Bu derste “kendilik” metinleri üzerine yazılmış teorik kaynaklar tartışılacak ve Biyografik ve/ya biyografik olarak nitelendirilebilecek metinler seçilerek analiz edilecektir.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) Kendilik metinlerinin doğası kavranır. | 1,2,3 | A |
2) Kendilik metinlerindeki kurgusal yapı analiz edilir. | 1,2,3 | A |
3) Biyografinin tarihsel gelişimi incelenir. | 1,2,3 | A |
4) Biyografinin diğer sosyal disiplinlerdeki yeri tartışılır. | 1,2,3 | A |
5) Biyografik metinler incelenir. | 1,2,3 | A |
6) Toplumsal cinsiyet ve feminist biyografi kavramları tartışılır. | 1,2,3 | A |
7) Örnekler incelenir. | 1,2,3 | A |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Dersin tanıtılması, kaynaklara bakış, beklentiler… |
|
2 |
Temel meseleler üzerine; “Kendilik” in tanımı, doğası, bellek, zaman ve diğer açmazlar… |
|
3 |
Batı’da ve Doğu’da oto/biyografinin gelişimi |
|
4 |
Analiz yöntemleri; Tarih, Psikoloji (Psikobiyografi) ve kendilik anlatıları |
|
5 |
Kendilik anlatıları ve Özel Arşivler, terekeler… |
|
6 |
Otobiyografi (ego-dokümanlar) |
|
7 |
Kendilik anlatıları ve edebî türler; Mektup, Günlük, Hatırat, Rüya metinleri … |
|
8 |
Toplumsal cinsiyet; Feminist biyografi ve Kadın otobiyografileri |
|
9 |
Öğrenci sunumları-tartışma, eleştiri |
|
10 |
Öğrenci sunumları-tartışma, eleştiri |
|
11 |
Öğrenci sunumları-tartışma, eleştiri |
|
12 |
Öğrenci sunumları-tartışma, eleştiri |
|
13 |
Öğrenci sunumları-tartışma, eleştiri |
|
14 |
Öğrenci sunumları-tartışma, eleştiri |
|
15 |
Genel Değerlendirme ve tekrar |
|
16 |
FİNAL SINAVI |
|
Kaynaklar
Ders notu |
|
|||
Kaynaklar |
Abdülhamit Kırmızı (haz.) Otur Baştan Yaz Beni-Oto/Biyografiye Taze Bakışlar. Küre Yayınları, 2013.
Ali Anooshahr. “Writing, Speech, and History for an Ottoman Biographer.” JNES. 69, 2010, p. 43-62. Aslı Niyazioğlu. “Halveti Sünbüli Şeyhlerinin Rüyaları ve Osmanlı Biyografi Yazıcılığı.”DoğuBatı. Sayı: 53, 2010, s. 21-35. Aslı Yazıcı Yakın. “Otobiyografi.” DoğuBatı. Sayı: 22, 2003, s. 135-143. Bahar Gökpınar. Müphem Bir Kadının Feminist Biyografi ile Kurgulanışı-Ayşe Leman Karaosmanoğlu. İletişim Yay., 2015. ____________. “Unutulmuş Bir Osmanlı Aydını: Emine Semiye ve Onun Etrafında Şekillenen Metodolojik Çaba.” Kadın Belleğini Oluşturmada Kaynak Sorunu. Kadir Has Üniversitesi ve Kadın Eserleri Kütüphanesi ve Bilgi Merkezi Vakfı Ortak Yayını, 2009, s. 135-146. ____________. “Cins-i Lâtif’in Kalemindeki Bireysel Düşten Toplumsal Gerçeğe Uzanan Yol” Kritik, Güz/Sayı 4, 2009, s. 63-82.
Benjamin C. Fortna. “Osmanlı İmparatorluğu’nun Sonunda Eğitim ve Biyografi.”DoğuBatı. Sayı: 53, 2010, s. 21-35. Carolyn G. Heilburn. Kadının Özyaşamını Yazarken.YKY, 1992. Cemal Kafadar. Kim Var İmiş Biz Burada Yoğ İken-Dört Osmanlı: Yeniçeri, Tüccar, Derviş ve Hatun. Metis Yay., 2007. Darian Leader. Kadınlar Neden Yazdıkları Her Mektubu Göndermezler?. Ayrıntı Yay., 1997.
Daniel L. Schacter. Belleğin İzinde-Beyin, Zihin ve Geçmiş. YKY, 2010.
