• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
ANT 103
Ders Dönemi: 
Güz
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
8
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Koordinatörü: 
Dersi Verenler: 
Dersin Amacı: 
Antropolojinin bir bilim dalı ve disiplin olarak ortaya çıkışı ve geçirdiği evreler antropolojik araştırma konularıyla ilişkilendirilerek değerlendirilecektir.  
Dersin İçeriği: 

Bu ders kapsamında; eski çağlardan günümüze kültürel çeşitlilik ile ilgili en erken yorum ve değerlendirmeler, antropolojik yaklaşımlar, önemli kuramlar ve kuramcılar ele alınacaktır.

 

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Ders 2. Vaka Çalışması 3. Gösterme 4. Saha/Arazi Çalışması 5. Öğrenci Faaliyetleri/Projeleri
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A. Sınav B. Devamlılık/Derse Katılım C. Saha Çalışması/Örnek Olay İncelenmesi D. Ödev E. Sunum

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

 

Dersin Öğrenme Çıktıları

Program Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) Antropolojinin genel tanımı ve tarihsel gelişim süreci

1,2,3,4,8

1,2,3

A, D

2) Türk- İslam tarihinde yapılan antropoloji çalışmaları. 

1,2,3,4,8

1,2,3

A, D

3) Batıda bilim dalı olarak antropolojinin ortaya çıkışı ve ortaya konulan kuram ve kuramcılara genel hatları

1,2,3,4,8

1,2,3

A, D

4) Türkiye’deki antropoloji çalışmaları

1,2,3,4,8

1,2,3

A, D

5) Günümüzde antropoloji disiplininde ele alınan konular ve yaklaşımlar

1,2,3,4,8

1,2,3

 

A, D

 

 

Dersin Akışı

 

DERS AKIŞI

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Bilimlerin öğrenilmesinde bilim tarihinin önemi. Antropolojinin genel tanımı, tarihsel gelişim süreci ve kültür tarihinde antropolojik yaklaşım örnekleri.

 

2

Antik Çağ ve Orta çağ Avrupa’sında antropolojik yaklaşım örnekleri.

 

3

Türk-İslam tarihinde antropoloji çalışmaları: Biruni ve İbn Haldun.

 

4

Batı’da antropoloji alanında erken bilimsel çalışmalar. Büyük Coğrafi Keşifler Çağı ve Aydınlanma bağlamında antropolojinin oluşumu.

 

5

Bilim dalı olarak antropolojinin oluşumu: 19. yy.’da ilk kuramlar ve kuramcılar.

 

6

Antropolojinin kurucuları: Franz Boas, Bronislaw Malinovski

 

7

Antropolojinin kurucuları: A. R. Radcliffe-Brown, Marcel Mauss

 

8

Ara sınav

 

9

Dünyadaki gelişmeler ve antropolojinin bağlantıları (1880’den günümüze)

 

10

Antropolojinin genişleme süreci; okullar, akımlar, uygulamalar

 

11

Küreselleşme ve antropoloji

 

12

Günümüzde antropoloji ile diğer disiplinlerin ilişkileri

 

13

Türkiye’de antropoloji araştırmalarının tarihi

 

14

Antropolojide yeni konular ve eğilimler

 

 

Kaynaklar

Ders Notu

Thomas Hylland Eriksen, Finn Sivert Nielsen.2014. Antropoloji Tarihi, İletişim Yayınları

Kuklick, Henrika. 2007. A New History of Anthropology. Wiley-Blackwell Press.

Diğer Kaynaklar

Vermeulen, Han ve Arturo Alvarez Roldan, 1995. Fieldwork and Footnotes: Studies in the History of European Anthropology

 

Materyal Paylaşımı

 

MATERYAL PAYLAŞIMI 

Dokümanlar

YULearn

Ödevler

YULearn

Sınavlar

YULearn

 

 

Değerlendirme Sistemi

 

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

1

30

Ödev

2

30

Final

1

40

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

 

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

No

Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

1

Antropolojinin temel kavramlarına, kuramsal bakış açılarına ve tarihsel gelişimine hakimiyet kazanır.

 

 

 

 

x

2

Antropolojinin alt alanlarını ve bu alanların kendine özgü yöntem ve uygulamalarını öğrenir.

 

 

 

 

x

3

Antropolojinin temel araştırma yöntemi olan etnografik çalışmanın nasıl yapılması gerektiğini bilir ve buna göre saha çalışmasını tasarlar.

 

 

 

 

x

4

Antropolojinin bilgi ve becerilerini kullanarak analitik, eleştirel ve yaratıcı düşünme yoluyla soru üretir ve araştırma bulgularını değerlendirir.

 

 

 

 

x

5

Saha çalışması ve akademik araştırmada bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bunlara uygun davranır.

 

x

 

 

 

6

Antropolojik kuram ve araştırma yöntemlerini kullanarak toplumsal sorunları tanımlar ve sosyal projeler geliştirir.

 

 

 

x

 

7

Güncel veri tabanlarını, bilgi kaynaklarını ve bilişim teknolojilerini etkin kullanır.

 

 

 

 

x

8

Antropoloji dışındaki bilim dallarından yararlanarak disiplinler arası çalışmalar tasarlar ve çalışma gruplarında yer alır.

 

 

 

 

x

9

Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilincine sahip olup, bireysel ve kültürel farklılıklara önyargısız yaklaşır.

 

 

 

 

x

10

Akademik düzeyde İngilizce düşünme, okuma, yazma ve sözlü ifade etme becerisi edinir.

 

 

 

 

x

 

ECTS

 

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir)

14

3

42

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

14

3

42

Ara Sınav

1

14

14

Ödev

2

5

10

Final

1

17

17

Toplam İş Yükü

 

 

125

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

5

Dersin AKTS Kredisi

 

 

5