• Turkish
  • English
Ders Kodu: 
PHIL 112
Ders Dönemi: 
Bahar
Ders Tipi: 
Zorunlu
Teori Saati: 
3
Uygulama Saati: 
0
Laboratuvar Saati: 
0
Kredi: 
3
AKTS: 
7
Dersin Dili: 
İngilizce
Dersin Amacı: 
Bu dersin amacı öğrencilerin mantığın temel kavramları ile gerek geleneksel mantığın gerek çağdaş simgesel mantığın kurallarını kavramalarını, birinci basamak mantığının işlemleriyle çözümlemelerini yapabilmelerini, günlük dildeki çıkarımları mantık diline çevirebilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: 

Mantığın temel kavramları: önerme, argüman, akıl yürütme, çıkarım, biçim, doğruluk, içerim, geçerlilik, tümdengelimli ve tümevarımlı argümanlar. Önerme tipleri, Venn diyagramları. Klasik (Aristoteles) mantık: Doğrudan Çıkarım (Karşıtlık bağıntısı: Geleneksel Karşıtlık Karesi; Eşdeğerlik bağıntısı: döndürme, tersine döndürme, devirme) ve dolaylı çıkarım (Kategorik, koşullu ve ayrık kıyas). Geçerliliğin denetlenmesi.
Modern simgesel mantık. Önermeler mantığı: Doğruluk fonksiyonu bağlaçları; doğruluk çizelgeleri. Çıkarım kuralları ve teknikleri. Geçerlilik kanıtlamaları: Biçimsel geçerlilik kanıtlaması (doğal çıkarım).

Dersin Öğretim Yöntemleri: 
1. Anlatım, 2. Soru-Yanıt, 3. Tartışma, 4. Alıştırma
Dersin Ölçme Yöntemleri: 
A. Sınav, B. Deneyim, C. Ödev

Dikey Sekmeler

Dersin Öğrenme Çıktıları

Dersin Öğrenme Çıktıları

Bu dersi tamamladığında öğrenci:

Program Öğrenme Çıktıları

Öğretim Yöntemleri

Ölçme Yöntemleri

1) mantık kavramlarını kullanmakta temel ustalık kazanır.

1, 2, 6, 9, 10

1, 2, 3, 4

A, C

2) gündelik dil önermelerini simgesel mantık diline çevirir.

1, 2, 6, 9, 10

1, 2, 3, 4

A, C

3) çıkarımların tutarlılığı ile geçerliliğini değişik yöntemlerle denetler.

1, 2, 6, 9, 10

1, 4

A, C

4) geleneksel mantık ile çağdaş simgesel mantık arasındaki yapısal ayrımların temellerini kavrar.

1, 2, 6, 9, 10

1, 2, 3, 4

A, C

5) mantık ile matematiğin temelleri arasındaki ilişkiyi kavrar.

1, 2, 6, 9, 10

1, 2, 3, 4

A, C

 

Dersin Akışı

Hafta

Konular

Ön Hazırlık

1

Giriş: Mantığın temel kavramları

Mantık Sözlüğü

2

Mantık kavramlarının gündelik dil önermelerine uygulanması

Örnek alıştırmalar

3

Önerme türleri

Ders kitabından okuma

4

Geleneksel Aristotelesçi mantığın temel kavramları

Ders kitabından okuma

5

Geleneksel mantığın önerme çözümlemesi, dolaysız çıkarım

Örnek alıştırmalar

6

Geleneksel mantığın çıkarım kalıpları; tasım

Örnek alıştırmalar

7

Geleneksel mantık ile çağdaş simgesel mantık arasındaki yapısal ayrımlar

Ders kitabından okuma

8

Arasınav

Ders kitabından alıştırmalar

9

Çağdaş önermeler mantığının temelleri

Ders kitabından okuma

10

Doğruluk işlevleri ile doğruluk çizelgeleri

Örnek alıştırmalar

11

Doğruluk çizelgesi yöntemiyle tutarlılık ile geçerliliğin denetlenmesi

Örnek alıştırmalar

12

Gündelik dildeki önermelerle çıkarımların simgesel mantık diline çevrilmesi

Ders kitabından okuma

13

Gündelik dildeki çıkarımların simgesel mantık diline çevrilerek tutarlılıkları ile geçerliliklerinin denetlenmesine ilişkin alıştırmalar

Örnek alıştırmalar

14

Genel gözden geçirme

-

15

Son sınav

Ders kitabından alıştırmalar

 

Kaynaklar

Ders Notu

Hodges, W., Logic (2nd edition), Penguin Books, London, 2001.

Diğer Kaynaklar

Grünberg, T. ve A. Onart, Mantık Terimleri Sözlüğü, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara, 1976.

Wilfrid Hodges’ın mantık sayfası: http://wilfridhodges.co.uk/

 

Materyal Paylaşımı

Dökümanlar

Örnek alıştırmalar

Ödevler

 

Sınavlar

 
 

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI

SAYI

KATKI YÜZDESİ

Ara Sınav

1

30

Ödev

1

30

Son Sınav

1

40

Toplam

 

100

Finalin Başarıya Oranı

 

40

Yıl içinin Başarıya Oranı

 

60

Toplam

 

100

 

 

DERS KATEGORİSİ

Temel Mesleki Dersler

 

 

 

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No

Program Öğrenme Çıktıları

Katkı Düzeyi

1

2

3

4

5

 

1

Felsefe alanındaki akademik çalışmalarda başarılı olabilmek için gereken temel kavramları ve çözümleme yöntemlerini kavrar.

       

X

 

2

Başarılı bir felsefe kariyeri için gereken eleştirel bakış, analitik yaklaşım, problem çözme, çok yönlü bakış, yorumlama ve sonuç çıkarma becerilerine kavuşur.

     

X

   

3

Etkili iletişim kurabilir, özellikle yazılı ve sözlü sunumda başarılı olur, takım çalışması ve disiplinlerarası çalışma yapabilir, girişimci ruha sahiptir, sorumluluk duygusu gelişmiştir, felsefe alanında özgün fikirler üretir, etik ilkelere bağlıdır.

   

X

     

4

Yaşam boyu öğrenme anlayışıyla, her türlü bilgi kaynağından yararlanarak mesleki ve kişisel gelişimlerini sürdürme yetkinliğine ulaşır.

     

X

   

5

Mesleki ve sosyal etik bilinci kazanır.

 

X

       

6

Felsefe alanındaki uygulamalar için gerekli olan çağdaş araçları seçme, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisini edinir.

       

X

 

7

Felsefe tarihine ilişkin temel bilgileri edinir.

 

X

       

8

Felsefe tarihinin metinlerini orjinal dilinden takip edebilecek kadar klasik dil ve en az bir modern dil bilgisine sahip olur.

X

         

9

Felsefe alanındaki problemleri felsefe tarihindeki yeri içerisinde saptar, tanır, kavrar ve tartışır.

 

X

       

10

Felsefe alanında farklı dillerden metinleri okuma, anlama, çözümlemede yetkinlik geliştirir.

     

X

   
 

ECTS

Etkinlik

SAYISI

Süresi
(Saat)

Toplam
İş Yükü
(Saat)

Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 15x toplam ders saati)

15

4

60

Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)

10

5

50

Ara Sınav

1

20

20

Ödev

1

20

20

Son Sınav

1

25

25

Toplam İş Yükü

 

 

175

Toplam İş Yükü / 25 (s)

 

 

7

Dersin AKTS Kredisi

 

 

7