• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
PHIL 128
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
3
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bilim, felsefe, sanat, dil, bilgi felsefesi, kültür, hümanizm, mantık alanından seçilmiş örnek metinler çözümlenerek bu alanlara özgü bilme ile düşünme biçimlerini karşılaştırmak.
Dersin İçeriği: 

Düşünme biçimleri, eleştirel düşünme ile sıradan düşünmenin öğeleri, uslamlama çizelgeleri, düşünme için standartlar, bilimsel bir sorunun çözümlenmesi, benmerkezcilik ve toplum-merkezcilik, uslamlamaları sınıflandırma.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım, 2. Soru-Yanıt, 3. Tartışma, 4. Alıştırma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A. Sınav, B. Deneyim, C. Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) Bilim, felsefe, sanat, kültür alanlarının ayrımlarını kavrar.

4

1, 2, 3

A, C

2) Bilim, felsefe, sanat, alanlarında üretilip kullanılan bilgi türlerini ayırt eder.

1

1, 2, 3

A, C

3) Başka başka soru sorma ile sorgulama biçimlerini değerlendirir.

1, 10

1, 2, 3

A, C

4) Değişik araştırma, çözümleme yöntemleriyle sonuçlarını tartışır.

1,4,6

1, 2, 3

A, C

5) Başka başka bilme biçimleriyle düşünme yollarının ilişkilerini sorgular.

1,10

1, 2, 3

A, C

 

 

Dersin Akışı

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Düşünme biçimleri: Kavramlar, yargılar, algılar, imgeler

-

2

Bilgi alanları: Bilim, sanat, din, felsefe/ Eleştirel düşünme ile sıradan düşünmenin ögeleri, humanizm, bağnazlık ve önyargılar/Bilgi ögeleri ile öğrenme kategorileri

Deleuze/Guattari/Facione/ Gittens/ Paul/Elder

3

Dil, söylem, düşünce, kültür alanları

Deleuze/Guattari

4

Temellendirme biçimleri: Bilme, inanma, yaşantı, uslamlama

Deleuze/Guattari

5

Soruların yapısı: Bilimin soruları/Uslamlama çizelgeleri 1. Yalın bir savın ögeleri, mantık çizelgeleri

Galileo/Facione/ Gittens/ Paul/Elder

6

Soruların yapısı: Felsefenin soruları/ Düşünme için standartlar: etik düşünme, öğrenmenin önde gelen yöntemi olarak sorgulama

Uygur/ Facione/ Gittens/ Paul/Elder

7

Soruların yapısı: Din alanının soruları

Kierkegaard

8

Soruların yapısı: Sanat alanının sorunları

Foucault

9

Arasınav

 

10

Araştırma yöntemleri: Bilimsel bir sorunun çözümlenmesi/Uslamlama çizelgeleri 1 - Vaka analizi 1/ Uslamlama çizelgeleri 2 - Vaka analizi 2

Galileo Facione/ Gittens/ Paul/Elder

11

Araştırma yöntemleri: Bir felsefe sorusunun çözümlenmesi

Heidegger

12

Araştırma yöntemleri: Din alanında bir sorununun çözümlenmesi

Kierkegaard

13

Sıradan düşünmenin sonuçları olarak benmerkezcilik ve toplum-merkezcilik

Facione/ Gittens/ Paul/Elder

14

Uslamlamaları sınıflandırma: uslamlamaları onarma, vaka analizi

Facione/ Gittens/ Paul/Elder

15

Son Sınav

-

 

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR

Ders Notu

 

Diğer Kaynaklar

Gilles Deleuze, Cinema 1: The Movement Image. Çev. Hugh Tomlinson ile Barbara Habberjam. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1986

Gilles Deleuze, Cinema 2: The Time Image. Çev. Hugh Tomlinson ile Robert Galeta. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1989.

Gilles Deleuze, Félix Guattari, What is Philosophy? Çev. Hugh Tomlinson ile Graham Burchell, New York: Columbia University Press, 1994.

Michel Foucault, The Order of Things. Çev. Alan Sheridan, New York: Vintage, 1973.

Galileo Galilei, “Il SaggiatoreThe Assayer,” çev. Stillman Drake, The Controversy of the Comets of 1618, Philadelphia: The University of Pennsylvania Press 1960.

Martin Heidegger, “What is Metaphysics?”, çev.  D. F. Krell, Martin Heidegger: Basic Writings, yay. D. F. Krell, Londra: Routledge, 1993, pp. 93–110.

P. Facione and C. Gittens, Think Crittically, My Thinking Lab. Series, 2013.

R. Paul and L. Elder, Critical Thinking, New Jersey: Financial Times Prentice Hall, 2002.

Søren Kierkegaard , Fear and Trembling/Repetition, çev. Edna H. Hong ile Howard V. Hong, Princeton University Press, 1983.

Nermi Uygur, Felsefenin Çağrısı, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2001.

 

 

Materyal Paylaşımı

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dökümanlar

 

Ödevler

 

Sınavlar

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

1

50

Son Sınav

1

50

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

50

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

50

Toplam

 

100

 

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Felsefe alanındaki akademik çalışmalarda başarılı olabilmek için gereken temel kavramları ve çözümleme yöntemlerini kavrar.

     

X

 

 

2

Başarılı bir felsefe kariyeri için gereken eleştirel bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, çok yönlü bakış, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine kavuşur.

     

X

   

3

Etkili iletişim kurabilir, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı olur, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilir, girişimci ruha sahiptir, sorumluluk duygusu gelişmiştir, felsefe alanında özgün fikirler üretir, etik ilkelere bağlıdır.

   

X

     

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, her türlü bilgi kaynağından yararlanarak mesleki ve kişisel gelişimlerini sürdürme yetkinliğine ulaşır.

     

X

   

5

Mesleki ve sosyal etik bilinci kazanır.

   

X

     

6

Felsefe alanındaki uygulamalar için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisini edinir.

   

X

     

7

Felsefe tarihine ilişkin temel bilgileri edinir.

   

X

     

8

Felsefe tarihinin metinlerini orjinal dilinden takip edebilecek kadar klasik dil ve en az bir modern dil bilgisine sahip olur.

X

         

9

Felsefe alanındaki problemleri felsefe tarihindeki yeri içerisinde saptar, tanır, kavrar ve tartışır.

     

X

   

10

Felsefe alanında farklı dillerden metinleri okuma, anlama, çözümlemede yetkinlik geliştirir.

       

X

 
 

 

ECTS

 

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati)

15

3

45

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

12

1

12

Ara Sınav

1

8

8

Son Sınav

1

12

12

Toplam İş Yükü

 

 

77

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

3.08

Dersin AKTS Kredisi

 

 

3