Yeditepe Üniversitesi Felsefe Bölümü, Mayıs 2012'de FEDEK tarafından akredite edilerek Türkiye'de akredite olan ilk felsefe bölümü olmuştur. Programımız Mayıs 2017- Eylül 2022 dönemini kapsayan ikinci beş yıllık akreditasyonunu almıştır.
Programa Özgü Ölçütler
Bu program ölçütleri başlığında “Felsefe” nitelemesi bulunan programlar için geçerlidir. Mezunların, programın öngördüğü amaçlar doğrultusunda aşağıdaki alanlarda bilgi, beceri ve yetkinlik kazandığı kanıtlanmalıdır.
a) Eskiçağ’dan günümüze felsefe tarihine ilişkin bilgi sahibi olma;
b) Filozofların temel metinlerini okuma ve temel kavramlarını belirleme;
c) Felsefe tarihindeki temel problemleri öğrenme;
ç) Her bir dönemin felsefe tarihindeki özel yerini ayırt etme;
d) Felsefenin belli başlı alanlarını, bu alanlarındaki temel problemleri, bu problemlere önerilen belli başlı çözümleri öğrenme;
e) Felsefeyi öteki bilgi alanlarından ayırabilme becerisi edinme;
f) Bilginin olanağı, kaynağı, sınırları, kesinliği ile ilgili sorunları hem felsefe hem de diğer bilgisel etkinlikler bakımından tartışabilme;
g) Doğa bilimleri ile sosyal bilimleri birbirinden ayıran nesne ve yöntem farklılıklarını kavrama;
ğ) Doğruluk ve yöntem sorunları üzerine düşünebilme; var olanlara ontolojik açıdan bakabilme;
h) Yabancı dilde bir felsefe metnini anlayabilme ve çevirebilme; akademik konuşma ve yazma;
ı) Tutarlı, eleştirel, yöntemli, kavramsal düşünebilme ve ayrımlar yapabilme;
i) Diğer sosyal bilim (tarih, edebiyat, sanat tarihi, hukuk, sosyoloji vb.) alanlarından faydalanabilme;
YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ FELSEFE PROGRAMINA ÖZGÜ ÖLÇÜTLER
Bölümümüzün aşağıdaki kendi programına özgü koşulları sağladığı kanıtlanmalıdır:
1. Mezun olan öğrencilerin varlık ile bilgi felsefesi, etik, eşitlikli birinci basamak mantığı alanları ile görüngübilim, yorumsama, çözümleyici felsefe geleneklerini kapsayan çağdaş felsefe konularında bilgi sahibi olması.
2. Öğretim üyesi kadrosunun uzmanlığının yukarıda belirtilen temel alanları kapsaması.
3. Dört yıllık lisans öğretim programında toplamda en az 24 saat felsefe tarihine yönelik ders içeriğinin bulunması.
4. Dört yıllık lisans öğretim programında en az 6 saat mantık öğretimine yönelik ders içeriği bulunması.
5. Öğrencilerin eleştirel düşünebilmelerini sağlayacak ve onlara felsefece çözümleme ve düşünme olanağı sağlayacak bir ders programı olması.
6. Öğrencilere her dönem bölüm dışı seçmeli ders olanağının sunulması.
7. Öğrencilerin yabancı dil öğrenmelerine olanak sunan bir ders programı içeriğinin bulunması.
8. ERASMUS değişim programı çerçevesinde program koşullarını yerine getiren öğrencilere en az bir dönem başka bir bölümde dersleri takip edebilme olanağının sunulması.
9. Bölümün kendi kütüphanesinde ve/veya bağlı bulunduğu üniversite kütüphanesinde felsefe tarihinde yer edinmiş önemli isimlerin kendi yapıtları ve/veya bu isimlere dair yeterli sayıda inceleme kitabının bulunduğu; ayrıca varlık ile bilgi felsefesi, etik, mantık, çağdaş felsefe, dil, bilim, siyaset, tarih, toplum, sanat, hukuk, insan hakları felsefelerinin her birine dair yeterli sayıda giriş ya da ileri düzey inceleme niteliğinde kitabın bulunması.
