• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
ANT 334
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
8
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Koordinatörü: 
Dersi Verenler: 
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı ritüel ve din kavramlarının kültür örüntülerdeki etkisini göstermektir. İlgili literatürdeki önemli araştırmacıların çalışmaları ve bulguları ile toplumların gündelik hayatlarında ritüel ve din konseptlerinin yeri ve önemi tartışılır.
Dersin İçeriği: 

Ritüel ve din kavramlarının sosyolojik ve antropolojik olarak çözümlenmesi, toplumsal cinsiyet rolleri üzerindeki etkisi ve toplumsal hareketlerdeki önemi.  

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Ders 2. Vaka Çalışması 3. Gösterme 4. Saha/Arazi Çalışması 5. Öğrenci Faaliyetleri/Projeleri
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A. Sınav B. Devamlılık/Derse Katılım C. Saha Çalışması/Örnek Olay İncelenmesi D. Ödev E. Sunum

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

 

 

Dersin Öğrenme Çıktıları

 

 

Program Çıktıları

 

 

Öğretim Yöntemleri

 

 

Ölçme Yöntemleri

 

1- Ritüel ve din kavramlarını teorik olarak tanımlar. 1,2,4,5,9,10 1,2,3,5 A, E
2- Büyü ve büyücülük alt başlıklarının günlük hayattaki önemini tartışır. 1,2,4,5,9,10 1,2,3,5 A, E
3- Din ve toplumsal cinsiyet arasındaki tarihsel ve iktisadi ilişkiyi analiz eder. 1,2,4,5,9,10 1,2,3,5 A, E
4- Din ve şiddet arasındaki ilişkiyi farklı teorik tartışmalar ile inceler. 1,2,4,5,9,10 1,2,3,5 A, E
5- Dini ritüellerin arkasındaki nedenleri sosyal ve iktisadi açıklamalarla gösterir. 1,2,4,5,9,10 1,2,3,5 A, E
6- Dinin dekolonizasyon süreçlerindeki rolünü tartışır. 1,2,4,5,9,10 1,2,3,5 A, E

 

Dersin Akışı

 

 

DERS AKIŞI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş Ritüel ve din kavramlarının Kültürel Antropolojideki yeri
2 Din ve Antropoloji Kültürel sistemleri incelenirken dinin rolü
3 Ritüel ve Antropoloji Kültürel sistemleri incelenirken ritüelin rolü
4 Film Ötekileştirme süreçlerinde başka toplumlara dair ritüellerin tahayyülü 
5 Büyü ve Büyücülük  Büyünün sosyal fonksiyonu
6 Kadın ve Büyücülük Toplumsal cinsiyet rollerinin belirlenmesinde dinin rolü ve büyücülük tarihi
7 Doğu’da Kadın ve Büyücülük  
8 Din, Siyaset ve Kimlik Din, siyaset ve kimlik arasındaki ilişkiyi inceleyen teoriler ve vaka çalışmaları
9 Din ve Şiddet Din ve şiddet üretimi arasındaki ilişkiyi inceleyen teoriler ve vaka çalışmaları
10 Din ve Sosyal Hareketler Dinin sosyal mobilizasyondaki rolü
11 Din ve Toplumsal Cinsiyet  Dinin cinsiyet rollerini belirme stratejilerini gösteren teoriler ve vaka çalışmaları
12 Güncel Tartışmalar  Medeniyetlerin Çatışması tezi
13 Güncel Tartışmalar Medeniyetlerin Çatışması tezine eleştirel yaklaşımlar
14 Çokkültürlülük  

 

Kaynaklar

 

KAYNAKLAR
Ders Notu Durkheim, E. (1995) The Elementary Forms of Religious Life. (translated by K. E. Fields) New York: The Free Press (Chapter 1: pp. 21-40).

Geertz, C. (2005) “Shifting Aims, Moving Targets: On the Anthropology of Religion.” The Journal of the Royal Anthropology, Vol. 11, No. 1, pp. 1-10.

Kelly, D. J. and Kaplan, M. (1990) “History, Structure, and Ritual.” Annual Review of Anthropology, Vol 19, pp. 119-128.

Turner, V. (1979) “Dramatic Ritual/Ritual Drama: Performative Reflexive Anthropology.” The Kenyon Review, Vol 1, No. 3, pp. 80-93.

Shanafelt, R. (2004) “Magic, miracle, and marvels in anthropology.” Ethnos, Vol. 69, No. 3, pp. 317-340 (especially till the mid of 327).