Derin Terzioğlu. “Tarihi İnsanlı Yazmak: Bir Tarih Anlatı Türü Olarak Biyografi ve Osmanlı Tarihyazıcılığı.” Cogito. Sayı: 29, 2001, s.285-296. ____________. “Rönesans: Avrupa ve Doğu’da Otobiyografik Metinler.”Toplumsal Tarih. Ağustos 2003, s. 80-83. Feridun M. Emecen. “Osmanlı Kronikleri ve Biyografi.” İslam Araştırmaları Dergisi. Sayı: 3, 1999, s. 83-90. Halim Kara, Olcay Akyıldız, Börte Sagaster (ed.) Autobiographical Themes in Turkish Literature: Theoretical and Comparative Perspectives. Orient Institut, 2007. İbrahim Olgun. “Anı Türü ve Türk Edebiyatında Anı.” Türk Dili. Sayı: 246, 1972, s. 403-427. Liz Stanley. The Auto/biographical I-The Theory and Practice of Feminist Auto/biography. Manchester Unv. Press, 1992. Michel Foucault. Hermenötiğin Kökeni-Kendilik Hakkında-Dartmouth Konferansları,1980. Ayrıntı Yay., 2017. Mustafa İsen. Latifî Tezkiresi. Akçağ Yay., 1999. N. Z. Davis. Fiction in The Archives: Pardon Tales and Their Tellers in Sixteenth-Century France. Stanford Unv. Press, 1987. Nazan Aksoy. Kurgulanmış Benlikler-Otobiyografi, Kadın, Cumhuriyet. İletişim Yay., 2009. René Wellek, Austin Warren. “Edebiyat ve Biyografi.” Edebiyat Teorisi. Dergâh, 2011.
Robert Fulford. “Dedikodu, Edebiyat ve Benlik Kurguları.” Anlatının Gücü-Kitle Kültürü Çağında Hikayecilik. Kolektif, 2014. Roland Barthes. “The Death of Author.”Modern Criticism and Theory. David Lodge (ed.) Longman, 1991, p. 167-172.
Türk Dili (Mektup Özel Sayısı). Sayı: 274, 1974.
Türk Edebiyatı (Dosya: Başkasının Hayatı). Sayı: 437, 2010.
Walter G. Andrews. “Osmanlı Şair Biyografileri (tezkireler) ve Osmanlı Edebiyat Eleştirisi.” Türk Edebiyatı Tarihi. Talât Sait Halman v.d (ed.) c.2. Kültür ve Turizm Bklğ. Yay., 2007, s.117-120.
Sunumlar için Eser Öneri Listesi: Cahit Zarifoğlu. Mektuplar Falih Rıfkı Atay. Zeytun Dağı Fatih Bayhan, M. Sadık Öke. Teyzem Latife Fatma Karabıyık Barbarosoğlu. Fatma Aliye: Uzak Ülke Fethiye Çetin. Anneannem Fikkret Otyam. Arkadaşım Orhan Kemal ve Mektuplar Halide Edip Adıvar. Mor Salkımlı Ev Halit Ziya Uşaklıgil. Saray ve Ötesi İpek Çalışlar. Halide Latife Tekin. Sevgili Arsız Ölüm Marcel Proust. Kayıp Zamanın İzinde Memduh Şevket Esendal. Kızıma Mektuplar Minâ Urgan. Bir Dinazorun Anıları Nazım Hikmet. Cezaevinden Memet Fuat’a Mektuplar Sabahattin Ali. Hep Genç Kalacağım Sabiha Sertel. Roman Gibi Sait Faik Abasıyanık. Karganı Bağışla Yakup Kadri Karaosmanoğlu. Gençlik ve Edebiyat Hatıraları / Zoraki Diplomat Zeynep Kerman, İnci Enginün. Günlüklerin Işığında Tanpınarla Başbaşa
|
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dökümanlar | Çeşitli makaleler ve metin örnekleri… |
Ödevler | Sunum |
Sınavlar | Vize-Final |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
Sunum-Bilimsel makale yazımı | 1 | 60 |
Derse katılım, okumaların yapılması | 20 | |
Derse devam | 20 | |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 50 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Program Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Türk dilini sesbilgisel, sesbilimsel, biçimbilimsel, sözdizimsel, anlambilimsel ve kullanımbilimsel açılardan incelemeye dönük bilgileri edinir. | X | ||||
2 | Türkçeyi anlaşılır ve etkin bir biçimde kullanma becerisine ulaşır. | X | ||||
3 | Türk dilinin başlangıcından günümüze kadarki edebi metinlerini hem filolojik açıdan hem de çağdaş edebiyat ve dilbilim kuramlarının ışığında değerlendirir, Doğu ve Batı edebiyatları ile karşılaştırarak eleştirisini yapar. | X | ||||
4 |
Dil ve edebiyat kuramlarının temellerini oluşturan yakın disiplinlere ilişkin bilgi sahibi olur; disiplinlerarası okuma yapma ve çözümleme
becerisi edinir. |
X | ||||
5 |
Alanında akademik düzeyde araştırma yapabilecek temel bilgi ve becerileri edinir; uluslararası platformda ortaya konan güncel araştırma ve gelişmeleri takip edebilmesini olanaklı kılacak bilgi
teknolojilerinden yararlanır. |
X | ||||
6 | Bireysel ya da bir çalışma grubunun üyesi olarak, Türk Dili ve Edebiyatı alanında karşılaştığı pratik ve/ya kuramsal sorunları tanımlar, betimler ve bu sorunlara somut veriler ışığında çözümler üretir; veri ve çözümlerini alandaki diğer uzmanlarla ulusal ve/ya uluslararası ortamlarda paylaşır, tartışmaya açar. | X | ||||
7 | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanır. | X | ||||
8 |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim ve
kamusal hizmet alanlarında uygulamaya sokar. |
X | ||||
9 | Alanında gerçekleştirilen bilimsel, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır. Benzeri etkinliklerin yaratılmasında ve hazırlanmasında görev üstlenir. | X | ||||
10 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 20 | 2 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 115 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 115/25: 4,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |