• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
EE 232
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
2
Kredi: 
4
AKTS: 
6
Ön Koşul Dersleri: 
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Yarıiletken teorisini ve elektronik devre elemanlarını tanıtmak, bu elemanların temel devrelerde uygulamalarını göstermek, PSpice yazılımının kullanımını öğretmek, derste verilen devrelerin simülasyonunu yaptırmak ve bu devreleri laboratuvarda uygulattırmaktır.
Dersin İçeriği: 

Giriş: Elektronik devre elemanları ve temel devreler. Diyotlar: Yarıiletkenlerle ilgili kavramlar,  pn-jonksiyonlu diyodun fiziksel yapısı, uç karakteristikleri, ideal diyot, zener diyot, diğer diyotlar, diyotlu devrelerin analizi. MOSFET ve BJT: Fiziksel yapısı ve çalışma bölgeleri, DA kutuplaması, küçük-işaret modeli, temel kuvvetlendirici devrelerinin analizi, anahtar olarak çalışması. İşlemsel kuvvetlendiriciler: Özellikleri, ideal OPAMP ve uygulama örnekleri. PSpice modelleri.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Ders (Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap), 2: Problem Çözme, 3: Benzetim, 4: Seminer, 5: Disiplinlerarası Grup Çalışması, 6: Laboratuar, 7: Dönem Araştırma Ödevi, 8 Konuk Konuşmacı, 9 Örnek Proje İncelemesi
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav, B: Kısa Sınav, C: Deney, D: Ödev, E: Proje

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) Yarıiletkenlerin özelliklerini diyot, BJT ve MOSFET elemanlarının fiziksel yapılarını ve çalışma prensiplerini anlamaya uygulayabilme.

1,2

1

A,D

2) Diyot, BJT ve MOSFET içeren temel devrelerin DC ve AC analizlerini yapabilme.

1,2

1,3,6

A,C,D

3) İşlemsel kuvvetlendiricileri (OPAMP) içeren temel devreleri analiz edebilme.

1,2

1,3,6

A,C,D

4) Diyot ve OPAMP içeren temel devreler ile BJT ve MOSFET içeren temel kuvvetlendiricileri simüle edebilme, gerçekleyebilme, test edebilme ve sonuçları raporlayabilme.

4,5,7,10

1,3,6

A,C,D

5) Elektronik teknolojilerindeki gelişmeleri takip edebilmek için bilgi kaynaklarını kullanabilme.

6,9

7

D

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Çalışma Malzemeleri

1

Yarıiletken teorisinin temelleri,

Kaynaklar

2

pn-jonksiyonlu diyot; denklemi, i-v karakteristiği, fiziksel yapısı,

Kaynaklar

3

İdeal diyot tanımı, diyotlu devre uygulamaları I,

Kaynaklar

4

Diyotlu devre uygulamaları II, Zener diyot i-v karakteristiği,

Kaynaklar

5

Zener diyotlu devre uygulamaları, diğer diyotlar,

Kaynaklar

6

Ara sınav I, MOSFET fiziksel yapısı,

Kaynaklar

7

MOSFET uç karakteristikleri, çalışma bölgeleri,

Kaynaklar

8

MOSFET’in kutuplanması, alçak frekans küçük işaret modeli,

Kaynaklar

9

Temel MOSFET kuvvetlendiricilerinin AC analizi,

Kaynaklar

10

Ara sınav II, BJT fiziksel yapısı,

Kaynaklar

11

BJT uç karakteristikleri, çalışma bölgeleri, kutuplanması,

Kaynaklar

12

Alçak frekans küçük işaret modeli,  temel BJT Kuvvetlendiriciler,

Kaynaklar

13

İşlemsel kuvvetlendirici (OPAMP), ideal OPAMP tanımı,

Kaynaklar

14

Yükselme eğimi, ortak işareti bastırma oranı, OPAMP’li devre uygulamaları.

Kaynaklar

Kaynaklar

Ders Notu

Microelectronic Circuits, Sixth edition, Sedra/Smith, Oxford University Press, 2010

Diğer Kaynaklar

Tamamlayıcı Ders Notları, “Introduction to Electronics”,

Deniz Pazarcı

Understanding Microelectronics, Franco Maloberti,

John Wiley & Sons, 2012

EE232 Laboratory Manual, EE Department

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

Tamamlayıcı ders notları, Laboratuvar deney föyleri

Ödevler

Ödevlerin soru ve yanıtları

Sınavlar

Sınavların soru ve yanıtları

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav I

1

20/70

Ara Sınav II

1

20/70

Laboratuvar

13

25/70

Ödev

5

5/70

Toplam

 

70/70

Finalin Başarıya Oranı

1

30

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

70

Toplam

 

100

 

 

DERS KATEGORİSİ

Alan Dersi

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

EE Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Matematik, fen bilimleri ve Elektrik ve Elektronik Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için beraber kullanabilme becerisi

       

X

 

2

Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi,

       

X

 

3

Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi,

           

4

Elektrik ve Elektronik Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,

     

X

   

5

Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi,

     

X

   

6

Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi,

   

X

     

7

Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni,

   

X

     

8

Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi,

           

9

Yasam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi,

   

X

     

10

Mesleki ve etik sorumluluk bilinci,

     

X

   

11

Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve is güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık,

           

12

Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak.

       

ECTS

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (ara sınavlar dahildir: 14x toplam ders saati)

14

3

42

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (ön çalışma, pekiştirme)

14

3

42

Ödev

5

3

15

Final

1

3

3

Laboratuvar

13

2

26

Lab Dışı Çalışma Süresi (ön hazırlık, soru yanıtlama ve rapor)

12

2

24

Toplam İş Yükü

   

152

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

6.08

Dersin AKTS Kredisi

 

 

6