Bu ders, klasik antropolojik metinler ile antropolojideki çağdaş tartışmaları bir araya getirerek çoğul bir ekoloji anlayışını inceler. Ders, ekoloji, doğa ve vahşi doğa tanımlarını yeniden düşünmenin yanı sıra, sosyal ayrımlar ve doğa kavramları arasındaki çok katmanlı ilişkiyi göstermeyi amaçlamaktadır. Son olarak, ders şiddetli çevresel, iklimsel değişimler ve bunların sosyo-kültürel yapılar üzerindeki etkilerini eleştirel bir şekilde ele almaktadır.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları
|
Program Çıktıları
|
Öğretim Yöntemleri
|
Ölçme Yöntemleri
|
1- Doğa ve ekolojinin sosyokültürel anlamlarına dair eleştirel bir anlayış geliştirmek. | 1,2,10 | 1,2,3,5 | A, D, E |
2- Ekolojik ilişkilerin sosyalin yapılandırılmasındaki etkisinin farkına varmak. | 1,2,6,10 | 1,2,3,5 | A, D, E |
3- Ekolojik ilişkilerin çeşitliliğine, kültürler arası adaptasyon ve geçim sistemlerine aşina olmak. | 9,10 | 1,2,3,5 | A, D, E |
4- Çevresel ilişkilerle sosyal çatışmaların kesişimi hakkında bilgi edinmek. | 6,9,10 | 1,2,3,5 | A, D, E |
5- Ekolojik ilişkilerde gelenek, bilim ve aktivizmin rolünü analiz ederken eleştirel antropolojik araçları kullanma pratiği geliştirmek. | 5,6,9,10 | 1,2,3,5 | A, D, E |
6- Çevre çalışmalarında kesişimsellik anlayışını geliştirmek. | 5,9,10 | 1,2,3,5 | A, D, E |
7- Gelecek ve çevre ilişkisini çok türlü bir şekilde tasavvur etmek. | 6,10 | 1,2,3,5 | A, D, E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Giriş: Doğa nedir? Çevre antropolojisi nedir? |
McLean, Stuart. 2016. "Nature." Theorizing the Contemporary, Fieldsights, January, 21.
West, Paige. 2020. “Translations, Palimpsests, and Politics. Environmental Anthropology Now.” Ethnos 85 (1): 118–23. |
2 |
"Vahşi doğa" kavramı ve doğa ile kültür arasındaki ikilik üzerine tartışmalar |
Cronon, W. 1995. "The Trouble with Wilderness; or, Getting Back to the Wrong Nature," in Uncommon Ground: toward reinventing nature. Edited by W. Cronon, 69-90. New York: WW Norton.
Milton, Kay. 2006. "Cultural Theory and Environmentalism." In The Environment in Anthropology: A Reader in Ecology, Culture, and Sustainable Living edited by Nora Haenn, and Richard Wilk, 351-354. New York, USA: New York University Press. |
3 |
Klasik antropolojide ekolojik ilişkilerin tanımları: mevsimsel değişim, adaptasyon ve sosyal sınıflandırma |
Mauss, M., 2004. “Seasonal Morphology,” “Conclusion.” In Seasonal variations of the Eskimo: a study in social morphology, 36-52, 76-84. Routledge.
Geertz, Clifford. 1972. “The Wet and the Dry: Traditional Irrigation in Bali and Morocco.” Human Ecology 1 (1): 23–39. |
4 |
Klasik antropolojide ekolojik ilişkilerin tanımları: ekoloji ve materyalizm |
Evans-Pritchard, E.E., 1940. “Oecology.” In The Nuer: A Description of the Modes of Livelihood and Political Institutions of Nilotic People, 51-83. Clarendon Press, Oxford.
Harris, M., et al. 1966. “The Cultural Ecology of India’s Sacred Cattle [and Comments and Replies].” Current Anthropology 7 (1): 51–66. |
5 |
Ekolojik ilişkiler, bilgi sistemleri ve yönetimsellik |
Wanderer, Emily. 2018. “The Axolotl in Global Circuits of Knowledge Production: Producing Multispecies Potentiality.” Cultural Anthropology 33 (4): 650–79.
Kirac, Nimet. 2021. “How Turkey’s Endangered Mountain Gazelle Was Saved from Extinction.” Middle East Eye. March 1, 2021. |
6 |
Kapitalist sömürü için bir alan olarak doğa |
Tsing, A.L., 2005. “Frontiers of Capitalism.” In Friction: An Ethnography of Global Connection, 27-50. Princeton University Press.
“An Urgent Message from Akbelen Forest Resistance – İkizköy Direniyor.” n.d. |
7 |
Doğa ve toplumsal cinsiyet |
Alaimo, S., 2010. “Eluding capture: The science, culture, and pleasure of "queer" animals.” In Queer Ecologies: Sex, Nature, Politics, Desire edited by Catriona Mortimer-Sandilands and Bruce Erikson, 51-72. Indiana University Press.
Federici, Silvia. n.d. “Feminism and the Politics of the Commons | The Wealth of the Commons.”
