dilçin. Örneklerle Türk Şiir Bilgisi. Ata. Kült. M., 1997. David Selim Sayers. Tıflî Hikâyeleri. İst. Bilgi Ünv. Yay., 2013. Doğan Aksan. Halk Şiirimizin Gücü. Bilgi Yayınevi, 2005. Fuad Köprülü. Türk Saz Şairleri c. 1-V. Güven Basımevi, 1962. İlhan Başgöz. İzahlı Türk Halk Şiiri Antolojisi. Pan Yay., 2014. __________. Türkü. Pan Yay., 2008. __________. Türkülü Aşk Hikâyeleri. Pan Yay., 2012. Kurnaz, Cemal. Türküden Şiire. Gazi Kitabevi., 2005. Mahmut Erol Kılıç. Sûfî ve Şiir-Osmanlı Tasavvuf Şiirinin Poetikası. İnsan yay., 2012. Metin And. Geleneksel Türk Tiyatrosu. İnkılap Yay., 1985. __________. Oyun ve Bügü, Türk Kültüründe Oyun Kavramı. YKY., 2016. Nuran Tezcan (haz.) Çağının Sıradışı Yazarı Evliyâ Çelebi. YKY, 2009. Nuran Tezcan, ve Semih Tezcan. (haz.) Evliyâ Çelebi. Kültür ve Tur. Bklğ. Yay., 2011. Nutku Özdemir. Meddahlık ve Meddah Hikâyeleri. AKM Yay., 1997. Öcal Oğuz v.d. Türk Halk Edebiyatı El Kitabı. Grafiker Yay., 2011. _________. Halk Şiirinde Tür, Şekil ve Makam. Akçağ Yay., 2001. Umay Günay. Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi. TTK, 1986. P. N. Boratav. Halk Edebiyatı Dersleri. Tarih Vakfı Yay., 2000. Saim Sakaoğlu v.d. Meddah Behçet Mahir’in Bütün Hikâyeleri II. AKM Yay., 2000. Tahir Alangu. Çalgılı Kahvelerdeki Külhan Bey Edebiyatı ve Numuneleri. Ahmet İhsan Matb., 1943. |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
Seçili kaynakça-okuma dosyası |
Ödevler |
|
Sınavlar |
Vize ve final |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
60 |
Kısa sınav-Derse katılım, okumaların yapılması |
|
20 |
Derse devam |
|
20 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
50 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
50 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
|
|
|
|
X |
|
|
|
1 |
Türkçeyi anlaşılır ve etkin bir biçimde kullanma becerisine ulaşır. |
|
|
X |
|
|
|
2 |
Başlangıcından günümüze kadarki halk edebiyatı metinlerini değerlendirir. |
|
|
X |
|
|
|
3 |
Disiplinlerarası okuma yapma ve çözümleme becerisi edinir. |
|
|
|
|
X |
|
4 |
Alanında akademik düzeyde araştırma yapabilecek temel bilgi ve becerileri edinir; uluslararası platformda ortaya konan güncel araştırma ve gelişmeleri takip edebilmesini olanaklı kılacak bilgi teknolojilerinden yararlanır. |
|
|
X |
|
|
|
5 |
Bireysel ya da bir çalışma grubunun üyesi olarak, Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaştığı pratik ve/ya kuramsal sorunları tanımlar, betimler ve bu sorunlara somut veriler ışığında çözümler üretir; veri ve çözümlerini alandaki diğer uzmanlarla ulusal ve/ya uluslararası ortamlarda paylaşır, tartışmaya açar. |
|
X |
|
|
|
|
6 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır. |
|
|
X |
|
|
|
7 |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve kamusal hizmet alanlarında uygulamaya sokar. |
|
X |
|
|
|
|
8 |
Alanında gerçekleştirilen bilimsel, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. Benzeri etkinliklerin yaratılmasında ve hazırlanmasında görev üstlenir. |
|
|
X |
|
|
|
9 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. |
|
|
|
X |
|
|
ECTS
|