10. Felsefe tarihinin her döneminin başlıca metinlerinin incelendiği zorunlu derslerin bulunması.
FEDEK FELSEFE PROGRAMINA ÖZGÜ ÖLÇÜTLER İLE YEDİTEPE ÜNİVERSİTESİ FELSEFE BÖLÜMÜ PROGRAMINA ÖZGÜ ÖLÇÜTLER ARASINDAKİ KOŞUTLUK ÇİZELGESİ
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
a |
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
b |
|
|
|
|
|
|
x |
|
x |
x |
c |
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
ç |
|
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
d |
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
x |
e |
|
|
x |
|
x |
|
|
|
|
|
f |
x |
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
g |
x |
|
|
x |
x |
x |
|
|
|
|
ğ |
x |
|
|
x |
x |
|
|
|
|
|
h |
|
|
|
|
|
|
x |
x |
x |
x |
ı |
|
|
|
x |
x |
|
|
|
|
|
i |
x |
|
|
|
|
x |
|
|
|
|
Tanımlanan Program Çıktıları
PÇ 1. Felsefe ve Sosyal Bilimlerdeki bilgileri kültürel, sosyal, etik, estetik, politik vb konulara uygulama becerisi. (I, II, III, IV)
PÇ 2. Literatür tarama, çözümleme ve yorumlama becerisi. (II, III, V, VIII, IX)
PÇ 3. Disiplinler arası okuma yapma ve çözümleme becerisi. (II, IV)
PÇ 4. Klasik Felsefe problemlerini tanımlama becerisi. (II, VI, X, XI)
PÇ 5. Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. (X, XI)
PÇ 6. Etkin iletişim kurma becerisi. (V, VIII)
PÇ 7. Felsefe sorunlarının evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim. (II, IV, V, VI, VII, XI)
PÇ 8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi. (IX)
PÇ 9. Çağdaş felsefe konuları ve çağın kültürel sorunları hakkında bilgi sahibi olma. (II, V, IX)
PÇ 10. Felsefece araştırma yapabilmek için gerekli olan kaynakları ve modern araçları kullanma becerisi. (VI, IX)
Program Çıktılarının Program Öğretim Amaçlarıyla Uyumu
|
ÖA1 |
ÖA2 |
ÖA3 |
ÖA4 |
ÖA5 |
ÖA6 |
PÇ1 |
X |
X |
|
X |
|
|
PÇ2 |
|
X |
X |
|
|
|
PÇ3 |
X |
X |
X |
|
|
|
PÇ4 |
X |
|
|
|
|
|
PÇ5 |
|
|
|
|
X |
|
PÇ6 |
|
|
X |
|
|
X |
PÇ7 |
X |
X |
|
X |
|
|
PÇ8 |
|
|
|
X |
|
|
PÇ9 |
|
|
X |
|
|
X |
PÇ10 |
|
|
X |
|
|
X |
Program Çıktıları İle FEDEK Ölçütleri Arasındaki İlişki
FEDEK |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I |
II |
III |
IV |
V |
VI |
VII |
VIII |
IX |
X |
XI |
PÇ1 |
x |
x |
x |
|
|
x |
|
|
|
|
|
PÇ2 |
|
x |
x |
|
x |
|
|
x |
x |
|
|
PÇ3 |
|
x |
|
x |
|
|
|
|
|
|
|
PÇ4 |
|
x |
|
|
|
x |
|
|
|
|
|
PÇ5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
x |
PÇ6 |
|
|
|
|
x |
|
|
x |
|
|
|
PÇ7 |
|
x |
|
x |
x |
x |
x |
|
|
|
x |
PÇ8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
x |
|
|
PÇ9 |
|
x |
|
|
x |
|
|
|
x |
|
|
PÇ10 |
|
|
|
|
|
x |
|
|
x |
|
|