Hunt, Elle. 2020. “The Eco Gender Gap: Why Is Saving the Planet Seen as Women’s Work?” The Guardian, February 6, 2020, sec. Environment. |
8 |
Adil doğa, kesişimsellik ve çevresel ırkçılık |
Vasudevan, Pavithra. 2021. “An Intimate Inventory of Race and Waste.” Antipode 53 (3): 770–90.
Berger, Jamie. 2022. “How Black North Carolinians Pay the Price for the World’s Cheap Bacon.” Vox. April 1, 2022. |
9 |
Yerleşimci sömürgecilik, ekoloji ve çevresel adaletsizlik |
Whyte, Kyle. 2018. “Settler Colonialism, Ecology, and Environmental Injustice.” Environment and Society 9 (1): 125–44.
Murphy, Michelle. 2017. “Alterlife and Decolonial Chemical Relations.” Cultural Anthropology 32 (4): 494–503.
Lucchesi, Annita. 2020. “Our Bodies Are the Front Lines: Responding to Land-Based Gender Violence.” Non Profit News | Nonprofit Quarterly. March 23, 2020. |
10 |
Biyoçeşitlilik, sürdürülebilirlik ve şiddet |
Bocci, Paolo. 2017. “Tangles of Care: Killing Goats to Save Tortoises on the Galápagos Islands.” Cultural Anthropology 32 (3): 424–49.
Smith, Helena. 2019. “Cyprus Begins Lionfish Cull to Tackle Threat to Mediterranean Ecosystem.” The Guardian, May 29, 2019, sec. Environment. |
11 |
Çevresel gelecekleri tasavvur etmek: Antroposen nedir? |
Tsing, Anna L., et al., 2020. “What is the Anthropocene?” In Feral Atlas: The More-Than-Human Anthropocene.
Hetherington, K., 2020. “Introduction: Governing the Anthropocene.” In The Government of Beans: Regulating Life in the Age of Monocrops, 1-18. Duke University Press. |
12 |
Antroposen, Kapitalosen, Plantasyonosen |
Haraway, D., 2016. “Tentacular thinking: Anthropocene, capitalocene, chthulucene.” In Staying with the trouble: making kin in the Chthulucene, 30-57.
Haraway, Donna, and Drew Endy. 2019. “Tools for Multispecies Futures.” Journal of Design and Science, no. 4 (October). |
13 |
Kapitalist yıkımın ortasında ekolojik yaşam olanakları |
Tsing, A.L., 2015. “Arts of Noticing,” “Contamination as Collaboration,” “Working the Edge,” “Spore Trail.” In The Mushroom at the End of the World: On the Possibility of Life in Capitalist Ruins,17-26, 27-36, 61-70, 285-288. Princeton University Press. |
14 |
Ekolojik gelecek için sorumluluk almak |
Nünning, Ansgar. 2020. “Taking Responsibility for the Future: Ten Proposals for Shaping the Future of the Study of Culture into a Problem-Solving Paradigm.” In Taking Responsibility for the Future: Ten Proposals for Shaping the Future of the Study of Culture into a Problem-Solving Paradigm, 29–65. De Gruyter. |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu | Ilgili kitaplar, makaleler ve belgeseller |
Diğer Kaynaklar | Değerlendirme makaleleri ve final ödevi |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | YULearn |
Ödevler | YULearn |
Sınavlar | YULearn |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sıra | Katkı Yüzdesi |
Sınıf Sunumları | 1 | 10 |
Ödev | 2 | 40 |
Final Sınavı | 1 | 50 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 50 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Antropolojinin temel kavramlarına, kuramsal bakış açılarına ve tarihsel gelişimine hakimiyet kazanır. | X | ||||
2 | Antropolojinin alt alanlarını ve bu alanların kendine özgü yöntem ve uygulamalarını öğrenir. | X | ||||
3 | Antropolojinin temel araştırma yöntemi olan etnografik çalışmanın nasıl yapılması gerektiğini bilir ve buna göre saha çalışmasını tasarlar. | X | ||||
4 | Antropolojinin bilgi ve becerilerini kullanarak analitik, eleştirel ve yaratıcı düşünme yoluyla soru üretir ve araştırma bulgularını değerlendirir. | X | ||||
5 | Saha çalışması ve akademik araştırmada bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bunlara uygun davranır. | X | ||||
6 | Antropolojik kuram ve araştırma yöntemlerini kullanarak toplumsal sorunları tanımlar ve sosyal projeler geliştirir. | X | ||||
7 | Güncel veri tabanlarını, bilgi kaynaklarını ve bilişim teknolojilerini etkin kullanır. | X | ||||
8 | Antropoloji dışındaki bilim dallarından yararlanarak disiplinlerarası çalışmalar tasarlar ve çalışma gruplarında yer alır. | X | ||||
9 | Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilincine sahip olup, bireysel ve kültürel farklılıklara önyargısız yaklaşır. | X | ||||
10 | Akademik düzeyde İngilizce düşünme, okuma, yazma ve sözlü ifade etme becerisi edinir. | X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 2 | 15 | 30 |
Sınıf Sunumları | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |