• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
ELIT 371
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Kredi: 
3
AKTS: 
5
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Dinamik bir sistem olarak dil konusunda bilinçlendirme; dilin bileşenlerini anlama; dilbilimsel çözümlemede temel kavramlar; dilbilim ile dil öğretimi ve edebiyat çalışmaları arasındaki ilişkiyi anlama. Öğrencilere dilbilimle ilgili temel terminolojiyi verip dilin işleyişi ve yapısı üzerine temel bilgiler kazandırılacaktır. Dilbilim alanına giriş yaparak Dilbilimin diğer disiplinlerle ilişkisine dikkat çekmek, dilin işlevlerine ve Dilbilimin altalanlarına ilişkin bilgi sunmaktır. Öğrencilere dilbilimle ilgili temel terminolojiyi verip dilin işleyişi ve yapısı üzerine temel bilgiler kazandırılacaktır. Genel amaç bu unsurların tümü ile öğrencilerin üst dil bilinci oluşturmalarıdır. Ingiliz Dili ve Edebiyati programlarındaki bütün derslerin doğrudan/dolaylı bir amacı da yapılan ders etkinlikleriyle öğrencilerin Ingilizcelerinin gelişmesine katkıda bulunulmasıdır. Öğrencilerin öğrenecekleri dilbilim terminolojisine ek olarak, ders içi ve ders dışı etkinliklerle genel sözcük dağarcığını, konuşma ve okuma-anlama yetilerini geliştirmeleri söz konusudur. Böylece dilbilimin amaçları öğrencilerin dilbilimsel bilgi edinmesi, mesleki açıdan gelişmesi, bilinçlenmesi ve Ingilizcenin geliştirmesi şeklinde özetlenebilir.
Dersin İçeriği: 

Dilbilime Giriş I dersinde temel olarak dil, bilim, dilbilim, amaç ve hedefler gibi konular, alt alanlar ve dilbilimsel yöntemler ile uygulamalı dilbilim gibi interdisipliner alanlara yönelik anlatımlar ve uygulamalar yapılmaktadır. Bu aşamada öğrencilerin temel dilbilimsel alanları/kavramları, yöntemleri, amaç ve hedefleri tanımaları ve bunları kendi İngilizce ifadeleriyle anlatabilmeleri yeterli görülmektedir. Temel alanların/kavramların tanınması gibi öğrenilmesi/ezberlenmesi gereken bilgilerin yanı sıra, bunların örneklenmesi ve uygulanması da önemlidir. Bu hedeflere yönelik olarak Sesbilim, Sesbilgisi, Biçimbilim, Sözdizim, Anlambilim alanlarında sunum ve çalışma yapılacaktır.

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma,
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A: Test yapma, B: Sunum, C: Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları Program Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Modern dilbilim kavram ve gelisimini inceler. Dili ve Dilbilimi tanımlayabilmesi sağlanır. 1-5, 6-10 1,2,3 A, B,C
2) Öğrenciler, dil ve dilbilim olgularinin incelenmesinde gerekli konseptler konusunda bilgilendirilir. Dilbilimin diğer disiplinlerle olan ilişkisini anlatabilmesi ve bu ilişkiler arasında karşılaştırma yapabilmesi. 1-5, 6-10 1,2,3 A, B,C
3) Öğrenciler başarılı bir dil ve dilbilim araştırması için gerekli eleştirel yaklaşım, disiplinlerarası vizyon ve analitik yöntemlerle donatılır. Dilin temel düzeylerinden Sesbilgisi ve Sesbilimi ve bunların inceleme alanlarını karşılaştırarak açıklayabilmesi. 1-5, 6-10 1,2,3 A, B,C
4) Dil ve dilbilimdeki cesitli tanımları inceler. Dilin temel düzeylerinden Biçimbilimi ve inceleme alanlarını açıklayabilmesi. 1-5, 6-10 1,2,3 A, B,C
5) Dil ve dilbilim alanında farklı duruşları tartışıp inceler. Dilin temel düzeylerinden Sözdizimi ve inceleme alanlarını açıklayabilmesi. 1-5, 6-10 1,2,3 A, B,C
6) Dil ve Dilbilim alanında farklı görüşleri karşılaştırır. Dilin temel düzeylerinden Anlambilim ile inceleme alanlarını açıklayabilmesi sağlanır. 1-5, 6-10 1,2,3 A, B,C

