Klinik psikoloji alanındaki akademik ve klinik çalışmaların tanıtımı. Etik konuların tartışılması ve klinik psikolojinin ilişkili mesleklerle karşılaştırılması.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Program Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
Klinik psikolojiyi tanımlayabilir ve gelişmesinde rol oynayan tarihsel faktörleri açıklayabilir. |
2,12,13,14 |
1, 2, 5 |
A, G |
Klinik psikologların değerlendirme tekniklerini tanımlayabilir. |
2,5,12,13,14 |
1, 2, 5 |
A, G |
Psikoterapinin temel özelliklerini tanımlayabilir. |
2,12,13,14 |
1, 2, 5 |
A, G |
Temel psikoloji teorilerini tanımlayabilir ve özelliklerini/farklılıklarını açıklayabilir. |
2,12,13,14 |
1, 2, 5 |
A, G |
Klinik psikolojinin araştırma alanlarını tanımlayabilir. |
2,3,5,12,13,14 |
1, 2, 5 |
A, G |
Klinik psikolojinin alt dallarını tanımlayabilir, özelliklerini açıklayabilir ve farklılıklarını tartışabilir. |
2,12,13,14 |
1, 2, 5 |
A, G |
Klinik psikolojinin etik kurallarını tanımlayabilir, alandaki profesyonel problemleri tanımlayabilir ve tartışabilir. |
2,12,13,14 |
1, 2, 5 |
A, G |
Tanı Ölçütleri sistemini tanımlayabilir, özelliklerini açıklayabilir. |
2,5,12,13,14 |
1, 2, 5 |
A, G |
Dersin Akışı
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Klinik Psikolojiye giriş |
Konu 1 |
2 |
Klinik Psikolojinin temel kavramları ve tarihçesi |
Konu 1 ve 2 |
3 |
Klinik değerlendirmenin temel özellikleri |
Konu 3 |
4 |
Klinik psikolojide mülakat ve gözlem |
Konu 4 |
5 |
Klinik psikolojide testler |
Konu 5 |
6 |
Klinik müdahalelerin temel özellikleri |
Konu 6 |
7 |
Psikodinamik ve humanist teoriler |
Konu 7 |
8 |
Davranışçı ve Bilişsel-Davranışçı teoriler |
Konu 8 |
9 |
Etik kurallar |
APA Etik Dökumanı |
10 |
Klinik psikolojide araştırma yöntemleri ve bilimsel çalışmalar |
Konu 10 |
11 |
Klinik çocuk psikolojisi |
Konu 11 |
12 |
Sağlık psikolojisi |
Konu 12 |
13 |
Klinik nöropsikoloji |
Konu 13 |
14 |
Klinik psikolojide profesyonel problemler |
Konu 15 |
Kaynaklar
Ders Notu |
Geoffrey P. Kramer, Douglas A. Bernstein, Vicky Phares (2010) Klinik Psikolojiye Giriş |
Diğer Kaynaklar |
Amerikan Psikoloji Derneği Etik Kuralları |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
“Terapide” (In Treatment) dizisinden seçilen bölümler; Tanı Ölçütleri Başvuru Kitabı, Zeka, Kişilik ve Nöropsikolojik envanter ve testlerden örnekler. |
Ödevler |
|
Sınavlar |
2 ara sınav ve 1 final sınavı |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SAYI |
KATKI YÜZDESİ |
Ara Sınav |
2 |
100 |
Toplam |
|
100 |
Finalin Başarıya Oranı |
|
40 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
60 |
Toplam |
|
100 |
DERS KATEGORİSİ |
Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||
1 |
Bir bilim dalı olarak psikolojinin, temel kavramları, kuramsal bakış açıları ve tarihsel gelişimine hakimdir. |
|
X |
|
|
|
|
2 |
Psikolojinin alt alanları ve bu alanların yöntem ve uygulamaları konusunda bilgi sahibidir. |
|
|
|
|
X |
|
3 |
Psikoloji kuramları ile bu kuramların görgül temelleri arasındaki bağı kurabilir. |
|
|
|
X |
|
|
4 |
Psikoloji dışındaki diğer bilim dallarının psikolojiyle benzerlik ve farklılıklarını karşılaştırıp, psikolojiye potansiyel katkısını görebilir ve disiplinler arası çalışmanın öneminin farkındadır. |
X |
|
|
|
|
|
5 |
Psikoloji biliminin araştırma ve araştırma etiği ilkelerine yönelik temel özelliklerini kavrar. |
|
|
|
X |
|
|
6 |
Psikolojide temel araştırma yöntemlerini tanır, araştırma deseni oluşturabilir, veri toplayabilir, güncel bilişim teknolojilerinden faydalanarak veri analizi ve veri yorumlama becerisine sahiptir. |
X |
|
|
|
|
|
7 |
Psikoloji alanındaki soruları cevaplamaya yönelik uygun araştırma, yöntem, bilgi ve becerilerinin kullanıldığı araştırma çalışmalarını planlayabilir ve yürütebilir ve/veya mevcut verilerle çalışabilir. |
X |
|
|
|
|
|
8 |
Bilgiye erişebilir, bilgiyi etkin kullanabilir ve bu amaçla disiplinlerarası kaynak taraması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilir. |
X |
|
|
|
|
|
9 |
Kuram, araştırma yöntemleri ve uygulamaları yordamada şüpheci sorgulama yapabilir ve bilimsel yaklaşımı kullanabilir. |
|
|
|
X |
|
|
10 |
Analitik, eleştirel ve yaratıcı şekilde düşünebilir ve düşüncelerini ifade edebilir; düşünme ve düşüncenin ifadesinde mantıksal ve akıcıdır. |
|
|
X |
|
|
|
11 |
Psikolojinin temel araştırma yapılan alanlarından elde edilen bulguların potansiyel uygulama alanlarının farkındadır. |
|
X |
|
|
|
|
12 |
Psikoloji ve uzmanlık alanlarıyla ilgili konulardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri bağdaştırabilir. |
|
|
|
|
X |
|
13 |
Psikolojinin uygulamalı alanlarını ve bu alanlarda ne tür uygulama yöntemleri olduğunu tanıyıp mesleki etik kurallarına bağlı kalır. |
|
|
|
|
X |
|
14 |
Psikoloji biliminin sağladığı bilgiyi ve kuramları mesleki etik ilkeleri çerçevesinde bireysel, sosyal, kültürel ve kuramsal konularda kullanabilir. Toplumsal duyarlılık ve bireysel sorumluluk bilincine sahiptir. |
|
|
|
|
X |
|
15 |
Tek başına ya da başkalarıyla verimli çalışabilir. |
|
|
X |
|
|
|
16 |
İngilizce düşünme, okuma, yazma ve sözlü ifade becerisine sahiptir. |
|
|
X |
|
|
ECTS
Etkinlik |
SAYI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14x toplam ders saati) |
14 |
3 |
42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
Ara Sınav |
2 |
15 |
30 |
Final |
1 |
15 |
15 |
Toplam İş Yükü |
|
|
143 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
5,72 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
6 |