• Turkish
  • English
Course Code: 
HIST 202
Semester: 
Spring
Course Type: 
Core
P: 
3
Lab: 
0
Laboratuvar Saati: 
3
Credits: 
3
ECTS: 
5
Course Language: 
English
Course Objectives: 
Introducing the political structure of Seljuk State with its general acteristics.
Course Content: 

Dealing with Seljuk State organization within the process from the Great Seljuk Empire to Turkey Seljuk State.

Course Methodology: 
1: Lecture, 2: Question-Answer, 3: Discussion
Course Evaluation Methods: 
A: Term Paper, B: Attendance and Participation C: Presentations

Vertical Tabs

Course Learning Outcomes

Learning Outcomes

Teaching Methods

Assessment Methods

Compares governmental conception in the medieval age.

1,2,3

A,B,C

Explains the features of Turks founding a state.

1,2,3

A,B,C

Comprehends the changes at the governmental conception of Turks which occurred after they became Muslims.

1,2,3

A,B,C

 
 

Course Flow

Week

Topics

Study Materials

1

Determining the structure of judicial organization at Seljuks.

E. Merçil, Selçuklularda Emir-i Dad Müessesi? Belleten, Sa. 225/1996, Ankara.

2

Studying the structure of army organization.

M. Kesik, At Üstünde Selçuklular (Türkiye Selçuklularında Ordu ve Savaş), İstanbul 2011, Salim Koca, Selçuklularda Ordu ve Askerî Kültür. Ankara 2007.,17

3

Determining the source and structure of devshirme organization.

E. Göksu, Türkiye Selçuklu Devletinde Gulâm Eğitimi Ve Gulâmhâneler? Nüsha, Yıl: 7, Sayı: 24, Güz 2007, 66-84.,5,6

4

Determining the structure and operation of border regions of Turkey Seljuk State.

Nizamülmülk, Siyasetname, (trc. M. Altay Köymen), Ankara 1994. ,14

5

Determining the reflections of Turkmen and border forces in Seljukian army to the state government.

M. Kesik, At Üstünde Selçuklular (Türkiye Selçuklularında Ordu ve Savaş), İstanbul 2011 , Salim Koca, Selçuklularda Ordu ve Askerî Kültür. Ankara 2007.,6

6

Discussing the coasts being added to the border regions of Turkey Seljuk State and its results.

O. Turan, ? Selçuklular Zamanında Türkiye, , İstanbul 1971.

7

Determining the iqta system at Seljuks and its reflection to Seljuk army.

M. Kesik, At Üstünde Selçuklular (Türkiye Selçuklularında Ordu ve Savaş), İstanbul 2011, Salim Koca, Selçuklularda Ordu ve Askerî Kültür. Ankara 2007., E. Göksu, Türkiye Selçuklu Devletinde Gulâm Eğitimi Ve Gulâmhâneler? Nüsha, Yıl: 7, Sayı: 24, Güz 2007, 66-84.,8,9

8

Land management at Seljuks.

O. Turan, ?Türkiye Selçuklularında Toprak Hukuku?, Belleten, XII , 1948/45, s. 549-574.

9

Determining the basis, structure and origin of ahi community, and giving information about its reflection to Seljuk trade.

M. Ali Hacıgökmen, ?Anadoluda Ahiliğin Esnaf Teşkilatı Haline Gelmesi ve Osmanlı Timar Sistemine Yansımaları?, S. Ü. Uluslararası Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Güz, 2012, Sa. 21, s. 231-261.

10

Midterm Exam

 

11

Economy at Seljuks and the treaties made as a result of it.

M. Said Polat, Moğol İstilasına Kadar Turkiye Selçuklularında İçtimai ve İktisadi Hayat, (Marmara Üni. Türkiyat Araş. Ens., Doktora Tezi, İstanbul 1997.,18

12

The influences of caravansaries to Seljuk trade.

O. Turan, ?Selçuk Kervansarayları?, Belleten, X, 1946/9, s. 471-496.

13

Presenting the structure of waqf institutions.

Fuat Köprülü, ?Vakıf Müessesesinin Hukukî Mahiyeti ve Tarihî Tekâmülü?, Vakıflar Dergisi (1942), Sayı: II, s. 1-13.

14

Determining the influence of science, language and literature to state government during Seljuk period.

Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara, 1984.

