• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
TKL 201
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
2
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
2
AKTS: 
2
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Öğrencilerin Türkçenin özelliklerini ve işleyiş kurallarını bilerek yazılı ve sözlü anlatımda doğru ve etkili kullanma becerilerini geliştirmek
Dersin İçeriği: 

Dil ve Dünya dilleri hakkında genel bilgiler, Türkçenin diğer dillerle olan bağlantısı ve tarihsel gelişimi, modern Türkçenin ses ve yapı özellikleri, noktalama ve yazım kurallarıyla ilgili uygulamalar  

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım Yöntemi 2. Örnek Olay Yöntemi 3. Problem Çözme Yön. 4. Tartışma Yöntemi 5. Gösteri Yöntemi 6. Grup çalışması
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
1. Yazılı sınav 2. Çoktan seçmeli test 3. Boşluk doldurma 4. Doğru Yanlış 5. Sözlü sınav 6. Portfolyo

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) Türkçenin noktalama işaretleri ve yazım kurallarının doğru kullanımını sağlamak.

4,6,7

1

1

2) Dilin temel özelliklerini ve dillerin sınıflandırma ölçütlerini kavramalarını sağlamak.

4,6,7

1

1

3) Türkçenin tarihsel gelişimini hatırlatmak.

4,6,7

1

1

4) Türkçenin özelliklerini ve işleyiş kurallarını öğrenmelerini sağlamak.

4,6,7

1

1

5) Yazılı ve sözlü anlatım becerilerini gelişmelerini sağlamak.

4,6,7

1

1

 

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Tanışma, dersin içeriği ve işlenişi hakkında bilgi

İlgili okumalar

2

Noktalama işaretleri ve genel yazım kuralları

İlgili okumalar

3

Dilin tanımı, özellikleri, dil-kültür ilişkisi

İlgili okumalar

4

Dilin türleri

İlgili okumalar

5

Yeryüzündeki diller ve dil sınıflandırmaları (yapı bakımından)

İlgili okumalar

6

Yeryüzündeki diller ve dil sınıflandırmaları(kaynak bakımından),

Türkçenin bu diller arasındaki yeri ve özelliği

İlgili okumalar

7

Yazılı anlatım türlerinden öykü hakkında bilgi

İlgili okumalar

8

Ara sınav.

İlgili okumalar

9

Türkçenin tarihsel gelişimi ve Türklerin kullandığı alfabeler

İlgili okumalar

10

Türkçenin ses özellikleri

İlgili okumalar

11

Kalıplaşmış anlatımlar

İlgili okumalar

12

Anlatım bozuklukları(sözcük düzeyinde), uygulama çalışması

İlgili okumalar

13

Anlatım bozuklukları(cümle düzeyinde), uygulama çalışması

İlgili okumalar

14

Yazılı anlatım türlerinden deneme hakkında bilgi

İlgili okumalar

 

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR

Kaynaklar

Aksan, Doğan(1975), “Anadili”, Türk Dili,31/285,s. 423-434

Aksan, Doğan(1987), Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim,3 cilt , Ankara

Aksan, Doğan (2000), Türkiye Türkçesinin Dünü, Bugünü, Yarını, Ankara, Bilgi yayınevi

Ali, Sabahattin (2005), Yeni Dünya, İstanbul, YKY

Ataç, Nurullah (2010), Günlerin Getirdiği-Sözden Söze, 7.b., İstanbul, YKY

Atay, Oğuz (2000), Korkuyu Beklerken, İstanbul, İletişim Yayınları

Çotuksöken, Yusuf (2007), Uygulamalı Türk Dili, İstanbul,Papatya Yayıncılık

Hepçilingirler, Feyza (2013),Türkçe “Off”, 43.b.,İstanbul, Everest Yayınları

Korkmaz, Zeynep ve diğerleri (1995), Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Ankara,           Yüksek Öğretim Kurulu Matbaası

Montaigne (1991),Denemeler,(Türkçesi: Sabahattin Eyüboğlu), İstanbul,Cem Yayınevi

Özdemir, Emin (2008), Sözlü Yazılı Anlatım Sanatı Kompozisyon, İstanbul, Remzi Kitabevi

Taner, Haldun(1995), Çok Güzelsin Gitme Dur, İstanbul, Bilgi Yayınevi

Taner, Haldun (2005), Şişhane’ye Yağmur Yağıyordu/Ayışığında “Çalışkur”, Ankara, Bilgi Yayınevi

Türkçe Ders Notları -TKL 201    (Haz. Bedri Selimhocaoğlu)

Türk Dili,Yazılı Anlatım-Sözlü Anlatım (2009), (Ed.Nurettin Demir, Emine Yılmaz),Ankara, Nobel Yayın Dağıtım

Türkçe Sözlük (2011), Türk Dil Kurumu Yayınları, 11. b., Ankara

Yazım Kılavuzu (2009), Türk Dil Kurumu Yayınları, 26. b., Ankara

 

 

 

 

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dökümanlar

Ders öncesi dağıtılan fotokopiler

 

 

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

ADET

KATKI YÜZDESİ

Vize

1

50

Finalin Başarıya Oranı

1

50

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

50

Toplam

 

100

       
 

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Fizik ve Matematik, bilgilerini uygulama becerisi kazanır.

X

         

2

Deney (ölçme, araştırma düzeneği vs.) tasarlama ve yapabilme, deney sonuçlarını analiz etme ve de yorumlama bilgi ve becerisi kazanır.

X

         

3

Endüstrinin ihtiyaç duyduğu bilim ve teknoloji konularındaki ölçümlerde gereksinimleri karşılayabilecek niteliklere sahiptir.

X

         

4

Disiplinler arası takımlarda çalışır.

 

X

       

5

Fizik problemlerini tanımlar, formule eder  ve çözer.

X

         

6

Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir.

 

X

       

7

Etkin iletişim kurar.

 

X

       

8

Fiziğin endüstriyel uygulamaları ve toplumsal boyuttaki katkısı için gereken eğitime sahiptir.

X

         

9

Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir ve bunu gerçekleştirir.

X

         

10

Çağdaş mesleki konular ve teknolojik gelişmeler hakkında bilgi sahibidir.

X

         

11

Fizik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları kullanır.

X

         
 

 

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati)

15

2

30

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)

15

1

15

Ara Sınav

1

2

2

Kısa Sınav

-

-

-

Ödev

1

1

1

Final

1

2

2

Toplam İş Yükü

 

 

50

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

2

Dersin AKTS Kredisi

 

 

2