Dealing with Seljuk State organization within the process from the Great Seljuk Empire to Turkey Seljuk State.
Vertical Tabs
Course Learning Outcomes
Learning Outcomes |
Teaching Methods |
Assessment Methods |
Compares governmental conception in the medieval age. |
1,2,3 |
A,B,C |
Explains the features of Turks founding a state. |
1,2,3 |
A,B,C |
Comprehends the changes at the governmental conception of Turks which occurred after they became Muslims. |
1,2,3 |
A,B,C |
Course Flow
Week |
Topics |
Study Materials |
1 |
Determining the structure of judicial organization at Seljuks. |
E. Merçil, Selçuklularda Emir-i Dad Müessesi? Belleten, Sa. 225/1996, Ankara. |
2 |
Studying the structure of army organization. |
M. Kesik, At Üstünde Selçuklular (Türkiye Selçuklularında Ordu ve Savaş), İstanbul 2011, Salim Koca, Selçuklularda Ordu ve Askerî Kültür. Ankara 2007.,17 |
3 |
Determining the source and structure of devshirme organization. |
E. Göksu, Türkiye Selçuklu Devletinde Gulâm Eğitimi Ve Gulâmhâneler? Nüsha, Yıl: 7, Sayı: 24, Güz 2007, 66-84.,5,6 |
4 |
Determining the structure and operation of border regions of Turkey Seljuk State. |
Nizamülmülk, Siyasetname, (trc. M. Altay Köymen), Ankara 1994. ,14 |
5 |
Determining the reflections of Turkmen and border forces in Seljukian army to the state government. |
M. Kesik, At Üstünde Selçuklular (Türkiye Selçuklularında Ordu ve Savaş), İstanbul 2011 , Salim Koca, Selçuklularda Ordu ve Askerî Kültür. Ankara 2007.,6 |
6 |
Discussing the coasts being added to the border regions of Turkey Seljuk State and its results. |
O. Turan, ? Selçuklular Zamanında Türkiye, , İstanbul 1971. |
7 |
Determining the iqta system at Seljuks and its reflection to Seljuk army. |
M. Kesik, At Üstünde Selçuklular (Türkiye Selçuklularında Ordu ve Savaş), İstanbul 2011, Salim Koca, Selçuklularda Ordu ve Askerî Kültür. Ankara 2007., E. Göksu, Türkiye Selçuklu Devletinde Gulâm Eğitimi Ve Gulâmhâneler? Nüsha, Yıl: 7, Sayı: 24, Güz 2007, 66-84.,8,9 |
8 |
Land management at Seljuks. |
O. Turan, ?Türkiye Selçuklularında Toprak Hukuku?, Belleten, XII , 1948/45, s. 549-574. |
9 |
Determining the basis, structure and origin of ahi community, and giving information about its reflection to Seljuk trade. |
M. Ali Hacıgökmen, ?Anadoluda Ahiliğin Esnaf Teşkilatı Haline Gelmesi ve Osmanlı Timar Sistemine Yansımaları?, S. Ü. Uluslararası Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Güz, 2012, Sa. 21, s. 231-261. |
10 |
Midterm Exam |
|
11 |
Economy at Seljuks and the treaties made as a result of it. |
M. Said Polat, Moğol İstilasına Kadar Turkiye Selçuklularında İçtimai ve İktisadi Hayat, (Marmara Üni. Türkiyat Araş. Ens., Doktora Tezi, İstanbul 1997.,18 |
12 |
The influences of caravansaries to Seljuk trade. |
O. Turan, ?Selçuk Kervansarayları?, Belleten, X, 1946/9, s. 471-496. |
13 |
Presenting the structure of waqf institutions. |
Fuat Köprülü, ?Vakıf Müessesesinin Hukukî Mahiyeti ve Tarihî Tekâmülü?, Vakıflar Dergisi (1942), Sayı: II, s. 1-13. |
14 |
Determining the influence of science, language and literature to state government during Seljuk period. |
Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara, 1984. |
Recommended Sources
Textbook |
|
Additional Resources |
E. Merçil, Selçuklularda Emir-i Dad Müessesi? Belleten, Sa. 225/1996, Ankara. |
|
