• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
HIST 202
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
3
Kredi: 
3
AKTS: 
8
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Selçuklu devletinin siyasi bünyesi ve genel karakteristik özellikleri ile tanıtılmasıdır.
Dersin İçeriği: 

Selçuklu devlet teşkilatını, Büyük Selçuklular'dan Türkiye Selçukluları'na kadar uzanan süreç kapsamında ele almak.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Dönem Ödevi, B: Derse Katılım ve Devam, C: Sunumlar

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

Ortaçağda devlet anlayışlarını mukayese eder

1,2,3

A,B,C

Türklerin devlet kurma özelliklerini izah eder

1,2,3

A,B,C

Türklerdeki devlet anlayışının İslâmla beraber gelen değişikleri kavrar

1,2,3

A,B,C

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Selçuklularda adliye teşkilatının yapısını tespit etme

E. Merçil, Selçuklularda Emir-i Dad Müessesi? Belleten, Sa. 225/1996, Ankara.

2

Selçuklularda ordu teşkilatının yapını irdeleme

M. Kesik, At Üstünde Selçuklular (Türkiye Selçuklularında Ordu ve Savaş), İstanbul 2011, Salim Koca, Selçuklularda Ordu ve Askerî Kültür. Ankara 2007.,17

3

Selçuklularda Gulam (devşirme) teşkilatının kaynağını ve yapısını belirleme

E. Göksu, Türkiye Selçuklu Devletinde Gulâm Eğitimi Ve Gulâmhâneler? Nüsha, Yıl: 7, Sayı: 24, Güz 2007, 66-84.,5,6

4

Türkiye Selçuklularında Uc bölgesinin yapısı ve işleyişini belirleme

Nizamülmülk, Siyasetname, (trc. M. Altay Köymen), Ankara 1994. ,14

5

Selçuklu ordusunda Türkmen ve Uc kuvvetleri ve devlet yönetimine yansımalarını belirleme

M. Kesik, At Üstünde Selçuklular (Türkiye Selçuklularında Ordu ve Savaş), İstanbul 2011 , Salim Koca, Selçuklularda Ordu ve Askerî Kültür. Ankara 2007.,6

6

Türkiye Selçuklu Uc bölgelerine sahillerin eklenmesi ve sonucunu tartışma

O. Turan, ? Selçuklular Zamanında Türkiye, , İstanbul 1971.

7

Selçuklularda ikta sistemi ve Selçuklu ordusuna yansımalarını belirleme

M. Kesik, At Üstünde Selçuklular (Türkiye Selçuklularında Ordu ve Savaş), İstanbul 2011, Salim Koca, Selçuklularda Ordu ve Askerî Kültür. Ankara 2007., E. Göksu, Türkiye Selçuklu Devletinde Gulâm Eğitimi Ve Gulâmhâneler? Nüsha, Yıl: 7, Sayı: 24, Güz 2007, 66-84.,8,9

8

Selçuklularda toprak idaresi

O. Turan, ?Türkiye Selçuklularında Toprak Hukuku?, Belleten, XII , 1948/45, s. 549-574.

9

Ara Sınav

 

10

Ahilik müessesesi nin temelini, yapısı, kaynağını belirleme, Selçuklu ticaretine yansımaları hakkında bilgi edinme

M. Ali Hacıgökmen, Anadoluda Ahiliğin Esnaf Teşkilatı Haline Gelmesi ve Osmanlı Timar Sistemine Yansımaları?, S. Ü. Uluslararası Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Güz, 2012, Sa. 21, s. 231-261.

11

Selçuklularda ekonomi ve bunun sonucunda yapılan anlaşmalar

M. Said Polat, Moğol İstilasına Kadar Turkiye Selçuklularında İçtimai ve İktisadi Hayat, (Marmara Üni. Türkiyat Araş. Ens., Doktora Tezi, İstanbul 1997.,18

12

Kervansarayların Selçuklu ticaretine etkisi

O. Turan, ?Selçuk Kervansarayları?, Belleten, X, 1946/9, s. 471-496.

13

Selçuklularda vakıf müessesinin yapısını ortaya koyma

Fuat Köprülü, ?Vakıf Müessesesinin Hukukî Mahiyeti ve Tarihî Tekâmülü?, Vakıflar Dergisi (1942), Sayı: II, s. 1-13.

14

Selçuklular döneminde ilim, dil ve edebiyat ve devlet yönetimine etkisini belirleme

Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara, 1984.

