Batılı bir tür olarak öykü, XIX. Yüzyılın son çeyreğinde edebî hayatımıza girmiştir. Ancak eski edebiyatımızda da, daha önceki sözlü edebiyatımızda da zengin bir hikâyecilik geleneği vardır. Esasen destanlar ve özellikle halk hikâyeleri, doğu ve batı kültürlerinde öykü türünün ilk örnekleri olarak kabul edilmektedirler.
Derste, önce kısa öykünün batıdaki serüveni özetlenmekte, sonra bizdeki ilk başarılı denemeleri üzerinde durulmakta, nihayet, Cumhuriyet dönemine geçilmektedir. Seçilen karakteristik hikâyeler; yazarları, devirleri ve edebî özellikleri gözönünde tutularak ayrıntılı olarak çözümlenmektedir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
1) Türk dili ve edebiyatının başlangıcından günümüze kadarki edebi metinlerini hem sosyal ve tarihsel hem de çağdaş edebiyat kuramları ışığında değerlendirir. |
1,2,3 |
A,C |
2) Türk edebiyatı verimlerini, Doğu ve Batı edebiyatları ile karşılaştırarak eleştireleştirel bir yaklaşım sergiler. |
1,2,3 |
A,C |
3) Alanında akademik düzeyde araştırma yapabilecek temel bilgi ve becerileri edinir. |
1,2,3 |
A,C |
4) Edebiyat kuramlarının temelini oluşturan yakın disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur, disiplinlerarası okuma ve yapma ve çözümleme yapma becerisini kazanır. |
1,2,3 |
A,C |
5) Uluslararası platformda ortaya konan güncel araştırma ve gelişmeleri takip edebilmesini sağlayacak bilgi teknolojilerini edinir. |
1,2,3 |
A,C |
6) Bireysel ya da bir çalışma grubunun üyesi olarak Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaştığı pratik ve/veya kurumsal sorunları tanımlar, betimler ve sorunlara somut veriler ışığında çözümler üretir. |
1,2,3 |
A,C |
7) Alanında gerçekleştirilen bilimselm, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. |
1,2,3 |
A,C |
8) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır.
|
1,2,3 |
A,C |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Kısa Öykü nedir, nasıl başlamış ve gelişmiştir? Kısa öykünün öncü isimleri Gogol ve Poe..... |
Gogol’dan ve Poe’den iki öykü okunacak. |
2 |
Türk kısa öykücülüğü... Samipaşazâde Sezai’den Refik Halid’e genel bir değerlendirme... |
Samipaşazade Sezai, Halid Ziya ve Refik Halid’den ökyküler okunacak. |
3 |
Maupassant Tarzı.... Çehov Tarzı... 1930’lu yıllar...Modern öykücülüğün ilk temsilcisi Memduh Şevket Esendal’ın “Uğursuzluk”, Kenan Hulusi Koray’ın “Miras Keçe”, Sabahattin Ali’nin “Hanende Melek” adlı eserlerinin tahlili. |
Maupassant ile Çehov’dan ökyküler okunacak |
4 |
1940’dan 1960’a... Halikarnas Balıkçısı: “Kancay”. Orhan Kemal: “Arka Sokak”. |
|
5 |
Sait Faik: “İki Kişiye Bir Hikâye”. Ahmet Hamdi Tanpınar: “Adem ile Havva”. |
|
6 |
Haldun Taner : “Sebati Bey’in İstanbul Seferi”. Tarık Buğra: “Hayat Böyledir İşte”. Yaşar Kemal: “Sarı Sıcak”. |
|
7 |
Aziz Nesin : “Medeniyetin Yedek Parçası”. Oktay Akbal : “Aşksız İnsanlar. Nezihe Meriç : “Gül Yaprağının Pembesi”. |
|
8 |
Necati Cumalı : “Ay Büyürken Uyuyamam”. Tahsil Yücel : “Bebekler”. Yusuf Atılgan : “Yaşanmaz”. |
|
9 |
Ara Sınav |
|
10 |
Bilge Karasu : “Usta Beni Öldürsen e...”. Fürûzan : “Parasız Yatılı”. Sevim Burak : “Pencere”. |
|
11 |
Adalet Ağaoğlu : “Savun Sevdam Sen Savun”. Nursel Duruel :“Geyikler, Annem ve Almanya”. Oğuz Atay : “Unutulan”. |
|
12 |
Şevket Bulut :“Kezzap”. Sevinç Çokum : “Yeniden Bahar Olsa”. Nazlı Eray : “Monte Kristo”. |
|
13 |
Mustafa Kutlu : “Cüz Gölü”, Murathan Mungan : “Yedi Cücesi Olmayan Bir pamuk Prenses”. Nedim Gülsel : “Camlar Buğulandı”. |
|
14 |
Müge İplikçi :” Beklemek Zamanı Artırır Aysel”. Sema Kaygusuz : “Üşüyen”. Murat Gülsoy : “Bunak” |
|
15 |