 
 

Recommended Sources

Textbook

 

Additional Resources

E. Merçil, Selçuklularda Emir-i Dad Müessesi? Belleten, Sa. 225/1996, Ankara.

 

M. Kesik, At Üstünde Selçuklular (Türkiye Selçuklularında Ordu ve Savaş), İstanbul 2011, Salim Koca, Selçuklularda Ordu ve Askerî Kültür. Ankara 2007.,17

 

E. Göksu, Türkiye Selçuklu Devletinde Gulâm Eğitimi Ve Gulâmhâneler? Nüsha, Yıl: 7, Sayı: 24, Güz 2007, 66-84.,5,6

 

Nizamülmülk, Siyasetname, (trc. M. Altay Köymen), Ankara 1994. ,14

 

M. Kesik, At Üstünde Selçuklular (Türkiye Selçuklularında Ordu ve Savaş), İstanbul 2011 , Salim Koca, Selçuklularda Ordu ve Askerî Kültür. Ankara 2007.,6

 

O. Turan, ? Selçuklular Zamanında Türkiye, , İstanbul 1971.

 

M. Kesik, At Üstünde Selçuklular (Türkiye Selçuklularında Ordu ve Savaş), İstanbul 2011, Salim Koca, Selçuklularda Ordu ve Askerî Kültür. Ankara 2007., E. Göksu, Türkiye Selçuklu Devletinde Gulâm Eğitimi Ve Gulâmhâneler? Nüsha, Yıl: 7, Sayı: 24, Güz 2007, 66-84.,8,9

 

O. Turan, ?Türkiye Selçuklularında Toprak Hukuku?, Belleten, XII , 1948/45, s. 549-574.

 

M. Ali Hacıgökmen, ?Anadoluda Ahiliğin Esnaf Teşkilatı Haline Gelmesi ve Osmanlı Timar Sistemine Yansımaları?, S. Ü. Uluslararası Türkiyat Araştırmaları Dergisi, Güz, 2012, Sa. 21, s. 231-261.

 

 

 

M. Said Polat, Moğol İstilasına Kadar Turkiye Selçuklularında İçtimai ve İktisadi Hayat, (Marmara Üni. Türkiyat Araş. Ens., Doktora Tezi, İstanbul 1997.,18

 

O. Turan, ?Selçuk Kervansarayları?, Belleten, X, 1946/9, s. 471-496.

 

Fuat Köprülü, ?Vakıf Müessesesinin Hukukî Mahiyeti ve Tarihî Tekâmülü?, Vakıflar Dergisi (1942), Sayı: II, s. 1-13.

 

Fuad Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Ankara, 1984.

 
 

Material Sharing

Documents

 

Assignments

 

Exams

 

 

Assessment

IN-TERM STUDIES

NUMBER

PERCENTAGE

Short Paper

1

30

Final Paper

1

50

Presentation

1

20

Total

 

100

CONTRIBUTION OF FINAL EXAMINATION TO OVERALL GRADE

 

 

CONTRIBUTION OF IN-TERM STUDIES TO OVERALL GRADE

 

 

Total

 

100

 

 

 

COURSE CATEGORY

Expertise/Field Courses

 
 

Course’s Contribution to Program

No

Program Learning Outcomes

Contribution

1

2

3

4

5

1

To equip the students with the theoretical and practical skills necessary to pursue academic studies.

       

X

2

To provide the students skills such as analytical and critical thinking, interdisciplinary and multi-dimensional approach, deducing results and interpretation, necessary for a successful history education.

     

X

 

3

To provide the students with skills to relate historical issues to contemporary, local, regional and global problems.

       

X

4

To provide students with skills to use English in oral and written presentations and source languages to study the primary sources.

     

X

 

5

To provide the students with skills to use the contemporary technologies.

   

X

   

6

To provide the students with skills to become creative in team-work and skills for efficient oral and written communication.

     

X

 

7

Educating the students to become professionally and socially responsible and ethical individuals.

     

x

 
 
 

ECTS

Activities

Quantity

Duration
(Hour)

Total
Workload
(Hour)

Course Duration (Including the exam week: 14x Total course hours)

14

3

42

Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice)

14

3

42

Mid-terms

1

3

3

Paper

 5

35 

Final examination

1

3

3

Total Work Load

 

 

125

Total Work Load / 25 (h)

 

 

5

ECTS Credit of the Course

 

 

5