Selçuklu devlet teşkilatını, Büyük Selçuklular'dan Türkiye Selçukluları'na kadar uzanan süreç kapsamında ele almak.
Dikey Sekmeler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Dersin Öğrenme Çıktıları |
Öğretim Yöntemleri |
Ölçme Yöntemleri |
Ortaçağda devlet anlayışlarını mukayese eder |
1,2,3 |
A,B,C |
Türklerin devlet kurma özelliklerini izah eder |
1,2,3 |
A,B,C |
Türklerdeki devlet anlayışının İslâmla beraber gelen değişikleri kavrar |
1,2,3 |
A,B,C |
Dersin Akışı
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
1 |
Selçuklularda adliye teşkilatının yapısını tespit etme |
E. Merçil, Selçuklularda Emir-i Dad Müessesi? Belleten, Sa. 225/1996, Ankara. |
2 |
Selçuklularda ordu teşkilatının yapını irdeleme |
M. Kesik, At Üstünde Selçuklular (Türkiye Selçuklularında Ordu ve Savaş), İstanbul 2011, Salim Koca, Selçuklularda Ordu ve Askerî Kültür. Ankara 2007.,17 |
3 |
Selçuklularda Gulam (devşirme) teşkilatının kaynağını ve yapısını belirleme |
E. Göksu, Türkiye Selçuklu Devletinde Gulâm Eğitimi Ve Gulâmhâneler? Nüsha, Yıl: 7, Sayı: 24, Güz 2007, 66-84.,5,6 |
4 |
Türkiye Selçuklularında Uc bölgesinin yapısı ve işleyişini belirleme |
Nizamülmülk, Siyasetname, (trc. M. Altay Köymen), Ankara 1994. ,14 |
5 |
Selçuklu ordusunda Türkmen ve Uc kuvvetleri ve devlet yönetimine yansımalarını belirleme |
M. Kesik, At Üstünde Selçuklular (Türkiye Selçuklularında Ordu ve Savaş), İstanbul 2011 , Salim Koca, Selçuklularda Ordu ve Askerî Kültür. Ankara 2007.,6 |
6 |
Türkiye Selçuklu Uc bölgelerine sahillerin eklenmesi ve sonucunu tartışma |
O. Turan, ? Selçuklular Zamanında Türkiye, , İstanbul 1971. |
7 |
Selçuklularda ikta sistemi ve Selçuklu ordusuna yansımalarını belirleme |
M. Kesik, At Üstünde Selçuklular (Türkiye Selçuklularında Ordu ve Savaş), İstanbul 2011, Salim Koca, Selçuklularda Ordu ve Askerî Kültür. Ankara 2007., E. Göksu, Türkiye Selçuklu Devletinde Gulâm Eğitimi Ve Gulâmhâneler? Nüsha, Yıl: 7, Sayı: 24, Güz 2007, 66-84.,8,9 |
8 |
Selçuklularda toprak idaresi |
O. Turan, ?Türkiye Selçuklularında Toprak Hukuku?, Belleten, XII , 1948/45, s. 549-574. |
9 |
Ara Sınav |
|
10 |
Ahilik müessesesi nin temelini, yapısı, kaynağını belirleme, Selçuklu ticaretine yansımaları hakkında bilgi edinme |
M. Ali Hacıgökmen, Anadoluda Ahiliğin Esnaf Teşkilatı Haline Gelmesi ve Osmanlı Timar Sistemine Yansımaları?, S. Ü. Uluslararası Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Güz, 2012, Sa. 21, s. 231-261. |
11 |
Selçuklularda ekonomi ve bunun sonucunda yapılan anlaşmalar |
M. Said Polat, Moğol İstilasına Kadar Turkiye Selçuklularında İçtimai ve İktisadi Hayat, (Marmara Üni. Türkiyat Araş. Ens., Doktora Tezi, İstanbul 1997.,18 |
12 |
Kervansarayların Selçuklu ticaretine etkisi |
O. Turan, ?Selçuk Kervansarayları?, Belleten, X, 1946/9, s. 471-496. |
13 |
Selçuklularda vakıf müessesinin yapısını ortaya koyma |
Fuat Köprülü, ?Vakıf Müessesesinin Hukukî Mahiyeti ve Tarihî Tekâmülü?, Vakıflar Dergisi (1942), Sayı: II, s. 1-13. |
14 |
Selçuklular döneminde ilim, dil ve edebiyat ve devlet yönetimine etkisini belirleme |
Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara, 1984. |
Kaynaklar
Ders Notu |
E. Merçil, Selçuklularda Emir-i Dad Müessesi? Belleten, Sa. 225/1996, Ankara. |
|
M. Kesik, At Üstünde Selçuklular (Türkiye Selçuklularında Ordu ve Savaş), İstanbul 2011, Salim Koca, Selçuklularda Ordu ve Askerî Kültür. Ankara 2007.,17 |
|