Federici, S. (2004) Caliban and the Witch: Women, the Body, and Primitive Accumulation. New York: Autonomedia; Illustrated edition (pp. 61-92).

Subotic, J. (2019) “The Church, the Nation, and the State: The Serbian Orthodox Church After Communism.” In S. P. Ramet (ed.), Orthodox Church and Politics in Southeastern Europe: Nationalism, Conservatism, and Intolerance. Cham: Palgrave Macmillan (pp. 85-110).

Günal, A. and Balcı, Z. S. (2019) “The Orthodox Church of Greece.” In S. P. Ramet (ed.), Orthodox Church and Politics in Southastern Europe: Nationalism, Conservatism, and Intolerance. Cham: Palgrave Macmillan (pp. 131-165)

Sells, M. (2003) “Crosses of Blood: Sacred Space, Religion, and Violence in Bosnia-Herzegovina.” Sociology of Religion, Vol. 64, No. 3, pp. 309-331.

Kunovich, R. M. and Hodson, R. (1999) “Conflict, Religious Identity, and Ethnic Intolerance in Croatia.” Social Forces, Vol. 78, No. 2, pp. 643-668.

Munson, Z. (2001) “Islamic Mobilization: Social Movement Theory and the Egyptian Muslim Brotherhood.” The Sociological Quarterly, Vol. 42, No. 4, pp. 487-510.

Addi, L. (1992) “The Islamist Challenge: Religion and Modernity in Algeria.” Journal of Democracy, Vol. 3, No. 4, pp. 75-84.

Lavizzari, A. and Prearo, M. (2018) “The anti-gender movement in Italy: Catholic participation between electoral and protest politics.” European Societies, pp. 1-21.

Graff, A. (2014) “Report from gender trenches: War against ‘genderism’ in Poland.” European Journal of Women’s Studies, Vol 21, No. 4, pp. 431-435. + Vincze, E. (2018) “The racialization of Roma in the ‘new’ Europe and the political potential of Romani women.” European Journal of Women’s Studies, Vol 21, No. 4, pp. 435-442.

Huntington, S. P. (1993) “The Clash of Civilizations?” Foreign Affairs, Vol. 72, No. 3, pp. 22-49.

Inglehart, R. and Norris, P. (2003) “The true clash of civilizations.” Foreign Policy, pp. 62-70.

Diğer Kaynaklar  

 

Materyal Paylaşımı

 

MATERYAL PAYLAŞIMI 
Dokümanlar Kullanılan tüm kaynakça ve sınavlar
Ödevler Sunum
Sınavlar  

 

Değerlendirme Sistemi

 

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
Yarıyıl İçi Çalışmaları Sıra Katkı Yüzdesi
Ara Sınav 1 40
Sınıf Sunumları 1 20
Final Sınavı 1 40
Toplam   100
Finalin Başarıya Oranı   40
Yıl içinin Başarıya Oranı   60
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

 

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Antropolojinin temel kavramlarına, kuramsal bakış açılarına ve tarihsel gelişimine hakimiyet kazanır.         X
2 Antropolojinin alt alanlarını ve bu alanların kendine özgü yöntem ve uygulamalarını öğrenir.         X
3 Antropolojinin temel araştırma yöntemi olan etnografik çalışmanın nasıl yapılması gerektiğini bilir ve buna göre saha çalışmasını tasarlar.     X    
4 Antropolojinin bilgi ve becerilerini kullanarak analitik, eleştirel ve yaratıcı düşünme yoluyla soru üretir ve araştırma bulgularını değerlendirir.         X
5 Saha çalışması ve akademik araştırmada bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bunlara uygun davranır.         X
6 Antropolojik kuram ve araştırma yöntemlerini kullanarak toplumsal sorunları tanımlar ve sosyal projeler geliştirir.       X  
7 Güncel veri tabanlarını, bilgi kaynaklarını ve bilişim teknolojilerini etkin kullanır.     X    
8 Antropoloji dışındaki bilim dallarından yararlanarak disiplinler arası çalışmalar tasarlar ve çalışma gruplarında yer alır.       X  
9 Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilincine sahip olup, bireysel ve kültürel farklılıklara önyargısız yaklaşır.         X
10 Akademik düzeyde İngilizce düşünme, okuma, yazma ve sözlü ifade etme becerisi edinir.         X

 

ECTS

 

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 1 21 42
Ara Sınav 1 21 42
Sunum 1 36 36
Toplam İş Yükü     141
Toplam İş Yükü / 25 (s)     6,48
Dersin AKTS Kredisi     6