Dersin Akışı

DERS AKIŞI
Hafta Konular Ön Hazırlık 
1 Derse Genel Giriş: Dilbilim nedir Dilbilim in Tanımı ve Yöntemsel İlkeleri; Dilbilim in Kuruluşu ve Gelişimiş Yapısalcı Dilbilim; Saussure'ün betimlediği temel ilkeler; Saussure Sonrası Dilbilim; Dilbilimde genel ilke ve sayıltılar.  
2 Dilbilim in Dalları: Sesbilim: Tanımı, uygulama alanları ve alt dalları. Eşsüremli (Betimleyici) ve Artsüremli (Tarihsel) Dilbilim Genel ve Özel Dilbilim, Kuramsal ve Uygulamalı Dilbilim  
3 Dilbilim in Dalları: Sesbilim: Tanımı, uygulama alanları ve alt dalları. Dilbilimin diğer bilim dalları ile ilişkisi: Edebiyat, Psikoloji, Sosyoloji, Antropoloji, Mantık, Felsefe, Coğrafya.  
4 Sesbilgisi: Tanımı, uygulama alanları ve alt dalları. Dilbilimin diğer bilim dalları ile ilişkisi: Fizyoloji, Nöroloji, Biyofizik, Biliş, Yapay Zeka, Bilişsel Psikoloji, Zihinsel İşlemleme Kavramları.  
5 Sesbilgisi: Tanımı, uygulama alanları ve alt dalları. Biçimbilim: Tanımı, Biçimbilim de temel kavramlar. Dilbilimin diğer bilim dalları ile ilişkisi: Matematik, İstatistik, Bilgisayar Bilimleri, Fizik, Sibernetik, Teknoloji.  
6 Biçimbilim: Tanımı, Biçimbilim de temel kavramlar. Dil ve Düşünce, Dil ve Zihin, Dilin Semiyotik İçeriği.  
7 Biçimbilim: Tanımı, Biçimbilim de temel kavramlar. Dil ve Toplum, Dilsel Topluluklar, Dilsel Değişkeler.  
8 ARA SINAV  
9 Sözdizim: Tanımı, Sözdizim de yaklaşımlar ve kuramlar.  
10 Sözdizim: Tanımı, Sözdizim de yaklaşımlar ve kuramlar.  
11 Sözdizim: Tanımı, Sözdizim de yaklaşımlar ve kuramlar. Anlambilim: Tanımı, uygulama alanları ve alt dalları.  
12 Anlambilim: Tanımı, uygulama alanları ve alt dalları.  
13 Anlambilim: Tanımı, uygulama alanları ve alt dalları.

Metin dilbilim: Tanımı, uygulama alanları ve alt dalları.

 
14 SONUÇLANDIRMA ve REVİZYON  
15 FINAL SINAVI  

Kaynaklar

KAYNAKLAR
Ders Notu Ders notları/material dersi veren öğretim elemanı tarafindan sağlanacaktır.
Diğer Kaynaklar Fromkin, V., Rodman, R. & Hyams, N. (2007). An Introduction to Language. 8th Edition. United Kingdom: Thomson & Wadsworth.

Aksan, D. (1979). Her Yönüyle Dil-Ana Çizgileriyle Dilbilim. Ankara: TDK Yay.

Kıran, Z. (2002). Dilbilime Giriş. 2. Baskı. Ankara: Seçkin Yay.

Contemporary Linguistics: An introduction by William OGrady, John Archibald, Mark Aronoff, and Janie Rees-Miller;

Language Files: Materials for an Introduction to Language and Linguistics, Tenth Edition by Bergmann, A., Hall, K.C., & Ross, S.M. Eds. 2007.

Değerlendirme Sistemi

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Yazılı Ödev (10) + Sunum (10) + Katılım (10) 1 30
Ara Sınav 1 30
Final 1 40
Toplam   100
FİNALİN BAŞARIYA ORANI   40
YIL İÇİNİN BAŞARIYA ORANI   60
Toplam   100

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI
No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5  
1 İngiliz ve dünya edebiyatlarındaki ve Sosyal Bilimlerdeki bilgileri kültürel, sosyal, etik, estetik, politik vb konulara uygulama becerisi   X        
2 Literatür tarama, çözümleme ve yorumlama becerisi        X    
3 Disiplinler arası okuma yapma ve çözümleme becerisi     X      
4 Edebiyat kuramlarının temel konu ve kavramlarının yaşam stratejilerinin geliştirilmesinde kullanılması becerisi X          
5 Mesleki etik ve sorumluluk bilinci   X        
6 Etkin iletişim kurma becerisi       X    
7 Edebiyat akımlarının evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim   X        
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi         X  
9 Çağdaş edebiyat konuları ve çağın kültürel sorunları hakkında bilgi sahibi olma X          
10 Edebiyat ve estetik alanlarında araştırma yapabilmek için gerekli olan kaynakları ve modern araçları kullanma becerisi     X      

ECTS

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Etkinlik SAYISI Süresi (Saat) Toplam

İş Yükü (Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati) 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Sunum 1 15 15
Yazılı Ödev 1 15 15
       
Toplam İş Yükü     120
Toplam İş Yükü / 25 (s)     4.8
Dersin AKTS Kredisi     5