Ritüel ve din kavramlarının sosyolojik ve antropolojik olarak çözümlenmesi, toplumsal cinsiyet rolleri üzerindeki etkisi ve toplumsal hareketlerdeki önemi.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları
|
Program Çıktıları
|
Öğretim Yöntemleri
|
Ölçme Yöntemleri
|
1- Ritüel ve din kavramlarını teorik olarak tanımlar. | 1,2,4,5,9,10 | 1,2,3,5 | A, E |
2- Büyü ve büyücülük alt başlıklarının günlük hayattaki önemini tartışır. | 1,2,4,5,9,10 | 1,2,3,5 | A, E |
3- Din ve toplumsal cinsiyet arasındaki tarihsel ve iktisadi ilişkiyi analiz eder. | 1,2,4,5,9,10 | 1,2,3,5 | A, E |
4- Din ve şiddet arasındaki ilişkiyi farklı teorik tartışmalar ile inceler. | 1,2,4,5,9,10 | 1,2,3,5 | A, E |
5- Dini ritüellerin arkasındaki nedenleri sosyal ve iktisadi açıklamalarla gösterir. | 1,2,4,5,9,10 | 1,2,3,5 | A, E |
6- Dinin dekolonizasyon süreçlerindeki rolünü tartışır. | 1,2,4,5,9,10 | 1,2,3,5 | A, E |
Dersin Akışı
DERS AKIŞI |
||
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | Ritüel ve din kavramlarının Kültürel Antropolojideki yeri |
2 | Din ve Antropoloji | Kültürel sistemleri incelenirken dinin rolü |
3 | Ritüel ve Antropoloji | Kültürel sistemleri incelenirken ritüelin rolü |
4 | Film | Ötekileştirme süreçlerinde başka toplumlara dair ritüellerin tahayyülü |
5 | Büyü ve Büyücülük | Büyünün sosyal fonksiyonu |
6 | Kadın ve Büyücülük | Toplumsal cinsiyet rollerinin belirlenmesinde dinin rolü ve büyücülük tarihi |
7 | Doğu’da Kadın ve Büyücülük | |
8 | Din, Siyaset ve Kimlik | Din, siyaset ve kimlik arasındaki ilişkiyi inceleyen teoriler ve vaka çalışmaları |
9 | Din ve Şiddet | Din ve şiddet üretimi arasındaki ilişkiyi inceleyen teoriler ve vaka çalışmaları |
10 | Din ve Sosyal Hareketler | Dinin sosyal mobilizasyondaki rolü |
11 | Din ve Toplumsal Cinsiyet | Dinin cinsiyet rollerini belirme stratejilerini gösteren teoriler ve vaka çalışmaları |
12 | Güncel Tartışmalar | Medeniyetlerin Çatışması tezi |
13 | Güncel Tartışmalar | Medeniyetlerin Çatışması tezine eleştirel yaklaşımlar |
14 | Çokkültürlülük |
Kaynaklar
KAYNAKLAR | |
Ders Notu |
Durkheim, E. (1995) The Elementary Forms of Religious Life. (translated by K. E. Fields) New York: The Free Press (Chapter 1: pp. 21-40).
