• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
ANT 383
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
4
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Koordinatörü: 
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı antropolojide kültür ve toplumsal cinsiyet literatürünü inceleyerek, öğrencileri toplumsal cinsiyet konusunda olan yaklaşımlar üzerine düşündürmektir. Derste, antropolojinin toplumsal cinsiyete olan yaklaşımı; “kadın antropolojisinin” anlamı ve bu kavramın antropolojinin hakim, güncel görüşlerinden nasıl ayrıldığı; feminist antropolojinin hangi boyutlarda geleneksel antropolojiden farklı olduğu araştırılacaktır.
Dersin İçeriği: 

Analitik bir kategori olarak “toplumsal cinsiyet”, 1960’lardan başlayarak, “kadın” kavramının önüne geçmiş ve sosyal bilimlerde anahtar bir kavram haline gelmiştir. Bu değişim, biyolojik ve kültürel alanların ayrılmasını ve bu ayrımın farkına varılmasını hedeflemiştir. Ders süresince, çeşitli alan araştırmalarından farklı örnekler, farklı kültürlerdeki cinsiyet, toplumsal cinsiyet ve güç ilişkilerinin bilgi kuramları, toplumsal cinsiyet ile uygulamaları ve metinsel temsiller incelenecektir. Ayrıca ders süresince öğrencilerin haftalık okumaları yapmaları, haftalık ödevlerini getirmeleri ve sınıf tartışmalarına hazırlıklı olmaları beklenmektedir. 

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Ders 2. Vaka Çalışması 3. Gösterme 4. Saha/Arazi Çalışması 5. Öğrenci Faaliyetleri/Projeleri
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A. Sınav B. Devamlılık/Derse Katılım C. Saha Çalışması/Örnek Olay İncelenmesi D. Ödev E. Sunum

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

 

 

Dersin Öğrenme Çıktıları

 

 

Program Çıktıları

 

 

Öğretim Yöntemleri

 

 

Ölçme Yöntemleri

 

1- “Kadın,” “cinsiyet” ve “toplumsal cinsiyet” kategorilerini tartışmak.

1, 8, 10

1,3,5

A, D, E

2- Antropolojiye toplumsal cinsiyet yaklaşımıyla yeni bir perspektif sağlamak.

1,2,10

1,3,5

A, D, E

3- Kültür ve toplumsal cinsiyet üzerine yazılmış antropolojik kaynakları incelemek.

7, 10

1,3,5

A, D, E

4- Toplumsal cinsiyetin kuramsal çerçevelerini ve yaklaşımlarını incelemek.

8,9,10

1,3,5

A, D, E

 

 

Dersin Akışı

 

 

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş

Scott

2

Toplumsal Cinsiyet ve Teorik Yaklaşım

Mascia Lees and Johnson Black

3

Antropolojide Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları

Rosaldo, Rapp

4

Antropolojide Kadın ve Toplumsal Cinsiyet

Slocum, Sacks

5

Kadın ve Kültür 2

Gender and Anthropology, Ch. 3, pp: 20-39.

6

Evrimci Modeller ve Eleştirileri

Gender and Anthropology, Ch. 4, pp: 40-46.

7

Konuların yeniden değerlendirilmesi

 

8

Psikolojik Yaklaşımlar

Gender and Anthropology, Ch. 5, pp: 47-67.

9

Materyalist Yaklaşımlar ve Eleştirileri

Gender and Anthropology, Ch. 6, pp: 68-79.

10

Yapısalcı Yaklaşımlar ve Eleştirileri

Gender and Anthropology, Ch. 7, pp: 80-91.Gal.

11

Söylem Analizi ve Sosyolinguistik Yaklaşım

Gender and Anthropology, Ch. 8 and 9, pp: 92-106.

12

Özdüşünümsel Yaklaşım ve Antropoloji

Rapp and Ross

13

Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet/Biyoloji ve Kültür

Scott

Mascia Lees and Johnson Black

14

Değerlendirme ve Sonuç

 

 

 

Kaynaklar

 

KAYNAKLAR

Ders Notu

 

Diğer Kaynaklar

Scott, Joan. 1988. “Gender as a Useful Category of Historical Analysis,” In Gender and the Politics of History. New York: Columbia University Press, pp: 28-50.

 

Frances E. Mascia-Lees and Nancy Johnson Black.  2000. Gender and Anthropology, Illinois: Waveland Press. Ch.1 and 2, pp: 1-19.

 

Rosaldo, Michelle Zimbalist, 1974. “Woman, Culture, and Society: A Theoretical Overview.” In Women, Culture and Society.  Michelle Zimbalist Rosaldo and Louise Lamphere, (eds). California: Stanford University Press, pp: 17-42.

 

Rayna R. Reiter. 1975. “Introduction.” In Toward and Anthropology of Women.  New York: Monthly Review Press, pp: 11-19.

 

Gender and Anthropology, Ch. 4, pp: 40-46.

 

Gender and Anthropology, Ch. 5, pp: 47-67.

 

Gender and Anthropology, Ch. 6, pp: 68-79.

 

Gender and Anthropology, Ch. 7, pp: 80-91.

 

Gender and Anthropology, Ch. 8 and 9, pp: 92-106.

 

Rapp, Rayna ve Ellen Ross. 1981. “Sex and Society: A Research Note from Anthropology and Social History.” Comparative Studies in Society and History (23/1): 51-72.

 

Materyal Paylaşımı

 

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dokümanlar

YULearn

Ödevler

YULearn

Sınavlar

YULearn

 

Değerlendirme Sistemi

 

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Sıra

Katkı Yüzdesi

Ara Sınav

 

30

Sınıf Sunumları

 

30

Ödev

 

40

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

 

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Antropolojinin temel kavramlarına, kuramsal bakış açılarına ve tarihsel gelişimine hakimiyet kazanır.       x  
2 Antropolojinin alt alanlarını ve bu alanların kendine özgü yöntem ve uygulamalarını öğrenir.       x  
3 Antropolojinin temel araştırma yöntemi olan etnografik çalışmanın nasıl yapılması gerektiğini bilir ve buna göre saha çalışmasını tasarlar.         x
4 Antropolojinin bilgi ve becerilerini kullanarak analitik, eleştirel ve yaratıcı düşünme yoluyla soru üretir ve araştırma bulgularını değerlendirir.         x
5 Saha çalışması ve akademik araştırmada bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bunlara uygun davranır.         x
6 Antropolojik kuram ve araştırma yöntemlerini kullanarak toplumsal sorunları tanımlar ve sosyal projeler geliştirir.         x
7 Güncel veri tabanlarını, bilgi kaynaklarını ve bilişim teknolojilerini etkin kullanır.     x    
8 Antropoloji dışındaki bilim dallarından yararlanarak disiplinler arası çalışmalar tasarlar ve çalışma gruplarında yer alır.     x    
9 Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilincine sahip olup, bireysel ve kültürel farklılıklara önyargısız yaklaşır.         x
10 Akademik düzeyde İngilizce düşünme, okuma, yazma ve sözlü ifade etme becerisi edinir.         x

 

ECTS

 

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Sınav 1 20 20
Ödev 1 10 10
Final Sunum 1 20 20
Toplam İş Yükü     107
Toplam İş Yükü / 25 (s)     4,28
Dersin AKTS Kredisi     4