• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
HIST 426
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
8
Dersin Dili: 
Türkçe
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı Türk tarihinde kadınının konumu ve yerini değişik açılardan öğrencilere öğretmenin yanında öğrencilerin tarih yazma ve araştırma yöntemlerini öğrenmelerini, farklı tarih yaklaşımlarını kavramalarını ve tartışabilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: 

Derste Türklerde kadının konumu, geleneksel Türk toplum yapısında kadın ve onun yüklendiği misyonu, kadın-erkek arasındaki ilişkiler, kadının devlet başkanlığı dâhil tüm siyasal alanlarda söz sahibi olması, Türk inanç yapısı ve mitolojisinde kadının yeri ve diğer konular işlenmektedir. Ders ayrıca modern dönem öncesi tarih yazımı gelenekleri, modern dönemde tarihin akademik bir disiplin olarak ortaya çıkışı, milliyetçilik, marxsizim, annales okul, yapısalcılık ve post-yapısalcılık ve post-colonial / sub-altern çalışmaları konularını içermektedir.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Dönem Ödevi, B: Derse Katılım ve Devam, C: SunumlarA: Sınav, B: Derse devam ve katılım, C: Ödev yazımı ve sunumu

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) Tarihin kaynaklarını öğrenme ve bu kaynaklarla ilgili tartışmaları kavrayabilme. 

 

1,2,3

A,B,C

2) Modern tarih yazılığının temel kavramlarını açıklayabilme.

 

1,2,3

A,B,C

3) Modern dönem öncesi tarih yazım geleneklerini hatırlayabilme.

 

1,2,3

A,B,C

4) Tarihin akademik bir disiplin olarak ortaya çıkışını kavrayabilme.

 

1,2,3

A,B,C

5) 20. Yüzyılın sosyal bilimlerdeki önemli gelişmelerini ve bunların tarih disipliniyle olan ilişkilerini gösterebilme.

 

1,2,3

A,B,C

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Türk mitolojisi ve halk inancında kadının konumu

Okumaların tartışılması

2

Edebi kaynaklarda ve Türk sanatında kadın motifi ve konumu

Okumaların tartışılması

3

Hun öncesi ve İslam öncesi Türk kadını

Okumaların tartışılması

4

Selçuklu öncesi Türk kadını

Okumaların tartışılması

5

Selçuklu dönemi Türk kadını

Okumaların tartışılması

6

Atabeglikler dönemi Türk Kadını

Okumaların tartışılması

7

Harezmşahlar dönemi Türk kadını

Okumaların tartışılması

8

Ara Sınav

Ödev konularının tartışılması

9

Türk-Moğol devletlerinde kadın

Okumaların tartışılması

10

Zengi, Eyyubi ve Memluklular dönemi Türk kadını

Okumaların tartışılması

11

Timurlular dönemi Türk kadını

Okumaların tartışılması

12

Babürlülere kadar Hindistan’da Türk kadını

Okumaların tartışılması

13

Türkmen devletlerinde Türk kadını

Okumaların tartışılması

14

Babürlülerde kadın

Okumaların tartışılması

15

Genel Değerlendirme ve Dönemin Özeti

Ödev konularının tartışılması

 

Kaynaklar

Ders Notu

 

Öğrencilere her hafta için okunacak makale verilmektedir. 

 

Diğer Kaynaklar

1.      A. Muhibbe Darga, Eski Anadolu’da Kadın, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, İstanbul, 1976.

2.      Bahriye Üçok, İslam Devletlerinde Türk Naibeler ve Kadın Hükümdarlar, Türkiye İş Kültür Bakanlığı,,Ankara, 1993.

3.      Burçak Evren, Dilek Girgin Can, Yabancı Gezginler ve Osmanlı Kadını, Ad Yayıncılık, İstanbul, 1997.

4.      Fatıma Mernissi, Hanım Sultanlar: İslam Devletlerinde Kadın Hükümdarlar, çev. Filiz Nayır, M. Ali Kayabal, Cep Kitapları, İstanbul, 1992.

