• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
HIST 384
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Alan Seçmeli
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
8
Dersin Dili: 
Türkçe
Dersin Amacı: 
Medeniyet kavramının farklı disiplinler açısından tanımını, İslam medeniyetinin tarihi gelişimini ve temel özelliklerini kavratmak Medeniyet kavramını çeşitli sosyal bilimlere göre açıklayabilir.
Dersin İçeriği: 

İslam dünyasındaki doğa ve sosyal bilimler, teknologik gelişmeler, bilimlerde gelişmeler ve gerilemeler

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Dönem Ödevi, B: Derse Katılım ve Devam, C: Sunumlar

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

İslam medeniyetinin temel niteliklerini algılayıp değerlendirilebilir.

1,2,3

A,B,C

İslam medeniyetinin gelişim dönemlerini öğrenir.

1,2,3

A,B,C

İslam medeniyetinin doğuş aşamasını farklı boyutlarıyla yorumlayabilir.

1,2,3

A,B,C

İslam medeniyetinin Abbasiler devrindeki ilim, düşünce ve sanat alanındaki başarısının temellerini değerlendirebilir.

1,2,3

A,B,C

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Medeniyet kavramının muhtelif disiplinlere göre tanımlanması

 

2

İslam medeniyetinin temel nitelikleri

 

3

Kuruluş aşamasında İslam Medeniyeti

 

4

Halifelik döneminde İslam medeniyetinin yeni sorunlara yaklaşım tarzı

 

5

Emeviler döneminde fetihlerin hızlı yayılmasının zihni arka planı

 

6

Emeviler devrinde İslam medeniyetinin yayıldığı coğrafyadaki kültürlerle ilşkisi

 

7

Abbasiler devri düşünce hayatı; felsefi alanda

 

8

Abbasiler devri düşünce hayatı; dini ilimler alanındaki gelişmeler (kelam ve fıkıh)

 

9

Abbasiler devri düşünce hayatı; dini ilimler alanındaki (hadis, tefsir vb.) gelişmeler

 

10

Abbasiler devri bilimsel gelişmeler; tıp, biyoloji, botanik, ezcacılık; matematik, mantık, fizik, kimya gibi.

 

11

Abbasiler devri sanat faaliyetleri; mimari alanda.

 

12

İslam şehirciliği; Bağdat örneği

 

13

Moğol saldırısının İslam Medeniyeti Üzerindeki Etkileri

 

14

Genel değerlendirme ve sonuçlar

 

 

Kaynaklar

Ders Notu

 

 Fernand Barudel, Uygarlıkların Grameri, M. Ali Kılıçbay, İstanbul, 1996. 
M. G.S., Hodgson, İslam’ın Serüveni, çev. Metin krabaşoğlu, istanbul, 1995, c.I-III. 
W. Barthold, İslam Medeniyeti Tarihi, çev. ve Ek izahlar, M. Fuad Köprülü, Ankara 1973.
İbrahim Sarıçam-Seyfettin Erşahin, İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara, 2007

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

 

Ödevler

 

Sınavlar

 

 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SIRA

KATKI YÜZDESİ

Sunumlar

1

30

Dönem Ödevi

1

50

Derse Katılım ve Devam

2

20

Toplam

 

100

Dönem Ödevinin Başarıya Oranı

 

50

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

50

Toplam

 

100

 

 

DERS KATEGORİSİ

Uzmanlık / Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

1

Öğrencilerin akademik alanda çalışma yapabilmeleri için gerekli olan kurumsal ve uygulamalı bilgilerle donatılmasını ve bunları kullanabilme becerisini kazandırmak.

 

 

 

 

X

2

Öğrencilerin başarılı bir tarih eğitimi için gerekli olan analitik düşünme, eleştirel bakış, disiplinler arası çalışabilme, olaylar arasında ilişki kurma, çok yönlü düşünme, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine sahip olmalarını sağlamak.

 

 

 

X

 

3

İngilizceyi yazılı ve sözlü sunum yapmak için, kaynak dillerini ise veri toplamak için etkin bir şekilde kullanabilme becerisi kazandırmak.

 

 

 

 

X

4

Tarih eğitimini güncel olanla ve yerel, bölgesel ve küresel sorunlarla ilişkilendirebilme becerisi kazandırmak.

 

 

 

X

 

5

Çağdaş teknolojinin donanım ve araçlarını kullanabilme becerisini kazandırmak.

 

 

X

 

 

6

Yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, takım çalışması yapabilme ve özgün fikirler üretebilme becerilerini kazandırmak.

 

 

 

X

 

7

Öğrencilerin mesleki etik ve sosyal sorumluluk bilincine sahip bireyler olmalarını sağlamak.

 

 

 

x

 

 

ECTS

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 14 x toplam ders saati)

14

3

42

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

10

3

30

Arasınav

1

1

1

Sunum

0

0

0

okuma notları

1

1

1

Son sınav

1

1

1

Dönem ödevi

0

0

0

Toplam İş Yükü

 

 

75

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

3

Dersin AKTS Kredisi

 

 

3