Şeyh Galib ve Tasavvuf I |
|
15 |
Hakan Şenocak : “Sevgili Nefret”. Akın Sevinç : “Prova”. Yekta Kopan : “Aşk Mutfağı’ndan Yalnızlık Tarifleri”. Mario Levi : “Annem, Piyanom ve Kaybettiklerimiz” ... |
|
16 |
Final Sınavı |
|
Kaynaklar
KAYNAKLAR |
|
Ders Notu |
Budak, Ali: Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı’nda Kısa Öykü / Ders Notları
|
Diğer Kaynaklar |
Kenan Akyüz; Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri Mehmet Kaplan; Hikâye Tahlilleri I-II Tahir Alangu; Cumhuriyetten Sonra Hikaye ve Roman Olcay Önertoy; Cumhuriyet Dönemi Türk Romanı ve Öyküsü Cevdet Kudret; Edebiyatımızda Hikaye ve Roman I-II Ömer Lekesiz; Yeni Türk Edebiyatında Öykü I-III
|
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI |
|
Dökümanlar |
|
Ödevler |
Haftalara göre belirlenmiş olan eserlerin okunmaları istenir. |
Sınavlar |
Hikayeler tahlil edilirken öğrencilerin aktif bir biçimde derse katılmaları beklenir. Dönem içinde bir ara sınav ve bir dönem sonu sınavı yapılır. |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ |
||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
1 |
60 |
Kısa Sınav |
6-7 |
20 |
Ödev- Derse katılım ve devam |
|
20 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
50 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
50 |
Toplam |
|
100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI |
|||||||
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
||
1 |
Türk dilini sesbilgisel, sesbilimsel, biçimbilimsel, sözdizimsel, anlambilimsel ve kullanımbilimsel açılardan incelemeye dönük bilgileri edinir. |
|
|
x |
|
|
|
2 |
Türkçeyi anlaşılır ve etkin bir biçimde kullanma becerisine ulaşır.
|
|
|
|
|
x |
|
3 |
Türk dilinin başlangıcından günümüze kadarki edebi metinlerini hem filolojik açıdan hem de çağdaş edebiyat ve dilbilim kuramlarının ışığında değerlendirir, Doğu ve Batı edebiyatları ile karşılaştırarak eleştirisini yapar. |
|
|
|
|
x |
|
4 |
Dil ve edebiyat kuramlarının temellerini oluşturan yakın disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur; disiplinlerarası okuma yapma ve çözümleme becerisi edinir.
|
|
|
x |
|
|
|
5 |
Alanında akademik düzeyde araştırma yapabilecek temel bilgi ve becerileri edinir; uluslararası platformda ortaya konan güncel araştırma ve gelişmeleri takip edebilmesini olanaklı kılacak bilgi teknolojilerinden yararlanır.
|
|
|
|
x |
|
|
6 |
Bireysel ya da bir çalışma grubunun üyesi olarak, Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaştığı pratik ve/ya kuramsal sorunları tanımlar, betimler ve bu sorunlara somut veriler ışığında çözümler üretir; veri ve çözümlerini alandaki diğer uzmanlarla ulusal ve/ya uluslararası ortamlarda paylaşır, tartışmaya açar.
|
|
|
|
|
x |
|
7 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır.
|
|
|
|
x |
|
|
8 |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve kamusal hizmet alanlarında uygulamaya sokar.
|
|
|
|
x |
|
|
9 |
Alanında gerçekleştirilen bilimsel, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. Benzeri etkinliklerin yaratılmasında ve hazırlanmasında görev üstlenir.
|
|
|
|
|
x |
|
10 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir.
|
|
|
|
|
X |
|
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU |
|||
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) |
15 |
3 |
45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
3 |
45 |
Ara Sınav |
1 |
6 |
6 |
Okumalar |
16 |
3 |
48 |
Final |
1 |
5 |
5 |
Toplam İş Yükü |
|
|
154 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
154/20 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
7 |