5.      Gisela Bock, Avrupa Tarihinde Kadınlar, Çeviren Zehra Aksu Yılmazer, Literatür Yayınları, İstanbul, 2004.

6.      Godgrey Goodwin, Osmanlı Kadınının Özel Dünyası, çev. Sinem Gül, Sabah Kitapclık San. ve Tic. A.Ş., İstanbul, 1997.

7.      Leslie P. Pierce, Harem-i Hümayun: Osmanlı İmparatorluğu'nda Hükümranlık ve Kadınlar, çev. Ayşe Berktay, Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, İstanbul, 1996.

8.      Marilyn Yalom, Antik Çağlardan Günümüze Evli Kadının Tarihi, Türkçesi Zeynep Yelçe, Neşenur Domaniç, Çitlembik Yayınları, İstanbul, 2002.

9.      Meral Altındal, Osmanlıda Kadın, Altın Kitaplar Yayınevi, İstanbul, 1994.

10.   Muhaddere Taşçıoğlu, Türk Osmanlı Cemiyetinde Kadının Sosyal Durumu ve Kadın Kıyafetleri, Kadının Sosyal Hayatını Tekkik Kurumu, Ankara, 1958.

11.   Mustafa Çağatay Uluçay, Padişahların Kadınları ve Kızları, Türk Tarih Kurumu, Ankara, 1980, 1985.

12.   Nimet Arzık, Osmanlı Sarayında Yabancı Kadın Sultanlar, Cem Yayınevi, İstanbul, 1969.

13.   Reina Lewis, Oryantalizmi Yeniden Düşünmek: Kadınlar, Seyahat ve Osmanlı Haremi, çevirenler: Beyhan Uygun-Aytemiz, Şeyda Başlı, Kapı Yayınları, İstanbul, 2006.

14.   Selmin Kangal, Çağlar Boyu Anadolu’da Kadın: Anadolu Kadınının 9000 Yılı, yay. haz. Nurhan Turan, Banu Mahir, Kültür Bakanlığı Anıtlar ve Müzeler Genel Müdürlüğü, Ankara, 1993.

15.   Zekeriya Kitapçı, Abbasi Hilafetinde Örnek Bir Türk Anası Şağab Hatun, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı, İstanbul, 1991.

16.   Zekeriya Kitapçı, Abbasi Hilafetinde Selçuklu Hatunları ve Türk Sultanları, Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Konya, 1994.

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

 

Ödevler

 

Sınavlar

 

 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

Sayı

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

1

40

Derse Devam ve Katılım

1

20

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

 

 

 

DERS KATEGORİSİ

Uzmanlık / Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Öğrencilerin akademik alanda çalışma yapabilmeleri için gerekli olan kurumsal ve uygulamalı bilgilerle donatılmasını ve bunları kullanabilme becerisini kazandırmak.

 

 

 

 

X

 

2

Öğrencilerin başarılı bir tarih eğitimi için gerekli olan analitik düşünme, eleştirel bakış, disiplinler arası çalışabilme, olaylar arasında ilişki kurma, çok yönlü düşünme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine sahip olmalarını sağlamak.

 

 

 

 

x

 

3

Kaynakların tanıtımını sağlamanın yanında kaynak dillerini ise veri toplamak için etkin bir şekilde kullanabilme becerisi kazandırmak.

 

 

 

 

X

 

4

Tarih eğitimini güncel olanla ve yerel, bölgesel ve küresel sorunlarla ilişkilendirebilme becerisi kazandırmak.

 

 

 

 

x

 

5

Çağdaş teknolojinin donanım ve araçlarını kullanabilme becerisini kazandırmak.

 

 

X

 

 

 

6

Yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, takım çalışması yapabilme ve özgün fikirler üretebilme becerilerini kazandırmak.

 

 

 

 

X

 

7

Öğrencilerin mesleki etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahip bireyler olmalarını sağlamak.

 

 

 

x

 

 

 

ECTS

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati)

14

3

42

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme)

14

3

42

Ara Sınav

1

3

3

Kısa Sınav

 

 

 

Ödev

5

7

35

Final

1

3

3

Toplam İş Yükü

 

 

125

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

125

Dersin AKTS Kredisi

 

 

5