• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
ANT 464
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
6
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Koordinatörü: 
Dersi Verenler: 
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı sağlık, hastalık, kültür ve iyileştirme arasındaki ilişkiyi irdelemektir. Sağlık antropolojisinde kültürü esas alarak mı sağlığı incelemek yoksa evrensel bakış açısından mı analiz edilmeli gibi temel bir sorunsalı esas alır. Farklı kültürlerdeki sağlık kavramını analiz eder.
Dersin İçeriği: 

 Baskın biyomedikal paradigması ve alternatif iyileştirme yöntemlerini tartışır. Ayrıca dersin içeriğine antropologların uygulamalı antropolojide sağlık ile ilgili yaptıkları çalışmalara eleştirel bir bakış açısını katar.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Ders 2. Vaka Çalışması 3. Gösterme 4. Saha/Arazi Çalışması 5. Öğrenci Faaliyetleri/Projeleri
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A. Sınav B. Devamlılık/Derse Katılım C. Saha Çalışması/Örnek Olay İncelenmesi D. Ödev E. Sunum

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

 

 

Dersin Öğrenme Çıktıları

 

 

Program Çıktıları

 

 

Öğretim Yöntemleri

 

 

Ölçme Yöntemleri

 

1- Sağlık ve hastalık kavramlarını antropolojik anlamda irdeler.

1,2,5,6,8,10

1,2,3,5

A, C, D, E

2 -Batı toplumlarında tıbbın gücünü analiz eder.

1,2,5,6,8,10

1,2,3,5

A, C, D, E

3- Uygulamalı antropoloji yapan antropologların sağlık meselesini nasıl tartıştıklarını çalışır.

1,2,5,6,8,10

1,2,3,5

A, C, D, E

4- Farklı toplumlardaki sağlık kavramını anlar.

1,2,5,6,8,10

1,2,3,5

A, C, D, E

5- Biyomedikal paradigma ile alternatif iyileştirme pratiklerini karşılaştırır ve tartışır.

1,2,5,6,8,10

1,2,3,5

A, C, D, E

6- Neo-liberal ekonomilerde alternatif tıbbın yerini analiz eder.

1,2,5,6,8,10

1,2,3,5

A, C, D, E

7- Türkiye’nin sağlık politikalarını inceler.

1,2,5,6,8,10

1,2,3,5

A, C, D, E

 

 

Dersin Akışı

 

 

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş

 

2

Sağlık Antropolojisi nedir?

 

3

Sağlık Antropolojisinde temel kavramlar

 

4

Sağlık Antropolojisi Teorileri

 

5

Sağlık Antropolojisinde Metot ve Medikal Söylem Analizi

 

6

Kültür, Sağlık ve Hastalık

 

7

Ara Sınav

 

8

Toplumsal Cinsiyet ve Sağlık

 

9

Sağlığın Tıbbileştirilmesi ve Ticarileşmesi

 

10

Din ve Sağlık

 

11

  Medya ve Sağlık

 

12

Sağlık Çalışanları, Hasta, Hasta Yakını ve İletişim

 

13

Küreselleşme ve Sağlık Politikaları

 

14

Öğrenci Sunumları

 

 

 

Kaynaklar

KAYNAKLAR

Ders Notu

 

Diğer Kaynaklar

Foucault, M. (1997) ‘The Birth of Biopolitics’, Ethics, Çev: R. Hurley, Allen Lane-London, Penguin Press.

Goffman, E. (1961).  The Moral Career of the Mental Patient pp. 1-124. and On the Characteristics of Total Institutions, pp. 125-170 [the latter section is recommended]. In Asylums. New York: Anchor.

Kleinman, A. (2004). The Illness Narratives: Suffering Healing&The Human Condition. USA. Dell Publishing Group.

Mattingly, C., Garro, C. L. (editors; 2004) Narrative and The Cultural Construction of Illness and Healing. Berkeley. University of Caifornia Press.

Turner, S. B. (1995). Medical power and social knowledge. London ; Thousand Oaks : Sage Publications.  

 

Materyal Paylaşımı

 

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dokümanlar

 YULearn

Ödevler

Saha çalışması raporunun sunumu, YULearn

Sınavlar

YULearn

 

 

Değerlendirme Sistemi

 

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Sıra

Katkı Yüzdesi

Ara Sınav

1

30

Sınıf Sunumları

1

10

Ödev

1

20

Final Sınavı

1

40

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

 

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Antropolojinin temel kavramlarına, kuramsal bakış açılarına ve tarihsel gelişimine hakimiyet kazanır.         x
2 Antropolojinin alt alanlarını ve bu alanların kendine özgü yöntem ve uygulamalarını öğrenir.         x
3 Antropolojinin temel araştırma yöntemi olan etnografik çalışmanın nasıl yapılması gerektiğini bilir ve buna göre saha çalışmasını tasarlar.   x      
4 Antropolojinin bilgi ve becerilerini kullanarak analitik, eleştirel ve yaratıcı düşünme yoluyla soru üretir ve araştırma bulgularını değerlendirir.   x      
5 Saha çalışması ve akademik araştırmada bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bunlara uygun davranır.         x
6 Antropolojik kuram ve araştırma yöntemlerini kullanarak toplumsal sorunları tanımlar ve sosyal projeler geliştirir.         x
7 Güncel veri tabanlarını, bilgi kaynaklarını ve bilişim teknolojilerini etkin kullanır.     x    
8 Antropoloji dışındaki bilim dallarından yararlanarak disiplinler arası çalışmalar tasarlar ve çalışma gruplarında yer alır.         x
9 Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilincine sahip olup, bireysel ve kültürel farklılıklara önyargısız yaklaşır.     x    
10 Akademik düzeyde İngilizce düşünme, okuma, yazma ve sözlü ifade etme becerisi edinir.         x

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 20 20
Sınıf Sunumları 1 10 10
Ödev 1 15 15
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü     159
Toplam İş Yükü / 25 (s)     6,39
Dersin AKTS Kredisi     6