 

Kaynaklar

Ders Notu

E. Merçil, Selçuklularda Emir-i Dad Müessesi? Belleten, Sa. 225/1996, Ankara.

 

M. Kesik, At Üstünde Selçuklular (Türkiye Selçuklularında Ordu ve Savaş), İstanbul 2011, Salim Koca, Selçuklularda Ordu ve Askerî Kültür. Ankara 2007.,17

 

E. Göksu, Türkiye Selçuklu Devletinde Gulâm Eğitimi Ve Gulâmhâneler? Nüsha, Yıl: 7, Sayı: 24, Güz 2007, 66-84.,5,6

 

Nizamülmülk, Siyasetname, (trc. M. Altay Köymen), Ankara 1994. ,14

 

M. Kesik, At Üstünde Selçuklular (Türkiye Selçuklularında Ordu ve Savaş), İstanbul 2011 , Salim Koca, Selçuklularda Ordu ve Askerî Kültür. Ankara 2007.,6

 

O. Turan, ? Selçuklular Zamanında Türkiye, , İstanbul 1971.

 

M. Kesik, At Üstünde Selçuklular (Türkiye Selçuklularında Ordu ve Savaş), İstanbul 2011, Salim Koca, Selçuklularda Ordu ve Askerî Kültür. Ankara 2007., E. Göksu, Türkiye Selçuklu Devletinde Gulâm Eğitimi Ve Gulâmhâneler? Nüsha, Yıl: 7, Sayı: 24, Güz 2007, 66-84.,8,9

 

O. Turan, ?Türkiye Selçuklularında Toprak Hukuku?, Belleten, XII , 1948/45, s. 549-574.

 

 

 

M. Ali Hacıgökmen, Anadoluda Ahiliğin Esnaf Teşkilatı Haline Gelmesi ve Osmanlı Timar Sistemine Yansımaları?, S. Ü. Uluslararası Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Güz, 2012, Sa. 21, s. 231-261.

 

M. Said Polat, Moğol İstilasına Kadar Turkiye Selçuklularında İçtimai ve İktisadi Hayat, (Marmara Üni. Türkiyat Araş. Ens., Doktora Tezi, İstanbul 1997.,18

 

O. Turan, ?Selçuk Kervansarayları?, Belleten, X, 1946/9, s. 471-496.

 

Fuat Köprülü, ?Vakıf Müessesesinin Hukukî Mahiyeti ve Tarihî Tekâmülü?, Vakıflar Dergisi (1942), Sayı: II, s. 1-13.

 

Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara, 1984.

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

 

Ödevler

 

Sınavlar

 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SIRA

KATKI YÜZDESİ

Sunumlar

1

30

Dönem Ödevi

1

50

Derse Katılım ve Devam

2

20

Toplam

 

100

Dönem Ödevinin Başarıya Oranı

 

50

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

50

Toplam

 

100

 

 

DERS KATEGORİSİ

Uzmanlık / Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

1

Öğrencilerin akademik alanda çalışma yapabilmeleri için gerekli olan kurumsal ve uygulamalı bilgilerle donatılmasını ve bunları kullanabilme becerisini kazandırmak.

 

 

 

 

X

2

Öğrencilerin başarılı bir tarih eğitimi için gerekli olan analitik düşünme, eleştirel bakış, disiplinler arası çalışabilme, olaylar arasında ilişki kurma, çok yönlü düşünme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine sahip olmalarını sağlamak.

 

 

 

X

 

3

İngilizceyi yazılı ve sözlü sunum yapmak için, kaynak dillerini ise veri toplamak için etkin bir şekilde kullanabilme becerisi kazandırmak.

 

 

 

 

X

4

Tarih eğitimini güncel olanla ve yerel, bölgesel ve küresel sorunlarla ilişkilendirebilme becerisi kazandırmak.

 

 

 

X

 

5

Çağdaş teknolojinin donanım ve araçlarını kullanabilme becerisini kazandırmak.

 

 

X

 

 

6

Yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, takım çalışması yapabilme ve özgün fikirler üretebilme becerilerini kazandırmak.

 

 

 

X

 

7

Öğrencilerin mesleki etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahip bireyler olmalarını sağlamak.

 

 

 

x

 

 

ECTS

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14 x toplam ders saati)

14

3

42

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

14

3

42

Arasınav

1

3

3

Sunum

1

4

4

okuma notları

14

1

14

Son sınav

1

8

8

Dönem ödevi

1

12

12

Toplam İş Yükü

 

 

125

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

5

Dersin AKTS Kredisi

 

 

5