• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
ANT 383
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
4
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı antropolojide kültür ve toplumsal cinsiyet literatürünü inceleyerek, öğrencileri toplumsal cinsiyet konusuna olan yaklaşımdarki değişimler üzerine düşündürmektir. Derste, antropolojinin toplumsal cinsiyete olan yaklaşımını, “kadın antropolojisi’nin” anlamı ve bu kavramın antropolojinin hakim, güncel görüşlerinden nasıl ayrıldığı; feminist antropolojinin hangi boyutlarda geleneksel antropolojiden farklı olduğu ve daha pek çok farklı sorunun cevabını bu derste araştırılacaktır.
Dersin İçeriği: 

Analitik bir kategori olarak “toplumsal cinsiyet”, 1960’lardan başlayarak, “kadın” kavramının önüne geçmiş vesosyal bilimlerde anahtar bir kavram  haline gelmiştir. Bu değişim, biyolojik ve kültürel alanların ayrılmasını ve bu ayrımın farkına varılmasını hedeflemiştir. Ders süresince, çeşitli alan araştırmalarından farklı örnekleri, farklı kültürlerdeki cinsiyet, toplumsal cinsiyet ve güç ilişkilerinin bilgi kuramlarını, toplumsal cinsiyet ile uygulamaları ve metinsel temsillerini incelecektir. Ayrıca ders süresince öğrencilerin haftalık okumaları yapmaları, haftalık ödevlerini getirmeleri, ve sınıf tartışmalarına hazırlıklı olmaları beklenmektedir.     

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Sınav , C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1)  “Kadın,” “cinsiyet” ve “toplumsal cinsiyet” kategorilerini tartışmak

1,2,3

A,C

2)   Antropolojiye toplumsal cinsiyet yaklaşımıyla yeni bir perspektif sağlamak

1,2,3

A,C

3)  kültür ve toplumsal cinsiyet üzerine yazılmış antropolojik kaynakları incelemek

1,2,3

A,C

4) toplumsal cinsiyetin kuramsal çerçevelerini ve yaklaşımlarını incelemek

1,2,3

A,C

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

GİRİŞ

 

2

Toplumsal Cinsiyet ve Teorik Yaklaşım

Scott

3

Antropolojide Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları

Mascia Lees and Johnson Black

4

Antropolojide Kadın ve Toplumsal Cinsiyet

Rosaldo, Rapp

5

Kadın ve Kültür 2

Slocum, Sacks

6

Evrimci Modeller ve Eleştirileri

Gender and Anthropology, Ch. 3, pp: 20-39.

7

Ara Sınav

 

8

Psikolojik Yaklaşımlar

Gender and Anthropology, Ch. 4, pp: 40-46.

9

Materyalist Yaklaşımlar ve Eleştirileri

Gender and Anthropology, Ch. 5, pp:  47-67.

10

Yapısalcı Yaklaşımlar ve Eleştirileri

Gender and Anthropology, Ch. 6, pp:  68-79.

11

Söylem Analizi ve Sosyolinguistik Yaklaşım

Gender and Anthropology, Ch. 7, pp:  80-91.Gal.

12

Özdüşünümsel Yaklaşım ve Antropoloji

Gender and Anthropology, Ch. 8 and 9, pp:  92-106.

13

Cinsiyet ve Toplumsal Cinsiyet/Biyoloji ve Kültür

Rapp and Ross

14

 Sınav Öncesi Gözden geçirme

 

15

Final Sınavı

 
 

Kaynaklar

Ders Notu

 
 

Diğer Kaynaklar

Scott, Joan. 1988. “Gender as a Useful Category of Historical Analysis,” In Gender and the Politics of History. New York: Columbia University Press, pp:  28-50.

 

Frances E. Mascia-Lees and Nancy Johnson Black.  2000. Gender and Anthropology, Illinois: Waveland Press. Ch.1 and 2, pp: 1-19.

Rosaldo, Michelle Zimbalist, 1974. “Woman, Culture, and Society: A Theoretical Overview.” In Women, Culture and Society.  Michelle Zimbalist Rosaldo and Louise Lamphere, (eds). California: Stanford University Press, pp: 17-42.

 

Rayna R. Reiter. 1975. “Introduction.” In Toward and Anthropology of Women.  New York:  Monthly Review Press, pp:  11-19.

 

Gender and Anthropology, Ch. 4, pp: 40-46.

 

Gender and Anthropology, Ch. 5, pp:  47-67.

 

Gender and Anthropology, Ch. 6, pp:  68-79.

 

Gender and Anthropology, Ch. 7, pp:  80-91.

 

Gender and Anthropology, Ch. 8 and 9, pp:  92-106.

 

Rapp, Rayna ve Ellen Ross. 1981. “Sex and Society: A Research Note from Anthropology and Social History.” Comparative Studies in Society and History (23/1): 51-72.

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

 

Ödevler

 

Sınavlar

 
 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SIRA

KATKI YÜZDESİ

Midterm

1

30

Derse Katılım, Sınıf Sunumları ve Derse Devamlılık

2

30

Final

1

40

     

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

 

 

DERS KATEGORİSİ

Uzmanlık / Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARINA KATKISI
Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
Antropoloji disiplininin temel kuram ve kavramlarını, tarihi süreçte insanın fiziksel ve kültürel gelişimini, ortaya koyduğu kültür unsurlarını ve buna bağlı arkeolojik yaklaşımları özümser,         X
Antropolojik perspektifle güncel olayları analiz edebilme, eleştirel ve analitik düşünme becerisi edinir,       X  
Etkin iletişim kurma ve bilgilerini sözlü - yazılı ifadeyle aktarabilme becerisi gelişir,        X  
Mesleki ve sosyal etik, sorumluluk bilinci kazanır,       X  
Kültür olgusunun ayrıntılarını ve dinamiklerini inceleyerek; Türk kültürünün ve dünya kültürlerinin özelliklerini, coğrafi koşullarını, tarihsel süreçlerini ve değişim dinamiklerini algılayarak yorumlayabilme becerisi edinir,       X  
Ülke ve dünya sorunlarını algılayabilmenin ötesinde; toplumsal duyarlılık bilinci ile mesleki ve kişisel gelişimini sürdürür,       X  
Yaşam boyu eğitim anlayışı içinde disiplin dışından gelen bilgi kaynaklarından yararlanabilme bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi edinir,       X  
Antropolojik araştırmaya uygun konu belirleyebilir ve alan araştırması için gerekli yöntem, teknik ve kültürel donanımı edinir,     X    
Bireysel ve takım çalışmalarında görev alabilme, bilimsel sorumlulukla olayları sorgulama, araştırma yetisi gelişir.     X    

ECTS

Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Ara Sınav 1 21 21
Kısa Sınav - - -
Ödev 1 15 15
Final 1 21 21
Toplam İş Yükü     147
Toplam İş Yükü / 25 (s)     5.8
Dersin AKTS Kredisi     6