M. Kesik, At Üstünde Selçuklular (Türkiye Selçuklularında Ordu ve Savaş), İstanbul 2011, Salim Koca, Selçuklularda Ordu ve Askerî Kültür. Ankara 2007.,17 |
|
E. Göksu, Türkiye Selçuklu Devletinde Gulâm Eğitimi Ve Gulâmhâneler? Nüsha, Yıl: 7, Sayı: 24, Güz 2007, 66-84.,5,6 |
|
Nizamülmülk, Siyasetname, (trc. M. Altay Köymen), Ankara 1994. ,14 |
|
M. Kesik, At Üstünde Selçuklular (Türkiye Selçuklularında Ordu ve Savaş), İstanbul 2011 , Salim Koca, Selçuklularda Ordu ve Askerî Kültür. Ankara 2007.,6 |
|
O. Turan, ? Selçuklular Zamanında Türkiye, , İstanbul 1971. |
|
M. Kesik, At Üstünde Selçuklular (Türkiye Selçuklularında Ordu ve Savaş), İstanbul 2011, Salim Koca, Selçuklularda Ordu ve Askerî Kültür. Ankara 2007., E. Göksu, Türkiye Selçuklu Devletinde Gulâm Eğitimi Ve Gulâmhâneler? Nüsha, Yıl: 7, Sayı: 24, Güz 2007, 66-84.,8,9 |
|
O. Turan, ?Türkiye Selçuklularında Toprak Hukuku?, Belleten, XII , 1948/45, s. 549-574. |
|
M. Ali Hacıgökmen, ?Anadoluda Ahiliğin Esnaf Teşkilatı Haline Gelmesi ve Osmanlı Timar Sistemine Yansımaları?, S. Ü. Uluslararası Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Güz, 2012, Sa. 21, s. 231-261. |
|
|
|
M. Said Polat, Moğol İstilasına Kadar Turkiye Selçuklularında İçtimai ve İktisadi Hayat, (Marmara Üni. Türkiyat Araş. Ens., Doktora Tezi, İstanbul 1997.,18 |
|
O. Turan, ?Selçuk Kervansarayları?, Belleten, X, 1946/9, s. 471-496. |
|
Fuat Köprülü, ?Vakıf Müessesesinin Hukukî Mahiyeti ve Tarihî Tekâmülü?, Vakıflar Dergisi (1942), Sayı: II, s. 1-13. |
|
Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara, 1984. |
Material Sharing
Documents |
|
Assignments |
|
Exams |
|
Assessment
IN-TERM STUDIES |
NUMBER |
PERCENTAGE |
|
Short Paper |
1 |
30 |
|
Final Paper |
1 |
50 |
|
Presentation |
1 |
20 |
|
Total |
|
100 |
|
CONTRIBUTION OF FINAL EXAMINATION TO OVERALL GRADE |
|
|
|
CONTRIBUTION OF IN-TERM STUDIES TO OVERALL GRADE |
|
|
|
Total |
|
100 |
COURSE CATEGORY |
Expertise/Field Courses |
Course’s Contribution to Program
No |
Program Learning Outcomes |
Contribution |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||
1 |
To equip the students with the theoretical and practical skills necessary to pursue academic studies. |
X |
||||
2 |
To provide the students skills such as analytical and critical thinking, interdisciplinary and multi-dimensional approach, deducing results and interpretation, necessary for a successful history education. |
X |
||||
3 |
To provide the students with skills to relate historical issues to contemporary, local, regional and global problems. |
X |
||||
4 |
To provide students with skills to use English in oral and written presentations and source languages to study the primary sources. |
X |
||||
5 |
To provide the students with skills to use the contemporary technologies. |
X |
||||
6 |
To provide the students with skills to become creative in team-work and skills for efficient oral and written communication. |
X |
||||
7 |
Educating the students to become professionally and socially responsible and ethical individuals. |
x |
ECTS
Activities |
Quantity |
Duration |
Total |
Course Duration (Including the exam week: 14x Total course hours) |
14 |
3 |
42 |
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) |
14 |
3 |
42 |
Mid-terms |
1 |
3 |
3 |
Paper |
5 |
7 |
35 |
Final examination |
1 |
3 |
3 |
Total Work Load |
|
|
125 |
Total Work Load / 25 (h) |
|
|
5 |
ECTS Credit of the Course |
|
|
5 |