Geertz, C. (2005) “Shifting Aims, Moving Targets: On the Anthropology of Religion.” The Journal of the Royal Anthropology, Vol. 11, No. 1, pp. 1-10. Kelly, D. J. and Kaplan, M. (1990) “History, Structure, and Ritual.” Annual Review of Anthropology, Vol 19, pp. 119-128. Turner, V. (1979) “Dramatic Ritual/Ritual Drama: Performative Reflexive Anthropology.” The Kenyon Review, Vol 1, No. 3, pp. 80-93. Shanafelt, R. (2004) “Magic, miracle, and marvels in anthropology.” Ethnos, Vol. 69, No. 3, pp. 317-340 (especially till the mid of 327). Federici, S. (2004) Caliban and the Witch: Women, the Body, and Primitive Accumulation. New York: Autonomedia; Illustrated edition (pp. 61-92). Subotic, J. (2019) “The Church, the Nation, and the State: The Serbian Orthodox Church After Communism.” In S. P. Ramet (ed.), Orthodox Church and Politics in Southeastern Europe: Nationalism, Conservatism, and Intolerance. Cham: Palgrave Macmillan (pp. 85-110). Günal, A. and Balcı, Z. S. (2019) “The Orthodox Church of Greece.” In S. P. Ramet (ed.), Orthodox Church and Politics in Southastern Europe: Nationalism, Conservatism, and Intolerance. Cham: Palgrave Macmillan (pp. 131-165) Sells, M. (2003) “Crosses of Blood: Sacred Space, Religion, and Violence in Bosnia-Herzegovina.” Sociology of Religion, Vol. 64, No. 3, pp. 309-331. Kunovich, R. M. and Hodson, R. (1999) “Conflict, Religious Identity, and Ethnic Intolerance in Croatia.” Social Forces, Vol. 78, No. 2, pp. 643-668. Munson, Z. (2001) “Islamic Mobilization: Social Movement Theory and the Egyptian Muslim Brotherhood.” The Sociological Quarterly, Vol. 42, No. 4, pp. 487-510. Addi, L. (1992) “The Islamist Challenge: Religion and Modernity in Algeria.” Journal of Democracy, Vol. 3, No. 4, pp. 75-84. Lavizzari, A. and Prearo, M. (2018) “The anti-gender movement in Italy: Catholic participation between electoral and protest politics.” European Societies, pp. 1-21. Graff, A. (2014) “Report from gender trenches: War against ‘genderism’ in Poland.” European Journal of Women’s Studies, Vol 21, No. 4, pp. 431-435. + Vincze, E. (2018) “The racialization of Roma in the ‘new’ Europe and the political potential of Romani women.” European Journal of Women’s Studies, Vol 21, No. 4, pp. 435-442. Huntington, S. P. (1993) “The Clash of Civilizations?” Foreign Affairs, Vol. 72, No. 3, pp. 22-49. Inglehart, R. and Norris, P. (2003) “The true clash of civilizations.” Foreign Policy, pp. 62-70. |
Diğer Kaynaklar |
Materyal Paylaşımı
MATERYAL PAYLAŞIMI | |
Dokümanlar | Kullanılan tüm kaynakça ve sınavlar |
Ödevler | Sunum |
Sınavlar |
Değerlendirme Sistemi
DEĞERLENDİRME SİSTEMİ | ||
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Sıra | Katkı Yüzdesi |
Ara Sınav | 1 | 40 |
Sınıf Sunumları | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam | 100 | |
Finalin Başarıya Oranı | 40 | |
Yıl içinin Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI | ||||||
No | Öğrenme Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Antropolojinin temel kavramlarına, kuramsal bakış açılarına ve tarihsel gelişimine hakimiyet kazanır. | X | ||||
2 | Antropolojinin alt alanlarını ve bu alanların kendine özgü yöntem ve uygulamalarını öğrenir. | X | ||||
3 | Antropolojinin temel araştırma yöntemi olan etnografik çalışmanın nasıl yapılması gerektiğini bilir ve buna göre saha çalışmasını tasarlar. | X | ||||
4 | Antropolojinin bilgi ve becerilerini kullanarak analitik, eleştirel ve yaratıcı düşünme yoluyla soru üretir ve araştırma bulgularını değerlendirir. | X | ||||
5 | Saha çalışması ve akademik araştırmada bilimsel ve etik değerleri gözetir ve bunlara uygun davranır. | X | ||||
6 | Antropolojik kuram ve araştırma yöntemlerini kullanarak toplumsal sorunları tanımlar ve sosyal projeler geliştirir. | X | ||||
7 | Güncel veri tabanlarını, bilgi kaynaklarını ve bilişim teknolojilerini etkin kullanır. | X | ||||
8 | Antropoloji dışındaki bilim dallarından yararlanarak disiplinler arası çalışmalar tasarlar ve çalışma gruplarında yer alır. | X | ||||
9 | Toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilincine sahip olup, bireysel ve kültürel farklılıklara önyargısız yaklaşır. | X | ||||
10 | Akademik düzeyde İngilizce düşünme, okuma, yazma ve sözlü ifade etme becerisi edinir. | X |
ECTS
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU | |||
Etkinlik | SAYISI |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü (Saat) |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 21 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 21 | 42 |
Sunum | 1 | 36 | 36 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |