• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
ELIT 302
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
8
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin hedefleri a) öğrencileri Batı kültürel ve edebiyat kavramları ve başlangıçtan itibaren Antik Çağ’dan Modern Çağ’a onların terminolojisi ile tanıştırmak; b) öğrencilerin akademik eleştirel yazıları anlama ve yazma yetilerini geliştirmek c)öğrencilerin entelektüel ve kültürel konularda farkındalığını arttırmak ve eleştirel düşünmeyi geliştirmektir.
Dersin İçeriği: 

Bu ders 18. yüzyılın sonundan 20. yüzyılın başlarına kadar uzanan dönemde üretilen eleştirel yazıları ele alır. İngiliz eleştirisinin gelişimini disiplinler-arası ve bütüncül bir bakış açısıyla takip eder ve incelenen metinleri ait oldukları özel tarihsel, sosyal, ekonomik ve politik bağlamlara yerleştirmeyi amaçlar. Özellikle Batı kültürünü şekillendiren ve edebiyatla diğer sanatsal işlerin genel olarak Batı’da alımlanışını etkileyen  entelektüel ve felsefi akımları üzerine odaklanılır.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-cevap, 3: Tartışma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Test yapma B: Sunum C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

İngiliz edebiyat eleştirisinin tarihi ve kaynaklarına aşinalık kazandırır.

1,7,8,10

1; 2; 3

A; C

Başlıca eleştirel kavramlar ve terminolojiye hakimiyet kazandırır.

2,8,10

1; 2; 3

A; C

Öğrencileri eleştirel yazı üretmek ve onları anlamak için gerekli analitik ve edebi yetilerle donatır.

1,2,6,7,8,10

1; 2; 3

A; C

Edebi ve kültürel malzemenin incelenmesinde disiplinlerarası yöntemlerin kavranmasını sağlar.

3

1; 2; 3

A; C

Entelektüel ve kültürel meselelere analitik yaklaşımı ve eleştirel düşünmeyi geliştirir.

2,8,10

1; 2; 3

A; C

Edebi ve sanatsal eserlerin analizinde ve yorumlamasında bütünsel bakış açısını besler.

1,2,6,7,8,10

 

1; 2; 3

A; C

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Romantik dönem eleştirisine giriş; Neoklasizm’in inişe geçişi; ‘Duyarlılık’ ‘akımı’, toplumsal ve politik koşulları değiştirmek; ekonomik faktörler; bilimsel ilerleme ve endüstriyel büyüme

okuma malzemesi ve ders notu seçilen metinlerden oluşacaktır (aşağıya bakınız)

2

Felsefi akımlar ve konular; dünya görüşünün değişiklikleri. Romantik öncesi yazarlar. Edebi ve sanatsal akımlar.  

okuma malzemesi ve ders notu seçilen metinlerden oluşacaktır (aşağıya bakınız)

3

Wordsworth,  Lyrical Ballads “Önsözü”  ve seçili şiirler

okuma malzemesi ve ders notu seçilen metinlerden oluşacaktır (aşağıya bakınız)

4

Alman felsefesinin eleştiriye etkisi, Schelling ve Schlegel

okuma malzemesi ve ders notu seçilen metinlerden oluşacaktır (aşağıya bakınız)

5

Coleridge’e giriş

Coleridge, “From Biographia Literaria”dan alıntı

okuma malzemesi ve ders notu seçilen metinlerden oluşacaktır (aşağıya bakınız)

6

Coleridge, “The Imagination”

Coleridge, “Shakespeare as a Poet generally” ve “Shakespeare’s Judgement Equal to His Genius”

okuma malzemesi ve ders notu seçilen metinlerden oluşacaktır  (aşağıya bakınız)

7

Romantik şairlerin İkinci Jenerasyonuna giriş. Toplumsal ve politik koşullar. Başlıca entelektüel ve kültürel akımlar.

okuma malzemesi ve ders notu seçilen metinlerden oluşacaktır  (aşağıya bakınız)

8

Keats, Letters’dan alıntılar ve seçili şiirler

okuma malzemesi ve ders notu seçilen metinlerden oluşacaktır  (aşağıya bakınız)

9

Shelley ve onun ortamı

Shelley, A Defence ve seçili şiirler

okuma malzemesi ve ders notu seçilen metinlerden oluşacaktır  (aşağıya bakınız)

10

Viktorya Dönemine giriş. Endüstri Devrimi; teknolojinin büyümesi; başlıca toplumsal, politik ve felsefi akımlar

okuma malzemesi ve ders notu seçilen metinlerden oluşacaktır  (aşağıya bakınız)

11

Arnold’a giriş

Arnold, “Sweetness and Light”’dan ve seçili şiirler

okuma malzemesi ve ders notu seçilen metinlerden oluşacaktır  (aşağıya bakınız)

12

19.yy’ın son yirmi yılındaki toplumsal, edebi ve sanatsal akımlarına giriş.

Pater,  The Renaissance’a  “Önsöz”

okuma malzemesi ve ders notu seçilen metinlerden oluşacaktır  (aşağıya bakınız)

13

Modernizmin yükselişi. 20.yy’a geçiş. Başlıca sanatsal, edebi ve kültürel akımlar

okuma malzemesi ve ders notu seçilen metinlerden oluşacaktır  (aşağıya bakınız)

14

Eliot, “Tradition and the Individual Talent” ve “The Metaphysical Poets”

okuma malzemesi ve ders notu seçilen metinlerden oluşacaktır  (aşağıya bakınız)

 

Kaynaklar

Ders Notu

1. W.J. Bate ed., Criticism: the Major Texts, New York: Harcourt and Brace, 1952

2. Richard Harland, Literary Theory from Plato to Barthes, London: Macmillan. 1999

Diğer Kaynaklar

1. M.H. Abrams, A Glossary of Literary Terms,New York: Harcourt and Brace, 1993

2.Chris Baldick, Concise Dictionary of Literary Terms, Oxford U.P.,1996

 Berna Moran, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, Cem Yayınları,1991

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

 

Ödevler

 

Sınavlar

 
 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SIRA

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

2

60

Kısa sınavlar

2

20

Ödev

 

20

Toplam

 

100

FİNALİN BAŞARIYA ORANI

 

40

YIL İÇİNİN BAŞARIYA ORANI

 

60

Toplam

 

100

 

 

DERS KATEGORİSİ

Uzmanlık / Alan Dersleri

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

1

İngiliz ve dünya edebiyatlarındaki ve sosyal bilimlerdeki bilgileri kültürel, sosyal, etik, estetik, politik vb konulara uygulama becerisi

     

X

 

2

Literatür tarama, çözümleme ve yorumlama becerisi 

       

X

3

Disiplinler arası okuma yapma ve çözümleme becerisi

       

X

4

Edebiyat kuramlarının temel konu ve kavramlarının yaşam stratejilerinin geliştirilmesinde kullanılması becerisi 

     

x

 

5

Mesleki etik ve sorumluluk bilinci

     

x

 

6

Etkin iletişim kurma becerisi

   

X

   

7

Edebiyat akımlarının evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim

     

X

 

8

Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi

   

X

   

9

Çağdaş edebiyat konuları ve çağın kültürel sorunları hakkında bilgi sahibi olma

     

X

 

10

Edebiyat ve estetik alanlarında araştırma yapabilmek için gerekli olan kaynakları ve modern araçları kullanma becerisi

     

x

 
 

ECTS

Etkinlik

SAYISI

Süresi (Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati)

15

4

60

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

15

5

75

Ara Sınav

1

10

10

Ödev

1

10

10

Final

1

10

10

Toplam İş Yükü

 

 

165

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

6.6

Dersin AKTS Kredisi

 

 

7