E. Göksu, Türkiye Selçuklu Devletinde Gulâm Eğitimi Ve Gulâmhâneler? Nüsha, Yıl: 7, Sayı: 24, Güz 2007, 66-84.,5,6 |
|
Nizamülmülk, Siyasetname, (trc. M. Altay Köymen), Ankara 1994. ,14 |
|
M. Kesik, At Üstünde Selçuklular (Türkiye Selçuklularında Ordu ve Savaş), İstanbul 2011 , Salim Koca, Selçuklularda Ordu ve Askerî Kültür. Ankara 2007.,6 |
|
O. Turan, ? Selçuklular Zamanında Türkiye, , İstanbul 1971. |
|
M. Kesik, At Üstünde Selçuklular (Türkiye Selçuklularında Ordu ve Savaş), İstanbul 2011, Salim Koca, Selçuklularda Ordu ve Askerî Kültür. Ankara 2007., E. Göksu, Türkiye Selçuklu Devletinde Gulâm Eğitimi Ve Gulâmhâneler? Nüsha, Yıl: 7, Sayı: 24, Güz 2007, 66-84.,8,9 |
|
O. Turan, ?Türkiye Selçuklularında Toprak Hukuku?, Belleten, XII , 1948/45, s. 549-574. |
|
|
|
M. Ali Hacıgökmen, Anadoluda Ahiliğin Esnaf Teşkilatı Haline Gelmesi ve Osmanlı Timar Sistemine Yansımaları?, S. Ü. Uluslararası Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Güz, 2012, Sa. 21, s. 231-261. |
|
M. Said Polat, Moğol İstilasına Kadar Turkiye Selçuklularında İçtimai ve İktisadi Hayat, (Marmara Üni. Türkiyat Araş. Ens., Doktora Tezi, İstanbul 1997.,18 |
|
O. Turan, ?Selçuk Kervansarayları?, Belleten, X, 1946/9, s. 471-496. |
|
Fuat Köprülü, ?Vakıf Müessesesinin Hukukî Mahiyeti ve Tarihî Tekâmülü?, Vakıflar Dergisi (1942), Sayı: II, s. 1-13. |
|
Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara, 1984. |
Materyal Paylaşımı
Dökümanlar |
|
Ödevler |
|
Sınavlar |
|
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI |
SIRA |
KATKI YÜZDESİ |
Sunumlar |
1 |
30 |
Dönem Ödevi |
1 |
50 |
Derse Katılım ve Devam |
2 |
20 |
Toplam |
|
100 |
Dönem Ödevinin Başarıya Oranı |
|
50 |
Yıl içinin Başarıya Oranı |
|
50 |
Toplam |
|
100 |
DERS KATEGORİSİ |
Uzmanlık / Alan Dersleri |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No |
Program Öğrenme Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
1 |
Öğrencilerin akademik alanda çalışma yapabilmeleri için gerekli olan kurumsal ve uygulamalı bilgilerle donatılmasını ve bunları kullanabilme becerisini kazandırmak. |
|
|
|
|
X |
2 |
Öğrencilerin başarılı bir tarih eğitimi için gerekli olan analitik düşünme, eleştirel bakış, disiplinler arası çalışabilme, olaylar arasında ilişki kurma, çok yönlü düşünme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine sahip olmalarını sağlamak. |
|
|
|
X |
|
3 |
İngilizceyi yazılı ve sözlü sunum yapmak için, kaynak dillerini ise veri toplamak için etkin bir şekilde kullanabilme becerisi kazandırmak. |
|
|
|
|
X |
4 |
Tarih eğitimini güncel olanla ve yerel, bölgesel ve küresel sorunlarla ilişkilendirebilme becerisi kazandırmak. |
|
|
|
X |
|
5 |
Çağdaş teknolojinin donanım ve araçlarını kullanabilme becerisini kazandırmak. |
|
|
X |
|
|
6 |
Yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, takım çalışması yapabilme ve özgün fikirler üretebilme becerilerini kazandırmak. |
|
|
|
X |
|
7 |
Öğrencilerin mesleki etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahip bireyler olmalarını sağlamak. |
|
|
|
x |
|
ECTS
Etkinlik |
SAYISI |
Süresi |
Toplam |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14 x toplam ders saati) |
14 |
3 |
42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
Arasınav |
1 |
3 |
3 |
Sunum |
1 |
4 |
4 |
okuma notları |
14 |
1 |
14 |
Son sınav |
1 |
8 |
8 |
Dönem ödevi |
1 |
12 |
12 |
Toplam İş Yükü |
|
|
125 |
Toplam İş Yükü / 25 (s) |
|
|
5 |
Dersin AKTS Kredisi |
|
|
5 |